Sun Mei Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 Altså; Vi driver og pusser opp kjøkken og stue. Veggen er nå tatt vekk mellom disse to rommene, og det blir ett rom. På kjøkkenet har vi ett vanlig husmorvindu. På stua har vi tre husmorvinduer (to på veggen ved siden av kjøkkenet (vil bli "spisestue" ) og ett på den andre veggen (i sofakroken). Også har vi altandør og ett langt vindu ved altandøren. Så - lurer jeg på - er det fint å ha liftgardiner i alle husmorvinduene, men golvlange gardiner på altandøren og vindu ved siden av dette? Og kan liftgardinene henge innenfor vinduskarmene eller skl de henge utenfor? Eller andre supre ideer?
Gjest Elastica Skrevet 16. september 2007 #2 Skrevet 16. september 2007 Ingen gardiner? Vi har ikke gardiner, og jeg trives veldig godt med det....
Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2007 #3 Skrevet 16. september 2007 Jeg har liftgardiner i stuen - det er sånne vinduer som slår utover med stolpe i midten. På hver av vindus flatene har jeg liftgardiner. Det ser faktisk veldig greit ut utenfra og innenfra. Når det gjelder så mange vinduer med forskjellige gardiner så kan det faktisk være fint i seg selv å bryte stilen. Men jeg tror det er viktig å holde stilen (farge/mønster evt. materiale) beslektet slik at de blir i "familie" med hverandre. Hvis du f.eks. har møstrete sidegardiner kan det være pent med lift i en av fargene i stoffet fra de mønstrete gardinene. Eller omvent.
Sun Mei Skrevet 16. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. september 2007 Ja, jeg tenker at fargen, stoffet eller mønsteret må være likt. Ingen gardiner er uaktuelt da jeg er husredd og ikke liker store svarte vinduer. Våre vinduer går innover når vi åpner dem (med åpning øverst). Skulle jeg hatt liftgardiner også på altandøren??
Gjest Elastica Skrevet 16. september 2007 #5 Skrevet 16. september 2007 Jeg tror jeg ville gått for det enkleste - liftgardiner overalt og ikke sidegardiner. Gjerne uten mønster. Men det er min smak, da.
Sun Mei Skrevet 16. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 16. september 2007 (endret) Liftgardin på altandøren? Hmmm........ *uvant tanke* Endret 16. september 2007 av Sun Mei
Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2007 #7 Skrevet 16. september 2007 Ja, jeg tenker at fargen, stoffet eller mønsteret må være likt. Ingen gardiner er uaktuelt da jeg er husredd og ikke liker store svarte vinduer. Våre vinduer går innover når vi åpner dem (med åpning øverst). Skulle jeg hatt liftgardiner også på altandøren?? Det går an - men jeg synes det kan være like pent å bryte stilen litt med en annen type - i dette tilfellet sidegardiner. Som du ser er smaken forskjellig her da
Sun Mei Skrevet 16. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 16. september 2007 Ja, smaken er forskjellig. Og jeg aner virkelig ikke hva som blir pent.
Gjest *smak* Skrevet 16. september 2007 #9 Skrevet 16. september 2007 Liftgardin på altandøren? Hmmm........ *uvant tanke* Jeg skal ha røde liftgardiner på altandøren vår. Det tror jeg blir stilig. Bare blir vant med tanken du, he he
Sun Mei Skrevet 16. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 16. september 2007 Jeg skal ha røde liftgardiner på altandøren vår. Det tror jeg blir stilig. Bare blir vant med tanken du, he he Fortell meg hvordan det blir da
Kosemose Skrevet 16. september 2007 #11 Skrevet 16. september 2007 Jeg syns "ingen gardiner" er bra - selv har jeg ikke gardiner i 2. etasje, bortsett fra på soverom, pga solskjerming. Men det forutsetter jo at du ikke har gjenboere og at du ikke blir husredd av det. Rent personlig syns jeg også at "ingen gardiner" ikke passer så godt når det er snakk om husmorvinduer. Liftgardiner syns jeg er kjempefint på mindre kvadratiske (eller tilnærmet kvadratiske) husmorvinduer, men på større vinduer som enten er mye høyere enn de er brede, syns jeg ikke lift blir så fint. Da ville jeg heller satset på sidegardiner selv om det kanskje er kjedelig og standard. Liftgardin på verandadør ville jeg aldri vurdert. (jeg har vurdert persienne foran verandadør, men har gitt opp det og, tror det blir klønete, selv om det hadde vært praktisk med tanke på solblending). Syns det høres fint ut med enkle liftgardiner i spisestuevinduene, og fag-gardiner i resten av stua. Tror det hadde blitt fint hvis de ikke er klin like, men i samme familie som andre her er inne på.
Umuriel Skrevet 16. september 2007 #12 Skrevet 16. september 2007 Vi har L-formen stue/kjøkken med spisestue midt i L'en. Spisestuedelen er adskilt fra resten ved hjelp av pipa, og alt av vinduer er på samme vegg. Elendig forklaring. Uansett. Vi har forskjellige gardiner i spisestua og selve stua, og det ser ikke rart ut i det hele tatt. Liftgardin i kjøkkenet.
Sun Mei Skrevet 16. september 2007 Forfatter #13 Skrevet 16. september 2007 Okej, det ene husmorvinduet er i stua, mens de andre to er der det blir spisestue.
Gjest antigartner Skrevet 16. september 2007 #14 Skrevet 16. september 2007 Og kan liftgardinene henge innenfor vinduskarmene eller skl de henge utenfor? Begge deler er "lov". Det sa de i alle fall da jeg kjøpte mine liftgardiner. Hvis vinduet slår innover er det nok best å henge liftgardinen utenfor vinduskarmen, men hvis det slår utover spiller det ingen rolle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå