Gå til innhold

Epler epler hurra!

Anbefalte innlegg

Gjest beekeeper
Skrevet

Jeg er SÅ glad i norske epler, og gleder meg hvert år til høsten når de forskjellige eplesortene kommer i butikken. Selv lager jeg ikke så mye med epler fordi jeg ikke har så mange oppskrifter og er ikke så glad i eplekake, men jeg synes de er helt vidunderlige å spise helt vanlig! (noen ganger skjærer jeg av en og en bit mens jeg koser meg sakte med det! :fnise: )

Jeg liker også vaniljeyoghurt med eplebiter og kanel på toppen, knall!

Så.. Hva er deres favorittoppskrifter som inneholder epler? Muffins, kaker? (Regner med det kommer noen eplekakeoppskrifter nå :fnise: ) Del dem med omverdenen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke akkurat noen oppskrift, men jeg liker å skjære dem opp i biter og ha skummet kulturmelk over og litt kanel (evt litt malt ingefær eller allehånde også)

Gjest Deception
Skrevet

Jeg er glad i det meste med epler, men har ingen oppskrifter her og nå. Min favoritt er forresten saftige, røde gravenstein. :)

Skrevet

Her har jeg samlet alle epleoppskriftene jeg har lagt ut tidligere. :)

Skrevet

Her er mitt bidrag i epletråden - og den anbefales på det varmeste. Det er en oppskrift på kjempegod eplesaft - den er enkel og gir meg god samvittighet fordi den krever så mange epler at det ikke går noen i komposten lenger. Så dette er tingen for dere med mange epletrær, som er lei av å lage syltetøy og 100 eplekaker til å ha i fryseren.

1 bøtte epler i 6-8 biter (fordeles senere i flere bøtter)

12 liter vann

1 pose atamon

2 poser sitronsyre

Varm vannet (dette tar lengst tid, så det er lurt å begynne med dette før man går løs på kutting av eplene), bland i alt pulver. Slå over eplene som er kuttet opp. Jo mindre biter, desto mer smak. Jeg deler i fire og en gang på tvers. Dette skal stå kaldt i en uke. Vi pleier å legge tallerkner over bøttene og trer poser over dette, så det blir helt tett. Deretter fjerner man eplene og siler saften.

Jeg har kjøpt 7-8 bøtter som bare benyttes til dette. Etter at vesken er silt, har jeg det over på halvannen liters brusflasker eller 5 liters dunker. Dette fryses, og sukres ikke før det er tint igjen og skal drikkes. Prøv dere frem. Jeg lager sukkerlake og er like overrasket hver gang over hvor lite sukker som er nødvendig.

For ekstra fin farge benyttes røde epler. Vi har både røde og grønne epler, og blander i hver bøtte, slik at det blir et fint rosa skjær over all saften.

Drikk med måte! :ler:

Gjest beekeeper
Skrevet
Jeg er glad i det meste med epler, men har ingen oppskrifter her og nå. Min favoritt er forresten saftige, røde gravenstein. :)

den er god ja! :)

Eplesaft høres helt himmelsk ut!! Nå jeg blir gammel og har stor hagge med epletrær skal jeg også lage eplesaft!

Skrevet

Eplepai eller smuldrepai med epler er kjempegodt, "tørrere" enn eplekake og veldig enkelt. Jeg har lagd smuldredeig med smør, brunt sukker, havregryn og fint hvete-eller speltmel, husker ikke akkurat blandingsforholdet, men det er lett å prøve seg fram eller lage en egen vri. Har sukker og kanel på eplebitene i formen og smuldrer over deig til det dekker ganske bra. Synes det er best med røde, litt syrlige epler. Veldig godt med vaniljeis eller pisket krem til. Enda enklere kan man gjøre det ved å bare bake eplebiter med kanel og sukker på.

Ellers har jeg brukt epler i kyllingsuppe, f eksdenne. Jeg tror eplet gjør suppa litt søtere?

Det er vel også godt med ovnsstekte eplebiter til diverse kjøtt, stek osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...