Gå til innhold

Lidenskaplige kaffedrikkere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som ikke bor i nærheten av Kaffebrenneriet og som ikke skjemmes av å sende kald kaffe latte tilbake til kjøkkenet - har dere noen tips til hvordan få til den perfekte kaffedrikk?

Jeg lager dobbel espresso i espressomaskin, på grunn av mangel på nevnte kaffebar kjøper jeg espresso på Ica eller Mega - Gevallo Mastro Lorenzo eller illy - og melken varmes i gryte og "stampes". Brun sukkerbit, høye glass og voila! søndagsmorgenstunden er reddet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet (endret)

Egentlig høres det ut som om du har funnet den perfekte oppskriften selv. :)

For min del finnes det ingenting bedre enn en kruttsterk ristretto, gjerne dobbel, og akkompagnert av et glass isvann. :kaffe:

Melkekaffe holder jeg meg milevis unna; jeg fikk styggen for cirka ti år siden da jeg ble servert latte laget med halvsur melk.

Endret av Deception
Gjest beekeeper
Skrevet
Melkekaffe holder jeg meg milevis unna; jeg fikk styggen for cirka ti år siden da jeg ble servert latte laget med halvsur melk.

Å usjameg!! :hår: Men synd da, for det er jo egentlig veldig godt!

Gjest Thelma :-)
Skrevet

Kaffe er vel omtrent det eneste jeg ikke klarer meg uten .. men jeg foretrekker svart, passe sterk kaffe ..

.. hadde litt dilla på cappucino og latte - men ingenting slår vanlig, svart kaffe :)

Gjest Deception
Skrevet
Ristretto?

*åpen for nye ideer*

Ristretto. :) Det er riktignok ekstremt sterke saker, men trådtittelen sier jo "lidenskapelige kaffedrikkere", så... ;)

Skrevet

En dobbel espresso med nymalte bønner er den perfekte morgen. Ellers er macchiato eller espresson con panna favoritter når det skal være litt mer kos.

På kaffebar kjøper jeg kun vanlig svart kaffe, for gud bedre så mye dårlig espresso man får servert - også på Kaffebrenneriet.

Skrevet

Jeg har ingen god kaffemaskin her hjemme, så her går det stort sett i presskannekaffe.

Er jeg på kaffebar bestilles det enten en dobbel americano eller en dobbel espresso.

Er ikek særlig glad i kaffe med melk, men når det er kaldt ute tar jeg gjerne en Mocca. Det er mer som kakao enn kaffe uansett.

Skrevet
En dobbel espresso med nymalte bønner er den perfekte morgen. Ellers er macchiato eller espresson con panna favoritter når det skal være litt mer kos.

På kaffebar kjøper jeg kun vanlig svart kaffe, for gud bedre så mye dårlig espresso man får servert - også på Kaffebrenneriet.

Maler du selv, Wadjet?

Kanskje det er det lille ekstra som ville heve kvaliteten på min hjemmelagede akkurat nok til å ikke savne en kaffebar så mye... :)

Skrevet
Maler du selv, Wadjet?

Kanskje det er det lille ekstra som ville heve kvaliteten på min hjemmelagede akkurat nok til å ikke savne en kaffebar så mye... :)

Ja, og det er stor forskjell på selvmalt nøyaktig innstilt for min kaffemaskin og ferdigmalt fra kaffebar, eller verre - ferdigespresso fra butikk. Vel verdt investering.

Skrevet

Det er faktisk det som har vært det største problemet - å få kaffen så finmalt at vannet ikke bare siles rett gjennom maskinen. Og det er faktisk heller ikke slik at espressoen fra Kaffebrenneriet er finmalt nok - selvom man skulle tro de hadde peiling der.

De boksene jeg kjøper nå er imidlertid bedre enn andre jeg har testet ut. Muligens skulle jeg ønske meg en kvern likevel....

Skrevet

Etter et par-tre kaffefrie år med mye urtete, har jeg falt tilbake til gamle synder. Er ikke så avansert, men har to favoritter:

- Presskannekaffe av Malabar-espresso (= mindre garvesyre?) - nytes svart og ren.

- 50/50 franskbrent espresso fra mokkakanne og varm lettmelk skummet med elektrisk melkeskummer, i en vanlig kaffekopp (2.5 dl). Med ca. 1/2 ts demerarasukker rørt i. :)

Sistnevnte er ettermiddagskos i helgene, førstnevnte lages mer eller mindre hver ettermiddag, eller etter en god middag (det blir snart en kanne i skrivende stund!). Jeg kjøper kaffen min på en god spesialbutikk, og maler ikke bønnene selv.

Skrevet

Jeg savner også gode kaffebarer her jeg bor, men intet tyder på forandringer i nær framtid. Og den nærmeste kaféen (f*ck Jordbærpikene) med kaffemaskin presterte å skuffe meg med en usannsynlig dvask, dyr cappucino som minte mest om vanlig, lunken kaffe med mye melk, og med altfor mye kanel her om dagen, så nå har jeg begynt å sette mer pris på den lokale svarte traktekaffen :ler:

Men jeg drikker mest kaffe hjemme, og da (gjerne gevalia) brygget på mokkakanne, eller mørkbrent presskannekaffe på, ja, akkurat, presskanne :) Det hender også jeg lager noe cappucinoaktig med melk varmet i gryte og pisket med Ikea-melkeskummervisp, og har på kanel og/eller revet kokesjokolade... Maler ikke kaffebønnene selv, men vurderer å kjøpe en kvern.

Om jeg først er et sted med skikkelig kaffe kjøper jeg gjerne cortado, eller enkelt og greit espresso (særlig om jeg spiser is samtidig..). Enkel eller dobbel avhengig av behovet for koffein.

Skrevet

Hihi - jeg nyter "fancy" kaffe laget svært så uproft på kjøkkenet mitt (men det funker). Nå er jeg så lite avansert av meg at det stort sett går i latte...

Har elektrisk kaffekvern (genial!), og jeg kjøper derfor alltid hele, franskbrente kaffebønner som jeg kverner selv (prøver å overbevise meg selv om at kaffen dermed er så mye ferskere og bedre når den skal drikkes - i stedet for sannheten, som er at jeg synes det er rasende festlig å kverne kaffebønnene selv...). Trakter så kaffe i Moccamasteren, varmer melk på mikroen ( :ler: ), som jeg deretter pisker med den lille, hissige, elektriske hånd-melke-piskeren - som lager et fantastisk skum, størrelsen til tross.

Brunt sukker i, er et must!

Synes jeg er riktig så flink, jeg.

:kaffe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...