Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte meg et par tursko for noen uker siden, og glemte å spørre på sjappa hvordan jeg bør behandle dem, så da setter jeg min lit til kg-folket. Ahem.

Det er de turskoene her. Det er gore-tex, og de er vanntett, men hvor lenge varer det uten litt kjærlig omtanke? Nei, det var ikke et retorisk spørsmål, jeg aner ikke selv. Skal jeg spraye dem med impregnering? Smøre med lærfett? Eller noe annet smart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så greit at du kom opp med det spørsmålet, min sønn har vanlige fritidssko i GoreTex, de er i bruk til daglig,, så kanskje det er lurt å imprignere dem en gang i blant??

Gjest antigartner
Skrevet

På de områdene som har mest lær, og som slites mest (tær, hæl, "fot") ville jeg pusset med skokrem i riktig farge. Når dette er tørt ville jeg sprayet over hele skoen med impregneringsspray.

Fjellskoene mine får den behandlingen og har klart seg fint i flere år.

Ved ekstra hard bruk kan de gjerne smøres inn med "smørbar" skoimpregnering også. Det er visse typer som ikke skal brukes på Gore-Tex-sko fordi de tetter membranen, så forhør deg i skoforretningen om hvilken impregnering som passer. Tror det er impregnering med silikon du må unngå.

Skrevet

Hm, jeg har lærfett, så da er det kanskje like greit å smøre skinnet med det som å bruke skokrem..? Eller? Har en sprayimpregnering uten silikon som skal kunne brukes på pustende materiale, så da er vel det rette sorten.

Gjest antigartner
Skrevet
Hm, jeg har lærfett, så da er det kanskje like greit å smøre skinnet med det som å bruke skokrem..? Eller? Har en sprayimpregnering uten silikon som skal kunne brukes på pustende materiale, så da er vel det rette sorten.

Det er mest kosmetiske årsaker til at jeg bruker farget skokrem. Fargen holder seg bedre da. Den smørbare impregneringen jeg bruker heter ikke lærfett, men det er trolig omtrent det samme (husker ikke helt navnet på den vi har i skapet). Lykke til med nye sko! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...