Gjest Sikaloller Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 Jeg holder på med en oppgave på skolen og trenger litt hjelp. Prøver å finne ut av hvilke tilbehør folk er vant med til klubb/potetball/rasbeball/kumle i de forskjellige landsdelene. Er ikke så lett å finne stoff om slikt på nett. Takknemlig for alle svar!
Gjest Frk Åberg Skrevet 16. september 2007 #2 Skrevet 16. september 2007 Spiste kompe hos noen som er fra Sogn-området, og de serverte med surmelk (til å drikke) og sirup bl.a. Vet ikke om det opprinnelig er derfra, men de var hvertfall vant til det. Der tror jeg de kaller det kumle også. Kumle med dott spiste de også - kompe med skinkebit inni.
Arkana Skrevet 16. september 2007 #3 Skrevet 16. september 2007 Mannen min er fra sørvestlandet og de spiser komle med dott i og salt kjøtt til og drikker surmelk til.
Brunhilde Skrevet 16. september 2007 #4 Skrevet 16. september 2007 På sørlandet mener jeg å ha hørt at det vanligste er å spise kompe med lettsaltet flesk inni? De spises med smør og noen bruker sukker/sirup/tyttebærsyltetøy i tillegg. Drikke er søt eller sur melk. Lenger vest er det vanlig med kompe uten noe inni, servert med salt lammekjøtt og rotgrønnsaker. Noen bruker også salt lammekjøtt inni kompene. Drikker her også er, hvis jeg ikke husker helt feil, søt eller sur melk.
Mie Skrevet 16. september 2007 #5 Skrevet 16. september 2007 Jeg er bergenser og spiser raspeballer med salt lammekjøtt, vossakorv, kålrotstappe og kokte poteter. Slik serveres det også på de restauranter jeg har spist dette, der får man gjerne også tilbud om baconfett som "saus".
Gjest Begonia Skrevet 16. september 2007 #6 Skrevet 16. september 2007 I Trøndelag har jeg fått servert raspeball med søtduppe (en slags saus med brunost i), stekt flesk og tyttebær til. Og øl til drikke. Vet ikke om det er tradisjon for distriktet, eller om det er en familietradisjon...
Nilma Skrevet 16. september 2007 #7 Skrevet 16. september 2007 Hjemmefra (Nordland) er jeg vant til raspeballer som tilbehør til salt kjøtt, kålrotstappe og - sært nok - poteter. Vann som drikke til. Mannen min er fra Sunnmøre, og i familien hans er det ball med "dott", bacon, morrpølse, salt kjøtt, gulrot, kokt kålrot, og ja - poteter. Kulturmelk til (som jeg personlig synes er helt horribelt, så tung mat og så den kraftige melken til). Vi har tatt det beste i fra begge tradisjonene og bruker litt salt kjøtt (mest for kraftens del), bacon, Vossakorv (får ikke fersk morrpølse her) og varierer mellom kokt kålrot og kålrotstappe. Vi bruker hverken dott i eller poteter til. Mannen drikker kulturmelk, jeg drikker øl.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #8 Skrevet 16. september 2007 Mannen min er fra Sunnmøre, og i familien hans er det ball med "dott", bacon, morrpølse, salt kjøtt, gulrot, kokt kålrot, og ja - poteter. Kulturmelk til (som jeg personlig synes er helt horribelt, så tung mat og så den kraftige melken til). Dette har jeg også fått servert på Sunnmøre Dessuten sirup til, og valgfritt (kommer kanskje an på hvilken sammenheng det er) om man vil drikke kulturmelk, vanlig melk eller vann (foretrekker det siste).
Gjest Gjest_ball_* Skrevet 16. september 2007 #9 Skrevet 16. september 2007 hos oss i Møre og Romsdal bruker vi flesk i biter sammen m løk og kjøttpølse i småbiter; alt stekes sammen. Kålrabistappe, potet og kefir til. Nam, nam!
LilleBille Skrevet 16. september 2007 #10 Skrevet 16. september 2007 Vi pleier å få poteter, kålrabistappe, vossakorv, sprøstekte baconbiter, sirup, og brunostsaus når vi spiser det hos noen som er sunhordalendinger. Øl og akevitt til
Gjest Gjest Kumla Skrevet 17. september 2007 #11 Skrevet 17. september 2007 Trådstarter, jeg vil anbefale deg å ta en kikk i bøkene "Ganens makt" og "Apetittleksikon" av Henry Notaker. (Gå på biblioteket). Her skriver han både om retten og opprinnelsen til navnene. Han henviser også til Ivar Aasen, som har skrevet litt om emnet. P.S. Det hadde vært gøy å lese senere hvordan det gikk med oppgaven, siden vi her i tråden har vært bidragsytere (forhåpentligvis). Lykke til!
Gjest =tentacle= Skrevet 17. september 2007 #12 Skrevet 17. september 2007 Raspeballer uten dott, salt lammekjøtt, kokt, vossakorv/annen grov pølse, røykt svineknoke og/eller kokt bacon i store stykker sammen med gulrot og kålrot i ertersuppe, kokte poteter, kald margarin til. Vestlandet
Gjest Blondie65 Skrevet 17. september 2007 #13 Skrevet 17. september 2007 Jeg er bergenser og spiser raspeballer med salt lammekjøtt, vossakorv, kålrotstappe og kokte poteter. Slik serveres det også på de restauranter jeg har spist dette, der får man gjerne også tilbud om baconfett som "saus". Eventuelt kokt kålrot istedenfor stappe - ellers enig. Til advent/januar brukes gjerne pinnekjøtt istedenfor kjøttet - hvis en har rester etter jul. Vi bruker ikke melk til. Vanlgivis har vi ikke dott i heller.
Mandel Skrevet 17. september 2007 #14 Skrevet 17. september 2007 I Trøndelag har jeg fått servert raspeball med søtduppe (en slags saus med brunost i), stekt flesk og tyttebær til. Og øl til drikke. Vet ikke om det er tradisjon for distriktet, eller om det er en familietradisjon... Har familie fra Sør-Trøndelag, og derfra er jeg som deg vant til å spise det med duppe, stekt flesk, men viktigst av alt - sirup. Har aldri vært borti noe spesiell drikke til dette, og så vidt jeg kan huske drikker vi vann til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå