Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken tid bør en forholdsvis godt trenet kvinne midt i 30-årene greie å løpe 5 km i kupert terreng på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fem minutter pr. kilometer, altså 25 minutter.

Skrevet

Sukk, da har jeg litt igjen altså. Klarer løypa på 36 min nå. Men det er mye opp og ned, tildels svært bratte bakker (jeg løper på en skogsløype) og jeg klarer ikke løpe opp alle, må gå en del av dem.

Skrevet

Stå på!

Noen andre vil sikkert mene at man ikke trenger å løpe så fort for å bli karakterisert som god form. :)

Skrevet
Fem minutter pr. kilometer, altså 25 minutter.

Oi, oi, oi, ikke vær så bastant da! :ler:

Jeg er godt trent, heelt sant(aerobic, styrke osv), men klarer ikke løpe så fort som det der. I dag løp jeg... skal vi se.. 6 km på 45 min, og det var ny rekord! :danse: Dvs, rekord i den forstand at jeg løp sammenhengende, uten små gåpauser.

Kanskje du har noen løpetips? Sånn for å få opp farta? :jepp:

Skrevet

Ja, jeg har ikke tenkt å gi meg! Har redusert tidsbruken kraftig siden jeg begynte å trene "på ordentlig" for snart ett år siden, så jeg ser at det går framover.

Min fetter som er godt trent og midt i 20-årene løp 7 km på ca 25 minutter, og jeg lurte derfor på hva som er realistisk for en dame i min alder på 5 km!

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Jeg "løper" 5 km på nettopp 25 minutter. Men da går jeg litt inne i mellom...og jeg er ikke i toppform!

Skrevet

Jeg er godt trent, heelt sant(aerobic, styrke osv), men klarer ikke løpe så fort som det der. I dag løp jeg... skal vi se.. 6 km på 45 min, og det var ny rekord! :danse: Dvs, rekord i den forstand at jeg løp sammenhengende, uten små gåpauser.

Aller først: Jeg svarte ut fra ts innlegg hvor hun skrev "forholdsvis godt trenet kvinne". Det betyr ikke at man ikke kan være trent selv om man ikke løper så fort som dette. Jeg kjenner for eksempel mange syklister som er i knallform - men som ikke løper så fort.

På den annen side - fem minutter pr. kilometer er ikke spesielt fort - det tilsvarer femti minutter pr. time og en time og førtifem minutter på en halvmaraton. Hvilket ikke er spesielt gode tider. Gode tider har man når man nærmer seg førti minutter på en ti-kilometer og en time og tredve-førti minutter på en halvmaraton.

Men det var en liten digresjon.

Jeg tror på kombinasjonen sakte langløp og hurtige intervaller. Man blir ikke god til å løpe av å sykle eller spinne masse. Sykling gir etter mine erfaringer trege muskler.

Jeg trener dessuten (ikke akkurat nå på grunn av en operasjon) hurtig styrke i lår. Utfall uten veldig mye vekt - ofte uten vekter i det hele tatt. Dessuten flere lange, sakte turer i løpet av uka. Minst en tur på 16 kilometer, og da er snittfarten rundt fem minutter pr. kilometer. (1,20 på hele turen)

Alltid hviledag etter lange løp. Hvis jeg kjenner at det blir slitsomt, kutter jeg ned på treningen. Det er fort gjort å trene for mye også - og man blir ikke bedre av det.

Altså; en vanlig uke består av en tur på 16 kilometer, en intervalltrening og to turer på ca åtte kilometer, kanskje tre. Hviledagene brukes til å gå turer med hundene.

Kanskje det var noe som kunne inspirere deg? :)

Åhhh - gleder meg til å trene løping igjen... :rope:

Skrevet

16 km er imponerende! Løper du på mølle eller i skog og mark? Det må forresten være grusomt å ikke kunne trene... Føler med deg!

Jeg trener også intervall, men kun i form av step styrke. Får sikkert litt effekt av det også som jeg kan ta med meg i løpingen.

Jeg liker best å løpe i skog og mark, men klarer av en eller annen grunn ikke å motivere meg til det. Skal jeg komme meg ut på trening, så MÅ jeg til treningssenteret mitt. Jaja, spiller ingen rolle, men kan ikke se for meg at jeg skal klare å løpe 16 km på mølla. Kommer jeg opp i 8 km tror jeg at jeg skal være fornøyd. Men hvem vet.. :)

Skrevet

16-kmløypa er grusvei og ganske kupert. Veldig fin løype, som jeg hittil ikke er blitt lei. Akkurat passe kupert.

Stort sett løper jeg i skog og mark. I lysløype om kvelden.

Mølle kun dersom det er helt krisevær - men jeg har aldri løpt mer enn en mil på mølle.

Skrevet

Jeg har aldri forsøkt å løpe på tredemølle. Det kunne jo vært veldig interessant å prøve for å se på tidsbruk i forhold til ute i veldig uregelmessig terreng. Men treningssenter er ikke helt min greie....

Nå er det vel også sånn at ikke alle er "bygd for fart" og at tidsbruken derfor vil variere en del. Den viktigste konkurransen er mot meg selv, men det er jo artig å registrere hvordan andre gjør det også.

Jeg prøver også å variere mellom lengre og kortere turer og ulike intensiteter.

Elastica - jeg føler med deg - jeg var tvunget til 5 uker med foten høyt hevet i sommer etter en massiv skade, det var helt forferdelig!! Og kondisen ble temmelig redusert, men tar seg overraskende fort opp igjen.

Skrevet
Elastica - jeg føler med deg - jeg var tvunget til 5 uker med foten høyt hevet i sommer etter en massiv skade, det var helt forferdelig!! Og kondisen ble temmelig redusert, men tar seg overraskende fort opp igjen.

Hadde det enda vært bare fem uker.

Etter flere måneder uten trening, har jeg nå endelig operert og er ferdig med krykker etter åtte uker. Da er det bare ett år igjen til jeg kan begynne forsiktig å løpe. :tristbla:

Og jeg som var i så god form. Drømte om helmaraton dette året.

Skrevet

Hmm....ser du kaller deg godt trent?? Synest ikke det høres ut som du er i så godt form om du må ha gåpauser på 6 km?? Nå kommer det selvsagt ann på hvordan løypen ser ut:) Er det mange og lange oppoverbakker, eller du løper opp på et fjell, så stiller det seg selvsagt noe annerledes. Da trekker jeg tilbake det jeg sa:D

Skrevet
Hmm....ser du kaller deg godt trent?? Synest ikke det høres ut som du er i så godt form om du må ha gåpauser på 6 km?? Nå kommer det selvsagt ann på hvordan løypen ser ut:) Er det mange og lange oppoverbakker, eller du løper opp på et fjell, så stiller det seg selvsagt noe annerledes. Da trekker jeg tilbake det jeg sa:D

som jeg sa, jeg er godt trent ift timer som høy puls, step styrke osv. jogging er jeg ganske fersk på... jeg er like vel i god form og godt trent. så det så!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...