Gå til innhold

Ordenes opprinnelse (slik VI ser det da)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble så inspirert av Trøffel på en annen streng her. Og nysgjerrig. Enkelte ord er bare merkelige, og det kunne vært gøy å høre andres teorier på hvordan disse engang oppstod.

Trøffel...go ahead:

Hvordan oppstod reinspikka:

aiken

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sitter der og spikker og spikker på en kvist helt til den er befridd for d ytterste hudlaget.......reinspikka m andre ord..... :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det hele er faktisk veldig prosaisk:

Det oppsto som et billig ordspill nordøst for Snåsa en lørdag ettermiddag i 1934, det var såvidt jeg vet i midten av august.

Tre skoltesamer satt rundt bålet og spiste tørket reinsdyrkjøtt og drakk hjemmebrent. Spisingen foregår etter fenalårprinsippet, hvilket innebærer at man skjærer av kjøttbiter med kniv helt til det er tomt - med andre ord til man har skåret helt til benet. Mot slutten av en slik spiseseanse minner bevegelsene veldig om spikking, da det bare er ørsmå kjøttbiter igjen - men desto mer sprit.

Så oppsto den situasjonen at det bare var ben igjen. Antti-Ailo sa til Eira-Matthis Buljo "Slæng nu over litt kjøtt til mæi" (vi må huske at dette var i 1934, det er mulig at gjengivelsen er noe vag) - og Eira-Matthis Buljo avleverte da den senere legendariske replikken "Næi, nu har vi spikka det helt rent, det e tyyykjemæ helt reinspikka"

Deretter slo de seg på låret og lo godt alle tre, før de rapet, prompet, rullet seg rundt og sovnet i skinnet fra bålet.

Skrevet

...og hvordan kan vi være helt, helt sikre på at dette ikke har noe med reinsdyr å gjøre??? Og at det bare er jåleri å tro at dette har noe med en pinne å gjøre?

Ikke overbevist. Noen kaller det heste***, andre kaller det reinspikk...

Nå?

Maiken

Skrevet

Vi kræsjet...men ser man det, ser man det...Ting er ikke bestandig slik vi tror!!!

Et annet ord jeg har lurt litt på er skalleknarp! Mams bruker dette...og har aldri hørt det, hverken før eller siden...helt til i dag.

Maiken

Skrevet

Maiken, da......Jeg er et moralsk menneske og bare tanken på disse UTVEKSTENE på hest og reinsdyr og kamel og elefant......ja, jeg sier ikke mer....Best å late som de ikke eksisterer.....

Skrevet

:ler: Gøy du, chimp. Jeg har prøvd og prøvd, men alle dokumentarfilmene på NRK fra jeg var barn har ødelagt meg, for evig og alltid. Men det går jo an å late som da

Maiken

Gjest Anonymous
Skrevet

Skalleknarp er vel egentlig et urgammelt svensk ord (middelaldersk, tror jeg) som betyr noe i retning av "en mann som åpenbart fyller langt under halvparten av sitt eget selvbilde, dertil på en utagerende måte"

Det ble først brukt i Norge av kristne som syntes de fleste skjellsordene her til lands var enten banneord eller såpass kjønnsmessig betont at de rødmet både her og der bare ved tanken.

Etter hvert har det blitt stadig mer utbredt - og jeg vil tro at ordet i løpet av en femten års tid er like innarbeidet som pøbb og kettsjup

:ler:

Skrevet

Iallverden......skalleknarp Ja, her ser man altså et godt eksempel på fullstendig uforståelig språk som til tider oppstår blant bygdefolk....Dessverre så kan jeg ikke bistå med noe her, da jeg er et meget kultivert bymenneske, og som sådan ikke skal vite om denslags.... :-?

Skrevet

Så...skalleknarp betyr da en utagerende bølle med litt lav intelligens. Ser man det.

Du VET så mye du trøffel! Får jeg bruke deg litt til? Hva med "gørr"?

Noen snakker om æsj, gørr, slimete ekle ting...så hvor kommer sammenhengen inn når noen snakker om gørr-kjedelig? Det blir...liksom så...ustrukterert! Som om kjedelig har noe med slim å gjøre???

(tror jeg er iferd med å gå i frø. )

Maiken

Gjest Anonymous
Skrevet

Skalleknarp betyr vel egentlig Sven O. Høiby nå for tiden... :ler:

Men "gørr"... - pokker, der satte du meg fast!

Og nei, jeg vet ikke så veldig mye. Jeg mangler fortsatt svar på noen av de sentrale spørsmålene:

Hvem er vi?

Hvor går vi?

HVor mye koster halvliteren der?

Skrevet

Vi er oss

Vi går et sted

En halvliters pris svinger med konjunkturene i det øvrige samfunnet!

Ække så komplisert, ser du!

Gørr, gørr, g-ørr, gø-rret, nærmer meg noe...snu litt på det: g-ø-r-r-e-t...snu litt på flisa(en for de som ikke takler a-ending):g-r-ø-t-e-r

Jeg tror...jeg tror noen har stavet feil, jeg. På ett eller annet tidspunkt, så tror jeg gaggu meg noen begikk en feil...også ble det bare sånn. Så rart.

Jaggu ? Hvorfor jaggu?

Maiken

Skrevet

Neggu! Kan d ha no m han der oppe å gjøre??? Ja, guuuuud! Oh. my god? Mon dieu! Mein gott! Ciao, dio!

Gjest Anonymous
Skrevet
Skalleknarp er vel egentlig et urgammelt svensk ord (middelaldersk' date= tror jeg) som betyr noe i retning av "en mann som åpenbart fyller langt under halvparten av sitt eget selvbilde, dertil på en utagerende måte"

Og når Skalleknarpen for å få med seg det siste...

Skrevet

Tilbake til jaggu...chimpt fikk meg på rett ledespor. Ordet oppstod selvsagt under en orgasme!!!

Ja...ja...JA...Ja

Nå ble det plutselig veldig hyggelig å bruke jaggu i hytt og pine. Så lie som skal til, dere, for å snu stemningen trill rundt. Plutselig, vips (danser litt i hodet nå)...så ble alt så lyst og trivelig rundt meg, på en måte!

Nei...må jobbe litt. Oppriktig talt!

Maiken

Skrevet

....gjør faktisk et ærlig forsøk på d selv, jobbe altså.....

INSPIRASJON!!!!!!

Skrevet

:ler: Godt å se at andre bruker samme unnskyldning!

Maiken

Skrevet

Ikke for å ødelegge idyllen, asså, men jeg vet tilfeldigvis hvor ordet skalleknarp kommer fra - på ordentlig.

(Så kan dere jentene ... og trøffel også - som virker lysende inspirert idag, imens gruble på akkurat det ordet, som også chimp slengte ut: inspirasjon!)

Skalleknarp:

Er noen av dere så gamle at dere husker en NRK-personlighet som hette Per Hafslund? Hadde natur/dyr programmer for leeenge siden. Mange rare påfunn, husker da han viste hvorfor man ikke skal ta på sjøanemoner, ved nettopp å gjøre det på et svært, "sint" eksemplar. Han fikk selvsagt et digert rødt utslett på håndbaken - husker jeg satt med store øyne og så på.

Husker dere Rolf Just-Nilsen også? (Herreguuud, hvor gammel er jeg egentlig...?) Super imitator. En gang laget han en "sketsj" som var en skikkelig rølpete etterligning av Hafslunds dyreprogrammer hvor han "var" hafslund. Og i en binge i studio, som hoppet og spratt, men hvor kameravineklen jo var slik at vi ikke så hva som var oppi, men hørte brølene etc - der hadde han... ja nettopp: en Skalleknarp!

Noe mere dere lurte på, folkens...?

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, selvsagt - men dette forhindrer jo ikke at min teori likevel kan være rett! Vi snakker jo tross alt om en tidsforskjell på omtrent 600 år her!

:ler::ler:

*pokker med dem som faktisk vet noe

Skrevet

*knips*...det lyste et bittelite glimt av noe gjennkjennende der bak i hodet et sted. Sikkert mams som har referert dette. Som noen her vet, så er jeg jo kun 23 år, og fryktelig ung :):sjarmor:

Prosit! Noen som vet? Hva er vitsen med å si prosit? Hvorfor skal man på død og liv lage et nummer ut av at andre nyser??? Og hva betyr det, egentlig? Er det bare en sånn slags misforstått høflighetsgreie??? Som om det er høflig å kommentere at noen lager kroppslyd??

Hva med nytt ord for å kommentere at noens mave rumler, at noen gjesper? *gudforby* noen slipper luft? Raper? Hikker?

Hva er vitsen egentlig? DetersåmyedumtiNorge!!

I USA også. Der velsigner de hverandre når de nyser!! I Jesunavnamen. "God Bless You"...sier de når noen nyser så basillene fyker 7 meter i radius (hvis de snurrer rundt samtidig altså)

Maiken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...