Demonio Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 Jeg har aldri vært i et bryllup før, så jeg har faktisk ingen anelse om hvordan et bryllup bør være. Jeg vet en skal ha toastmaster? Hvem er det som er vanlig og være toastmaster, en bekjent eller? Forlovere: Har sett en del har 2 stk hver? Brudens sang til brudgom: Hadde dere det? Blir det tåpeligt hvis jeg synger denne sangen selv(altså jeg kan synge.. ) ? Velkommstsang, hadde dere dette? Skriver dere sanger selv, eller velger dere sanger som dere liker veldig godt? Hvor mye regner det et bryllup koster? Har sett at de fleste tenker rundt 80tusen kr? Jeg har masse spørsmål egentlig, men jeg kommer ikke på mer akkuratt nå. Men når jeg gjør det så kommer jeg til og spørrre:-) Men håper på masse gode og hyggelige svar:D
Gjest Vampyra Skrevet 16. september 2007 #2 Skrevet 16. september 2007 I norge er det mest vanlig med en forlover hver. Brudens sang er ikke en standardgreie, men ofte noen lager til sin kommende mann fordi de ikke tør/ønsker å holde tale selv. Det er en selskapssang på lik linje med alle andre der alle synger. Kjøp deg en bryllupsbok og noen blader så finner du svar på mye. Og snakk med familie og venner som har vært/har hatt bryllup selv.
LilleSolstråle Skrevet 16. september 2007 #3 Skrevet 16. september 2007 Hei og gratulerer med forlovelsen Jeg kan jo fortelle deg litt om våre planer for bryllupet,så kanskje det kan være litt til hjelp; -Toastmaster; vi har valgt å ha 2 venner av oss til å være det. Syns det er greit at noen som kjenner oss begge godt får den oppgaven -Budsjett; håper på rundt 80 000,men mulig det blir mer. Kommer an på bryllupsreisen også,for vi ønsker å dra til Bora Bora,men det koster litt.. -Vi skal bare ha en forlover hver,men vet om mange som har 2 også,så det er helt opp til hver enkelt -Jeg skal ikke synge sang til forloveden min. Hadde vært veldig hyggelig syns jeg,men er så redd for at jeg kommer til å være rimelig følelses-ladet den dagen at det er fare for litt gråting -Når det gjelder sanger,så kommer nok min og hans mor til å koke sammen en del tror jeg. Har lurt på å lage en til min kommende mann også,som alle da synger. Men litt usikker på det,i og med jeg uansett skal holde en tale til han. Ellers så er det jo det med blomster,kjole og tema (hvis man velger å ha et spesielt tema/farger). Dette ble klart for meg da kjolen var på plass i grunn. Invitasjoner,kirkeprogramm,takkekort og pynting av bord gjør jeg og forloveren min selv
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #4 Skrevet 16. september 2007 Hvor mye regner det et bryllup koster? Har sett at de fleste tenker rundt 80tusen kr? Kommer ann på dere det. Og hvor mange gjester.... Vi har 90 gjeste og utallige sparetiltak, ender derfor på 60-70 000 kr totalt.
Demonio Skrevet 16. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 16. september 2007 Kommer ann på dere det. Og hvor mange gjester.... Vi har 90 gjeste og utallige sparetiltak, ender derfor på 60-70 000 kr totalt. Åh.. Okei! Ehm, jeg tror jeg endte opp med et antall gjester på rett rundt om 60 stk. Hvilke sparetiltak snakker du om? Kan godt få råd om hvordan og gjøre det litt billigere enn vanligt, men samtidig så skal det jo være et fint bryllup!? Bare for og si det, bryllupsreisen får vi i gave, så den utelukkes fra budsjettet.
Gjest Vampyra Skrevet 16. september 2007 #6 Skrevet 16. september 2007 Man kan få et fint bryllup uten å bruke de dyreste løsningene Les litt på forumet, det finnes MASSSEVIS av tips om hvordan man kan spare litt penger.
Demonio Skrevet 16. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. september 2007 -Jeg skal ikke synge sang til forloveden min. Hadde vært veldig hyggelig syns jeg,men er så redd for at jeg kommer til å være rimelig følelses-ladet den dagen at det er fare for litt gråting Ellers så er det jo det med blomster,kjole og tema (hvis man velger å ha et spesielt tema/farger). Dette ble klart for meg da kjolen var på plass i grunn. Invitasjoner,kirkeprogramm,takkekort og pynting av bord gjør jeg og forloveren min selv -Så hvis jeg velger og synge en sang. Bør jeg skrive den selv, eller hadde det fungert hvis jeg synger en sang som betyr veldig mye for oss begge to(vet hvilken sang hvis det ikke blir teit)? -Tema: Jeg har lyst og ha sjokoladebrune/brune detaljer, tror jeg. Eller røde. Hehe.. klarer ikke å bestemme meg:-P
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #9 Skrevet 16. september 2007 Hvilke sparetiltak snakker du om? Kan godt få råd om hvordan og gjøre det litt billigere enn vanligt, men samtidig så skal det jo være et fint bryllup!? Billig, men utrolig flott lokale (mye bedre enn et grendahus men til en slik pris). Prisen på lokalet inkluderer også serveringshjelper og barpersonale, samt vask. Dette fordi de tjener pengene sine på alkoholen. Bruker blomster fra hager og naturen. Svigers stiller med forrett, mine med dessert (prod selv). Utrolig flink vennine som tar bildene for en billig penger. Forloveren min er makeup artist, så hun fikser sminken. Låner bil av hans forlover. Ingen fri bar etter middagen. Noen av våre tiltak, sparer mye men får ikke et "billig" bryllup. PS tror ofte at 1000 kr pr gjest kan være en ok grov regning.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #10 Skrevet 16. september 2007 Hva med hans ønsker? Ikke alle bruder som bryr seg om dette....
Gjest Frk Åberg Skrevet 16. september 2007 #11 Skrevet 16. september 2007 Vet en del bruder lager sang fordi de ikke tør å holde tale (brudgommens tale er tradisjonelt sett den mest forventede). Hvis du kan synge, høres det ut som en kjempgod idé å synge selv. Har selv tenkt på å spille eller synge noe for mannen i vårt bryllup, men tror ikke jeg orker å ha slike nerver på bryllupsdagen, siden jeg ikke er vant til å opptre for andre. Men hvis du tror det ikke vil ødelegge for deg på grunn av nervøsiteten, syns jeg du skal vurdere det. Nå er jeg litt streng, men jeg er egentlig av den oppfatning at man bare burde lage egen sang hvis man kan skrive sanger. Er ingen tilhenger av sanger som begynner med "I dag har x og y giftet seg" osv, til bamses fødselsdag eller noe. Men det er veldig vanlig med sånne sanger i bryllup, så det er absolutt ingen som vil reagere på det. Det er jo en mulighet å synge en sang dere har et forhold til hvis du ikke vil lage selv også. Hvis jeg skal nevne de sparetiltakene vi selv kommer til å ha, så er det bl.a.: *ha lokale hvor man ikke trenger å kjøpe mat eller drikke, men kan bestille fra et annet sted *droppe fotograf, men få en bekjent med gode evner og godt utstyr til å ta de offisielle bildene og på festen *kjøpe billig(ere) brudekjole (jeg vurderer å sy selv eller kjøpe en hvit selskapskjole, men her kan man jo kjøpe brukt eller på salg hvis man vil ha mer tradisjonell kjole) *droppe leie av bil fra kirken *få noen bekjente til å lage bryllupskake *lage brudebukett selv, eller bestille en helt enkel bukett *utelate/utsette bryllupsreise eller gjøre det veldig billig (vi har snakket om å dra på fjelltur og overnatte i telt, men tror vi har slått det fra oss) *begrense alkohol - f.eks. ved å ikke ha fri bar (vi snakker nå om å ha normal mengde vin (og øl?) til middag, konjakk og baileys til kaffen og fri tilgang på øl og vin utover kvelden). *sminke seg selv eller få en venninne til å gjøre det *lage invitasjoner og alt papirmateriell selv (men man må antekeligvis likevel passe på så man ikke tar helt av med pynting, for da kan det sikkert fort bli like dyrt som å bestille). *musikken på festen kan være en spilleliste man har satt sammen på pc på forhånd (vi vurderer riktignok å leie inn et band via noen bekjente, hvis de har mulighet, men vet ikke hva det vil koste enda) *vet ikke hva dere har tenkt ang ringer, men det blir hvertfall billigere hvis man bruker forlovelsesringene som gifteringer
Demonio Skrevet 16. september 2007 Forfatter #12 Skrevet 16. september 2007 Hva med hans ønsker? Hva med han? Neida, vi planlegger sammen, men han lar meg styre mest på, men selvfølgelig, vi gjør ingenting ikke begge to liker. Vi diskuterer et lite bryllup, men ingen av oss vet helt hva det blir. Hvis det blir et lite bryllup vil antall gjester være 28 stk,da er det kun foreldre, søsken, og de aller beste vennene. Tror kanskje vi går for et lite bryllup, men er helt sikkert enda. Vi får snakke litt mer om det før vi blir enige om hva som skjer:)
Gjest Linn24 Skrevet 16. september 2007 #13 Skrevet 16. september 2007 (endret) Brudens sang til brudgom: Hadde dere det? Blir det tåpeligt hvis jeg synger denne sangen selv(altså jeg kan synge.. ) ? Hvis du har nerver til det, så syntes jeg du absolutt skal gjøre det:) Tror helt sikkert det er noe han vil sette pris på. (Vet ikke hva som skjedde her men, dette var et svar på innlegg fra Deminio) Endret 16. september 2007 av Linn24
Piglet Skrevet 16. september 2007 #14 Skrevet 16. september 2007 En av kjærestens studiekammerater er toasmaster i vårt bryllup. Vi hadde en liste med tre-fire venner som var aktuelle og som vi trodde kunne være flinke til opgaven, og valgte så den vi helst ville ha og han ville heldigvis også. Synes at det passer best med en venn/venninde av brudeparret og ikke en som er mye eldre (tante/onkel etc.), men det er jo en smakssak og det krever at man har noen som er aktuelle. Noen leier også toastmaster, men det synes jeg er for merkelig... Vi har en forlover hver. Jeg skal hverken synge eller holde tale. Kunne godt holdt en tale, men har ikke behov for å utpensle mine følelser for alle gjestene. Kjærsten skal holde tale, og gleder seg utrolig mye. Vi håper å ungå sanger overhode og skal ihvertfall ikke ha velkomstsang. Vi sier velkommen og takker de som skal takkes når vi har gått til bords, og så overlater vi ordet til toastmasteren. Vi skal ha 97 gjester og har et budsjet som er endel over de 80.000, men prisen varierer jo både med antal gjester og hvilke løsninger man går for. Lykke til og gratulerer med forlovelsen! Piglet
Branna Skrevet 16. september 2007 #15 Skrevet 16. september 2007 Jeg har aldri vært i et bryllup før, så jeg har faktisk ingen anelse om hvordan et bryllup bør være. Jeg vet en skal ha toastmaster? Hvem er det som er vanlig og være toastmaster, en bekjent eller? Forlovere: Har sett en del har 2 stk hver? Brudens sang til brudgom: Hadde dere det? Blir det tåpeligt hvis jeg synger denne sangen selv(altså jeg kan synge.. ) ? Velkommstsang, hadde dere dette? Skriver dere sanger selv, eller velger dere sanger som dere liker veldig godt? Hvor mye regner det et bryllup koster? Har sett at de fleste tenker rundt 80tusen kr? Jeg har masse spørsmål egentlig, men jeg kommer ikke på mer akkuratt nå. Men når jeg gjør det så kommer jeg til og spørrre:-) Men håper på masse gode og hyggelige svar:D Vi har valgt min morfar som toastmaster, fordi han er vant med å snakke i store forsamlinger og kan snakke godt for seg. Vi har bare en forlover hver, det er det som er vanlig i Norge, og det er uansett bare en forlover hver som kan skrive under på forlovererklæringen. Så vidt jeg vet, er brudens sang bare en erstatning for en tale eller et dikt. Bruden kan også velge å ikke si noen ting. Vi skal ikke ha noen sanger i bryllupet, synes bare det blir teit. Vi skal bare holde en kort velkomsttale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå