Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #21 Skrevet 2. april 2009 Jeg rister/hopper til kraftig én gang i det jeg er i ferd med å sovne. Har gjort det så lenge jeg kan huske, dvs også som barn.. Nå er jeg snart 30. Tviler på det har noe med epilepsi å gjøre, siden det kun er når jeg skal til å sovne. Er nesten borte, så hopper jeg til, våkner, og slukner nesten med en gang. Ikke noe å bekymre seg for, men hvis du ikke klarer å slå deg til ro med det så oppsøk fastlegen.
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 4. april 2009 #22 Skrevet 4. april 2009 Merkelige greier.. har merket han rykker også, så begge ligger og immiterer epileptiske anfall der vi halvsover Skjer mest når jeg er mellom søvn og våkenhet og har begynt å drømme, kan drømme jeg tryner ut av senga, og våkne med at jeg støkker til og spenner veggen. Plagsomt og ikke minst vondt! Mobilen Hvis det er kun én rykning, er det kanskje hjertet som "jumpstarter". Av og til når man sovner, faller man i en så dyp komatilstand at hjertet glemmer å slå. Da reagerer kroppen med et adrenalin-kick så man våkner med et rykk. Jeg har det kanskje et par ganger i måneden. Jeg drømmer at jeg sklir på isen eller trår over et trinn i trappa så våkner jeg med en rykning i hele kroppen.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #23 Skrevet 5. april 2009 Jeg pleier å få en følelse av at jeg ramler ut av senga og skvetter til. Det er veldig plagsomt, og skjer bare når jeg akkurat har sovnet. Rart er det uansett, men g jetror ikke det er noe farlig. Har hatt det slik hele livet.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #24 Skrevet 5. april 2009 Jeg gjør det ofte og har hatt det i mange år. Tenkte ikke over det før, men når jeg i jobben har fått litt kunnskap om epilepsi har jeg egentlig begynt å anta at det er en mild utgave av epileptisk anfall. Blir fraværende, får kramper i magen og/eller armer og ben er fortsatt bevisst (i enkelte runder er jeg 100 % med, men jeg vil si jeg ligger på rundt 50-80 % av "normal hjernekapasitet" oftest.) og blir rolig og fin etterpå. Varer alt fra endel sekunder til mange minutter. Plager meg uansett ikke, men jeg skremte x-en den del ganger
Gjest maria Skrevet 24. november 2010 #25 Skrevet 24. november 2010 Jeg regner også med at det er en eller annen form for eplepsi, jeg rister alltid i armer og bein når jeg sover. Kan ikke ligge inntill partneren da forstyrrer jeg søvnen hans. Hele kroppen min ligger å små rister stort sett hele natta. Jeg våkner heldigvis ikke av det. har hatt det siden jeg var barn.
Rødtoppen86 Skrevet 24. november 2010 #26 Skrevet 24. november 2010 En ting er slike rykninger som er veldig vanlig i innsovingsfasen. Det er ikke uvanlig siden kroppen må "slå" av bevegelsene slik at man ikke beveger seg mens man drømmer. Men når det er sagt, så tror jeg muligens du mener noe annet som jeg selv har opplevd noen ganger i det siste. Det skjer akkurat i det jeg våkner. Vanskelig å beskrive, men det er som du sier at kroppen vibrerer. Jeg tror ikke det vises særlig godt på utsiden, men det føles som om alle hårene på kroppen reiser seg. Hos meg varer det ikke lenge, men det er småekkelt. Skal nevnes at jeg har vært veldig sliten i det siste, så det er logisk hvis det har sammenheng med det.
Gjest Villrips Skrevet 24. november 2010 #27 Skrevet 24. november 2010 Jeg har opplevd denne vibreringen også. Som oftest rett før jeg sovner, men kan også skje når jeg ligger uten at jeg skal sove. Jeg vil tro det er et tegn på at kroppen er sliten? Jeg husker veldig godt første gang det skjedde. Jeg var ikke mer enn 12 år gammel, og lå i en sovepose i et klasserom (skoletur). Rett før jeg sovnet, føltes det plutselig som om jeg falt bakover. Rutsjebane med hodet først, på en måte. Så dirret det gjennom kropppen, mens "rutsjebanen" flatet ut. Jeg har også disse "jumpstartene" av og til. De er ikke så ekle, men irriterer meg fordi jeg våkner jeg jo igjen akkurat når jeg sovner.
Gjest dragoline Skrevet 24. november 2010 #28 Skrevet 24. november 2010 en gang har jeg hatt det slik. vet ikke om det er likt men. Det var mer som om jeg våknet av det i søvne om du forstår. Som om jeg var lam. Følte noen lå oppå meg, mens jeg ristet masse. Jeg anstrengte meg alt jeg kunne for å få kontakt med sambo. Til slutt klarte jeg å få ut et lite "hjelp", men egentlig skrek jeg "HJELP"!!! Jeg følte jeg skulle dø jeg da..:-) Var skikkelig ute av laget etterpå. Klarte nesten ikke sove mer den natta.
Rødtoppen86 Skrevet 24. november 2010 #29 Skrevet 24. november 2010 en gang har jeg hatt det slik. vet ikke om det er likt men. Det var mer som om jeg våknet av det i søvne om du forstår. Som om jeg var lam. Følte noen lå oppå meg, mens jeg ristet masse. Jeg anstrengte meg alt jeg kunne for å få kontakt med sambo. Til slutt klarte jeg å få ut et lite "hjelp", men egentlig skrek jeg "HJELP"!!! Jeg følte jeg skulle dø jeg da..:-) Var skikkelig ute av laget etterpå. Klarte nesten ikke sove mer den natta. http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vnparalyse Det er ikke noe farlig, men veldig ekkelt. Opplever det selv av og til, men har da lært å bråvåkne rett før det skjer. Trodde en gang at jeg var fanget på havets bunn i en boks og fikk ikke puste eller klarte å bevege meg. Da jeg "våknet" viste det seg at jeg lå under dynen. Skikkelig ekkelt, men heldigvis ufarlig hos de aller fleste.
Gjest Michael Skrevet 21. desember 2010 #31 Skrevet 21. desember 2010 Omgivelsene mine har ledd av meg den siste tiden, fordi jeg har kjent jordskjelv så ofte. De har trodd at jeg fleipet, men sannheten er at jeg har ofte våknet av at alt har ristet rundt meg... trodde jeg! Men forrige kveld da jeg våknet fant jeg ut at det ikke var huset som skalv, det var meg selv. Jeg ristet innvendig. Først trodde jeg det var hjertet som løp løpsk, men jeg hadde normal puls, så det kan ikke være det, det var bare en innvendig vibrasjon av ett eller annet. Det hele varte i rundt ett minutt eller to, før det var over. Noen som har opplevd noe lignende, som vet hva årsaken kan være, og hvordan jeg kan få slutt på det? Det er virkelig ubehagelig!
Gjest Michael Skrevet 21. desember 2010 #32 Skrevet 21. desember 2010 Jeg rister/hopper til kraftig én gang i det jeg er i ferd med å sovne. Har gjort det så lenge jeg kan huske, dvs også som barn.. Nå er jeg snart 30. Tviler på det har noe med epilepsi å gjøre, siden det kun er når jeg skal til å sovne. Er nesten borte, så hopper jeg til, våkner, og slukner nesten med en gang. Ikke noe å bekymre seg for, men hvis du ikke klarer å slå deg til ro med det så oppsøk fastlegen. hei har hatt det samme som du beskriver mange år, kommer i perioder, er merkelig og har ingen forklaring på det sjøl. men når det skjer, så reise æ mæ på i senga og vente til det e over, så lægg æ mæ igjenn.. trur det e nåkka paranormalt. hehe..
Gjest michael Skrevet 21. desember 2010 #33 Skrevet 21. desember 2010 hei har hatt det samme som du beskriver mange år, kommer i perioder, er merkelig og har ingen forklaring på det sjøl. men når det skjer, så reise æ mæ på i senga og vente til det e over, så lægg æ mæ igjenn.. trur det e nåkka paranormalt. hehe..
Gjest scorpius Skrevet 21. desember 2010 #34 Skrevet 21. desember 2010 (endret) Det finnes mang typer epilepsi som arter seg på forkjellige måter; ufrivillige muskelbevegelser, merkelige følelser fra kroppen, synforstyrrelser, lukteforstyrrelser, hørselsforstyrrelser eller smaksforstyrrelser. Man kan absolutt være bevisst når man får disse innvendige vibrasjonene, som du kaller det. Jeg har selv epilepsi (grand mal anfall), så jeg vet hvor ubehagelig slike skjelvingene føles (hvis det er det du opplever). Disse små krampene kan ofte være en forvarsel før selve anfallet kommer. Jeg får iallfall ofte (ikke alltid) kramper i kroppen før anfallet kommer. Dette er VIRKELIG ubehagelig mht. at jeg er bevisst og får med meg alt. Det føles nesten ut som et hjerteinfarkt (ikke at jeg har hatt det), men smerten i brystet er så stor, krampene i kroppen er så ubehagelig, og det føles ut som om jeg skal dø (jeg har en HØY smerteterskel og er ingen hypokonder, tvert imot). Kanskje du skal ta opp problemet med fastlegen din? Skader jo ikke... Masse lykke til iallfall Endret 21. desember 2010 av scorpius
pulverheksa Skrevet 22. desember 2010 #35 Skrevet 22. desember 2010 Vi har det sånn alle sammen. Det skjer når musklene slapper av, like før vi faller i søvn. Leste en artikkel om det en gang for lenge siden.
Gjest Daniel ekaas Skrevet 7. oktober 2012 #36 Skrevet 7. oktober 2012 Det er veldig ekkelt, har akkurat det samme selv, virker som jeg noen gang svever over madrassen fordi jeg rister så fært.. veldig ekkelt i noen visse perioder
Gjest Gjest1 Skrevet 26. februar 2013 #37 Skrevet 26. februar 2013 Hei du! Jeg har opplevd det samme mange ganger. Jeg kjenner en enorm vibrasjon innvendig, enten i armene, beina eller hele kroppen, som vokser og blir kraftigere og kragftigere og har en så enorm styrke at jeg føler det er "større" enn meg. Jeg blir helt lammet og føler jeg får elektrisk sjokk nesten, ligger helt stiv i vibrasjon og klarer ikke å stoppe det. Jeg er ofte i halvsøvne eller dette vekker meg fra søvnen. Jeg føler at denne kraften er for stor til å komme fra meg, og føler ofte også at jeg er aleine i rommet når dette skjer. Det føles nesten som noen sterke kreften prøver å ta meg med til et annet sted, og jeg vet det høres sprøtt ut. Jeg er sikker på det er noe spirituelt, men vet ikke hva. Jeg begynte å google det og fant ut at dette ofte skjer med folk rett før de har en astralreise. At vibrasjonene kommer av at sjelen forlater kroppen. Dette kan ha en sammenheng med følelsene jeg har. Jeg har selvfølgelig blitt livredd hver gang det skjer (er ikke helt våken enda og føler jeg har null kontroll). Men i det siste har jeg prøvd å roe meg ned når det skjer og se hva som hender hvis jeg bare slipper taket og lar det som skjer skje. Det har ført til at jeg har hatt noen astralreiser (jeg kjente jeg fløy ut av kroppen over sengen og ut av taket) og jeg tror dessuten at disse "kreftene" har healet meg ved to anledninger. 1) jeg hadde hatt sterk feber i noen dager og skulle på et viktig kurs som ville føre til store positive forandringer i livet mitt dagen etter. Jeg var kjempe syk og visste jeg ikke kunne gå. Midt på natten kjenner jeg at vibreringen kommer og tar over hele kroppen med en ekstrem styrke. Jeg kjempe imot og er liv redd. Tilslutt stopper det og jeg blir utslått og sovner. Neste morgen er jeg utrolig nok helt fin! Jeg fikk komt meg på kurs og har idag en ny og bedre stilling. 2) Jeg har sterk eksem på håndleddene, og en periode var det ekstra ille. Så om natten kjente jeg at "kraften" kom på hendene og rundt håndleddene mine og prikket og vibrerte utrolig kraftig i noen minutter. Neste morgen var eksemen nesten borte! Dette ble mye, og jeg vet at det er sikkert medisinske fakta og ikke spirituelle spekulasjoner dere ser etter. Men jeg ville bare ikke utelukke at det KAN være noe spirituelt også. Hvis noen googler "vibrasjoner i kroppen" og er sikker på at det er noe alternativt (har du kjent denne "kraften" som jeg snakker om så er du garantert sikker på at det er noe større enn deg, noe som ikke er en sykdom) så her er et svar til de. Jeg vet ikke hva det er, men har kjent det samme, og er ganske sikker på at det er ufarlig, og en GOD energi. Uansett - lykke til til alle sammen
Gjest Gjest1 Skrevet 26. februar 2013 #38 Skrevet 26. februar 2013 *føler at jeg IKKE er aleine i rommet når det skjer, skulle det stå
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #39 Skrevet 26. februar 2013 Jeg opplever at kroppen er skjelven hvis jeg har fått for lite søvn. Men nå er det vel ikke dette det samme som deg.. Anonym poster: 708c8ab15fe028209b58d3e72988ce78
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #40 Skrevet 26. februar 2013 En rykning, som om man skvetter, er normalt og en slags muskelrykning. Men ligger man og rister så bør man absolutt dra til legen, pga da kan det være epilepsi, og slike anfall får man lettest når man sover. Å føle at man opplever noe overnaturlig kan være en del av et epileptisk anfall, fordi hjernen blir så fjern og havner i en merkelig tilstand. Noen mister bevisstheten helt mens andre bare delvis. Jeg har selv blitt testet for epilepsi pga noe annet og har det ikke, men selve testen var veldig grei. Man drar til fastlegen og får en henvisning til et sykehus hvor man tar en EEG-test. Det er mange kabler man får koblet på seg, også prøver de å provosere frem et anfall på flere måter, mener at det tok ca 20 min. Epilepsi kan i verste fall være dødelig pga pustestopp, så dra til legen! Anonym poster: ccb6f95b013199c4a604d6fef2981bcf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå