Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 Omgivelsene mine har ledd av meg den siste tiden, fordi jeg har kjent jordskjelv så ofte. De har trodd at jeg fleipet, men sannheten er at jeg har ofte våknet av at alt har ristet rundt meg... trodde jeg! Men forrige kveld da jeg våknet fant jeg ut at det ikke var huset som skalv, det var meg selv. Jeg ristet innvendig. Først trodde jeg det var hjertet som løp løpsk, men jeg hadde normal puls, så det kan ikke være det, det var bare en innvendig vibrasjon av ett eller annet. Det hele varte i rundt ett minutt eller to, før det var over. Noen som har opplevd noe lignende, som vet hva årsaken kan være, og hvordan jeg kan få slutt på det? Det er virkelig ubehagelig!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 16. september 2007 #2 Skrevet 16. september 2007 Ingen som har opplevd det samme, eller som vet hva det kan skyldes?
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #3 Skrevet 16. september 2007 Et epileptisk anfall eller forstyrrelser i nervesystemet? Oppsøk en spesialist (få henvisning fra fastlege)!
Gjest milkyway Skrevet 16. september 2007 #4 Skrevet 16. september 2007 Er det masse rykninger du snakker om? Eller mer vibrering? Rykninger opplever jeg ca hver natt, masse etter hverandre avogtil også. Utrolig plagsomt. Ganske skummelt en gang jeg drømte jeg var i slosskamp, og fikk høre da jeg våknet av kjæresten at jeg hadde kjørt knytteneven kjempekjapt ut i lufta.. glad jeg ikke lå mot han da! :hår: Vet ikke om det er dette her du mener, men kanskje begge kan få svar på hvert sitt hva dette kommer av. Ubehagelig å våkne av seg selv rykke og riste som en geléperson.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 16. september 2007 #5 Skrevet 16. september 2007 Er det masse rykninger du snakker om? Eller mer vibrering? Rykninger opplever jeg ca hver natt, masse etter hverandre avogtil også. Utrolig plagsomt. Ganske skummelt en gang jeg drømte jeg var i slosskamp, og fikk høre da jeg våknet av kjæresten at jeg hadde kjørt knytteneven kjempekjapt ut i lufta.. glad jeg ikke lå mot han da! :hår: Vet ikke om det er dette her du mener, men kanskje begge kan få svar på hvert sitt hva dette kommer av. Ubehagelig å våkne av seg selv rykke og riste som en geléperson. Det er ikke rykninger slik du beskriver det, men mer snakk om vibrering, at jeg rister innvendig. (vet ikke om det merkes av andre) Det føles som om jeg har en alt for kraftig vibrator/massasjeapparat innebygd i madrassen. Men det du opplever høres også ubehagelig ut, kanskje noen har en forklaring til deg også.
Gjest Tweek Skrevet 16. september 2007 #6 Skrevet 16. september 2007 Kanskje du har lagt deg på den lydløse mobilen som ringer...
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 16. september 2007 #7 Skrevet 16. september 2007 Kanskje du har lagt deg på den lydløse mobilen som ringer... Det hadde vært en grei forklaring, men mobilen er ikke med meg i senga.
Gjest milkyway Skrevet 16. september 2007 #8 Skrevet 16. september 2007 Merkelige greier.. har merket han rykker også, så begge ligger og immiterer epileptiske anfall der vi halvsover Skjer mest når jeg er mellom søvn og våkenhet og har begynt å drømme, kan drømme jeg tryner ut av senga, og våkne med at jeg støkker til og spenner veggen. Plagsomt og ikke minst vondt! Mobilen
Parfumfreek Skrevet 16. september 2007 #9 Skrevet 16. september 2007 Det ble nevnt epilepsi her - og det er jo ikke helt utenkelig da. Svært mange med epilepsi får annfall under innsovning/oppvåkning. De fleste blir ganske utmattet etter et anfall - blir du det? 1
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 16. september 2007 #10 Skrevet 16. september 2007 Det ble nevnt epilepsi her - og det er jo ikke helt utenkelig da. Svært mange med epilepsi får annfall under innsovning/oppvåkning. De fleste blir ganske utmattet etter et anfall - blir du det? Jeg så det ble nevnt, men det var et svar jeg måtte grunne litt over før jeg svarte... Det kan selvfølgelig være en mulighet, men de jeg kjenner med epilepsi er "bevisstløse" under anfallene, mens jeg våkner opp av "anfallet". Derfor får jeg ikke det helt til å stemme. Men det kan jo være en avart til epilepsi, en form for nevrologisk "anfall" hvor en er bevisst... Men ja, jeg blir veldig utmattet etterpå. Det vil si, først blir jeg redd og klarer ikke slappe av, men når redselen slipper taket blir jeg utmattet.
Parfumfreek Skrevet 17. september 2007 #11 Skrevet 17. september 2007 Jeg så det ble nevnt, men det var et svar jeg måtte grunne litt over før jeg svarte... Det kan selvfølgelig være en mulighet, men de jeg kjenner med epilepsi er "bevisstløse" under anfallene, mens jeg våkner opp av "anfallet". Derfor får jeg ikke det helt til å stemme. Men det kan jo være en avart til epilepsi, en form for nevrologisk "anfall" hvor en er bevisst... Men ja, jeg blir veldig utmattet etterpå. Det vil si, først blir jeg redd og klarer ikke slappe av, men når redselen slipper taket blir jeg utmattet. Epilepsi kan arte seg på svært mange måter, og det er kun ved store krampeanfall (GTK) at bevisstheten blir helt borte. Noen kan ha anfall hvor de vandrer omkring og gjør merkelige ting (f.eks helle opp i et glass til det renner over i bøtter og spann)Noen kan få en enkelt rykning ( el noen små rykninger i f.eks munnviken) - så er det over. Noen får små "glimt" stadig vekk, og blir veldig slitne. Noen får tilstivning i musklaturen eller tap av tonus - dvs de "klasker" rett i gulvet. Det finnes utrolig mange former for epilepsi, og en person kan også ha flere typer anfall. Det kan godt oppstå i voksen alder - og grunnen kan være at vedkommende har slått hodet som barn. Jeg synes iallefall du burde sjekke det litt opp Lykke til
Gjest Mysticgirl Skrevet 17. september 2007 #12 Skrevet 17. september 2007 Det som skjer er at kroppen rister litt i det du skal sove for musklene slapper av. Da kan denne ristingen forekomme,når muskel for muskel slapper av og du blir døsig. Hvis ikke så vet jeg ikke hva det kan være
Gjest Gjest_Urokråka_* Skrevet 17. september 2007 #13 Skrevet 17. september 2007 Jeg har det også sånn, og blir veldig redd når det skjer! Jeg får det bestandig på kveldene og når jeg har duppet av et øyeblikk.. Hele kroppen rister, innvendig.... -skrekk og gru hvist det kan være epelepsi...... :gråte:
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #14 Skrevet 2. april 2009 Hei, jeg har opplevd det samme både når jeg skal sove og når jeg våkner... tror det bare har med utmattelse å gjøre jeg da...
Gjest Gjest_Helen_* Skrevet 2. april 2009 #15 Skrevet 2. april 2009 Hei, du ikkje er åleine om dette! Det kjennes ut som om heile kroppen vibrerer veldig kraftg og eg føler meg varm og litt omtåka og ofte kjennes det ut som om hjertet hamrer vilt .... Det hender ofte i innsovningsfasen dersom eg blir forstyrra av ein bevegelse eller ein lyd og eg trur difor det er kroppen sin reaksjon på at den blir forstyrra i det den skal gå over i kvilemodus - tippar det er ganske normalt :o) Epilepsi er det i alle fall ikkje! :o)))
pilgrim160 Skrevet 2. april 2009 #16 Skrevet 2. april 2009 Jeg har også opplevd at sengen rister. Heldigvis var det hunden min som lå ved fotenden og tevet. Hvis dette kun skjer når du sover eller at du har problemer med å fokusere når du sitter - så bør du kanskje ta deg en tur til fastlegen din. Hvis du har hatt stor påkjenning på det private plan , jobb eller depresjon så kan det slå ut i de merkligste symptomer. Som regel er det ikke noe farlig - det er bare kroppen som ber om litt hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #17 Skrevet 2. april 2009 . Hvis dette kun skjer når du sover eller at du har problemer med å fokusere når du sitter - så bør du kanskje ta deg en tur til fastlegen din. Hvis du har hatt stor påkjenning på det private plan , jobb eller depresjon så kan det slå ut i de merkligste symptomer. Som regel er det ikke noe farlig - det er bare kroppen som ber om litt hjelp. Enig i dette. Det kan være stress-spenninger som slipper taket når du sovner/sover. Hvis det forstyrrer nattesøvnen din er det en god grunn til å ta en prat med legen før du utvikler varige søvnforstyrrelser, jeg har selv i perioder "soveangst" fordi jeg har våknet midt på natta av enten smerter eller rett og slett er ute av stand til å sovne igjen, og det har skyldtes psykiske ting. Det kan også være noe nevrologisk som det kan være viktig å få fulgt opp.
Gummiloppa Skrevet 2. april 2009 #18 Skrevet 2. april 2009 Jeg har det også sånn! Merker det best når jeg våkner opp etter å ha duppet av litt. Skikkelig ekkel følelse!
Hinata Skrevet 2. april 2009 #19 Skrevet 2. april 2009 Vet ikke om jeg gjør sånn, men merker det godt dersom han jeg sover med har det.. I find it amusing
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #20 Skrevet 2. april 2009 Har også merket slike ristelser. Merker det spesielt idet jeg holder på å sovne. Tolker det som spenningsforandringer i muskulaturen. Som når en slapper av i muskelene, blir det en slags utladning eller et annet spenningsforhold i kroppen. Kan være en ganske "rystende" opplevelse iallefall. Det er min legmans tolkning. Er ikke sikkert at det stemmer men... Ta en tur til legen hvis du er redd for hva det er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå