-Alvildebrud- Skrevet 18. september 2007 #61 Skrevet 18. september 2007 Hvorfor "tror" du ikke på det statistikken viser? Har du noe bedre informasjon i bakhånd som vi andre ikke kjenner til? Visse ting øker statistisk sett sjansene for å unngå skilsmisse: -foreldre som ikke er skilt -høyere utdannelse -høyere alder ved giftemål -likestilling (at man er likeverdige partnere) osv osv??? Har du reelle tall å vise til her? Hva er "høyere alder"?
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2007 #62 Skrevet 19. september 2007 Det er vanskelig å si noen alder som er for ungt, men en ting er sikkert: man forandrer seg veldig i starten av tyveårene. De fleste fullfører utdanning og endrer livet når de får seg en jobb. Jeg kan trygt si jeg er glad jeg aldri giftet meg med han jeg drømte å gifte meg med da jeg var 21. Vi totalt forskjellige mennesker i dag i forhold til hva vi var, og sjansen for at vi hadde vokst fra hverandre etter kort tid er stor. En annen ting er at jeg synes det er viktig at man har vært sammen lenge, at man har bodd sammen en stund og virkelig lært hverandre å kjenne. Man kjenner ikke en person før man har bodd sammen etter at den første forelskelsen har gått over. Og for mange (ikke alle) kan det være nødvendig og kysse forskjellige frosker før man finner ut hva man faktisk leter etter. Signere denne!
Duracella Skrevet 19. september 2007 #63 Skrevet 19. september 2007 Man har ingen garanti for at ekteskapet holder , om man gifter seg som 18 åring eller som 30 åring.. man er da mer bevisst jo eldre man er. !
Gjest Gjest_carina_* Skrevet 19. september 2007 #64 Skrevet 19. september 2007 Men det er da kanskje selvsagt at man forandrer seg mye fra man er 18-23 (som var ditt tidseksempel) Fra man er 18-23 så går man igjennom en prosessen for å forberede seg på hva man skal gjøre resten av livet. Selvstendighetsprosessen går ikke over 1-2 år, det tar mye lengre tid, men den tiden som påvirker deg mest er nettopp tiden fra man går ut av vgs til man finner ut hva man vil drive med og praktiserer dette. Er veldig enig at man endrer seg enormt i denne tidsperioden fra videregaaende til man har funnet ut hva man vil med livet sitt (ville nok strekke perioden opp til 25 aar). Man kjenner faktisk ofte ikke igjen seg selv en gang etter denne selvstendinghetsprossen, man endre ofte totalt og finner helt nye verdier, interesser og venner. Videre tror jeg ofte at det aa vaere bundet til noen (med evighets perspektiv) i denne perioden ofte hindrer selvstendighetsprosessen. Noe man angrer paa og noe som vil gange paa forholdet. Jeg tror ikke det finnes noen fast alder for naar man er moden eller utviklet nok, men at man slett ikke er voksen nok foer fylte 20 og ofte ikke i starten av 20 aarene er hevet over en hver tvil.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2007 #65 Skrevet 19. september 2007 Hmmm men noen praktiserer jo alerede det d vil drive med når de er ferdige på videregående da. Noen flytter hjemmenfra når man er 16 og starter selvstendighetsprosessen da, altså har de allerede vært selvstendige i kanskje 8 år når de er 24, i denne perioden har noen kjøpt leilighet/hus/bil også. For noen starter dette tidligere enn for andre, for andre sterter det senere. Selvstendig er ikke det samme som at man er moden nok og kjenner seg selv godt nok til å vite hva man faktisk vil med livet og hvilken verdier som faktisk betyr noe for en. Jeg flyttet ut som 16 åring, men det gjorde meg slett ikke fort moden. Kanskje det faktisk heller gjorde prosessen tregere fordi jeg måtte håndtere en rekke praktiske problemer og ikke kunne utvikle meg som person like fort. Synes i allefall at det er latterlig å gifte seg før man vet hva man vil med livet og har fullført utdanning og begynt på "det voksne" liv.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2007 #66 Skrevet 19. september 2007 Men da snakker vi også om hverandre fordi du snakker om par på 18-19-20 mens jeg snakker om par på over 20. Par på over 20 kan gifte seg som 22-23 åringer og da ha vært sammen i eks 4 år, siden de var 18-19, som for eksempel(men ikke nødvendigvis) har fast jobb, lelighet/hus etc... Men da kan vi si oss enige i å være uenige. Jeg kan nemlig ikke forstå at alder (så sannt man er over 20) skal være det første kriteriet for å bestemme om det er for tidlig å gifte seg i et forhold. Modningsfaktor og tidspunktet man etablerer seg på i livet er individuellt, noen gjør dette tidligere enn andre og når samme modningspunkt i livet tidlig som andre gjør sent. Jeg mener det blir litt nedlatende å sette sin egen modningsprosess som mal for når og hvordan andre mennesker og forhold modnes. Hvorfor har du 20 år som et magisk tall?? Men ikke har noen forståelse for at 20 faktisk ikke er noe magisk tall i andres øyne? Og hvorfor er huskjøp så viktig for modningen?
Tabris Skrevet 19. september 2007 #67 Skrevet 19. september 2007 Jeg fikk heller ikke noe svar på hvorfor huskjøp og fast jobb er påkrevd før man kan gifte seg.
Saeria Skrevet 19. september 2007 #68 Skrevet 19. september 2007 Jeg var ganske så sikker på at jeg hadde møtt drømmemannen da jeg akkurat hadde fylt 20. I dag, over 7,5 år etter, er jeg like sikker på det. Vi har ikke giftet oss enda, men valgt å prioritere andre ting som utdannelse, jobb, kjøp av bolig og bare være oss. Sammen. Ikke minst vil vi kunne betale for festlighetene uten å måtte låne. Jeg kan med hånda på hjertet si at forelskelsesrusen er over for årevis siden, men den dype kjærligheten og respekten jeg har for min kjære er det fineste jeg har i livet mitt. Om et par år kommer vi nok til å gifte oss. Ønskene i forhold til hvordan vi ønsker at bryllupet skal være har endret seg fra stort og flott, til lite og intimt. Jeg kunne nok ha giftet meg rimelig kort tid etter forlovelsen, men er glad for at vi prioriterte som vi gjorde. Ikke fordi jeg var usikker på oss, men fordi våre prioriteringer føltes rett for oss. Vi ønsket og ønsker å ha enkelte faktorer på plass før vi gifter oss og har bryllupsfest. Noen er klar før andre og enhver bør få gjøre det som føles riktig for dem.
Gjest januarbrud08 Skrevet 19. september 2007 #69 Skrevet 19. september 2007 Personlig synes jeg dette høres ut som et ELENDIG utgangspunkt for et ekteskap. Hvorfor "kan du ikke vente"? Og å være "fullstendig avhengig" er heller ikke noe som hører hjemme i et balansert forhold. Og 18 år...!?! Eh.. Ja... Hva er det jeg skal vente på???? Glemte kansje å skrive at min kjære er 27....det teller vel litt det også....
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2007 #70 Skrevet 19. september 2007 Hvorfor har du 20 år som et magisk tall?? Men ikke har noen forståelse for at 20 faktisk ikke er noe magisk tall i andres øyne? Og hvorfor er huskjøp så viktig for modningen? Jeg snakker ikke om husKJØP, men det å ha en etablert boform. Eneste grunnen til at jeg nevner 20 som et tall er fordi det er få som er etablerte, og roet seg litt ned og fått et litt stabilt liv, før denne alderen. Jeg mener det er lurt å være etablert, til en viss grad, før man gifter seg. Det finnes sikkert de under 20 som også er dette, men det er de ferreste. Det er altså ikke huset i seg selv på noen måte som er vesentlig men at man har en livsform som er noen lunde "fastsatt" og etablert. Heller ikke alder i og for seg, som er et magisk tall, men av samme grunn er det få som er noen lunde "fastsatt" og litt etablert før en alder av 20. Men igjen påpeker jeg at alt er individuellt, og har ikke en veldig rigid holdning til dette talle, men bruker det som en pekepin om ikke annet. Ei heller har jeg ikke, ikke vist forståelse for at tallet 20 teller bare for meg og ikke er et "magisk" tall i andres ønke. Jeg bare uttale meg om hva som er rett for meg, og hevder videre at det er viktig å legge merke til at alt er individuellt, og dette gjelder også mine meninger selvsakt. Jeg har ikke påstått noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2007 #71 Skrevet 19. september 2007 Hva er det jeg skal vente på???? Glemte kansje å skrive at min kjære er 27....det teller vel litt det også.... Indikere vel heller at han er meget umoden som velger å gifte seg med en 18 åring....
Gjest Linn24 Skrevet 19. september 2007 #72 Skrevet 19. september 2007 Indikere vel heller at han er meget umoden som velger å gifte seg med en 18 åring.... ho er da myndig. det er ikke så himla uvanlig at menn på den alderen er sammens med yngre kvinner. dessuten er ikke dette noe vi har noe med. det er dems valg. og for alt du vet, så kan det da være ho som er moden, og ikke han som er umoden som du mener.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2007 #73 Skrevet 20. september 2007 ho er da myndig. det er ikke så himla uvanlig at menn på den alderen er sammens med yngre kvinner. Nei, men det er veldig uvanlig at disse parene gifter seg! dessuten er ikke dette noe vi har noe med. Ingen sier at de har noe med det, men alle sier at de tror det er dumt. det er dems valg. Kè? "Dems"? og for alt du vet, så kan det da være ho som er moden, og ikke han som er umoden som du mener. Men selv om hun er moden for alderen er hun fremdeles ikke klar for ekteskap. Sorry, mac! Selv har jeg også alltid vært svært moden for alderen, men jeg ville likevel ikke funnet på å gifte meg før jeg hadde passert midten av tjueårene. Det er nemlig mange gode grunner til å vente og ingen grunn til at det skulle haste. Og de synes jeg summerer opp det hele
Gjest Januarbrud08 Skrevet 20. september 2007 #74 Skrevet 20. september 2007 Jeg skal nå hvertfall gifte meg, uansett hva folk mener er "riktig" eller "galt". Ingen av familiene har klaget på at jeg er for ung, men er oppriktig glade og gleder seg med oss. Tror kansje dere hadde tenkt helt annerledes hvis dere hadde kjent oss Jeg kjenner mange, og da mener jeg mange, som har giftet seg i min alder, ingen av dem er skilte, og 40 år etter er de like forelsket. Og sier at de ikke angrer ett sekund!!!!
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2007 #75 Skrevet 20. september 2007 uten aa vaere helt sikker tror jeg at gjennomsnittsalder for inngaaelse av ekteskap i norge er 30 for kvinner og 32 for menn. Halvparten av alle disse ekteskapene ender i skillsmisse. Og dette til tross for at veldig mange av disse parene har levd sammen i flere aar foer de giftet seg.Kanskje hadde de til og med flere samboer forhold bak seg, slik at de liksom fikk proevekjoere ekteskapet. For samboerforhold er vel egentlig ikke saa veldig forskjellig fra ekteskap egentlig. Saa min konklusjon er at selv om den offisielle ekteskapsalder er veldig hoy i Norge, er den reelle "ekteskapsalder" mye yngre. Kanskje ned i 20 for kvinner, 22 for menn. Vet ikke, for det finnes ingen offisielle statistikker paa samboerforhold. Men det hadde vaert interessant aa se slike tall.
Tabris Skrevet 20. september 2007 #76 Skrevet 20. september 2007 Men selv om hun er moden for alderen er hun fremdeles ikke klar for ekteskap. Sorry, mac! Dette synes jeg var en veldig arrogant bemerkning. Hvem er disse som går rundt og tror at de vet hva som er best for andre?
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2007 #77 Skrevet 20. september 2007 Dette synes jeg var en veldig arrogant bemerkning. Nekter ikke for det. Men synes det er langt bedre enn å støtte naive holdninger om at "18 åringer kan være like modne som 30 åringer" osv. Hvem er disse som går rundt og tror at de vet hva som er best for andre? Gjør vi ikke alle det på et nivå eller et annet. Har vi ikke alle tanker om at noen valg er bedre enn andre valg. Og at noen av disse valgene er personavhengige, mens andre er mer universelle.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2007 #78 Skrevet 21. september 2007 Jeg ville ikke hatt samvittighet til å støtte at folk under 25 år skulle gifte seg. De fortjener å høre ærlige meninger fra folk med litt mer livserfaring.
Tabris Skrevet 21. september 2007 #79 Skrevet 21. september 2007 Gjør vi ikke alle det på et nivå eller et annet. Har vi ikke alle tanker om at noen valg er bedre enn andre valg. Og at noen av disse valgene er personavhengige, mens andre er mer universelle. Jeg vil ikke våge å påstå at "alle" gjør verken det ene eller andre, og jeg personlig vil ikke påstå at det å gifte seg når man er under 20 år er universelt sett et dårlig valg.
-Alvildebrud- Skrevet 21. september 2007 #80 Skrevet 21. september 2007 Jeg ville ikke hatt samvittighet til å støtte at folk under 25 år skulle gifte seg. De fortjener å høre ærlige meninger fra folk med litt mer livserfaring. He he he... Livserfaring er alt annet enn et tall! Dette (innlegget) forteller jo bare hvor stor livserfaring du har
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå