Gå til innhold

Unge som gifter seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal man måtte ha fulltidsjobb og eie et hus for å kunne gifte seg?

Skrevet
Hvorfor skal man måtte ha fulltidsjobb og eie et hus for å kunne gifte seg?

Vettu hva, det har du jo egentlig helt rett i. det som egentlig betyr noe er jo at man elsker hverandre. ;)

Skrevet
De som hevder man ikke er moden nok til å gifte seg tidlig, var kanskje ikke selv blandt den gruppen som var etablert tidlig i livet, og bruker seg selv som referansepunkt.

Eller kanskje de var såpass modne at de faktisk forstod at et var verdt å vente litt for at forholdet skulle utvikle seg og en selv og partnere vokse litt?

Skrevet
Eller kanskje de var såpass modne at de faktisk forstod at et var verdt å vente litt for at forholdet skulle utvikle seg og en selv og partnere vokse litt?

nettopp ;)

Skrevet

Jo men det blir igjen individuellt. Denne debatten kan ikke gå annet enn i sirkler. Du sier de var voksne nok til å innse at de trenkte å modnes, mens andre sier at de viste allerede da at de var modne nok og ikke behøvde mer, du svarer ja men jeg ser at jeg ikke var voksen før senere osv osv så går man i sirkel. Jeg legger ikke veto på at man er for ung eller ikke, fordi jeg innser at alle er forskjellige, hvorfor vet du hvilket forhold som har vokst og hvilket som ikke har det? Hvorfor kan ikke de som gifter seg som 30 åringer ha hatt for hastverk også? Alder er ikke et element, og jeg er moden/voksen nok til å se at alder ikke er ensbetydende med å være voksen/moden. Kan du gjøre det samme?

Et hvert forhold er forskjellig. Eksempelet til hun over viser at de hadde vært sammen lenge og hatt et forhold som var modnet til tross for at de var 25(som egentlig ikke er så ungt da), hvem er du til å si at de ikke hadde utviklet seg og vokst allerede?

Poenget er at når folk modner er individuellt, og en hver har bare seg selv som referansepunkt. Mange kan ha vært sammen lenge selv om man er noe ung, og har hatt et forhold som har modnet sammen. Hvem skal legge grensa for hvor mye modning som skal til i et forhold? Hvordan er paret på 23 som gifter seg og har vært sammen i 5 år mindre modent enn paret på 30 som gifter seg og har vært sammen i to år?

Skrevet
Hvordan er paret på 23 som gifter seg og har vært sammen i 5 år mindre modent enn paret på 30 som gifter seg og har vært sammen i to år?

Nå har du to forskjellige tidsestimater her. Hadde det vært snakk om to år på begge hadde det ikke vært tvil i mine øyne om at paret på 30 har et mye bedre grunnlag til å vite at man vil dele livet sammen. En 30 åring har som oftest flere seriøse forhold bak seg enn en på 23. Det er dessuten viktigere å vite hva man vil med livet når man er 30 enn 23.

Skrevet
Nå har du to forskjellige tidsestimater her. Hadde det vært snakk om to år på begge hadde det ikke vært tvil i mine øyne om at paret på 30 har et mye bedre grunnlag til å vite at man vil dele livet sammen. En 30 åring har som oftest flere seriøse forhold bak seg enn en på 23. Det er dessuten viktigere å vite hva man vil med livet når man er 30 enn 23.

De to forskjellige tidsestimatene var jo litt for å poengtere poenget. Hihi.

Poenget er at noen har allerede vært sammen lenge i begyndelsen av 20 årene, disse kan være etablerte i jobb og leilighet. Mens et par som gifter seg når de er 30 kan ha vært sammen mindre, og bodd sammen mindre også. Altså er ikke alderen hovedelementet, men hvor lenge de har vært sammen. Som du sier om tidsperspektivet hadde vært likt sp..., men da er jo tidsperspektivet av større betydning enn alderen, siden du sier at først må tidsperspektivet være likt. Altså er vi kanskje mer enige enn du tror. Det er andre elementer som er viktigere enn alderen, som for eksempel hvor lenge de har vært sammen.

Skrevet (endret)
De to forskjellige tidsestimatene var jo litt for å poengtere poenget. Hihi.

Poenget er at noen har allerede vært sammen lenge i begyndelsen av 20 årene, disse kan være etablerte i jobb og leilighet. Mens et par som gifter seg når de er 30 kan ha vært sammen mindre, og bodd sammen mindre også. Altså er ikke alderen hovedelementet, men hvor lenge de har vært sammen. Som du sier om tidsperspektivet hadde vært likt sp..., men da er jo tidsperspektivet av større betydning enn alderen, siden du sier at først må tidsperspektivet være likt. Altså er vi kanskje mer enige enn du tror. Det er andre elementer som er viktigere enn alderen, som for eksempel hvor lenge de har vært sammen.

Nei ikke helt... ;)

Jeg mener at et par på 18-19-20 som har vært sammen siden de var 15-16-17 på langt nær kan sammenlignes med et par på 30 som har vært sammen i 3 år. Nettopp pga alderen!

Endret av Vampyra
Skrevet
Nei ikke helt... ;)

Jeg mener at et par på 18-19-20 som har vært sammen siden de var 15-16-17 på langt nær kan sammenlignes med et par på 30 som har vært sammen i 3 år. Nettopp pga alderen!

Men da snakker vi også om hverandre fordi du snakker om par på 18-19-20 mens jeg snakker om par på over 20. Par på over 20 kan gifte seg som 22-23 åringer og da ha vært sammen i eks 4 år, siden de var 18-19, som for eksempel(men ikke nødvendigvis) har fast jobb, lelighet/hus etc...

Men da kan vi si oss enige i å være uenige. Jeg kan nemlig ikke forstå at alder (så sannt man er over 20) skal være det første kriteriet for å bestemme om det er for tidlig å gifte seg i et forhold. Modningsfaktor og tidspunktet man etablerer seg på i livet er individuellt, noen gjør dette tidligere enn andre og når samme modningspunkt i livet tidlig som andre gjør sent. Jeg mener det blir litt nedlatende å sette sin egen modningsprosess som mal for når og hvordan andre mennesker og forhold modnes.

Skrevet

Eller det er helt individuellt, slik at det for noen er rett mens for andre for tidlig? Er din mal for når hvordan et forhold skal utvikle seg den eneste rette, eller er det muligt at andre kan modne i et annet tidspunkt enn deg?

Skrevet
'Jeg mener det blir litt nedlatende å sette sin egen modningsprosess som mal for når og hvordan andre mennesker og forhold modnes.

Jeg mener det er nedlatende å påstå at man snakker om sin egen modningsprosess her i det hele tatt jeg! :forvirret:

Det kan godt hende man sitter med et bredere syn på ting enn du vet.

Skrevet (endret)

Jeg forstår godt hva Arkana mener jeg. Jeg er nok ganske klar i dette spørsmålet, hadde det handlet om meg selv. Jeg har verken hus eller bil, men jeg ville giftet meg med den jeg var glad i hvis det virket som det eneste rette. Jeg er selv snart ferdig med min utdannelse og er i grunn ganske klar over hva jeg vil av meg selv og en eventuell partner. Jeg føler meg absolutt klar for å dele livet mitt med en person. Men fordi det ikke er situasjonen for meg akkurat nå, ser dette utelukket. Også jeg vil vente, hvis det føles nødvendig.

Samtidig er det mange unge i dag som virker svært usikre både på seg selv og sine valg. Jeg er heller ikke bombesikker på alt jeg gjør, men jeg har en viss peilig - tror jeg ihvertfall. Noe av det jeg har reagert på hos mine medstudenter, er at det nesten virker som noen av dem gjør det bare sånn for 'moro skyld'. Selv om jeg er svært glad i mine venninner i klassen, tror jeg oppriktig at en del av dem hadde hatt godt av å vente kanskje et år eller fem. Ikke fordi de ikke er i stand til å ta vare på seg selv, men fordi det ikke helt virker som deres valg er gjennomtenkt og noen virker rett og slett ikke klare for det - enda. I mine øyne er ihvertfall ekteskap noe som må tenkes nøye igjennom. Og jeg tror også det er en grunn til at en del venter med å gifte seg til de da kanskje er 30 år. For jeg har også de i min klasse, hvis jeg skal ta utgangspunkt i dem. De har levd med sine respektive i mange år allerede og det virker som de har et ganske reflektert og gjennomtekt syn på det å gifte seg.

Men når jeg sier det her, så betyr ikke det at jeg tenker alle er slik. Jeg kjenner mange unge som også er veldig reflekterte og som jeg er helt sikker på har valgt riktig når de har bestemt seg for å gifte seg. Men ikke alle tenker seg om to ganger, noe de kanskje burde. Ikke fordi jeg ikke liker deres tilkommende, men fordi de kanskje ikke er 'rede'. Å ikke være 'rede' betyr heller ikke det samme som 'uegnet'. Tviler på at det var det Arkana mente med sitt innlegg. Hun kom med noe jeg vil kalle helt relevante invendinger - noen gifter seg nok altfor tidlig.

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av yvonne
Skrevet
Men når jeg sier det her, så betyr ikke det at jeg tenker alle er slik. Jeg kjenner mange unge som også er veldig reflekterte og som jeg er helt sikker på har valgt riktig når de har bestemt seg for å gifte seg. Men ikke alle tenker seg om to ganger, noe de kanskje burde. Ikke fordi jeg ikke liker deres tilkommende, men fordi de kanskje ikke er 'rede'. Å ikke være 'rede' betyr heller ikke det samme som 'uegnet'. Tviler på at det var det Arkana mente med sitt innlegg. Hun kom med noe jeg vil kalle helt relevante invendinger - noen gifter seg nok altfor tidlig.

Jeg yntes du forklarer dette bedre enn det andre tidligere i tråden har klart. Du hevder at noen klart gifter seg for tidlig, noe jeg heller ikke har sakt i mot, men jeg mener at "for tidlig" ikke er like aldersbestemt som det det ser ut til at en del andre mener. Det kan være for tidlig for noen men ikke for andre, da dette er helt individuellt. Det å hevde at man selv vet bedre og forstår bedre om forhold, enn alle par som gifter seg tidlig, mener jeg blir nedlatende. Skal man forme een avgjørelse om dette mener jeg det er viktig at man kjener paret, ikke bare alderen på paret.

Jeg vet også om par i 30 årene som jeg mener på ingen måte bør gifte seg enda, og de gjør dette alt for tidlig. Det er mulig det finnes ferre av disse parene enn dem i 20 årene, men likevel mener jeg at alder ikke er første element som avgjør om et par gifter seg for tidlig. Å forhåndsdømme et giftemål bare basert på alder som eneste informasjon blir for meg feil.

Selv giftet jeg meg heller ikke tidlig, fordi jeg da ikke hadde truffet den rette. Men jeg kjenner par som giftet seg tidlig som var godt modne og hadde et veldig reflektert syn over ekteskapet. På den måten ser jeg at bildet er mye mer nyansert enn å hevde at det er galt å gifte seg tidlig. Men jeg har intrykk av at mitt syn på tidlig ikke er det samme som andre i denne tråden og at vi derfor kanskje snakker forbi hverandre litt

Skrevet

Hva går diskusjonen her ut på?

Er det dumt å gifte seg ung fordi man kommer til å angre på hvem man gifter seg med?

Hva er grunnen til at dette er dumt?

Jeg er selv 18, skal snart gifte meg. Grunnen til det er at jeg har funnet drømmeprinsen!!! Jeg er helt fullstendig avhengig av min kjære! Vi vil dele vårt liv med hverandre. Og jeg kan ikke vente...

Vet at livet ikke alltid er en dans på roser, det finnes jo torner som man må luke bort. Begge må være innstilt på å ofre noe for hverandre og forholdet, for at man skal være lykkelige sammen.

Gjest januarbrud08
Skrevet

Det er veldig forskjellig hva mennesker prioriterer og hvordan de vil at livet skal være "bygget opp".

Noen vil gifte seg etter barn 1, noen etter barn 2, og noen etter at de har fått alle barna. Noen etter skole, etter de har fått fast jobb, fått hus...osv.

Min måte er å forlove seg, gifte seg og deretter få barn.

Mannen min går i jobb med god, fast inntekt, vi har hus. Men dette er jo ikke nødvendig før man gifter, seg er det vel?

Man skal jo feire med et bryllup at noe nytt begynner. Jeg vil at et nytt liv skal begynne etter vi er gift. Vi kan stifte familie, bo i samme hus, reise på ferie.

Mens noen andre vil kansje gjøre dette før de gifter seg.

Poenget er: Vi er alle forskjellige. Tror folk må være litt forsiktige med å dømme andre.

Skrevet
Jeg er selv 18, skal snart gifte meg. Grunnen til det er at jeg har funnet drømmeprinsen!!! Jeg er helt fullstendig avhengig av min kjære! Vi vil dele vårt liv med hverandre. Og jeg kan ikke vente...

Personlig synes jeg dette høres ut som et ELENDIG utgangspunkt for et ekteskap.

Hvorfor "kan du ikke vente"?

Og å være "fullstendig avhengig" er heller ikke noe som hører hjemme i et balansert forhold.

Og 18 år...!?! Eh.. Ja...

Skrevet

det virker som om mye av dette her går ut på om ekteskapet holder. jeg tror nok ikke sjansen for en eventuell skilsmisse er større hos de som gifter seg som unge enn de som gifter seg som eldre.

Skrevet
det virker som om mye av dette her går ut på om ekteskapet holder. jeg tror nok ikke sjansen for en eventuell skilsmisse er større hos de som gifter seg som unge enn de som gifter seg som eldre.

Hvorfor "tror" du ikke på det statistikken viser? Har du noe bedre informasjon i bakhånd som vi andre ikke kjenner til?

Visse ting øker statistisk sett sjansene for å unngå skilsmisse:

-foreldre som ikke er skilt

-høyere utdannelse

-høyere alder ved giftemål

-likestilling (at man er likeverdige partnere)

osv

Skrevet
Hvorfor "tror" du ikke på det statistikken viser? Har du noe bedre informasjon i bakhånd som vi andre ikke kjenner til?

Visse ting øker statistisk sett sjansene for å unngå skilsmisse:

-foreldre som ikke er skilt

-høyere utdannelse

-høyere alder ved giftemål

-likestilling (at man er likeverdige partnere)

osv

For å være helt ærlig så tror jeg ikke alltid statistikken er helt reel. Hvis jeg forstår deg rett: jeg tror ikke de som har foreldre som er skilt skiller seg av den grunn. hvorfor i all verden skulle de gjøre det?

Jeg tror heller ikke de som har høyere utdannelse er mer lykkelig. og hvorfor i all verden høyere alder ved giftemål? eneste jeg går med på her er likestilling. man skal ikke alltid tro på statistikken, eller på det man hører. :) hehe

Skrevet
Men da snakker vi også om hverandre fordi du snakker om par på 18-19-20 mens jeg snakker om par på over 20. Par på over 20 kan gifte seg som 22-23 åringer og da ha vært sammen i eks 4 år, siden de var 18-19, som for eksempel(men ikke nødvendigvis) har fast jobb, lelighet/hus etc...

Men da kan vi si oss enige i å være uenige. Jeg kan nemlig ikke forstå at alder (så sannt man er over 20) skal være det første kriteriet for å bestemme om det er for tidlig å gifte seg i et forhold. Modningsfaktor og tidspunktet man etablerer seg på i livet er individuellt, noen gjør dette tidligere enn andre og når samme modningspunkt i livet tidlig som andre gjør sent. Jeg mener det blir litt nedlatende å sette sin egen modningsprosess som mal for når og hvordan andre mennesker og forhold modnes.

Oi! Så bra skrevet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...