Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 Hvorfor er folk dumme nok til å gifte seg så snart de blir myndige? Hva er generellt for ung mener du?
Amalie_85 Skrevet 16. september 2007 #2 Skrevet 16. september 2007 Når du egentlig ikke vet hva det vil si men gjør det fordi du har lyst er du for ung!
Gjest Gjest_Sidney_* Skrevet 16. september 2007 #3 Skrevet 16. september 2007 Man har ingen garanti for at ekteskapet holder , om man gifter seg som 18 åring eller som 30 åring..
Demonio Skrevet 16. september 2007 #4 Skrevet 16. september 2007 Hvorfor er folk dumme nok til å gifte seg så snart de blir myndige? Hva er generellt for ung mener du? Da kommer jeg vel under kategorien som dum..men grunnen til at jeg gifter med så ung er rett og slett fordi jeg elsker han, jeg vet jeg kommer til og gjøre det resten av livet mitt, og vi venter vårt første barn sammen, derfor har vi og veldig lyst og være gifte. Jeg høres kanskje dum eller naiv ut, samme hva du velge, når jeg sier jeg vil tilbringe resten av livet mitt med han siden jeg fortsatt er så ung, og statistikken for skillsmisser er ikke akkurat lav.. Bare så det er sagt, vi skal ikke havne i den statistikken:P
Gjest ung som ikke skal gifte seg enda Skrevet 16. september 2007 #5 Skrevet 16. september 2007 vi venter vårt første barn sammen Bare så det er sagt, vi skal ikke havne i den statistikken:P Da er kanskje ikke grunnen til å gifte seg som du nevner over den beste?
Demonio Skrevet 16. september 2007 #6 Skrevet 16. september 2007 Da er kanskje ikke grunnen til å gifte seg som du nevner over den beste? Trekk ut en ting du fra det jeg skrev. Så du ikke alt det andre jeg skrev også?
ToveM Skrevet 16. september 2007 #7 Skrevet 16. september 2007 Det er vel egentlig ikke så mange som gifter seg som 18-åringer er det det??. Jeg tror nok sjangsen for at ekteskapet skal ryke er like store enten en gifter seg når en ung eller gammel. Begge må lære seg at en må både gi og ta og ikke bare en av delene. Foreldrene mine giftet seg da hun var 18 og han såvidt fylt 19, I år feiret de gullbryllupp.
LilleSolstråle Skrevet 16. september 2007 #8 Skrevet 16. september 2007 Hvorfor enkelte gifter som når de er 18? Hvis det ikke er tvang,så er det vel fordi de føler at det er riktig for dem. Hva er for ungt? Man må trossalt være myndige for å få gifta seg,men hva som er ungt er individuelt. Enkelte blir aldri klare til å gifte seg. noen gifter seg fordi de har vært sammen så lenge at de syns det burde være "på tide" at de gifter seg,fordi det liksom bare er sånn. De fleste vil jeg tro gifter seg fordi man elsker hverandre og har ønske om å leve resten av livet med den andre personen. Uansett når man gifter seg,så har man aldri noen garantier for hvordan de ender. Så å dømme noen pga alder når de gifter seg gjør ikke jeg ihvertfall.
Branna Skrevet 16. september 2007 #9 Skrevet 16. september 2007 Hvorfor enkelte gifter som når de er 18? Hvis det ikke er tvang,så er det vel fordi de føler at det er riktig for dem. Hva er for ungt? Man må trossalt være myndige for å få gifta seg,men hva som er ungt er individuelt. Enkelte blir aldri klare til å gifte seg. noen gifter seg fordi de har vært sammen så lenge at de syns det burde være "på tide" at de gifter seg,fordi det liksom bare er sånn. De fleste vil jeg tro gifter seg fordi man elsker hverandre og har ønske om å leve resten av livet med den andre personen. Uansett når man gifter seg,så har man aldri noen garantier for hvordan de ender. Så å dømme noen pga alder når de gifter seg gjør ikke jeg ihvertfall. Signerer denne
Gjest Vampyra Skrevet 16. september 2007 #10 Skrevet 16. september 2007 Det er vanskelig å si noen alder som er for ungt, men en ting er sikkert: man forandrer seg veldig i starten av tyveårene. De fleste fullfører utdanning og endrer livet når de får seg en jobb. Jeg kan trygt si jeg er glad jeg aldri giftet meg med han jeg drømte å gifte meg med da jeg var 21. Vi totalt forskjellige mennesker i dag i forhold til hva vi var, og sjansen for at vi hadde vokst fra hverandre etter kort tid er stor. En annen ting er at jeg synes det er viktig at man har vært sammen lenge, at man har bodd sammen en stund og virkelig lært hverandre å kjenne. Man kjenner ikke en person før man har bodd sammen etter at den første forelskelsen har gått over. Og for mange (ikke alle) kan det være nødvendig og kysse forskjellige frosker før man finner ut hva man faktisk leter etter.
Arkana Skrevet 16. september 2007 #11 Skrevet 16. september 2007 Jeg er enig med Vampyra. Jeg personlig synes det er viktig å ha blitt godt kjent med noen og vært sammen gjennom en del før man går til det skritt å gifte seg. Det har man ikke som 20-åring, selv om man evt har vært sammen noen år allerede, for det skjer så mye i de nærmeste årene framover. Jeg ser heller ikke hvorfor man skal ha slikt hastverk. Hvis man har det godt sammen og er så sikre på at det er "oss to", kan det da skade å la forholdet og personene modne litt? Det er ikke nødvendigvis slik at de som venter litt med å gifte seg ikke er klare eller ikke føler at partneren er den rette, men rett og slett at de har skjønt verdien i å vente litt og at ikke alt må gjøre nå. Når det er sagt må selvsagt alle gjøre det som føles riktig for en selv.
Gjest Vampyra Skrevet 16. september 2007 #12 Skrevet 16. september 2007 En annen fordel med å vente litt er å spare slike "oppbyggere for forholdet". Med det mener jeg at alle ting i livet som er stort og fantastisk er med på å bygge opp et forhold. eks: Man drar på første ferie sammen Man flytter sammen Man forlover seg Man kjøper sin første leilighet Man gifter seg Man får sitt første barn Man bygger hus sammen Man får barn nr to osv... Alle slike ting er med på å bygge opp rundt forelskelsen og styrke forholdet. Å spre dette utover hjelper til med å beholde spenningen og forelskelsen lengre i forholdet.
Gjest Shayla Skrevet 16. september 2007 #13 Skrevet 16. september 2007 Hva mener dere er en passende alder å gifte seg? Siden dere tydeligvis har masse andre meninger om saken. Når man gifter seg har vel ingenting med alder å gjøre. Jeg mener at ekteskapet har like stor sjanse til å ryke om man giftet seg som 18 eller 30 åring. Dette kommer helt an på personene og hva de gjør ut av forholdet sitt. Ingenting med alder å gjøre i det hele tatt. Det finnes en god del 18 åringer som er langt smartere enn mange 30 åringer!
Gjest Vampyra Skrevet 16. september 2007 #14 Skrevet 16. september 2007 Hva mener dere er en passende alder å gifte seg? Siden dere tydeligvis har masse andre meninger om saken. Når man gifter seg har vel ingenting med alder å gjøre. Jeg mener at ekteskapet har like stor sjanse til å ryke om man giftet seg som 18 eller 30 åring. Dette kommer helt an på personene og hva de gjør ut av forholdet sitt. Ingenting med alder å gjøre i det hele tatt. Det finnes en god del 18 åringer som er langt smartere enn mange 30 åringer! Nåja... Som sagt, alder er vanskelig å fastsette, men skal man rekke å lære hverandre å kjenne trenger man noen år i forholdet som voksen. Og man er faktisk ikke skikkelig voksen som 18 åring.
Arkana Skrevet 16. september 2007 #15 Skrevet 16. september 2007 Når man gifter seg har vel ingenting med alder å gjøre. Jeg mener at ekteskapet har like stor sjanse til å ryke om man giftet seg som 18 eller 30 åring. Da er vi nok rett og slett bare uenige. Jeg mener at et par som ble sammen som 16-åringer og gifter seg som 30-åringer og dermed har vært sammen i flere år og vært gjennom en del mer sammen har betydelig større sjanse for et varig forhold enn et par som gifter seg som 18-åringer. Jeg mener også at samme hvor moden man måtte være som 18-åring, så er man sannsynligvis betydelig mer moden som 25-åring eller 30-åring (uten at jeg sier man trenger vente fullt så lenge med å gifte seg). Jeg synes ikke man skal kimse av det å ha noen år på baken og vite at forholdet har tålt å være gjennom en del livsforandringer.
Adonia Skrevet 16. september 2007 #16 Skrevet 16. september 2007 jeg er snart 22 og jeg synes selv at jeg er for ung til å gifte meg. derfor kan jeg heller ikke så lett forstå de på min alder (eller yngre) som gjør det! -det har ikke noe med at jeg ikke kjenner kjæresten min godt nok (vi har vært sammen siden vi var 16.) - det har heller ikke noe med at jeg ikke tror vi kommer til å være sammen resten av livet (vi planlegger framtiden sammen nå) jeg har kjempelyst til å gifte meg en gang i framtiden, men jeg skjønner ikke hva som haster..
Gjest Frk Åberg Skrevet 16. september 2007 #17 Skrevet 16. september 2007 En annen fordel med å vente litt er å spare slike "oppbyggere for forholdet". Med det mener jeg at alle ting i livet som er stort og fantastisk er med på å bygge opp et forhold. eks: Man drar på første ferie sammen Man flytter sammen Man forlover seg Man kjøper sin første leilighet Man gifter seg Man får sitt første barn Man bygger hus sammen Man får barn nr to osv... Alle slike ting er med på å bygge opp rundt forelskelsen og styrke forholdet. Å spre dette utover hjelper til med å beholde spenningen og forelskelsen lengre i forholdet. Akkurat det merker jeg stemmer veldig for meg hvertfall. Det er noe med den spenningen det er å ha noe å se fram til. Hvis man gifter seg, får barn, bygger hus osv. før man er 20, tror jeg jeg fort hadde følt meg litt fanget, og som om hele livet var lagt opp for meg allerede. Men forstår også de som føler det annerledes. Vil selvsagt ikke dømme noen som gifter seg unge. Det må man kjenne på selv. Jeg var en moden 18-åring, men ser likevel hvor mye jeg har utviklet meg siden den tid. Er mye tryggere på meg selv og hva jeg vil nå. Men det kan også ha mye med hva man ønsker seg. Hvis man lengter etter barn og et trygt hjem med familie som 18-åring, blir det jo noe helt annet. For meg var det viktig å utdanne meg, bo for meg selv og gjøre mine egne ting før jeg slo meg til ro. Der er vi forskjellige.
LilleSolstråle Skrevet 16. september 2007 #18 Skrevet 16. september 2007 For meg er det ikke sånn at det haster,på den måten at vi bare MÅ gifte oss NÅ,og at jeg ikke klarer å vente. Det er bare rett og slett sånn at vi ikke ser noen grunn til å vente til vi er 30,fordi det føles riktig. Nå har forloveden og jeg kjent hverandre siden vi var 10 år gamle,ble sammen da vi var 18 og vi har vært gjennom både godt og vondt i forholdet. Og både jeg og sambo har både vokst og forandret oss i løpet av forholdet. Føler meg ganske annerledes nå enn da vi først ble sammen,men følelsene for hverandre har bare blitt sterkere Unger,derimot,skal vi vente med en stund
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #19 Skrevet 16. september 2007 Jeg mener også at samme hvor moden man måtte være som 18-åring, så er man sannsynligvis betydelig mer moden som 25-åring eller 30-åring (uten at jeg sier man trenger vente fullt så lenge med å gifte seg). Jeg synes ikke man skal kimse av det å ha noen år på baken og vite at forholdet har tålt å være gjennom en del livsforandringer Men samme hvor moden man er som 25 åring eller 30-åring så er man nok betydelig mer moden som 35-åring også? Jeg er enig i at man bør gifte seg før man er 20 i alle fall. Men hva legger du i å ha noen år på baken, og hva må til for å vite at forholdet tåler livsforandringer? Hvilke livsforandrlinger er det snakk om, og hvordan kan man agjøre hvor listen ligger her? Må det økonomiske kriser til, og i så fall hvor sterke? Må det dødsfall til, og i så fall hvor mange? Må man bo sammen, i så fall hvordan vet man at to år, fem år eller ti år er nok, ting kan jo forandre seg etter ti år? Mange er nok ikke klar for å gifte seg før en alder av noe over 20 år, det kan jeg være enig i også, men jeg er ikke enig i at man må teste ut så mye først, fordi det er individuellt hva et forhold tåler og individuellt hva en person alene også toler i livet, og det å ha generelle "regler" for hva man må ha vært igjennom sammen før man kan gifte seg. Det er bare individene selv somv et hva som er rett for dem. Noen gjør sikkert feil, men selv om noen gjør feil og gifter seg for tidlig blir det nok vanskelig å generalisere på grunnlag av dette, for feil gvalg gjør også den eldre garde.
Gjest Frk Åberg Skrevet 16. september 2007 #20 Skrevet 16. september 2007 Men samme hvor moden man er som 25 åring eller 30-åring så er man nok betydelig mer moden som 35-åring også? Akkurat det er jeg ikke helt enig. Jeg tror begynnelsen av 20-årene er en spesiell tid. Tror man utvikler seg mye mer fra man er 18 til 23 enn fra 30 til 35. Man utvikler seg stadig, men jeg tenker at denne tiden er enda mer betydningsfull når det gjelder å finne ut hvem man er f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå