Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 Jeg var hos frisøren i går. Tenkte at jeg skulle klippe meg litt i tuppene og ta noen striper for å friske opp frisyren. Egentlig var jeg veldig fornøyd med håret mitt. Hadde gått hos samme flinke frisør et par ganger, men hun jobbet ikke i går. Jeg kom da til en lærling (tror jeg, hun virket litt usikker). Hun var kjempeflink hun og spurte hva jeg ønsket osv. Men så måtte hun spørre en kollega om hvilken farge hun skulle bruke (blandeforhold). Og da tok denne andre frisøren helt over og sa at det ikke var vits med striper. Nei, her måtte vi bare farge alt. Det ville bli vel så bra. Jeg rakk ikke protestere på annet enn at jeg ville da i hvertfall farge det helt inn (hun mente at fargen skulle begynne 5 cm ut på håret!). Jeg fikk også såvidt se fargen og sa at den så jo alt for mørkt ut. Men neida, det mente hun at den ikke ville bli. Den blir så fin så. Jeg ville ikke bli helt mørk. Det hadde hun fått med seg at jeg ikke ville. Jeg sa igjen at det er jo striper jeg ville ha, men ble mer eller mindre ignorert. Jeg hadde lyst til å bare gå derfra, men ville ikke lage en "scene". Jeg visste jo at dette ikke ville bli bra. Huff.. Jeg satt der med vondt i magen. Endelig var jeg fornøyd med håret mitt også kommer denne bitchen av frisør og ødelegger. Resultatet ble jo helt som forventet. Helt mørkt. Da frisøren tørket håret mitt spurte hun forsiktig om hva jeg mente om fargen. Nei, den ble jo altfor mørk den. Dette var jo overhodet ikke hva jeg sa at jeg ville ha. Jeg er misfornøyd. Hun lærlingen svarte at ja hun regnet med det og skulle fikse det så godt hun kunne. Så da måtte de ta striper for å lysne håret litt. Resultatet ble greit, men jeg var 100 ganger finere på håret da jeg gikk inn til frisøren enn da jeg gikk ut. Dette har jeg opplevd flere ganger. Selv om jeg har gitt uttrykkelig beskjed om hva jeg ønsker, så overstyrer frisøren og resultatet blir deretter. Eksempelvis sa jeg til en frisør en gang at jeg bare ville friske opp fargen og det var spesielt viktig at jeg ikke fikk et rødskjær. Jeg hater rødt. Vet du hva denne frisøren gjorde uten å si noe til meg? Hun brukte riktignok den fargen som jeg pekte ut, men tilsatte en god del oransj-rødt fordi hun mente at det ville bli pent. Da fargen ble skylt ut så jeg med en gang at jeg så ut som Annie på håret. Heldigvis forstod frisøren dette og farget det på nytt igjen. Noen andre som har hatt lignende opplevelser?
Gjest lillebøll Skrevet 16. september 2007 #2 Skrevet 16. september 2007 Hvorfor lagde du ikke en scene? Jeg hadde gått i det jeg forsto at dette kom til å gå til helvette. Jeg lar ingen frisør ødelegge håret mitt bare for at jeg ikke tør si ifra.
Gjest Frysepulver Skrevet 16. september 2007 #3 Skrevet 16. september 2007 Kjenner meg igjen her ja... Søsteren min skulle ha lyse striper og stusse + klippe opp håret litt. Hettestriper ble bestilt og jeg kjørte jenta dit. Vi snakker litt løst og fast om håret før frisøren frar frem disse foliegreiene. Jeg sier da at min søster vil ha naturlige striper og at det derfor skal brukes hette. Frisøren ble sur, men hørte på det jeg sa. Jeg tuslet så ut og tok en røyk, og da jeg kom tilbake holdt hun på å blande farge. Jeg spurte søsteren min om hun hadde fått se et fargekart eller snakket litt med frisøren om hva hun ønsket, men nei, det hadde hun ikke. Frisøren kom så ut igjen og proklamerte stolt at hun "hadde bare bestemt, hun". Jeg spurte om det var en lys farge og det var det visst, så vi lot det stå til. Etter en viss virketid så frisøren på håret hennes og sa "oj", dette ble visst ikke slik jeg trodde, det ser ganske oransje ut. Vi må la det virke lenger". 10 minutter senere skylte hun ut faenskapet og mente at nå hadde det blitt sååå fint, og at det var akkurat slik hun hadde tenkt". NEI; det var ikke det, nei... Jeg turte ikke si noe, for søsteren min blir lett flau når jeg setter i gang. En uke senere var jeg tilbake og klippet meg hos min frisør. Da jeg nevnte episoden for henne sa hun at vi måtte klage, men kom aldri så langt. I dag har min søster en ny frisør
Gjest jente23 Skrevet 16. september 2007 #4 Skrevet 16. september 2007 Jeg kjenner meg så igjen i det dere skriver! Med meg har det vært klipping, flere ganger. Jeg har halvlangt hår, og vil egentlig spare til langt, men når det blir en viss lengde er det så slitt at jeg får lyst til å klippe meg. Drar da til frisøren, og sier at jeg ikke har bestemt meg for om jeg bare vil ta bittelitt, eller mye. Vil jo ha langt hår og bare klippe litt, men samtidig vil jeg bli kvitt alt det slitte. Uten at jeg har kommet med noen konklusjon om hva jeg ønsker, etter å ha snakket litt frem og tilbake om dette, setter frisøren igang å klippe. Hun begynner jo i nakken, så jeg har ikke peiling på hva hun gjør, og får ikke stoppet henne. Resultatet hver eneste gang, blir at hun har tatt masse! Jeg har aldri laget noe stor scene ut av dette. Men føler meg skikkelig lurt. Har snakket med venninner som er frisører om dette, og de sier at de HATER at folk kommer og bare skal klippe bittelitt....
Gjest Tweek Skrevet 16. september 2007 #5 Skrevet 16. september 2007 Jeg er så glad for at det er veninna mi som er min frisør.. Men jeg hadde ikke lagd stor scene, men jeg hadde sagt klart i fra om at dette er mitt hår og jeg bestemme, og hvis du bare baner deg frem med noe ikke jeg vil så går jeg!
Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2007 #6 Skrevet 16. september 2007 Har snakket med venninner som er frisører om dette, og de sier at de HATER at folk kommer og bare skal klippe bittelitt.... Hvis du har 5 cm fliser og ber dem klippe av alt som er slitt så blir det vel kort da hvis de 5 cm ender inne i nakken din? Jeg sier alltid fra at jeg MÅ (med 13 utropstegn bak) ha mulighet til å sette det opp og at dersom de under klippen ser at de må klippe mer enn at det går bak i en strikk så vil jeg vite det FØR de klipper. Jeg har aldri hatt problemer med det. Men jeg har blitt kjeftet på fordi jeg farger håret selv, spesielt en gang etter et "uhell" der jeg så mildest talt teit ut, da fikk jeg høre opp og ned i mente at hjemmefarging det var tull det og så uuuuuusunt. Da sa jeg til henne at det har jeg faktisk gjort i mange år uten problemer, men den gangen var jeg så dum å bruke et billigere produkt som jeg ikke var vant til og dermed ble resultatet slik. Det var ikke hun som klippet meg så da kjeftasmella var gått sa jeg at jeg ikke likte å få kjeft for noe jeg har valgt å gjøre selv med mitt eget hår og hun som klippet meg sa hun forstod det. Men at frisører skal ha en mening om folk som bare vil klippe "bittelitt" synes jeg sier mer om dem enn om kunden. Når jeg går til frisøren er det fordi håret mitt har vokst ut og er slitt i tuppene - det er ikke for å sitte modell for fikse ideer. Skal jeg ha fliseklipp forventer jeg at de gjør det og mener de at det ikke holder med å ta tuppene forventer jeg at de sier fra FØR de klipper.
Gjest Frk Åberg Skrevet 16. september 2007 #7 Skrevet 16. september 2007 Jeg har også opplevd flere ganger at de har klippet mer enn hva jeg har sagt. Jeg pleier å si at de må ta det som er slitt, og det er greit. Problemet er når de skal klippe mer opp foran. Jeg har f.eks. sagt at det korteste ikke skal være kortere enn til øyet, men likevel har de flere ganger klippet det forrerste alt for kort. En gang sa jeg at jeg ville ha det mer oppklipt foran. Regnet med at de var tydelig hva jeg mente med det. Resultatet var at hun klippet pannelugg på meg. Jeg skjønte hva hun drev med da hun var halvveis, men da var det for sent. Det verste er når frisørene er koselige - syns det er vanskeligere å si i fra da. Men har lært å være veldig tydelig før de begynner. Forrige gang jeg skulle stripe håret var jeg så tydelig at hun ble redd for å gjøre noe galt, slik at resultatet ble veldig lite/svake striper. Det skal ikke være lett.
Gjest Eir Skrevet 16. september 2007 #8 Skrevet 16. september 2007 Ingen grunn til å lage en scene når dette skjer, det er bare å fortelle at man er så misfornøyd, at dette akter man ikke å betale for. Og hvis det er mulig forvente man at det blir rettet opp gratis. Har de klipt for mye er jo dette desverre vanskelig å gjøre noe med, men feks feil farge, stygg klipp osv kan fikses på, gjerne av en annen frisør i samme salong.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2007 #9 Skrevet 16. september 2007 Jeg har også opplevd flere ganger at de har klippet mer enn hva jeg har sagt. Jeg pleier å si at de må ta det som er slitt, og det er greit. Problemet er når de skal klippe mer opp foran. Jeg har f.eks. sagt at det korteste ikke skal være kortere enn til øyet, men likevel har de flere ganger klippet det forrerste alt for kort. Det er da merkelig at det skal være sånn? Jeg må ALLTID - helt uten unntak - be dem ta mer av luggen. I den tiden jeg hadde kort hår måtte jeg alltid si "det KAN IKKE BLI FOR KORT" og LIKEVEL måtte jeg påpeke at de godt kunne klippe mer.
Gjest StockDama Skrevet 16. september 2007 #10 Skrevet 16. september 2007 Fra jeg var 15 til jeg var 21 gikk jeg til den samme frisørsalongen, så ble jo godt kjent med alle som jobbet der....har aldri blitt misfornøyd med en eneste frisyre. skulle ønske jeg kunne tatt de med meg når jeg flytta =/ Men! Klag! nekt å betale...frisører skal ikke overkjøre deg på den måten. Kunden vet hva kunden vil ha.
Nabodama Skrevet 16. september 2007 #11 Skrevet 16. september 2007 Jeg kjenner meg så igjen i det dere skriver! Med meg har det vært klipping, flere ganger. Jeg har halvlangt hår, og vil egentlig spare til langt, men når det blir en viss lengde er det så slitt at jeg får lyst til å klippe meg. Drar da til frisøren, og sier at jeg ikke har bestemt meg for om jeg bare vil ta bittelitt, eller mye. Vil jo ha langt hår og bare klippe litt, men samtidig vil jeg bli kvitt alt det slitte. Uten at jeg har kommet med noen konklusjon om hva jeg ønsker, etter å ha snakket litt frem og tilbake om dette, setter frisøren igang å klippe. Hun begynner jo i nakken, så jeg har ikke peiling på hva hun gjør, og får ikke stoppet henne. Resultatet hver eneste gang, blir at hun har tatt masse! Jeg har aldri laget noe stor scene ut av dette. Men føler meg skikkelig lurt. Har snakket med venninner som er frisører om dette, og de sier at de HATER at folk kommer og bare skal klippe bittelitt.... Ikke så greit for frisøren her, da.....for du sier jo begge deler. En gang må hun jo sette i gang å klippe. Tror du bør bestemme deg for hvordan du vil ha det før du drar dit i stedet for å ikke klare å bestemme deg når du sitter i stolen.
Rexina Skrevet 16. september 2007 #12 Skrevet 16. september 2007 Jge har blitt misfornøyd hver gang jeg har klippet håret hos frisør (med unntak av en gang). Det merkeligste er at når jeg går til dyre frisører blir jeg mer ovekjørt enn på de billige. Men de siste åra har jeg klippet meg selv i stedet, da slipper jeg det problemet:)
Merneith Skrevet 16. september 2007 #13 Skrevet 16. september 2007 Det er rart, men jeg opplever oftere at frisøren ikke klipper nok.. Jeg har faktisk lært å si nei når frisøren babler om beholde "litt lengde". Men jeg har halvkort hår. Og er slettes ikke redd for å bli klippet for kort. Det jeg irriterer meg grønn over er frisører som går amok med å klippe opp håret. Det er ikke kult at noen lokker er 5 cm lange, når man har hår til ca skuldrene!
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #14 Skrevet 16. september 2007 Frisører som er fulle av fikse ideer er en av grunnene til at jeg har gått over til å klippe meg selv. Jeg har hår til nedfor baken, og trives godt med det. Jeg har ikke lyst til å klippe det opp, ei heller har jeg lyst til å ha striper eller annet fiksfakseri i håret. Bare helt enkelt stusse tuppene. Men det er tydeligvis helt umulig, de -må- mase i vei om hvor godt det hadde passet med både det ene og det andre... Det ser ut til at enkelte ikke har skjønt at folkene som kommer innom er -kunder-, -ikke- innleide modeller som de kan øve seg på.
Abraxas Skrevet 16. september 2007 #15 Skrevet 16. september 2007 (endret) .... Endret 21. juni 2009 av Abraxas
ingefær Skrevet 16. september 2007 #16 Skrevet 16. september 2007 Merkelig at det er så mange som opplever dette, for meg er det helt motsatt! Jeg har veldig lite greie på hårfasonger, hva som kler meg og min hodeform, hva jeg skal gjøre for å få tynnere og mindre brusete hår. Så jeg spør stadig frisøren om hun har noen råd til meg, om hva hun vil anbefale. Har også gitt et par frisører "frie hender", men de vil ikke gi noen råd i det hele tatt. Bruker å si at bare jeg ikke får piggsveis, bestemorkrøller eller blir platinablond, er jeg åpen for det meste av forandringer. Likevel sier frisøren bestandig neeii, hva mener du selv? Og da ender jeg bestandig opp med samme hårklipp og samme farge. Har prøvd flere ulike frisører, men det samme skjer hver gang. Flere ganger har jeg lurt på om jeg må melde meg på Bli ny med KK for å få en forandring! Godt å høre at jeg ikke er den enste som har det sånn! Når jeg er hos frisøren er det slik: Frisør: Hva skal vi gjøre i dag da, ingefær Ingefær: Eehhh... jeg vet ikke jeg... du kan jo bestemme det du. Og så blir det heldigvis sånn. Nå har jeg gått hos samme frisøren i 20 år da, så hun kjenner meg. Da jeg studerte på andre siden av landet prøvde jeg å klippe meg der en gang, men da krevde frisøren å få vite hvordan jeg ville ha det, og resultatet ble kjedelig. Er såå glad i frisøren min!
Gjest 9F2D86 Skrevet 17. september 2007 #17 Skrevet 17. september 2007 Jeg har heller aldri opplevd at frisøren klipper annerledes enn jeg vil ... Syntes at frisørene i Trondheims regionen er mer frekke enn i resten av landet og det er visst vanlig praksis i Trondheims regionen å skylde på kundens vanskelige hår når frisøren er såpass inkompetent at frisyren blir seende rar ut etter klipp . Har også hørt andre som sier dette om Trondheims frisører .
Merneith Skrevet 17. september 2007 #18 Skrevet 17. september 2007 Syntes at frisørene i Trondheims regionen er mer frekke enn i resten av landet og det er visst vanlig praksis i Trondheims regionen å skylde på kundens vanskelige hår når frisøren er såpass inkompetent at frisyren blir seende rar ut etter klipp . Har også hørt andre som sier dette om Trondheims frisører . Hadde det enda vært så vel (for oss i resten av landet ). Frisører i Oslo er akkurat like ille.
Gjest beekeeper Skrevet 17. september 2007 #19 Skrevet 17. september 2007 Samme erfaring her. Noen ganger blir jeg kjempefornøyd, men noen ganger (og det har skjedd ofte) skal frisøren ta over og bestemme. Sist gang også det. Jeg går alltid på samme salong, men hadde ikke hatt denne dama før. Så sier jeg "jeg vil ha denne fargen", og da sier hun "nei, det går ikke, du må farge håret i den fargen. "Men jeg har jo farget det i den fargen mange ganger før, jeg gjorde det jo sist gang her også?" "Nei, det går ikke, det må farges i denne fargen. Det blir ikke bra hvis du skal ha det i den andre fargen!" Jeg har farget håret mitt i den fargen i samme salong mange ganger, men denne gangen gikk det ikke gitt! Vi ble enige om hvordan hun skulle klippe meg da, men når jeg vr ferdig hadde hun klipt det opp alt for mye og gitt meg en skikkelig "kjærringfrisyre." Det er lite som provoserer meg mer! (spesielt siden jeg er litt ømfintlig på akkurat det med å se bra ut på håret) Men så er det jo sånn da, at dette med å klage synes jeg blir så vanskelig. Når du er ferdig, så har jo frisøren klipt deg, bra eller ikke. Man kan jo prøve å bli klipt mer sånn at det blir bedre, men jeg ser ikke på det som noe alternativ når jeg allerede har blitt skamklipt av den samme frisøren. Man kan jo heller ikke få pengene tilbake! Det er ikke sånn at man kan levere varen tilbake igjen!
Gjest Sveisen Skrevet 17. september 2007 #20 Skrevet 17. september 2007 Jeg har også blitt overkjørt, spesielt da jeg var yngre og mer sjenert. I voksen alder har jeg utviklet litt frisørskrekk av dette, og drar alltid med meg bilder og gir frisøren tusen beskjeder om hva som skal skje og IKKE skje før hun begynner. Det ender jo selvfølgelig opp med at hun blir nervøs og klipper for lite, og spør meg for hvert hårstrå om alt er fint. Det gjelder å finne mellomtingen.. har en frisør (på andre siden av landet *sukk*), som jeg vet at jeg bare kan fortelle f eks "jeg vil ha tung lugg, og forøvrig kan du gjøre som du vil". Ender alltid opp med å se smashing ut! Synes det er spennende å benytte seg av frisørens ekspertise, erfaring og ideer når man først har betalt for det. Men da gjelder det selvfølgelig å finne den rette frisøren først..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå