Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenkte det kunne være en fin tråd for oss som har lyst på langt hår, og selvsagt også for de som har klart å få langt hår. Kan utveksle tips, oppdatere hvordan sparinga går, poste bilder om man føler for det o.l

Kan fortelle litt kort om meg og sparinga da: har spart siden sist jeg klipte meg egentlig (to år siden, da klipte jeg håret skulderlangt), har selvsagt stusset håret siden det, men ikke klipt noe lengde. Håret mitt vokser VELDIG tregt, desverre.. Vil tro det er genetisk, men kanskje finnes det noen tips for det også? Lurer på om jeg burde stusse håret oftere, stusser det hver tredje måned nå.. Hvor ofte stusser dere håret og hvor mye tar dere da? Håret mitt når til over brystet nå.

Må på do så poster denne nå, kommer til å skrive mer senere, avslutter med denne sangen:

Gimme head with hair

Long beautiful hair

Shining, gleaming,

Streaming, flaxen, waxen

(fra filmen/musicalen hair, teksten hentet fra http://www.lyricsondemand.com/soundtracks/...airlyrics.html)

Håper jeg får med meg mange på denne tråden!!

Sitatet er endret i samsvar med KG's regler om kopirettigheter.

Tabby, mod

Endret av Tabby
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sparer og sparer...! Så jeg vil gjerne være med på denne tråden. Jeg klippet av alt det slitte for 3-4 mnd. siden, òg jeg gruer meg til neste gang jeg skal klippe meg! :gråte: Jeg synst det er helt forferdelig å klippe meg etter så mangen mnd. og år med sparing. Jeg har nå ògså håret ned til brystene, litt kortere.

Jeg er selv stylist, òg kan komme med noen råd etter erfaring og andre små tips.

- Ikke farg håret, det sliter, gjør håret tynnere og mer porøst (slitt), dermed knekker tuppene til slutt og drømmen om langt hår knekker av samtidig. En glansvask er noe annet, for de som synst den naturlige hårfargen er kjedlig.

- Bruk naturbørste, sliter minimalt på håret og gjør håret en tjeneste!

- Unngå å børste håret i det hele tatt når det er vått, vet at det virker som floker osv. må børstes ut før det tørker, men da knekker håret lettere. Vent til håret er tørt, mye bedre for håret.

- Bruk riktig sjampo og balsam for håret, bruk pengene på gode produkter. Anbefaler Redken.

- Unngå for mye hårstyling i.

- Unngå strikk og klemmer.

- La håret lufttørke oftest mulig.

- Kjøp deg ein sateng\silke pute, gjør at håret slites mindre når du sover.

- Kjøp deg en god kur, sov med den om natten (en gang i uken).

Skrevet

Jeg holder også på å spare som en gal.

Har veldig kort hår nå, på grunn av en operasjon i vår.

Jeg hadde langt, krøllete hår før :grine:

Og det er så vanskelig å ha kort hår. Håret mitt er så tykt at jeg må ha masse voks i det for å få det ned. Jeg kan ikke bare slenge det i strikk om morgenen og springe ut døren.

Har begynt å få skikkelig bad hairdays nå jah!

Skrevet

Så artig med svar!! Merker jeg blir skikkelig glad av det :D

Og takk for tips, tar for meg tipsene og kommenterer litt:

- Ikke farg håret, det sliter, gjør håret tynnere og mer porøst (slitt), dermed knekker tuppene til slutt og drømmen om langt hår knekker av samtidig. En glansvask er noe annet, for de som synst den naturlige hårfargen er kjedlig.

Dette er ikke så mye et problem for meg, nå lengre. Før likte jeg å farge håret mitt, men plutselig for rundt et og et halvt år siden innså jeg at jeg egentlig liker min egen farge veldig godt, og siden har jeg ikke farget det. Problemet er jo denne ventetida på å kun ha min farge.. Siden jeg er en sparer vil jeg jo ikke klippe av alt, men jeg vil IKKE farge håret mitt igjen, noen gang. Ikke er det godt for håret og jeg er ute etter den veldig naturlige stilen. Så dermed sitter jeg med min farge øverst (helt vanlig lyst brunt, mørk blondt.. Vet ikke helt hva man vil kalle det), derettter en mer rødlig brunfarge, og tuppene er ganske blonde XD Dette blender veldig inn i hverandre, ser absolutt ikke lagvis ut, og i noen lys ser man det ikke i det hele tatt, men selvsagt, det irriterer meg.

Hva er dette?

- Unngå å børste håret i det hele tatt når det er vått, vet at det virker som floker osv. må børstes ut før det tørker, men da knekker håret lettere. Vent til håret er tørt, mye bedre for håret.

Dette har jeg hørt før, så jeg tar kammingen før jeg dusjer, dette fordi håret mitt blir brusete av kamming.

- Bruk riktig sjampo og balsam for håret, bruk pengene på gode produkter. Anbefaler Redken.

Har forelsket meg i en shampoo fra "Marja Entrich biokosmetikk", det er denne: http://www.marjaentrich.com/produkter/jasminschampo_b.htm

Lukter fantastisk, føler at den er god for håret mitt og dessuten kommer etikken inn i bildet.. Den er dyr, men det er verde og det gjør at jeg ikek sløser så den blir på den måten drøy. Av balsam bruker jeg en fra Neutral:

http://neutralno.wp.dk/4/neutral4.html

Bruker ikke balsam hver gang jeg vasker håret, men burde kanskje det?

Bruker ikke hårstyling (hehe merker jeg føler meg veldig flink XD)

Liker å ha håret utslått, men bruker det jo når jeg vasker hud om morgen og kveld og hver dag når jeg lager middag

Igjen føler jeg meg flink B) Syns hårføning er sløs av tid og miljø, men er det gunstig for håret er det jo bare enda en fordel.

Vireklig? Hm, skal vurdere dette.. Men elsker bomull når jeg sover så litt skeptisk til det

Har en kur jeg bruker, men den sier at en skal la den være i i 30 minutter. Er det sånn at jeg bare kan bruke den over natten mener du?

Skrevet (endret)

Og der kom enda et svar ja! Uff så synd AUF :( Du får bare bli med i klubben. Hårsparing kan føles utrolig håpløst til tider, noen ganger får jeg bare lyst å klippe meg da jeg blir så utålmodig, men vi får holde ut. Håper tråden kan være med og hjelpe oss til å motivere hverandre

http://img406.imageshack.us/img406/1278/49126272mu4.th.jpg

Endret av Tabby
Skrevet

Jeg har langt hår, faktisk ned på rompa.

Vil man ha langt hår så IKKE klipp håret hele tiden. Unngå hårføner, rettetang og kjemiske bahendlinger. Bruk en grov kam uten sømmer til å gre håret med og børst etterpå om man vil. har man krøller holder med kam for å unngå brusing.

Skrevet

Jeg har også langt hår! Har langt brunt hår til midt på ryggen omtrent, men vil ha lengre! Hadde hår til nedenfor rumpa som 12-13 åring, vil kanskje ikke gjenta akkurat den bedriften (det ble ganske slitt nederst etterhvert), men ned til korsryggen hadde vært fint. Hvilket betyr at jeg må spare ca 20 cm til...

Har noen spørsmål, om noen veit...

Hva er naturbørste, og hvor får man kjøpt det?

Hvordan få slutt på splittede hårtupper?

Kan noen anbefale en god shampo, balsam og hårkur til langt hår?

Kan legge til at jeg ikke farger, føner eller styler håret, det blir kun vasking, børsting og hårstrikk/klemmer. Nå som jeg er gravid merker jeg desverre at håret er blitt mer flatt/livløst og blir fortere fett... Noen som har råd mot det?

Skrevet (endret)
Så artig med svar!! Merker jeg blir skikkelig glad av det :D

Og takk for tips, tar for meg tipsene og kommenterer litt:

Dette er ikke så mye et problem for meg, nå lengre. Før likte jeg å farge håret mitt, men plutselig for rundt et og et halvt år siden innså jeg at jeg egentlig liker min egen farge veldig godt, og siden har jeg ikke farget det. Problemet er jo denne ventetida på å kun ha min farge.. Siden jeg er en sparer vil jeg jo ikke klippe av alt, men jeg vil IKKE farge håret mitt igjen, noen gang. Ikke er det godt for håret og jeg er ute etter den veldig naturlige stilen. Så dermed sitter jeg med min farge øverst (helt vanlig lyst brunt, mørk blondt.. Vet ikke helt hva man vil kalle det), derettter en mer rødlig brunfarge, og tuppene er ganske blonde XD Dette blender veldig inn i hverandre, ser absolutt ikke lagvis ut, og i noen lys ser man det ikke i det hele tatt, men selvsagt, det irriterer meg.

Hva er dette?

Dette har jeg hørt før, så jeg tar kammingen før jeg dusjer, dette fordi håret mitt blir brusete av kamming.

Har forelsket meg i en shampoo fra "Marja Entrich biokosmetikk", det er denne: http://www.marjaentrich.com/produkter/jasminschampo_b.htm

Lukter fantastisk, føler at den er god for håret mitt og dessuten kommer etikken inn i bildet.. Den er dyr, men det er verde og det gjør at jeg ikek sløser så den blir på den måten drøy. Av balsam bruker jeg en fra Neutral:

http://neutralno.wp.dk/4/neutral4.html

Bruker ikke balsam hver gang jeg vasker håret, men burde kanskje det?

Bruker ikke hårstyling (hehe merker jeg føler meg veldig flink XD)

Liker å ha håret utslått, men bruker det jo når jeg vasker hud om morgen og kveld og hver dag når jeg lager middag

Igjen føler jeg meg flink B) Syns hårføning er sløs av tid og miljø, men er det gunstig for håret er det jo bare enda en fordel.

Vireklig? Hm, skal vurdere dette.. Men elsker bomull når jeg sover så litt skeptisk til det

Har en kur jeg bruker, men den sier at en skal la den være i i 30 minutter. Er det sånn at jeg bare kan bruke den over natten mener du?

Jeg har det samme "problemet" når det gjelder gjenstående farge i håret, jeg har vel 15-20 cm med ettervekst. Men jeg SKAL klare å la være å farge det, for håret er på sitt beste nå etter 1 års pause uten farge. Det motiverer meg til å klare å la være å farge det og å forsette å tenke på sunt hår.

Naturbørste er en mykere børste laget av naturhår, de er annerledes fra de vanlige børstene med "tagger", denne er ofte noe dyrere, men ikke nødvendigvis! :)

Jepp, sov med kuren over natten og skyll ut om morgenen, kan bli litt kliss på puten, men hva gjør nå vi ikke for skjønnheten! :skravle:

Ellers så ville nå jeg bare si at når det gjelder strikk osv., så gjør jeg det samme som deg, har strikk i sånne nødtilfeller, men jeg bruker ikke strikk ellers.

Jeg må forresten trekke litt tilbake det jeg sa om klemmer, klemmer er såklart mye bedre enn strikk, så en kan jo istedet for strikk kjøpe seg en stor klemme så en kan surre håret i når en lager mat, vasker ansiktet osv.! :)

Det med silke\sateng sier de er faktisk er sant, det er fordi fibrene er bedre mot håret, det "river" ikke opp lagene slik vanlig putetrekk gjør (bomull).

Endret av Cathena
Skrevet
Jeg har også langt hår! Har langt brunt hår til midt på ryggen omtrent, men vil ha lengre! Hadde hår til nedenfor rumpa som 12-13 åring, vil kanskje ikke gjenta akkurat den bedriften (det ble ganske slitt nederst etterhvert), men ned til korsryggen hadde vært fint. Hvilket betyr at jeg må spare ca 20 cm til...

Har noen spørsmål, om noen veit...

Hva er naturbørste, og hvor får man kjøpt det?

Hvordan få slutt på splittede hårtupper?

Kan noen anbefale en god shampo, balsam og hårkur til langt hår?

Kan legge til at jeg ikke farger, føner eller styler håret, det blir kun vasking, børsting og hårstrikk/klemmer. Nå som jeg er gravid merker jeg desverre at håret er blitt mer flatt/livløst og blir fortere fett... Noen som har råd mot det?

Naturbørste, er en børste med naturhår (myk). Du får kjøpt de i frisørsalonger og noen parfymerier. Se ògså rundt på nettet, du finner sikkert en rimlig om du leter.

Splittede hårtupper er veldig irriterende, sliter litt med det selv. Men problemet har løst seg etter jeg sluttet å farge det, litt iallefall. Ellers så er sol og bruk av hårføner\glattetang osv. ofte årsaken til splittede tupper. Noen ganger, så kan dårlige sakser som klipper håret, være grunnen til at håret fliser seg kort etter. Derfor, IKKE klipp håret hjemme med en slitt kjøkkensaks! :nei:

Hm..., er så mangen gode produkter ute å går, òg ikke alle passer alle. Jeg er veldig glad i den blå serien fra Redken, som skal gi protein\ bygge opp hårstrået innenfra. De har mangen gode kurer ògså. Tuppene mine ble bedre etter bruk av denne blå serien.

Skrevet
Naturbørste, er en børste med naturhår (myk). Du får kjøpt de i frisørsalonger og noen parfymerier. Se ògså rundt på nettet, du finner sikkert en rimlig om du leter.

Splittede hårtupper er veldig irriterende, sliter litt med det selv. Men problemet har løst seg etter jeg sluttet å farge det, litt iallefall. Ellers så er sol og bruk av hårføner\glattetang osv. ofte årsaken til splittede tupper. Noen ganger, så kan dårlige sakser som klipper håret, være grunnen til at håret fliser seg kort etter. Derfor, IKKE klipp håret hjemme med en slitt kjøkkensaks! :nei:

Hm..., er så mangen gode produkter ute å går, òg ikke alle passer alle. Jeg er veldig glad i den blå serien fra Redken, som skal gi protein\ bygge opp hårstrået innenfra. De har mangen gode kurer ògså. Tuppene mine ble bedre etter bruk av denne blå serien.

Takk for svar!

Må inrømme at jeg ikke gidder å dra til frisøren for å klippe 2 cm, og lar ei venninne gjøre det i stedet. Har nok vært litt ymse kvalitet på saksene ja. På den annen side kan jeg ikke huske å ha hatt noen særlige problemer med splitta tupper før, og jeg har (faktisk!) aldri klippet håret mitt hos frisør. Kanskje jeg skulle prøve å få tak i en god hårsaks... Veit du hvor man får kjøpt det?

Skrevet
Håret mitt vokser VELDIG tregt, desverre.. Vil tro det er genetisk, men kanskje finnes det noen tips for det også? Lurer på om jeg burde stusse håret oftere, stusser det hver tredje måned nå.. Hvor ofte stusser dere håret og hvor mye tar dere da? Håret mitt når til over brystet nå.

Altså, hvis du stusser håret ditt så ofte så klipper du jo vekk den nye lengden som har vokst til i mellomtiden, så det er jo ikke rart du synes at håret ditt vokser sakte. Mao må du stusse sjeldner og kun når det er behov ved for eksempel veldig stor slitasje.

Skrevet
Takk for svar!

Må inrømme at jeg ikke gidder å dra til frisøren for å klippe 2 cm, og lar ei venninne gjøre det i stedet. Har nok vært litt ymse kvalitet på saksene ja. På den annen side kan jeg ikke huske å ha hatt noen særlige problemer med splitta tupper før, og jeg har (faktisk!) aldri klippet håret mitt hos frisør. Kanskje jeg skulle prøve å få tak i en god hårsaks... Veit du hvor man får kjøpt det?

Skjønner veldig godt hva du mener! Du kan kjøpe frisørsakser med kvalitet på pilus.no. Kjøper du en, har du den i mangen år, om du tar godt vare på den. Var jeg deg ville jeg kjøpt meg en sånn, du sparer inn pengene uansett, jeg tror du vil merke STOR forskjell på tuppene dine når du klipper med en saks med kvalitet!

Skrevet
Altså, hvis du stusser håret ditt så ofte så klipper du jo vekk den nye lengden som har vokst til i mellomtiden, så det er jo ikke rart du synes at håret ditt vokser sakte. Mao må du stusse sjeldner og kun når det er behov ved for eksempel veldig stor slitasje.

Mm... Har også hørt at det kan hjelpe å massere hodebunnen (feks ved hårvask) for å stimulere til bedre vekst! Aner ikke om det er noe i det men... Skader vel ikke å prøve.

Skrevet
Skjønner veldig godt hva du mener! Du kan kjøpe frisørsakser med kvalitet på pilus.no. Kjøper du en, har du den i mangen år, om du tar godt vare på den. Var jeg deg ville jeg kjøpt meg en sånn, du sparer inn pengene uansett, jeg tror du vil merke STOR forskjell på tuppene dine når du klipper med en saks med kvalitet!

Da tror jeg jeg prøver det. Takk :)

Skrevet

Jeg hadde langt hår helt til nå nylig. Hadde hår til slutten av korsryggen, nå har jeg klippet det og tatt permanent så nå er det ikke lenger enn mellom skulderbladene.

For å holde håret så brukte jeg aldri stylingprodukter og fønte det aldri. Jeg brukte myke hårstrikker og flettet det ofte når jeg la meg - sistnevnte både fordi det ga fine bølger i håret dagen etter og fordi det gjorde håret mindre flokete og holdt det bedre.

Kommer nok til å spare til lenger hår igjen, ja. :)

Gjest Frøken Titt
Skrevet (endret)

Frisører og mange mener og tror at man burde stusse håret like ofte som når man har kort hår, men jeg mener at det ikke gjelder alle, når man skal ha langt hår.

- Mange klipper seg derfor hver 3. mnd, og da bare holder man på lengden. Det er jo sjeldent det vokser seg langt da.

Så jeg sluttet å høre på frisøren og klipte meg ikke mer en en gang i halvåret.

- Jeg kurer masse, bruker myke hårstrikker, føner det aldri, men ja, jeg farget det. Jeg pleier å bare farge etterveksten nå, og ta noen striper i ny og ne. Har hår til korsryggen.

Endret av Frøken Titt
Skrevet (endret)

Så mange svar! :D

Det med naturbørste, er det fra dyr det eller? Stiller meg litt tvilsom til den.. Bruker en kam med brede tagger med stort mellomrom, føler at den ikke sliter så mye men hva vet jeg..

Hvor ofte stusser dere håret deres, siden hver tredje måned blir sett på som mye? Når jeg tenker meg om stusset jeg vel håret mitt sist før en konfirmasjon i mai, og før der igjen før jul, så hver tredje er ikke rett, litt usikker på hvor jeg tok det tallet fra :klø: Tuppene mine har så vidt begynt å bli litt flisete nå, men det er bare heelt nederst og absolutt ikke synlig for andre enn meg som sitter og studerer håret mitt som bare det så snart jeg kjeder meg.

Oh jeg merker jeg er litt avhengig til tråden allerede XD

Edit: vel Frøken Titt svarte på en måte på spørsmålet mitt anngående stussing.. Føler også selv at det bare er bortkastet hår/penger å stusse håret for ofte. Vil jo at det skal bli lengre.

Endret av Yoghurt
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Vet ikke helt hva jeg har å bidra med, men har hvertfall langt hår (til midt på ryggen et sted, ca ved bhen). Jeg stusser det to ganger i året, og klipper det da litt opp. Får nesten litt dårlig samvittighet når jeg sier til frisøren hvor lenge siden siste klippen ble gjort, men de sier samtidig at håret mitt er lite slitt. Visstnok har det å gjøre med at jeg så og si aldri føner håret mitt og at jeg bruker lite stylingprodukter.

Fordi jeg har krøller kan jeg rett og slett verken føne det eller gre det når det er tørt, hvis jeg ønsker å se noenlunde normal ut. Da blir krøllene forvandlet til krus av en annen verden. Grer det derfor bare med afrokam når det er vått (kjøpt på Body Shop, og det er en kam med få og store tagger). Jeg har veldig lite floker, så nekter å tro at det sliter særlig på håret mitt. Noen ganger har jeg i litt krøllekrem for å definere krøllene når håret er vått, men gjør det ikke alltid fordi jeg er redd for at det skal slite på håret. Har en plan om å gå til innkjøp av en sprayflaske, som jeg skal fylle med rent vann, til å spraye på håret om morningen hvis det er flatt. Noen ganger blir krøllene litt flate og utglattede om etter at je har gnidd hodet mot puta hele natten, og tenker da at de vil bli litt mer spenstige hvis jeg ikke skal dusje den morgenen. Når jeg dusjer uten å vaske håret, gjør dampen at jeg får mer krøll (men ikke krus merkelig nok).

Skrevet
Frisører og mange mener og tror at man burde stusse håret like ofte som når man har kort hår, men jeg mener at det ikke gjelder alle, når man skal ha langt hår.

- Mange klipper seg derfor hver 3. mnd, og da bare holder man på lengden. Det er jo sjeldent det vokser seg langt da.

Så jeg sluttet å høre på frisøren og klipte meg ikke mer en en gang i halvåret.

- Jeg kurer masse, bruker myke hårstrikker, føner det aldri, men ja, jeg farget det. Jeg pleier å bare farge etterveksten nå, og ta noen striper i ny og ne. Har hår til korsryggen.

Jeg har hår til nedfor baken. Jeg har alltid stusset mitt hver tredje måned. Men det kommer jo ann på hvor mye man tar hver gang. Jeg tar mellom 1-2 cm, mer bare ved behov, og det har ikke vært behov for det på noen år nå. Jeg klipper alltid håret mitt selv, og da bruker jeg frisørsaks. I tillegg går jeg av og til over håret og klipper bare av splittede tupper. Dette gjør jeg litt sånn dann og vann mens jeg hører på musikk eller noe, et par ganger i uken.

Jeg sover med håret flettet for å unngå floker. Fletter det også hvis det blåser ute, eller hvis jeg skal noe annet som gjør at håret lett floker seg. Hestehale får jeg sykt med floker av, så det holder jeg meg unna. I tillegg prøver jeg å unngå klær som håret "henger fast" i, for da blir det også veldig flokete. Dessverre finnes det tydeligvis ikke vinterjakker som ikke floker til håret mitt.

Jeg føner aldri, bruker aldri stylingprodukter, børster aldri vått hår, bruker børste uten "tagger", hm, hva mer..

Jo, skyller balsamen ut med iskaldt vann. Det får de beskyttende "skjellene" rundt hårstrående til å legge seg fint inntil håret igjen slik at de ikke brekker av så lett. Merker håret mitt blir -mye- glattere og lettere å børste når jeg gjør det. Det er ikke så ubehagelig som det høres ut, skyller først av mesteparten med lunkent vann, og så på slutten lener jeg meg til siden så håret kommer vekk fra kroppen og skyller med iskaldt vann, så jeg får ikke så mye kaldt vann på kroppen av det.

En annen ting ved hårvasking er at jeg ikke stabler alt oppå hodet og lager en stor vase som de alltid gjør i shamporeklamene... Holder det pent i to seksjoner under hele vasken, og bruker bare balsam oppå hodet, altså ikke nedover det lange håret. Når jeg skyller av shampoen vil det jo uansett renne nedover langs håret.

Når jeg børster det børster jeg først igjennom med fingrene til det ikke er noen floker, og så børster jeg forsiktig over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...