Gå til innhold

Statsansatt: velferdspermisjon ved barns bryllup?

Fremhevede innlegg

Skrevet
MEN bedriften trådstarters kompis jobber i er av en annen oppfatning. De vet muligens også litt mer om den aktuelle saken. Er det noe å lage et slikt styr av da?

Vi må forholde oss til hva som er fremlagt her i våre kommentarer eller hva? Og det er slik mange av oss oppfatter saken, som snylting. Den gjeldende fikk jo også først avslag fra arbeidsgiver - som jo vel har flere opplysninger enn oss vil jeg tro. Og når da falsk sykemelding lanseres som et løsningsforslag er kommentarene her fullt forståelige.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
Vi må forholde oss til hva som er fremlagt her i våre kommentarer eller hva? Og det er slik mange av oss oppfatter saken, som snylting. Den gjeldende fikk jo også først avslag fra arbeidsgiver - som jo vel har flere opplysninger enn oss vil jeg tro. Og når da falsk sykemelding lanseres som et løsningsforslag er kommentarene her fullt forståelige.

Jeg er enig i at en holdning som "enten får jeg permisjon med lønn ellers sykemelder jeg meg" er helt forkastelig.

Men en del har i dag i denne tråden kalt permisjonssøkeren for snylter etter at vedkommende har fått innvilget sin permisjon. DET forstår jeg ikke.

Skrevet

Må bare si at jeg avskyr uttrykket: "da sykemelder jeg meg". Noe mer ansvarsfraskrivende og tiltaksløst kan jeg ikke forestille meg.

I denne situasjonen er det jo interessant at TS fikk innvilget velferdspermisjonen sin, selv om jeg faktisk synes det er pussig at bedriften ønsker å finansiere to ukers ferie i Frankrike for en ansatt. Jeg har en søster som skal gifte seg i Italia neste sommer, og siden jeg tydeligvis har rett på 14 dagers permisjon med lønn, så er det bare til å søke? NEI - dette blit jo bare helt galt? Det er jo det samme som å si at man har rett på 14 sykedager i året, så da skal jeg jammen meg bruke dem også, syk eller ei.

Synes hele saken er utrolig pussig.

Skrevet
Synes hele saken er utrolig pussig.

Kanskje ikke rart dersom du verken kjenner til Statens personalhåndbok, og i tillegg ikke evner å se forskjellen på ferie og velferdspermisjon.

• 2 uker senere...
Skrevet
Kanskje ikke rart dersom du verken kjenner til Statens personalhåndbok, og i tillegg ikke evner å se forskjellen på ferie og velferdspermisjon.

Nei, det er kanskje ikke så rart.

For meg som jobber i privat nærlingsliv, er det vanskelig å gjøre noe annet enn å sette likhetstegn mellom velferdspermisjon og betalt ferie....

Men historien føyer seg greit inn i rekken av andre historier om statlig ansatte....! :erter:

Skrevet

Jeg har jobbet i staten i snart 25 år, og aldri hørt at noen har brukt disse velferdsdagen til slike ting som unger bryllup og slikt. og det er ikke slik at vi har krav på så mange dager i året, vi har rett til de, det er noe helt annet, og det skal være en god grunn. Det vi får slike dager til er f.eks dødsfall/begravelse i nær familie med evt reisedager, og da gjelder det familie i rett linje. Fikk selv ikke permisjon med lønn da bestemoren til mannen skulle begraves, men måtte ta avspasering. Det er snakk om tilvenning av unger i barnehage, første skoledag, sykhusinnleggelse av unger, 1 dag fri i forb. med flytting, fri i forb. med bygging av hus (et par dager tror jeg) i forb med eget bryllupp. og diverse slike ting, Det er absolutt ikke noe en har rett til å bruke opp hvert år. I løpet av mine 25 år har jeg vel søkt om velferdspermisjon på rundt 10 dager eller noe slikt tilsammen.

Gjest lillebøll
Skrevet

Får dere fri med lønn for å følge barn på første skoledag?

Vi får fri med lønn så å si aldri. Den dagen jeg mener at dette er urettferdig så dra meg i fletta. Jeg får lønn for å jobbe. Ikke for å styre med ungene mine.

Skrevet

I offentlig sektor får man det...

Skrevet

Vi får fri med lønn så å si aldri. Den dagen jeg mener at dette er urettferdig så dra meg i fletta. Jeg får lønn for å jobbe. Ikke for å styre med ungene mine.

Av og til er du vel tøff i trynet!

Jeg syns det er helt naturlig at foreldre får permisjon for å følge barn i barnehage de første 2-3 dagene for å være med på første skoledag.

Gjest lillebøll
Skrevet
Av og til er du vel tøff i trynet!

Jeg syns det er helt naturlig at foreldre får permisjon for å følge barn i barnehage de første 2-3 dagene for å være med på første skoledag.

Hvorfor skal andre måtte betale for at du har fått barn? Hva med de uten barn, bør ikke de få et par dager fri de og? De gjør jo samme jobben som deg.

Skrevet
Hvorfor skal andre måtte betale for at du har fått barn? Hva med de uten barn, bør ikke de få et par dager fri de og? De gjør jo samme jobben som deg.

Sier meg enig i denne!

Skrevet

Dette handler ikke om at man som arbeidstaker/forelder får fri, men at barna har med seg en person de er trygge på når de skal inn i en helt ny og skremmende setting. Så jeg, som er barnløs, syns det er helt rett og rimelig med dette fraværet når barna er bittesmå (de er jo ikke mer enn maks 6 år gamle når de begynner på skolen).

Gjest lillebøll
Skrevet
Dette handler ikke om at man som arbeidstaker/forelder får fri, men at barna har med seg en person de er trygge på når de skal inn i en helt ny og skremmende setting. Så jeg, som er barnløs, syns det er helt rett og rimelig med dette fraværet når barna er bittesmå (de er jo ikke mer enn maks 6 år gamle når de begynner på skolen).

Fri ja, men fri med lønn. Dette er to forskjellige problemstillinger.

Skrevet

Ja, fri med lønn, slik at alle barn kan få med seg en av foreldrene sine samme hvordan den økonomiske situasjonen i heimen er.

Gjest Blondie65
Skrevet
Ja, fri med lønn, slik at alle barn kan få med seg en av foreldrene sine samme hvordan den økonomiske situasjonen i heimen er.

Enig.

Jeg håper også at dette blir en lovfestet rett etterhvert.

Det er som regel en forutsetning at begge foreldrene er i arbeid ved slike avtaler også.

Skrevet

Jeg må si at jeg er rystet over at en kan få innvilget hele 2 ukers velferdspermisjon med lønn til barns bryllup, og har store problemer med å tro at dette er sant.

I utgangspunktet skjønner jeg ikke at dette skal være god nok grunn til velferdspermisjon i det hele tatt, og når en først får det innvilget så hele 14 dager? Det virker helt vanvittig.

Hovedtariffen sier at en kan få innvilget inntil 2 uker ved viktige velferds- og omsorgsgrunner. Hva som er viktig nok er det arbeidsgiver som avgjør. At en arbeidsgiver har sett dette som så viktig at en får "full pott" med velferdspermisjon finner jeg veldig rart. (forutsetter at det ikke er helt spesielle forhold i denne familien som vi ikke vet om)

En har selvsagt rett til å søke om velferdspermisjon for grunner en selv finner nødvendig, men det betyr ikke at en har rett til å få det innvilget. Virker som om enkelte tror det er noen en har krav på å få innvilget uansett.

Selvsagt fint for TS sin venn at h*n har fått dette innvilget, men jeg håper virkelig at dette er en glipp fra denne arbeidsgiver sin side og at dette ikke er retningen velferdstaten er på vei. Hovedtariffen er ikke lenger så spesifikk som den var før hvor grunner til permisjon var ramset opp, og rom for en mer skjønnmessig vurdering kan sikkert være fornuftig. Men jeg håper virkelig ikke at det betyr at det nå er fritt frem for hva som helst. Får en hele 2 uker for et bryllup til ett barn tar jeg ikke tenke på hva annet som kan bli godkjent.

Gjest Elfrida
Skrevet
At en arbeidsgiver har sett dette som så viktig at en får "full pott" med velferdspermisjon finner jeg veldig rart. (forutsetter at det ikke er helt spesielle forhold i denne familien som vi ikke vet om)
Enig. Jeg jobber med personal i staten og har aldri hørt om noe lignende.
Skrevet

Jeg skrev permisjon, lille venn, ikke permisjon med lønn!

Fri ja, og for de som får fri med lønn er dette gjerne tariffestet. Mener du at du skal ha fri hvis noen er syke også, sånn i tilfelle du aldri er syk? :overrasket:

Skrevet

Klart stakkaren dette handler om kan få velferdspermisjon, men selvsagt uten lønn. Det enkleste er vel uansett å forhåndsavtale avspasering, forutsatt at stakkaren (en som vurderer å bryte loven ved å sykmelde seg for å dra i bryllup ER en stakkar) har jobbet noen timer ekstra en gang iblant.

Gjest Blondie65
Skrevet
Klart stakkaren dette handler om kan få velferdspermisjon, men selvsagt uten lønn. Det enkleste er vel uansett å forhåndsavtale avspasering, forutsatt at stakkaren (en som vurderer å bryte loven ved å sykmelde seg for å dra i bryllup ER en stakkar) har jobbet noen timer ekstra en gang iblant.

Hvor teit det enn kan virke så kan det svare seg å lese HELE tråden før du svarer, selv om den er lang. Spesielt når tråden ikke er helt ny. Da hadde du sett hvor malplassert mesteparten av svaret ditt er siden vedkommende nå har fått invilget velferdspermisjon med lønn. End of story ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...