Gjest Blondie65 Skrevet 18. oktober 2007 #101 Skrevet 18. oktober 2007 HVIS man har anledning til å legge ferien sin nøyaktig når man vil ha den - dvs at man ikke er bundet til å legge hovedferien f.eks. i juli måned eller forpliktet til det har man heller ikke bruk for denne typen permisjoner. Det er jo flott at man har slike rettigheter der trådstarters bekjente arbeider, håper de klarer å beholde slike rettigheter. For oss andre som kan legge ferien når vi vil er ikke behovene like store for slike permisjoner. Men ønsker man dem er det jo bare å sette i gang og stå på kravene ...
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 18. oktober 2007 #102 Skrevet 18. oktober 2007 Ehh... Velferdspermisjon med lønn er ikke noe man har rett på hvert år uten at det foreligger god nok grunn til det. Har jeg ikke god nok grunn har jeg heller ikke krav på en eneste dag. At det i det hele tatt ble søkt om det i ditt tilfelle synes jeg faktisk er flaut på dine vegne. Dette er noe (som du ser av svarene) de fleste anser som noe man bruker av ferien sin til - ikke arbeidsgivers penger. Arbeidsgivers penger er her statens penger, dvs våre penger. Når vi vet hvilket pengesluk offentlig administrasjon er er det heller ikke rart at det reageres på noe som vi andre anser som misbruk av offentlige midler. For slik er faktisk saken, det er våre skattepenger som finansierer dine to ferieuker i Frankrike. Som du kanskje har fått med deg gjaldt ikke dette meg selv men en bekjent. Dersom man jobber i staten har man faktisk rett til x antall dager med velferdspermisjon hvert år, ja. Det er ikke opp til den enkelte å bestemme hva som ikke går inn under "velferd", og sette strenge grenser for det. I min bekjentes tilfelle har de rett til 14 dagers velferdspermisjon i løpet av et år pr. år, og da søker man på det grunnlaget.
Frey Skrevet 18. oktober 2007 #103 Skrevet 18. oktober 2007 Nuvel, jeg ser en viss forskjell i det å ha mulighet til ved behov kontra krav på. Jeg har krav på fem uker ferie men mulighet for velferdspermisjon med lønn dersom jeg faktisk har behov for det.
Gjest Ts Skrevet 18. oktober 2007 #104 Skrevet 18. oktober 2007 Nuvel, jeg ser en viss forskjell i det å ha mulighet til ved behov kontra krav på. Jeg har krav på fem uker ferie men mulighet for velferdspermisjon med lønn dersom jeg faktisk har behov for det. Der er du i samme situasjon som mange andre. Og det er du selv som arbeidstaker som avgjør om dette er noe en ønsker å søke velferdspermisjon til, fordi en selv mener at det er viktig for en. Og fordi man har rett til x antall dager betalt velferdspermisjon i året.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #105 Skrevet 18. oktober 2007 Og fordi man har rett til x antall dager betalt velferdspermisjon i året. Men man har jo ikke det!!! Man har bare rett til velferdspermisjon dersom man har en god grunn! Ikke "et vist antall dager i året". Du blander nok med ferie her. Det er ferie man har rett til et vist antall dager av i året. Velferdspermisjon er noe jeg pr i dag ennå ikke har søkt om en eneste gang. Ser for meg at det kan bli aktuelt ved begravelser, og dersom man får barn som skal begynne på skolen, men skjønner ikke hva annet det ville falle meg inn å søke om BETALT permisjon for.. Ens privatliv er da virkelig ens eget ansvar.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. oktober 2007 #106 Skrevet 18. oktober 2007 Men man har jo ikke det!!! Man har bare rett til velferdspermisjon dersom man har en god grunn! Ikke "et vist antall dager i året". Du blander nok med ferie her. Det er ferie man har rett til et vist antall dager av i året. Velferdspermisjon er noe jeg pr i dag ennå ikke har søkt om en eneste gang. Ser for meg at det kan bli aktuelt ved begravelser, og dersom man får barn som skal begynne på skolen, men skjønner ikke hva annet det ville falle meg inn å søke om BETALT permisjon for.. Ens privatliv er da virkelig ens eget ansvar. I sitatet fra håndboken på forrige side står det at man har rett til inntil 14 dager hvert kalenderår. Det er ikke mulig å tolke det anderledes.
Frey Skrevet 18. oktober 2007 #107 Skrevet 18. oktober 2007 Velferdspermisjon er noe jeg pr i dag ennå ikke har søkt om en eneste gang. Ser for meg at det kan bli aktuelt ved begravelser, og dersom man får barn som skal begynne på skolen, men skjønner ikke hva annet det ville falle meg inn å søke om BETALT permisjon for.. Det er noen som har det og et fåtall som ikke har det som spiller stor rolle i slike saker, nemlig skamvett..
Frey Skrevet 18. oktober 2007 #108 Skrevet 18. oktober 2007 I sitatet fra håndboken på forrige side står det at man har rett til inntil 14 dager hvert kalenderår. Det er ikke mulig å tolke det anderledes. Men betyr at man har rett til en ting at man har krav på alle de fjorten dagene ut i fra egen vurdering? Alle har jo krav på velferdspermisjon i gitte tilfeller,men det er vel likevel ikke slik at man bare kan søke og automatisk få - for da blir det jo i realiteten to ukers ekstra ferie. Jeg tolker det slik at dersom man har behov for velferdspermisjon ut over de fjorten dagene vil disse være uten lønn - ikke at man automatisk har krav på fordi man selv mener det hadde vært kjekt å bruke det istedenfor ferien.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #109 Skrevet 18. oktober 2007 I sitatet fra håndboken på forrige side står det at man har rett til inntil 14 dager hvert kalenderår. Det er ikke mulig å tolke det anderledes. "Når viktige velferdsgrunner foreligger kan arbeidstaker tilstås velferdspermisjon med lønn inntil 2 uker eller 4 uker med halv lønn innen kalenderåret." Sitat fra statens personalhåndbok. Tidligere var det oppgitt hva som var viktige velferdsgrunner, men det er det ikke lenger for det er mer opp til arbeidsgiver å vurdere. Barnehagestart er viktig velferdsgrunn og gir rett til permisjon. De færreste arbeidsgivere ville gitt to uker permisjon for å være med på sønnens bryllup. Jeg husker at tidligere hadde man krav på velferdspermisjon med lønn den dagen man giftet seg... Det er krav om at det skal være en viktig velferdsgrunn og da kan man få to uker årlig. Alle har ikke krav på to uker velferdspermisjon uten at dette begrunnes skikkelig. Jeg har selv hatt velferdspermisjon for å være tilstede under en rettssak (jeg var selv saksøker) og delta i begravelse.
Gjest Ts Skrevet 18. oktober 2007 #110 Skrevet 18. oktober 2007 Men man har jo ikke det!!! Hvilken planet er du fra? I Statens Personalhåndbok står det ettertrykkelig at en arbeidstaker har rett til 14 dagers velferdspermisjon med lønn pr. år.
Gjest Ts Skrevet 18. oktober 2007 #111 Skrevet 18. oktober 2007 Men betyr at man har rett til en ting at man har krav på alle de fjorten dagene ut i fra egen vurdering? Alle har jo krav på velferdspermisjon i gitte tilfeller,men det er vel likevel ikke slik at man bare kan søke og automatisk få - for da blir det jo i realiteten to ukers ekstra ferie. Jeg tolker det slik at dersom man har behov for velferdspermisjon ut over de fjorten dagene vil disse være uten lønn - ikke at man automatisk har krav på fordi man selv mener det hadde vært kjekt å bruke det istedenfor ferien. Du sliter... Hvem snakker om velferdspermisjon utover de 14 dagene? Fakta er at man har rett til å søke om velferdspermisjon med lønn i inntil 14 dager pr. kalenderår. Det er ingen føringer for hva man søke om velferdspermisjoner til. Hva du selv vurderer og synes er upassende er jo fint for deg - men andre kan vurdere annereledes enn deg, heldigvis.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. oktober 2007 #113 Skrevet 18. oktober 2007 Følgende står i Statens personalhåndbok (uthevet av meg): 1) Bestemmelsen gir muligheter for å tilstå arbeidstakere velferdspermisjon inntil 10 (12) arbeidsdager med full lønn – eller 20 (24) arbeidsdager med halv lønn – hvert kalenderår. For undervisnings- og administrativt personale i skoleverket gjelder reglene innen skoleåret. . . . Vilkåret for å få slik permisjon er at det forligger viktige velferds- eller omsorgsgrunner. Den enkelte virksomhet må selv vurdere hvorvidt det er grunnlag for å tilstå velferdspermisjon med lønn. Ved avgjørelsen bør det tas hensyn både til de anførte permisjonsgrunner og arbeidstakerens individuelle behov for slik permisjon. I trådstarters bekjente sitt tilfelle har man gitt denne permisjonen og det blir helt galt å kalle vedkommende for en snylter eller lignende på grunn av det.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #114 Skrevet 18. oktober 2007 Følgende står i Statens personalhåndbok (uthevet av meg): I trådstarters bekjente sitt tilfelle har man gitt denne permisjonen og det blir helt galt å kalle vedkommende for en snylter eller lignende på grunn av det. Det mest oppsiktsvekkende med denen tråden er kanskje at så mange mennesker ikke visste hva som var korrekt i henhold til lovverk før på siste side...?
Gjest Blondie65 Skrevet 18. oktober 2007 #115 Skrevet 18. oktober 2007 Det mest oppsiktsvekkende med denen tråden er kanskje at så mange mennesker ikke visste hva som var korrekt i henhold til lovverk før på siste side...? Jeg har da vitterlig henvist til denne for to sider siden jeg da ...
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #116 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg har da vitterlig henvist til denne for to sider siden jeg da ... Men at enkelte andre brukere bare nekter å forholde seg til lovverket er jo utrolig.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #117 Skrevet 18. oktober 2007 Vilkåret for å få slik permisjon er at det forligger viktige velferds- eller omsorgsgrunner. Jeg mener at barns byllup ikke er en viktig omsorgsgrunn da dette er noe folk kan bruke ferien sin på.
Frey Skrevet 18. oktober 2007 #118 Skrevet 18. oktober 2007 Vilkåret for å få slik permisjon er at det forligger viktige velferds- eller omsorgsgrunner. Jeg mener at barns byllup ikke er en viktig omsorgsgrunn da dette er noe folk kan bruke ferien sin på. Det er vel dette som er hele essensen her. Jeg prøver på ingen måte å fremstå som bedre enn andre, men jeg mener virkelig at dette ikke burde vært god nok grunn for velferdspermisjon med lønn jeg heller. Jeg har ikke noen spesielt høyverdig moral selv, men dette tror jeg ikke kunne falt meg inn i min villeste fantasi - for ikke å snakke om å vurdere sykemelding som alternativ isteden for å bruke av ferien sin. Jepp, jeg står ved det jeg har sagt: mangler skamvett.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. oktober 2007 #119 Skrevet 18. oktober 2007 Vilkåret for å få slik permisjon er at det forligger viktige velferds- eller omsorgsgrunner. Jeg mener at barns byllup ikke er en viktig omsorgsgrunn da dette er noe folk kan bruke ferien sin på. MEN bedriften trådstarters kompis jobber i er av en annen oppfatning. De vet muligens også litt mer om den aktuelle saken. Er det noe å lage et slikt styr av da?
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #120 Skrevet 18. oktober 2007 Tidligere var det oppgitt hva som var viktige velferdsgrunner, men det er det ikke lenger for det er mer opp til arbeidsgiver å vurdere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå