Gå til innhold

Statsansatt: velferdspermisjon ved barns bryllup?

Fremhevede innlegg

Gjest Christopher
Skrevet
Det er også rimelig samstemt enighet om at man kan ta ut feriedager eller søke permisjon uten lønn.

Du kan vel ikke seriøst forvente at arbeidsgiver skal betale deg lønn for å ta fri for å tilrettelegge et bryllup?

Det står sikkert i tilleggskapittelet som omhandler alt det andre du ikke får velferdspermisjon med lønn til, som f eks når du er lei av regnet og ønsker en uke i syden selv om du har brukt opp ferien din eller når det kommer et nytt Zelda-spill på markedet som du bare må klare i løpet av to dager...

:klaske:

Hvis du eller andre ikke kan vise til noe skriftlig som sier at det ikke skal innvilges permisjon med lønn til voksne barns bryllup, så har du/dere egentlig ingen vektige argumenter for å hevde det dere gjør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestemmelsen gir muligheter for å tilstå arbeidstakere velferdspermisjon inntil 10 (12) arbeidsdager med full lønn – eller 20 (24) arbeidsdager med halv lønn – hvert kalenderår.

Vilkåret for å få slik permisjon er at det forligger viktige velferds- eller omsorgsgrunner. Den enkelte virksomhet må selv vurdere hvorvidt det er grunnlag for å tilstå velferdspermisjon med lønn. Ved avgjørelsen bør det tas hensyn både til de anførte permisjonsgrunner og arbeidstakerens individuelle behov for slik permisjon.

Her står det jo svart på hvitt at det fullt ut er mulig å argumentere for at det er viktig for arbeidstaker å lønnet permisjon for å hjelpe sin voksne sønn (omsorg) i forbindelse med sitt voksne barns bryllup.

KG er en merkelig kvinnebastion basert på synsing.

Skrevet (endret)
Hvis du eller andre ikke kan vise til noe skriftlig som sier at det ikke skal innvilges permisjon med lønn til voksne barns bryllup, så har du/dere egentlig ingen vektige argumenter for å hevde det dere gjør.

Men kjære deg, det står da ingen plass hva som ikke innvilges - nettopp fordi man da i den liste må ta med slike teite ting som det jeg listet opp. Hvor mange bøker må man da skrive for alt som ikke innvilges må foreligge skriftlig?

Edit: hvis en voksen sønn/datter må ha hjelp for å tilrettelegge et bryllup er det min påstand om at vedkommende kan vente med å gifte seg. Som voksen trenger man da ikke hjelp av foreldre til slikt. En foreldre kan selvfølgelig gjerne hjelpe til likevel, men da skal da ikke arbeidsgiver til denne betale for tiden som brukes.

Endret av Frey
Skrevet
Men kjære deg, det står da ingen plass hva som ikke innvilges - nettopp fordi man da i den liste må ta med slike teite ting som det jeg listet opp. Hvor mange bøker må man da skrive for alt som ikke innvilges må foreligge skriftlig?

Men kjære deg.

Hva som er "vektige grunner" og "viktig for arbeidstaker" er tydeligvis ikke skriftlig nedfelt i detalj noe sted - og da er det egentlig ikke gode vektige grunner for arbeidsgiver å avslå permisjonen. Hvem er arbeidsgiver til å si at dette ikke er god nok grunn?

Dette blir et skjønnsspørsmål. Du (og de fleste andre her) uttaler seg som om det fantes en fasit på dette.

Skrevet
Hva som er "vektige grunner" og "viktig for arbeidstaker" er tydeligvis ikke skriftlig nedfelt i detalj noe sted - og da er det egentlig ikke gode vektige grunner for arbeidsgiver å avslå permisjonen. Hvem er arbeidsgiver til å si at dette ikke er god nok grunn?

Fordi det er arbeidsgiver som bestemmer? Om det er mange situasjoner som ikke er nevnt spesifikt i loven, så står det jo i det minste svart på hvitt at det er den enkelte virksomhet selv som bestemmer dette, og ikke arbeidstaker.

Mitt tips; ta et nei for et nei :)

Skrevet
Men kjære deg.

Dette blir et skjønnsspørsmål. Du (og de fleste andre her) uttaler seg som om det fantes en fasit på dette.

Ok, la oss gå tilbake til åpningsinnlegget igjen:

Person x har en sønn som skal gifte seg med en fransk kvinne. De vil bo i Norge der begge har jobber, men skal av hensyn til familie gifte seg i Frankrike.

Person x er statsansatt, har vært det i over 15 år i full, fast stilling innen administrasjon/under et av departementene som øverste myndighet.

Person x søkte om velferdspermisjon for å kunne forberede og være tilstede i sønnens bryllup og fikk avslag på permisjonssøknaden!

Dette er en stor begivenhet i hele familiens liv og skjer (forhåpentligvis) en gang i livet. Er ikek slikt viktig nok for å få innvilget velferdspermisjon?

Er det virkelig riktig at person x må sykemelde seg for å kunne få være til stede i sønnens bryllup?

Hva kan han gjøre? Kan han gjøre noe? Jus? Hva bør person x gjøre i dette tilfellet?

Personen det er snakk om har fem uker ferie. Ansatte i offentlig administrasjon har fem uker ferie som de stort sett kan disponere fritt (tre uker skal normalt taes innenfor en bestemt periode på sommeren). Personen har da to uker ferie igjen som kan benyttes til andre tider på året så lenge man avtaler innen rimelig tid.

Hvorfor skal denne personen ha en ekstra uke ferie med lønn fordi en voksen sønn skal gifte seg? Og på toppen av det hele vurderer å få en lege til å sykemelde seg fordi h*n fikk avslag på søknad om verferdspermisjon med lønn?? Dette er ikke noe annet enn misbruk av offentlige midler rett og slett.

En voksen sønn som skal gifte seg med en voksen kvinne trenger ikke hjelp av foreldre til tilrettelegging. Det er greit nok å søke for all del, men dette avslaget er det ingen grunn til å sutre over. Og når alt kommer til alt så er det jo faktisk arbeidsgiver som avgjør det.

Skrevet
Hvorfor skal denne personen ha en ekstra uke ferie med lønn fordi en voksen sønn skal gifte seg?

En voksen sønn som skal gifte seg med en voksen kvinne trenger ikke hjelp av foreldre til tilrettelegging.

:ler: Typisk kvinner...

Det heter ikke ferie med lønn - det heter velferdspermisjon med lønn. Du er klar over at det er to helt atskilt separate ting?

Det er ikke opp til verken deg (eller en arbeidsgiver) å vurdere for arbeidstaker hvorvidt sønnen har behov for hjelp fra sin far. Det er det helt og holdent opp til arbeidstakeren selv å begrunne og vurdere.

Skrevet
:ler: Typisk kvinner...

Det heter ikke ferie med lønn - det heter velferdspermisjon med lønn. Du er klar over at det er to helt atskilt separate ting?

Det er ikke opp til verken deg (eller en arbeidsgiver) å vurdere for arbeidstaker hvorvidt sønnen har behov for hjelp fra sin far. Det er det helt og holdent opp til arbeidstakeren selv å begrunne og vurdere.

I dette tilfellet vil jeg kalle det ferie med lønn ja, for det er det trådstarter ser ut til å være ute etter. Dog lurer jeg fremdeles på hvorfor ts ikke kan bruke av egne ferieuker.

I tillegg våger jeg den påstanden at om en voksen mann må ha hjelp av foreldre til bryllupet sitt så er han ikke voksen nok til å gifte seg (såfremt det ikke er snakk om psykiske eller fysiske handicap, men om så var tilfelle antar jeg ts ville opplyst om dette).

Det er også opp til arbeidsgiver om de vil innvilge velferdspermisjon med lønn for slikt, og her har arbeidsgiver ikke innvilget dette. Så uansett hvor lyst mamma har til å være tilstede den siste uken før bryllupet så må hun vel bare finne seg i at enten må hun ta fri uten lønn eller benytte en av de fem ukene ferie hun har pr år.

Skrevet
I dette tilfellet vil jeg kalle det ferie med lønn ja, for det er det trådstarter ser ut til å være ute etter. Dog lurer jeg fremdeles på hvorfor ts ikke kan bruke av egne ferieuker.

I tillegg våger jeg den påstanden at om en voksen mann må ha hjelp av foreldre til bryllupet sitt så er han ikke voksen nok til å gifte seg (såfremt det ikke er snakk om psykiske eller fysiske handicap, men om så var tilfelle antar jeg ts ville opplyst om dette).

Det er ikke opp til deg å vurdere hvem som trenger hjelp. "Hjelp" kan bety moralsk og sosial støtte fra foreldre som betyr mye for ham og hans franske kone.

Permisjon med lønn er ikke det samme som ferie med lønn. Det er to helt forskjellige ting, det står også i lovverk og reglement at det er det.

Du høres bisk, bastant og svært streng ut. Du kan umulig være jurist! :ler:

Skrevet

Jeg har aldri påberopt meg å være jurist heller jeg, men enhver oppegående person ser at her er det ekstra ferie man er ute etter så da er det like greit å kalle en spade for en spade. Hvorfor skulle noen ellers vurdere sykemelding fremfor å benytte den ferien man har full mulighet til å benytte?

Moralsk støtte kan man være pr telefon.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei det er ikke opptil arbeidgiver å bedømme om sønnen trenger hjelp. Det som imidlertid er opp til arbeidsgiver å bedømme er om denne arbeidsplassen gir lønnet velferdspermisjon til slike formål siden Statens Personalhåndbok ikke er spesifikk nok på dette. Det står at arbeidsgiver skal bedømme dette i hvert enkelt tilfelle. Det har de gjort i dette konkrete tilfellet og valgt å avslå lønnet permisjon.

Så får trådstarter vurdere om sønnen er verdt å ta ulønnet fri for eller bruke ferien på (hvis det er mulig).

Skrevet

Bare en liten melding til Emi: Nå har jeg lest flere tråder der du skriver en haug med innlegg, for så å "rydde opp" etterpå. Det innebærer at nicket ditt dukker opp hele tiden, uten at det finnes noe innhold. Og det er ganske slitsomt når folk siterer deg underveis og svarer deg på enkelte av innleggene, uten at man kan se hele innlegget eller alle.

Kan du være så vennlig å bestemme deg på forhånd om du vil stå for det du sier i en diskusjon? Takk :)

Skrevet
Jeg vil gjerne høre hvilke jobber det er der *all* ferien er låst til bestemte uker.

Lærer på mange nivå, men først og fremst ved universitet og høyskoler.

Dersom det er sånn at all ferie er låst, hadde jeg søkt om fri uten lønn. Så fikk jeg heller spare inn litt i mnd før jeg skulle i bryllupet.

Er også statsansatt og har erfaring med at folk søker om permisjon med eller uten lønn ved anledninger som begravelse, konfirmasjon langt unna etc. Nesten uten unntak gis slik permisjon UTEN lønn. Kjenner til at andre statsansatte har blitt nekta permisjon uten lønn for å dra til alvorlig syke familiemedlemmer et stykke reise unna.

Godene i staten skrumper inn. Etter hvert er det for eksempel vanlig at man blir trukket i lønn om en skal i begravelse til familiemedlemmer. (Ikke foreldre, barn eller ektefelle)

TS har ikke krav på slik permisjon hverken med eller uten lønn. Regler for avspassering i staten er strenge enkelte steder. Det eneste h-n kan gjøre er å prøve å forhandle seg til en ulønnet permisjon på grunnlag av "lang og tro tjeneste" og eventuelt tilby seg å stille opp med noe ekstra i steden.

• 4 uker senere...
Skrevet
Såvidt meg bekjent har disse statlige undevisningsinstitusjonene vinterferie? I mars?

man kan da like lite flytte vinterferien om man feks jobber i skoleverket? eller noen andre skoleferier??

Gjest Gjest_Trådstarteren_*
Skrevet

Takk for mange (sure) svar.

For at tråden ikke skal fortsette i det uendelige kan jeg jo opplyse om at personen det gjaldt heldigvis fikk innvilget permisjon med lønn.

Begrunnelsen for dette er at man på arbeidstakerens arbeidsplass har rett til inntil 14 dagers lønnet velferdspermisjon pr. år. Det står ingenting i reglementet om hva man ikke kan få permisjon til.

Det var interessant å teste ut vurderingsevnen til interesserte på KG likevel...så takk for engasjementet!

Skrevet
For at tråden ikke skal fortsette i det uendelige kan jeg jo opplyse om at personen det gjaldt heldigvis fikk innvilget permisjon med lønn.

Det var ikke bra å høre! Slik utnytting av velferdsgoder er ille!

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes trådstarter bør ta innover seg at en del av de såkalt sure kommentarene har man selv invitert til når man starter tråden med å si at man vurderer å sykemelde seg eller bruke egenmelding dersom man ikke får innvilget permisjonen.

Forøvrig synes jeg det er flott at det ordner seg og at permisjonsreglementet er slik som det er i denne bedriften.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Dere andre som har svart i tråden, har ikke dere rett til x antall dager i året til velferdspermisjon med lønn? I så fall hvor mange dager har dere rett til pr. år? Det høres jo ut fra svarene å dømme at dere ikke har rett til en eneste dag velferdspermisjon med lønn?

Skrevet

Nei, ingen har rett til å vær borte fra jobben og få betalt for det uten god grunn.

Velferdspermisjon med lønn gis i situasjoner hvor det er nødvendig, som ved dødsfall i nær familie, tilvending til barnehage og barns første skoledag.

Skrevet
Dere andre som har svart i tråden, har ikke dere rett til x antall dager i året til velferdspermisjon med lønn? I så fall hvor mange dager har dere rett til pr. år? Det høres jo ut fra svarene å dømme at dere ikke har rett til en eneste dag velferdspermisjon med lønn?

Ehh... Velferdspermisjon med lønn er ikke noe man har rett på hvert år uten at det foreligger god nok grunn til det. Har jeg ikke god nok grunn har jeg heller ikke krav på en eneste dag.

At det i det hele tatt ble søkt om det i ditt tilfelle synes jeg faktisk er flaut på dine vegne. Dette er noe (som du ser av svarene) de fleste anser som noe man bruker av ferien sin til - ikke arbeidsgivers penger. Arbeidsgivers penger er her statens penger, dvs våre penger. Når vi vet hvilket pengesluk offentlig administrasjon er er det heller ikke rart at det reageres på noe som vi andre anser som misbruk av offentlige midler. For slik er faktisk saken, det er våre skattepenger som finansierer dine to ferieuker i Frankrike.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...