Gå til innhold

Statsansatt: velferdspermisjon ved barns bryllup?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er vel ikke så rent få statlige undervisningsstillinger ute i det ganske land, er det? I tillegg finnes det f.eks. en del kompetansesentre som er stengt i bestemte uker om sommeren og rundt helligdager, det samme med en del opptrenings- og rehabiliteringssentre osv.

I tillegg kommer en rekke kommunale- og fylkeskommunale stillinger, og også en del i det private. Men disse er jo ikke aktuelle her, siden ts jobber i staten.

I alle disse stillingene er det da mulig å få avtalt at man tar seg fri en dag.

Min mor er lærer og "kjøpte seg" fri i forbindelse med mitt bryllup. Ikke noe problem!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Dette er en stor begivenhet i hele familiens liv og skjer (forhåpentligvis) en gang i livet. Er ikek slikt viktig nok for å få innvilget velferdspermisjon?

Det er en stor begivenhet, men altså ikke stor nok til at man kan "ofre" noen feriedager, eller noen fridager uten løn? :klø:

T.d. i KS sin personalbok står det at selv den som skal gifte seg kun får en dag velferdspermisjon, til eget bryllup...

Dette skal skje i mars, de fleste har vel nå 5 uker ferie, og de fleste steder kan man vel komme med ønske om når man vil ha ferie?

Om jeg var i samme situasjon, skulle jeg gladelig "ofret" en hel uke ferie/fri uten løn...

Endret av Ugla
Skrevet

Jeg har tatt meg fri uten lønn "bare for" mindre begivenheter som å besøke venner ol i alle jobbene jeg har hatt, jeg... :)

Alle jobber har mulighet til at man kan få fri, man kunne jo blitt syk så de må jo kunne klare seg uten.. ;)

Skrevet
Det er en stor begivenhet, men altså ikke stor nok til at man kan "ofre" noen feriedager, eller noen fridager uten løn? :klø:

Om jeg var i samme situasjon, skulle jeg gladelig "ofret" en hel uke ferie/fri uten løn...

Da burde det vel ikke være noe problem å bruke av sin ferie når man skal følge barn i barnehage og skole også?

Skrevet
Da burde det vel ikke være noe problem å bruke av sin ferie når man skal følge barn i barnehage og skole også?

Det å følge barn i barnehage er jo ikke ment som et gode for foreldrene, men for barnet. Noe som gir seg utslag i at begge foreldrene ikke har krav på permisjon for de samme dagene. Så er ikke noe godt argument i diskusjonen her. Tror neppe TS ville være fornøyd med at det ble innvilget permisjon - men kun for en av foreldrene.

Gjest Blondie65
Skrevet

Ville du helt ærlig forsvare å sende et barn i barnehage uten følge av voksne? Før dette ble lovfestet som velferdspermisjon så var det akkurat det de voksne gjorde: de brukte ferie/avspasering. Et barn ned mot 1 års alder kan ikke begynne i barnehage uten en eller annen form for tilvenning først. Mener du sønnen din ikke greier å bli gift uten at du er der og holder han i hånden?

Kjenner jeg blir provosert av denne "griningen" over at andre har opparbeidet seg goder som ikke blir alle til del. Jeg har ikke barn selv så jeg kommer ALDRI til å få nyte godt av slike ting som barnehagetilpasning eller morspermisjon. Men jeg har ikke problemer med å skjønne nødvendigheten av det likevel.

Skulle jeg dratt i et bryllup der jeg var nødt til å få fri hadde jeg gått i dialog med min leder for å finne en løsning som vi begge hadde vært fornøyd med.

Du begynner denne tråden med å fortelle at enten får du permisjon eller så sykemelder du deg og hvis det er den tonen du har overfor sjefer og kolleger så kan det forklare avslaget. Du har enda ikke fortalt om du har fått avslag på lønnet eller ulønnet permisjon, men jeg tipper ut fra de andre kommentarene her at du faktisk forventet lønnet permisjon og er misfornøyd med avslaget på det.. Og det har du selvsagt lov å være. Men løsningen er ikke å grine over andres rettigheter, løsningen er å se litt på hva slags andre muligheter du har.

Men jeg tror ikke du finner en eneste her inne som vil forsvare at barn under skolealder skal være nødt til å klare seg uten foreldrene ved barnehagetilvenning. Dessuten er det faktisk også oftest slik at når barna er små har foreldrene dårligere råd så det å ta ulønnet permisjon er en større belastning for de fleste småbarnsforeldre enn for foreldre med voksne barn.

Skrevet (endret)

Er nok mange som har gjort/må gjøre det også!!

Men du må da vel fatte og begripe at det ikke kan sammenlignes?

Et barn er et barn, som man har omsorg for. Når man gifter seg er man vel såpass voksen at man har klart seg selv lenge (forhåpentlig vis!). Det er da vel ikke et barn som skal gifte seg (selv om du har skrevet "...når samme barnet skal gifte seg...")?

Dersom dette "barnet" som skal gifte seg er syk/fungsjonshemmet på noen måte, og trenger ledsager av den grunn, da er det vel andre regler som kommer inn i bildet? Men etter det jeg har forstått av TS, er ikke det grunnen...

Nei, kom til fornuft, og ikke sammenlign dette med reglene for fri for små barn! Forventer kanskje å få "sykt barn" fri også...?

(Ja, vet det var usaklig, men det er jammen mange av TS sine argumenter også...)

Endret av Ugla
Gjest Gjest_INKA_*
Skrevet
Å følge et barn til skolen er stort nok til å få velferdspermisjon.

Men når det samme barnet gifter seg, da er det plutselig ikke stort nok?

Handler velferdspermisjon bare om sorg og når folk ikke klarer seg selv - men ikke om den største gledelige begivenheten: et bryllup?

Barn gifter seg vel ikke?

Foreldrene mine har 7 barn! Det sier seg selv at arbeidsplassen deres ikke innvilger velferdspermisjon.

de gangene det har vært nødvendig har de tatt ut ferie!

Skrevet

Med velferdspermisjon forstår jeg det slik at han har søkt om permisjon med lønn. Og det er det jo greit at han ikke får. Det finnes helt sikker tnoen som får det på sin arbeidsplass, men man har ikke rett på det. Hvis han derimot har blitt nektet permisjon uten lønn til et bryllup som ligger nesten ett år frem i tid, så synes jeg det er ganske ille. Der hadde ikke jeg giddet å jobbe, for å si det sånn...

Skrevet
Det å følge barn i barnehage er jo ikke ment som et gode for foreldrene, men for barnet.

Et bryllup er heller ikke et gode for foreldrene, kun for barnet, som det sies i tråden. Dersom både bryllup og barns skoledag/barnehagedag er et gode for barnet (og ikke foreldrene) burde jo arbeidstaker bruke av sin ferie/avspasering til begge disse hendelsene.

Skrevet

:overrasket:

Skjønner ikke hvorfor det stadig skal snakkes om et barn som skal gifte seg...

Er da vel ikke noe barn når man gifter seg..!

Gjest Blondie65
Skrevet
:overrasket:

Forelderen som ikke får permisjon til å følge BARNETS bryllup mener tydeligvis det.

Skrevet
Et bryllup er heller ikke et gode for foreldrene, kun for barnet, som det sies i tråden.

Men saken er jo at når "barnet" gifter seg, så er han ikke et barn lenger

Skrevet

Forelderen som ikke får permisjon til å følge BARNETS bryllup mener tydeligvis det.

Men saken er jo at når "barnet" gifter seg, så er han ikke et barn lenger

VI er i vertfall enig om det... :sjenert:

Skrevet

Det virker som om det er samstemt enighet om at det ikke gis permisjon med lønn til en arbeidstaker ansatt i staten når dens voksne barn skal gifte seg.

Det jeg ser er masse synsing og personlige meninger om dette.

Jeg ser ikke en eneste henvisning til lovverk eller Statens personalhåndbok, som nevner at det ikke gis permisjon med lønn til barns bryllup.

Hva kommer det av, at ingen av de som har svart ikke har en lovhjemmel eller konkret forskrift som sier at det ikke gis permisjon med lønn til bryllup? Står bryllup/barns bryllup spesifikt nevnt skriftlig noe sted på at det ikke gis permisjon med lønn til det?

Skrevet

Vanligvis står det i reglementet HVA man KAN få permisjon til, ikke hva man IKKE kan få permisjon til.

Gjest møkkagjest
Skrevet
Det virker som om det er samstemt enighet om at det ikke gis permisjon med lønn til en arbeidstaker ansatt i staten når dens voksne barn skal gifte seg.

Det jeg ser er masse synsing og personlige meninger om dette.

Jeg ser ikke en eneste henvisning til lovverk eller Statens personalhåndbok, som nevner at det ikke gis permisjon med lønn til barns bryllup.

Hva kommer det av, at ingen av de som har svart ikke har en lovhjemmel eller konkret forskrift som sier at det ikke gis permisjon med lønn til bryllup? Står bryllup/barns bryllup spesifikt nevnt skriftlig noe sted på at det ikke gis permisjon med lønn til det?

Sjekk sjøl da i stedet for å anta at alle de som ikke er enig med deg tar feil. Kom opp med noen saklige motargumenter i stedet for fornærmede utsagn når du ikke får det svaret du ønsker. Sjekk ut hva som står i tariffavtalen, overenskomsten på arbeidsplassen din for å se om den som avslo søknaden din har grunnlag til å gjøre det. Det hadde jeg gjort, forresten så hadde jeg sjekket det ut i forkant før jeg leverte søknad om permisjon for å delta i mitt voksne barns bryllup. Ikke vits i å søke om permisjon til noe som ikke er dekket av overenskomsten.

Gjest Blondie65
Skrevet

Betyr det at du ikke vet hva Statens Personalhåndbok sier om saken?

Velferdspermisjon

Viktige velferdsgrunner

2) Vilkåret for å få slik permisjon er at det forligger viktige velferds- eller omsorgsgrunner. Den enkelte virksomhet må selv vurdere hvorvidt det er grunnlag for å tilstå velferdspermisjon med lønn. Ved avgjørelsen bør det tas hensyn både til de anførte permisjonsgrunner og arbeidstakerens individuelle behov for slik permisjon.

Velferdspermisjon i hht. Statens Personalhåndbok

Du har fått avslag pga at din virksomhet ikke fant vektige grunner for å innvilge permisjonen. Tydeligvis mener din arbeidsgiver det samme som flertallet her inne at et voksent barns bryllup ikke er vektig nok grunn til å innvilge permisjon med lønn.

Skrevet

Hvor trang går det an å bli i nøtta?

Du kan knapt ane hva Norges lover er for noe når du presterer å trekke inn det i en så spesifikk sak.

Greit nok å starte en tråd for å få frem andre sider ved en sak, men da bør man ha litt mer omløp i topplokket enn trådstarter har i denne tråden. :ler:

Skrevet

Det er også rimelig samstemt enighet om at man kan ta ut feriedager eller søke permisjon uten lønn.

Du kan vel ikke seriøst forvente at arbeidsgiver skal betale deg lønn for å ta fri for å tilrettelegge et bryllup?

Det står sikkert i tilleggskapittelet som omhandler alt det andre du ikke får velferdspermisjon med lønn til, som f eks når du er lei av regnet og ønsker en uke i syden selv om du har brukt opp ferien din eller når det kommer et nytt Zelda-spill på markedet som du bare må klare i løpet av to dager...

:klaske:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...