emi Skrevet 16. september 2007 #41 Skrevet 16. september 2007 (endret) *rydde* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #42 Skrevet 16. september 2007 Hva har dette med saken å gjøre? Går du rundt og innbiller deg at man ikke kan få permisjon for å delta i sitt barns bryllup hvis man har ferie til fastlagte tider av året? Nei? Har jeg sagt det? Men alle her sier at det bare er å ta ut ferie istedenfor velferdspermisjon i forbindelse med bryllup. Men det er ikke så lett å ta ut ferie når som helst hvis man ikke kan bestemme når man vil ha ferie selv...
emi Skrevet 16. september 2007 #43 Skrevet 16. september 2007 (endret) *rydde* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2007 #44 Skrevet 16. september 2007 Er det du som er trådstarter, siden du vet dette? Det står nemlig ingenting om at det er velferdspermisjon med lønn det er søkt om. Det står kun velferdspermisjon. Men hvis du vet mer enn oss andre som leser i tråden, så forstår jeg. Velferdspermisjon er pr definisjon med lønn. Dessuten har trådstarter sammenlignet sin velferdspermisjon med andre lønnede velferdspermisjoner og synes det er urettfeigt at ikke h*n får det samme som f.eks. barnetilvenning i barnehage.
emi Skrevet 16. september 2007 #45 Skrevet 16. september 2007 (endret) *rydde* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #46 Skrevet 16. september 2007 Nå ja, dere er nok godt kjente. Nei, jeg har forstått at det er litt begrenset forståelse. Jeg informerte deg om hvem det er tenkelig kunne oppleve å bli nektet å få permisjon for å delta i sitt barns bryllup - og under der sorterer ikke forelderen i hovedinnlegget. Ok. Så alle som ikke er enig med deg er "godt kjente"? Ja, ikke vet jeg om jeg kjenner trådstarter, siden jeg umulig kan vite hvem det er. Men godt kjente tviler jeg på vi er, siden jeg nok ville hørt om sønnens bryllup da. Men du vet jo hvordan vi kjenner hverandre du, så, og jeg har jo litt begrenset forståelse. Jeg vet det har vært en del bekymring fra offentlig hold over hvor forskjellig permisjonssøknader blir behandlet rundt omkring på arbeidsplassene. Jeg tenker de blir roligere når de får vite at det sitter noen med full oversikt over enhver permisjonssøknad som behandles her i landet, nemlig du. Håper du innrapporterer det du vet.
emi Skrevet 16. september 2007 #47 Skrevet 16. september 2007 (endret) *rydde* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #48 Skrevet 16. september 2007 Velferdspermisjon er pr definisjon med lønn. Dessuten har trådstarter sammenlignet sin velferdspermisjon med andre lønnede velferdspermisjoner og synes det er urettfeigt at ikke h*n får det samme som f.eks. barnetilvenning i barnehage. Gå inn på google. Skriv "velferdspermisjon uten lønn" i søkefeltet. Trykk på søk. Se hva du finner. Og det du finner er altså ikke ting jeg har lagt inn på internett akkurat nå for å irritere dere.
emi Skrevet 16. september 2007 #49 Skrevet 16. september 2007 (endret) *rydde* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #50 Skrevet 16. september 2007 Hvis det er grunn til å få innvilget velferdspermisjon ved en et barns død/begravelse, er det ikek da rimelig å få innvilget velferdspermisjon ved et barns bryllup? Velferdspermisjon innebærer barnas velferd, og bryllup er ikke direkte relatert til barnets velferd. Veøferdspermisjon er relatert til helse og ivearetagelse av barnas helse, bryllp har ingen dirrekte innvirkning på helse og faller selvsakt ikke inn her. Det er vel noe alle forstår? Horfor ikke bare søke valig permisjon uten lønn slik alle andre gjør når de skal i bryllup? Eller ta noe avspasering?
Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2007 #51 Skrevet 16. september 2007 Det er tydeligvis stor forskjell på stat og privat her. Jeg tror ikke vi har begrepet "velferdspermisjon uten lønn" - da heter det bare permisjon. MEEEEEN så er vi jo fri til å ta ferie når vi vil da. Under forutsetning av at trådstarter - jobber i et yrke der all ferie er fastlagt - har søkt velferdspermisjon uten lønn - brylluppet ikke ligger innenfor vinterferie eller lignende fastlagt ferie synes jeg at avslaget er urimelig. Men jeg går ut i fra at det er begrunnet. Jeg ville da tatt tak i den begrunnelsen. Når det gjelder velferdspermisjon med lønn synes jeg dette blir en helt annen sak.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #52 Skrevet 16. september 2007 Velferdspermisjon innebærer barnas velferd, og bryllup er ikke direkte relatert til barnets velferd. Veøferdspermisjon er relatert til helse og ivearetagelse av barnas helse, bryllp har ingen dirrekte innvirkning på helse og faller selvsakt ikke inn her. Det er vel noe alle forstår? Horfor ikke bare søke valig permisjon uten lønn slik alle andre gjør når de skal i bryllup? Eller ta noe avspasering? Å søke velferdspermisjon for å følge sitt barn til første skoledag har en direkte innvirkning på helsen?
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #53 Skrevet 16. september 2007 Yepp, jeg skal påta meg den oppgaven. Er vi ferdige da?
Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2007 #54 Skrevet 16. september 2007 (endret) Å søke velferdspermisjon for å følge sitt barn til første skoledag har en direkte innvirkning på helsen? Nå har det seg engang sånn at disse permisjonene er lov og tariffestet i motsetning til permisjon for å følge sitt barns bryllup. Jeg foreslår at du engasjerer deg politisk eller i fagorganisasjon hvis du er så uenig i dette slik at du kan få slutt på velferdspermisjoner som ikke gjelder for deg og få inn de som du er interessert i. Endret 16. september 2007 av Blondie65
Gjest rusty Skrevet 16. september 2007 #55 Skrevet 16. september 2007 Jeg har ennå til gode å oppleve at noen søker velferdspermisjon for å delta i sitt barns bryllup, de fleste sørger for at de har nok ferie eller fleksitid å ta av i sånne tilfeller. De fleste får greie på et bryllup i god tid. Hva slags velferdspermisjoner det er på de enkelte arbeidsplasser er nedfelt i tariffavtaler og overenskomster. Og ønsker man andre velferdspermisjoner enn det som står der så bør man være aktiv for å få endret overenskomstene når de revideres. Det er færre arbeidsplasser idag hvor ferien er opphengt i spesielle perioder. Jeg er litt overrasket over den negative responsen når TS ikke får det svaret h*n ønsker. Slå opp i personalhåndboken eller overenskomsten som gjelder på ditt arbeidssted og se hva som står der, stemmer ikke det med din oppfatning så får du delta aktivt neste gang den skal revideres.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #56 Skrevet 16. september 2007 Dersom det er sånn at all ferie er låst, hadde jeg søkt om fri uten lønn. Så fikk jeg heller spare inn litt i mnd før jeg skulle i bryllupet.
Kosemose Skrevet 16. september 2007 #57 Skrevet 16. september 2007 Hvis TS er i en jobbsituasjon som har faste ferier uten slingringsmonn og uten mulighet til å avspasere, så må da TS snarest søke om ulønnet permisjon?! Jeg kan aldri tenke meg at en slik søknad som begrunnes med barns bryllup i Frankrike, blir avslått? I såfall ville jeg vurdert å bytte jobb. Jeg nekter rett og slett å tro at det er så lite fleksibilitet, selv når man er ansatt i staten. Jeg tror dette er en fake problemstilling, og hvis den er reell, tror jeg ts sitt problem er at h*n ikke får to ekstra friuker med lønn fordi barnet skal gifte seg. Noe som ville vært helt absurd hvis h*n skulle få. (Og dette med at ts har fast ferie som ikke kan avvikes og ingen muligheter til avspasering - hvilken stilling i staten har slike betingelser? Meg bekjent er det ingen lærere som er ansatt i staten, og til og med fylkesansatte lærere - som i utgangspunktet har låste ferier og null mulighet til avspasering - har mulighet til å søke om permisjon uten lønn... Ansatte ved statlige kompetansesentere har meg bekjent IKKE låst ferie og HAR mulighet til å avspasere).
Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2007 #58 Skrevet 16. september 2007 (Og dette med at ts har fast ferie som ikke kan avvikes og ingen muligheter til avspasering - hvilken stilling i staten har slike betingelser? Meg bekjent er det ingen lærere som er ansatt i staten, og til og med fylkesansatte lærere - som i utgangspunktet har låste ferier og null mulighet til avspasering - har mulighet til å søke om permisjon uten lønn... Ansatte ved statlige kompetansesentere har meg bekjent IKKE låst ferie og HAR mulighet til å avspasere). Universitetene er vel statlige. Forøvrig er jeg helt enig med deg
Gjest Marillia Skrevet 17. september 2007 #59 Skrevet 17. september 2007 En del produksjonsbedrifter har fast ferie, da bedriften gjerne stenger hele produksjonen. De ansatte har da ikke så mange muligheter, men en av de er å innarbeide fridager - om det er mulig med tanke på overtid. En annen er å søke om velferdspermisjon, noe som i slike tilfeller burde være enkle å innvilge, dog uten lønn! At trådstarter har fått avslag på en søknad om velferdispermisjon med lønn, synes jeg er rett, men anser det som rart at personalansvarlig ikke da innvilget velferdspermisjon uten lønn.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2007 #60 Skrevet 17. september 2007 Det står da at han er statsansatt, ikke at han jobber i en produksjonsbedrift/fabrikk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå