Gå til innhold

Statsansatt: velferdspermisjon ved barns bryllup?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg hadde nå ikke gitt velferdsperm for flytting heller, om det ikke var flytting på grunn av jobben. Men velferdsperm for å følge barnet til sin første dag på skolen, anser jeg som viktigere enn et bryllup.

Ja, når den eneste sønnen en har skal gifte seg så er vel ikke det så stort...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Ja, når den eneste sønnen en har skal gifte seg så er vel ikke det så stort...

Selvfølgelig er det stort, men ikke stort nok til å få velferdspermisjon.

Men kan du forklare hvorfor du ikke kan ta ferie, som alle andre må?

Endret av Piper
Skrevet
Selvfølgelig er det stort, men ikke stort nok til å få velferdspermisjon.

Å følge et barn til skolen er stort nok til å få velferdspermisjon.

Men når det samme barnet gifter seg, da er det plutselig ikke stort nok?

Handler velferdspermisjon bare om sorg og når folk ikke klarer seg selv - men ikke om den største gledelige begivenheten: et bryllup?

Skrevet

Handler velferdspermisjon bare om sorg og når folk ikke klarer seg selv - men ikke om den største gledelige begivenheten: et bryllup?

Egentlig er det liten vits å diskutere dette, for det spiller liten rolle hva vi mener. Men tydeligvis har de fleste av oss samme mening som de som ahr gitt deg avslag, og derfor er det tydeligvis ikke vår tankegang det er noe gale med.

At man ikke ønsker å bruke ferien sin til sitt eget barns bryllup, viser at man ikke setter bryllupet så veldig høyt på listen over ferieaktiviteter. Men man forventer å få betalt for å være tilstede, go man forventer at arbeidsgiver skal forstå hvor stort dette bryllupet er for X, men man kan selv ikke bruke noen usle feriedager på dette. Hva sier det egentlig om X sin prioritering?

Man ønsker rett og slett at arbeidsgiveren skal sette ens egne barn høyere enn det man gjør selv, fordi man godtar ikke at andre ikke ønsker å betale for at man skal få lov til å gå i dette bryllupt.

Og jeg hadde gladelig tatt avspasering eller brukt av ferien min, om det var det osm måtte til for å være med på en sånn begivenhet. Det samme hadde jeg gjort på første skoledag, om man ikke fikk betalt for dette.

Men så forventer ikke jeg at arbeidsgiveren min skal betale for noen av delene, men tar gladelig i mot betaling om jeg får det. Men forskjellen på deg og meg er at du forventer at din sønn sitt bryllup skal sidestilles med alt annet, fordi dette er noe som er viktig for deg.

Hva da når det første barnebarnet kommer, skal du ha velferdspermisjon da også, sånn at du kan være sammen emd barnebarnet ditt i flere dager? For å få sitt første barnebarn er faktisk større enn at din sønn skal gifte deg, men det er nå bare min mening da.

Bruk ferien, og kos deg i bryllupet. :klemmer:

Skrevet

Er du så dum, eller er du bare ute etter å kverulere?

Grunnen til at man får fri når barn skal begynne i barnehage (som lite barn) og på skolen (når barnet er 5/6 år), er fordi barnet trenger støtten fra en forelder når h*n skal over i noe som for h*n er skummelt, spennende og skremmende. Ikke fordi det er en stor begivenhet for foreldrene.

At man får velferdspermisjon ifm barns død er da helt naturlig, da man faktisk trenger tid til å ordne med sitt barns begravelse. Da barnet ikke er i en situasjon til å ordne det selv.

Skrevet
Hva kan man gjøre i følgende situasjon:

...

Dette er en stor begivenhet i hele familiens liv og skjer (forhåpentligvis) en gang i livet.

....

Tja, en så stor begiventhet (og det er det jo) tilsier vel at man legger endel av ferien til den uken?

Skrevet

Det er ikke alle som kan velge når de vil ha ferie. I en del jobber er ferien låst til bestemte uker. Det er heller ikke alle som har mulighet for avspassering, eller eventuell avspassering er også bundet opp til bestemte uker.

Velferdspermisjon kan innvilges med eller uten lønn, og ts har ikke sagt et ord om at han har søkt velferdspermisjon med lønn. Og det er altså ikke sånn at dersom man får avslag på søknad om velferdspermisjon så kan man bare ta seg fri og bli borte uten godkjenning og kalle det "fri uten lønn".

Så ja, jeg synes det er i overkant rigid å nekte en ansatt å være med i sitt eget barns bryllup når det blir søkt om dette i god tid i forveien, slik det er gjort her. Hvis det er så vanskelig å få dekket en vakt eller to åtte måneder fram i tid, bør man se litt på vikarpraksisen sin og krysse fingrene for at ingen av de ansatte noensinne blir syke.

Gjest Blondie65
Skrevet
Det er ikke alle som kan velge når de vil ha ferie. I en del jobber er ferien låst til bestemte uker. Det er heller ikke alle som har mulighet for avspassering, eller eventuell avspassering er også bundet opp til bestemte uker.

Jeg vil gjerne høre hvilke jobber det er der *all* ferien er låst til bestemte uker.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Dersom X ikke får ta ut ferie, så er det jo et alternativ å flytte hele bryllupet til X's ferie.

Skrevet
Jeg vil gjerne høre hvilke jobber det er der *all* ferien er låst til bestemte uker.

Det er vel ikke så rent få statlige undervisningsstillinger ute i det ganske land, er det? I tillegg finnes det f.eks. en del kompetansesentre som er stengt i bestemte uker om sommeren og rundt helligdager, det samme med en del opptrenings- og rehabiliteringssentre osv.

I tillegg kommer en rekke kommunale- og fylkeskommunale stillinger, og også en del i det private. Men disse er jo ikke aktuelle her, siden ts jobber i staten.

Skrevet
Det går da så absolutt ikke frem av hovedinnlegget at brudgommens forelder er nektet fri for å delta i bryllupet. Det å ikke få betalt fri er noe helt annet - og det er det som er presentert som problemet i denne saken.

Merkelig hvordan det stadig kommer nye momenter inn i denne tråden. ;)

Hvis du leser startinnlegget en gang til, vil du se at det står at person X er blitt nektet velferdspermisjon for å delta i sønnens bryllup.

Kanskje du kan fortelle meg hvor det står at han har fått innvilget velferdspermisjon uten lønn?

Gjest Blondie65
Skrevet
Det er vel ikke så rent få statlige undervisningsstillinger ute i det ganske land, er det? I tillegg finnes det f.eks. en del kompetansesentre som er stengt i bestemte uker om sommeren og rundt helligdager, det samme med en del opptrenings- og rehabiliteringssentre osv.

I tillegg kommer en rekke kommunale- og fylkeskommunale stillinger, og også en del i det private. Men disse er jo ikke aktuelle her, siden ts jobber i staten.

Såvidt meg bekjent har disse statlige undevisningsinstitusjonene vinterferie? I mars?

Gjest Blondie65
Skrevet
Kanskje du kan fortelle meg hvor det står at han har fått innvilget velferdspermisjon uten lønn?

Ingen steder. Det er nemlig ikke det det er søkt om. Det er søkt om permisjon med lønn.

Skrevet
Ingen steder. Det er nemlig ikke det det er søkt om. Det er søkt om permisjon med lønn.

Er det du som er trådstarter, siden du vet dette? Det står nemlig ingenting om at det er velferdspermisjon med lønn det er søkt om. Det står kun velferdspermisjon. Men hvis du vet mer enn oss andre som leser i tråden, så forstår jeg.

Skrevet
Såvidt meg bekjent har disse statlige undevisningsinstitusjonene vinterferie? I mars?

De fleste har ikke lenger vinterferie. Og de som har det, har den stort sett i uke 8 eller 9, som begge faller stort sett på februar i 2008.

(Og om det skulle vært en ukes vinterferie i mars, så hadde vel ikke nødvendigvis den uka falt på nøyaktig riktig dato heller... )

Skrevet
Og jeg har da ikke skrevet at noen er innvilget permisjon uten lønn i denne saken, men hadde saken vært relevant - så hadde det blitt løsningen.

Uansett så har jeg ingen tro på at dette er en relevant problemstilling. Du har utvilsomt startet tråden for å få satt de som har vært for betalt permisjon i andre henseender i saksa. Det klarer du ikke fordi eksempelet ditt er så dårlig.

De eneste som kan bli nektet persmisjon for å delta i sitt barns bryllup, er kriminelle som er dømt for svært alvorlige forbrytelser og hvor det er fare for rømning.

Er dette innlegget et svar til meg (som du siterer), eller til trådstarter?

Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener og hvorfor du drar inn kriminelle og permisjoner fra fengselet her... Det er snakk om velferdspermisjoner fra jobb her, noe jeg regner med at du egentlig hadde skjønt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...