Gjest Gjest Skrevet 15. september 2007 #1 Skrevet 15. september 2007 Hva kan man gjøre i følgende situasjon: Person x har en sønn som skal gifte seg med en fransk kvinne. De vil bo i Norge der begge har jobber, men skal av hensyn til familie gifte seg i Frankrike. Person x er statsansatt, har vært det i over 15 år i full, fast stilling innen administrasjon/under et av departementene som øverste myndighet. Person x søkte om velferdspermisjon for å kunne forberede og være tilstede i sønnens bryllup og fikk avslag på permisjonssøknaden! Dette er en stor begivenhet i hele familiens liv og skjer (forhåpentligvis) en gang i livet. Er ikek slikt viktig nok for å få innvilget velferdspermisjon? Er det virkelig riktig at person x må sykemelde seg for å kunne få være til stede i sønnens bryllup? Hva kan han gjøre? Kan han gjøre noe? Jus? Hva bør person x gjøre i dette tilfellet?
ToveM Skrevet 15. september 2007 #2 Skrevet 15. september 2007 Jobber og i staten og vi får kun velferdspermisjon ved eget bryllup. Men dette må han vel ha visst om en god stund, hvorfor ikke ta ut noen feriedager evt avspassering?? Gir en beskjed i god tid er det vel som regel ikke noe problem?
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2007 #3 Skrevet 15. september 2007 Jobber og i staten og vi får kun velferdspermisjon ved eget bryllup. Men dette må han vel ha visst om en god stund, hvorfor ikke ta ut noen feriedager evt avspassering?? Gir en beskjed i god tid er det vel som regel ikke noe problem? Permisjonen ble søkt om i juli 2007 og bryllupet holdes i mars 2008. Spørsmålet gjelder hvorvidt det er imelig eller om man kan kreve å få innvilget velferdspermisjon ved en så stor begivenhet. Hvis det er grunn til å få innvilget velferdspermisjon ved en et barns død/begravelse, er det ikek da rimelig å få innvilget velferdspermisjon ved et barns bryllup?
emi Skrevet 15. september 2007 #4 Skrevet 15. september 2007 (endret) *rydde* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Blondie65 Skrevet 15. september 2007 #5 Skrevet 15. september 2007 Er det virkelig riktig at person x må sykemelde seg for å kunne få være til stede i sønnens bryllup? Hva kan han gjøre? Kan han gjøre noe? Jus? Hva bør person x gjøre i dette tilfellet? Person X skal i hvertfall ikke sykemelde seg, alle skjønner jo at h*n lider av "bryllup i frankrike-syndromet". Det er forøvrig ulovlig bruk av sykemelding og jeg vil tro at en advarsel samt en anklage til trygdektr angående legen etterpå vil være nærliggende. Hva skal man gjøre? Ta ferie? Fri uten lønn?
La Luna Skrevet 15. september 2007 #6 Skrevet 15. september 2007 Er det virkelig riktig at person x må sykemelde seg for å kunne få være til stede i sønnens bryllup? Nei, det er virkelig ikke riktig at personen skal sykemelde seg, for sykemelding er, som det ligger i ordet: for de SYKE! Uansett er det en lege som sykemelder en person, man sykemelder ikke seg selv. Får man ikke velferdspermisjon, så bruker man da virkelig av ferien sin!
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2007 #7 Skrevet 15. september 2007 Hvis det er grunn til å få innvilget velferdspermisjon ved en et barns død/begravelse, er det ikek da rimelig å få innvilget velferdspermisjon ved et barns bryllup? Denne kan ingen her svare på?
Gjest Blondie65 Skrevet 15. september 2007 #9 Skrevet 15. september 2007 Det er regler for velferdspermisjon, også i staten. Jeg foreslår at du/X leser personalhåndboken evt. tariffavtalen. Det går sikkert an å søke på nytt med en appell til lang og tro tjeneste. Forøvrig var det du som nevnte sykemelding, og da er det faktisk nærliggende for oss andre å tro at ferien var oppbrukt siden det var det første man kom på. Det er vel litt forskjell på en begravelse og et bryllup også, synes du ikke? Det ene er en sørgelig begivenhet som er naturlig at man blir en smule arbeidsufør av, den andre en gledelig begivenhet som man til og med kan planlegge tidspunktet for.
emi Skrevet 15. september 2007 #10 Skrevet 15. september 2007 (endret) *rydde* Endret 17. september 2007 av emi
ToveM Skrevet 15. september 2007 #11 Skrevet 15. september 2007 Det er vel stor forskjell på et barns begravelse eller et barns bryllup...Jeg har jobbet i staten i 15 år..og hadde aldri tenkt tanken en gang og søkt om velferdspermisjon for å feire et bryllup, så sant det ikke var mitt eget, og selv da er det vel kun bryllupsdagen en får fri med lønn, ikke mange dager dersom en velger å reise langt bort for å feire dagen sin. Jeg ser faktisk ikke problemet, søk om ferie...
Gjest Piper Skrevet 15. september 2007 #12 Skrevet 15. september 2007 (endret) Syns det er frekt å tro at man skal få velferdspermisjon, på grunn av bryllup til barna. Og bare å sammenligne et bryllup med en begravelse, sier mye om X som person. Og å si at X ønsker å sykemelde deg, sier også mye om X som person. X får ta ferie som alle andre må, om dette bryllupet er så viktig for X Endret 15. september 2007 av Piper
SunC@t Skrevet 15. september 2007 #13 Skrevet 15. september 2007 Velferdspermisjon for å reise i bryllup ?? Den var ny, det er vel ikke akkurat slike ting velferdsperm er tiltenkt. Det er vel ikke mer enn rett og rimelig at han enten tar av ferien eller tar fri uten lønn.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2007 #14 Skrevet 15. september 2007 Så velferdspermisjon til et bryllup i utløandet til sitt eget barn er ikek legitimt - men velferdspermisjon til flytting og når barnet skal i første dag i barnehage/skole er legitimt? Hvordan forklarer en det?
emi Skrevet 15. september 2007 #15 Skrevet 15. september 2007 (endret) *rydde* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Piper Skrevet 15. september 2007 #16 Skrevet 15. september 2007 Så velferdspermisjon til et bryllup i utløandet til sitt eget barn er ikek legitimt - men velferdspermisjon til flytting og når barnet skal i første dag i barnehage/skole er legitimt? Hvordan forklarer en det? Jeg hadde nå ikke gitt velferdsperm for flytting heller, om det ikke var flytting på grunn av jobben. Men velferdsperm for å følge barnet til sin første dag på skolen, anser jeg som viktigere enn et bryllup. Om man ønsker å være med i bryllupet, så får man ta ferie. Og jeg forstår ikke hvorfor X ikke kan ta ferien sin da, eller er det slik at det ikke er så viktig med bryllupet at man ønsker å bruke opp feriedagene sine på dette?
Kosemose Skrevet 15. september 2007 #17 Skrevet 15. september 2007 Det kan jo godt hende man kan få velferdspermisjon på selve bryllupsdagen, og muligens en dag i forkant? Men velferdspermisjon er jo ikke nødvendigvis MED lønn, og her er det jo også snakk om flere dager for å være med på å ordne til bryllupet. Folk flest planlegger så de får tatt ut ferie eller avspasering i slike situasjoner. Kan ikke skjønne hvorfor du har så mye i mot å bruke ferien din til dette?
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2007 #18 Skrevet 15. september 2007 Så velferdspermisjon til et bryllup i utløandet til sitt eget barn er ikek legitimt - men velferdspermisjon til flytting og når barnet skal i første dag i barnehage/skole er legitimt? Hvordan forklarer en det? Bryllup planlegges som oftest såpass lang tid i forveien at de som vil være til stede kan planlegge ferien sin utfra dette. Dessuten kan man regne med at voksne barn klarer seg selv på den store dagen om foreldrene ikke synes det er verdt det å bruke et par feriedager for å være der på den store dagen. Er foreldrene så smålige, er kanskje barna vant til å klare seg selv fra før av Når man flytter koster det en god del penger, og en del av dem som flytter bytter også jobb, så jeg tipper at tanken bak velferdsperm i sånne tilfeller er å spare arbeidstaker fra ytterligere utgifter ved at vedkommende ville blitt nødt til å ta ubetalt fri for å få gjennomført flyttingen. Velferdsperm når barnet har første dag på skolen eller i barnehage synes jeg er helt legitimt, for det å starte på skolen når man er liten kan være en god del vanskeligere for barnet enn det er for et voksent "barn" å gifte seg alene, så jeg er glad for at foreldre har lov til å ta fri fra jobben for å bli med og støtte barnet litt under tilvenning til skolen.
Gjest =tentacle= Skrevet 15. september 2007 #19 Skrevet 15. september 2007 (endret) Man får normalt lønn for å jobbe, jeg skjønner ikke hvordan man kan tro at man skal ha lønn fordi en har lyst til å hjelpe sitt voksne barn med å brette servietter og pynte bord og forberedelser sønn/datter vil gjøre? Bruk feriedager. Endret 15. september 2007 av =tentacle=
Gjest Blondie65 Skrevet 15. september 2007 #20 Skrevet 15. september 2007 Jeg hadde nå ikke gitt velferdsperm for flytting heller, om det ikke var flytting på grunn av jobben. Såkalt flyttedag er innarbeidet som en fridag pr år i de fleste tariffavtaler. Så jeg tviler i grunnen på at du hadde sluppet unna den. Det er en ting at man kan flytte i helgen, men å få lagt inn bredbånd, overlevert nøkler og lignende krever gjerne at man er på plass i arbeidstiden til de som gjør sånt. Dette har ikke vært noe problem noe sted jeg har jobbet, selv om jeg altså har flyttet mye. Skal man ha mer enn en dag må man bruke ferie/avspasering eller ulønnet fri.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå