Gå til innhold

Overformynderiet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er den at jeg har en slektning som har bodd sammen med sin mor, han er den eneste arvingen.

Moren har gradvis blitt dement, og har etterhvert havnet på et sykehjem. Sønnen ville at moren skulle skrive over huset og hytta på han siden han alikevel var det eneste barnet, og har tenkt å overta huset etterhvert, han har dessuten pusset opp huset endel etter at moren havnet på sykehjem. Men moren nektet å la han skrive over huset på seg, jeg vet at det ikke er noe ufred mellom de to, hun er bare rett og slett en sta gammel kjerring.

Men så kom det flere inn i bildet plutslig når gamla havnet på sykehjemmet, familie på hennes side, søstre og brødre som har ønske om å være verge/overta styring over eiendeler og formue, de har laget litt av et styr, for de vil ha sin del av kaka, helst alt. Mannen til gamla er død, så det var liksom bare de to igjen.

Nå har søskene til gamla styrt så på at overformynderiet har gått inn, å nå har de bestemt seg for at de vil selge huset, altså overformynderiet vil selge. Hva er det som skjer?

Min slektning er en svak sjel som har problemer med å følge opp dette, å han har lett for å skyve problemene foran seg. Jeg vil bare hjelpe han, men nå må han visst flytte fra barndomshjemmet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel sønnen som arver alt her vil jeg tro, så sant ikke et evt testamente sier noe annet.

Det er jo noe som heter pliktdelsarv - det er en lovfestet prosentdel som SKAL gå til livsarvinger (uavhengig av hva som står i testamentet).

Den som evt blir oppnevnt som verge, vil uansett aldri få fullmakt til å selge fast eiendom, eller investere penger i "spekulasjoner". Det er et pengebeløp (tror det er kr. 75.000) vergen kan disponere. Vergen må også føre regnskap og må kunne dokumentere hva pengene brukes til. Dette er noe overformynderiet krever årlig (eller et avtale).

Ved kontoeiers død så oppheves automatisk alle fullmakter, og det offentlige har disposisjonsrett inntil en (u)skifteattest foreligger.

Jeg vil tro at i dette tilfellet så kan søsken/andre slutte å tro at de kan slå kloa i noe som helst. Ingen av de kan "styre og stelle" som de vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...