Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var sammen med min eks i tre år. Fikk en diamantring av han til 9000 kroner. Da det ble slutt spurte jeg om han ville ha tilbake ringen. Det ville han ikke. Vi har snakket om den senere også, men han har ikke villet ha den.

Jeg har ny kjæreste, og bruker ikke ringen. Hadde planer om å selge den, men nå vil eksen ha den tilbake, og gi den i bryllupsgave til søsteren. Jeg syntes det er ganske upassende, ettersom jeg har brukt ringen i to år. Har ikke lyst til å gi den fra meg heller, men det er mest fordi jeg vil ha litt penger for den. Jeg var veldig glad i ringen, men er jo ingen vits i å ha den liggende hjemme heller.

Hva ville dere gjort? Jeg bør vel gi han den. Og kan man egentlig bruke smykker man har fått av eksen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal man gi tilake noe man har fått i gave? Og å BE om å få det tilbake er jo også ganske sært, spesielt etter så lang tid.... Jeg ville brukt smykker jeg hadde fått av eksen også. Hvorfor skal man ikke det? Er det et flott smykke man er glad i ser jeg ingen grunn til å la være å bruke dem.

Kanskje du skal tilby din eks å kjøpe ringen? ;)

Gjest Mea Culpa
Skrevet

En gave er en gave, har man først gitt den bort har man ikke krav på å få den tilbake syns jeg.

Og selvsagt kan man bruke smykker man har fått av en eks, hvorfor ikke?

Skrevet

En gave er en gave, så ringen er din. Man kan ikke kreve å få tilbake noe man har gitt bort. Bare si nei, du.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det er din ring, og du gjør som du vil med den. Det inkluderer å bruke ringen. Det er fullt lov å definere den som en fin pyntesak, den symboliserer ikke eksens kjærlighet lenger.

Hvis eksen vil bruke ringen til et annet formål nå, får han bare ergre seg over at han avslo å få den tilbake da du tilbudte ham den. Tror han at du bare har oppbevart den for ham i tiden etter bruddet?

Den er heller ikke passende som bryllupsgave. Søsteren hans kjenner sikkert igjen ringen du har hatt, og bryllupsgaver skal vel egentlig være til paret, ikke bare til bruden.

Skrevet

Synes det er merkelig at han plutselig vil ha den tilbake NÅ, veldig upassende og nesten pinlig (for han altså). Men hvis han insisterte ville jeg nok gitt den tilbake, for å unngå bråk. Selv om det har vært en gave, føler jeg alltid på det når det blir slutt.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Synes det er merkelig at han plutselig vil ha den tilbake NÅ, veldig upassende og nesten pinlig (for han altså). Men hvis han insisterte ville jeg nok gitt den tilbake, for å unngå bråk. Selv om det har vært en gave, føler jeg alltid på det når det blir slutt.

Hvis han vil bråke for en ring han hadde tilbudet om å få tilbake, flere år etter at han forsikret om at hun kunne beholde den, er det da virkelig hans problem. Det er virkelig pinlig, og ikke noe han kan være bekjent av overfor andre. Mye bråk kan det derfor ikke bli.

Skrevet

Merkelig at han plutselig vil ha den tilbake nå, han har jo sagt du bare kan beholde den flere ganger.

Gjest StockDama
Skrevet

Behold den, han hadde fått en fair sjangse for å få den tilbake, han sa nei..to ganger til og med.

Nei, den er din...du gjør hva du vil med den.

Skrevet

Jeg hadde ikke gitt den tilbake, og så lenge det ikke er en forlovelsesring eller giftering hadde ikke jeg hatt noe problem med å bruke den heller.

Skrevet
Merkelig at han plutselig vil ha den tilbake nå, han har jo sagt du bare kan beholde den flere ganger.

Nemlig!

Jeg ville ikke gitt den tilbake, nei.

Skrevet

Du fikk den i gave, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal gi den tilbake. Jeg ville solgt den, jeg, for en ring fra en eks er liksom ingenting å gå med... Men gitt tilbake en gave? Ikke faen.

Skrevet

Jeg hadde ikke gitt den tilbake. Og jeg må si at hvis jeg hadde vært søsteren hans, så hadde jeg ikke likt å få en ring i gave som han har gitt til en eks tidligere. Det blir jo bare feil....

Skrevet

Dersom jeg ikke hadde brukt den, og den ikke betydde noe for meg, hadde jeg gitt den tilbake, jeg hadde ikke giddet å bråke om en slik bagatell.

Det er direkte frekt å be om å få den tilbake, det er frekt å gi den bort til søsteren i bryllupsgave, men jeg hadde gitt den tilbake!

Gjest =tentacle=
Skrevet
Dersom jeg ikke hadde brukt den, og den ikke betydde noe for meg, hadde jeg gitt den tilbake, jeg hadde ikke giddet å bråke om en slik bagatell.

Det er direkte frekt å be om å få den tilbake, det er frekt å gi den bort til søsteren i bryllupsgave, men jeg hadde gitt den tilbake!

Er det å bråke å svare høflig nei til en forespørsel om å gi bort eiendelene sine? :kaffe:

Skrevet

Hva tror han du er? En bankboks?

Han fikk tilbud om han villa ha ringen, og takket nei. Det å komme flere år senere å si at han nå vil ha den tilbake synes jeg er utrolig frekt.

Skrevet

Hehe.. Skikkelig latterlig at han vil gi den bort i bryllupsgave, tror jammen du skal være glad for at det er eksen din. Jeg ville sagt at det var teit, men at han godt kunne fått den tilbake. Ville uansett solgt den selv.

Skrevet

Jeg har nå sagt at han kan få den tilbake. Var redd han skulle tro at jeg ikke var kommet over han, at det var derfor jeg ville beholde ringen. Lurer også på om han spurte litt for å teste meg, for å finne ut om jeg var kommet over han. Det er forresten bare ett år siden det ble slutt. Jeg tror ikke han er over meg enda. Han skrev også i meldingen at hvis jeg brukte den, eller av en eller annen grunn ville beholde den, var det helt ok.

Jeg er ikke 100% sikker på at den er i gave til søsteren, men mye tyder på det. Jeg syntes det er utrolig upassende, å få en ring jeg har brukt i to år, men det er jo ikke mitt problem.

Angrer nesten litt på at jeg sa han skulle få den, når jeg ser at alle dere mener det motsatte... Men men. Å bruke ringen ville jeg hvertfall ikke gjort, og jeg vet ikke hvordan jeg skulle gått frem for å selge den, så den hadde nok bare blitt liggende.

Takk for alle svar!

Skrevet

PS: Hvis du likevel ikke gir den tilbake. Det går an å bytte inn smykker hos en del gullsmeder. En kollega av meg leverte inn alle de gamle konfirmasjonssmykkene sine og fikk et nydelig kjede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...