Gjest Fan Skrevet 15. september 2007 #1 Skrevet 15. september 2007 Har i det siste blitt bitt en del av en Jane Austen basill. Dvs, jeg så alle filmene i en lang strekk.. (har lest bøkene tidligere), samt den aller nyeste om henne. Synes det er fasinerende. Nå er kanskje problemene hennes heltinner gjennomgår, helt sånn bokstavlig talt , for å oppnå sin kjærlighet, litt annerledes den gang enn nå. Men likevel , det er noe dypt fasinerende og udødelig ved hennes litteratur. Samt at det jo alltid er tilfredstillende å se de elskede få hverandre etter mange vanskeligheter, som alltid.. Men språket hennes, vittighetene og alt dette er det jeg synes er aller mest genialt.. Utrykkelsen av følelser får meg helt til å sitre, jeg synes det er vakkert. Men mer enn sånn poetisk klisse vakkert, det har kvalitet over seg.. Især "overtalelsen",eller persuasion, er jeg er stor fan av Er det andre som setter pris på hennes bøker? og eventuellt filmene som har blitt gjort basert på hennes verk?
Gjest Frk Åberg Skrevet 15. september 2007 #2 Skrevet 15. september 2007 Jeg leste flere av bøkene hennes for en del år siden, og likte dem veldig godt. Det er imidlertid for lenge siden til at jeg kan huske språket. Husker at jeg ikke likte filmatiseringen av "Persuasion", uten at jeg helt vet hvorfor. "Sense and sensibility" var bra syns jeg. Men den aller beste boka og filmatiseringen, syns jeg uten tvil er "Pride and prejudice". Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg helt sikkert har sett den lange serieversjonen 20 ganger (!). Riktignok fordelt over litt mer enn ti år. Jeg syns Lizzie og Mr. Darcy er veldig spennende rollefigurer. Filmversjonen av denne syns jeg forvørig var nesten grusom. Mye på grunn av skuespillervalget til Mr. Darcy.
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. september 2007 #3 Skrevet 15. september 2007 Jane Austen er også en av mine favoritter! Hvis du vil se en vinkling av hennes Pride and Prejudice i en variant som viser at den fortsatt kan være aktuell i dag, så er "bollywood" versjonene Bride and prejudice å anbefale!
Anglofil Skrevet 15. september 2007 #4 Skrevet 15. september 2007 (endret) Jeg elsker bøkene til Jane Austen og er veldig glad i filmatiseringene av romanene hennes. I går var jeg på norgespremieren av 'Becoming Jane' - en meget søt og litt trist film. Anbefaler deg å se den. Hander om hennes ungdomstid - den gang hun var forelsket i en advokat. Mer vil jeg ikke si, men som hennes bøker er den veldig romantisk. :rødme: Det nevnes 'Persuasion' her. Det er laget tre filmatiseringer som har blitt gitt ut på dvd: en lang mini-serie fra 1971, som jeg ble innmari skuffa over, en film fra 1995 som jeg personlig liker veldig godt og nå enda en ny en som ITV laget i 2007. ITV har i 2007 laget tre nye filmatiseringer av Austens bøker: Persuasion, Mansfield Park og Northanger Abbey. Jeg anbefaler alle på det sterkeste. Selv er jeg veldig glad for at de laget en ny film av Northanger Abbey, siden jeg ikke synes filmatiseringen fra 1986 får godt nok fram alle aspektene fra boken. Selv har jeg disse filmatiseringene av Austens bøker: Emma (1972) - mini-serie Clueless (1995) Emma (1996) Emma (1997) Persuasion (1971) Persuasion (1995) Persuasion (2007) Mansfield Park (1983) - mini-serie Mansfield Park (1999) Mansfield Park (2007) Pride & Prejudice (1940) Pride & Prejudice (1980) - mini-serie Pride & Prejudice (1995) - mini-serie - har både norsk utgave og spesialutgave fra USA Bridget Jones's Diary (2001) Pride & Prejudice (2003) Bride & Prejudice (2004) Pride & Prejudice (2005) Sense & Sensibility (1981) - mini-serie Sense & Sensibility (1995) Mvh Yvonne Endret 15. september 2007 av yvonne
Fresi Skrevet 15. september 2007 #5 Skrevet 15. september 2007 Oj, det var jammen en med full Austen-oversikt
Anglofil Skrevet 15. september 2007 #6 Skrevet 15. september 2007 Hehe, vel, jeg er veldig glad i disse filmene. Mvh Yvonne
Gjest fan Skrevet 15. september 2007 #7 Skrevet 15. september 2007 Oi, ja det må jeg si en god samling *misunnelig* Må se og fylle opp DVD hyllen enda litt mer ser jeg Ser frem til å se "becoming jane"!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå