Gå til innhold

Kjøpe leilighet med betalingsanmerkninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det lurer jeg altså på, om man har penger til å kjøpe en leilighet men har betalingsanmerkninger...kan man få avslag fra borettslaget eller noe sånt da?

(pengene er ikke penger jeg "har" - lang historie så jeg kan ikke bruke de til å betale det det er bemerkning på..)

Videoannonse
Annonse
Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Da vi tok opp lån fikk vi spørsmål om vi hadde betalingsanmerkinger. Det ble også foretatt kredittsjekk av oss begge, og der vil det komme fram om man har noe der.

Men hvis du ikke trenger ta opp lån er det ikke noe problem. Kan ikke se for meg at borettslag ol sjekker slikt, men skal ikke si noe for sikkert. Sameier gjør ihvertfall ikke det

Skrevet

Lån får du, ganske riktig, ikke med betalingsanmerkninger, men borettslag/sameiet har ingen rett til å nekte deg å kjøpe på det grunnlaget. Som medlem av styret i flere sameier, kan jeg i hvert fall forsikre om at det i hvert fall ikke er vanlig å kredittsjekke kjøpere av leiligheter. Det er rett og slett ikke interessant siden sameiet, og særlig borettslaget, har sikkerhet for sine krav i boligen.

Skrevet
Det lurer jeg altså på, om man har penger til å kjøpe en leilighet men har betalingsanmerkninger...kan man få avslag fra borettslaget eller noe sånt da?

(pengene er ikke penger jeg "har" - lang historie så jeg kan ikke bruke de til å betale det det er bemerkning på..)

Etter borettslagsloven skal nye andelseiere godkjennes av styret. Styret kan ikke nekte godkjenning med mindre det foreligger en saklig grunn. Av forarbeidene til loven følger det at en slik saklig grunn kan være at andelshaveren klart mangler økonomisk evne til å dekke felleskostnadene.

Men jeg tror ikke borettslag på generelt grunnlag sjekker om nye andelshavere har betalingsanmerkninger. Tviler også på at de kan nekte overdragelse på grunnlag av en anmerkning. Jeg kjenner til et tilfelle der overdragelse ble nektet på grunn av økonomiske forhold. Men det var en OBOS-leilighet og den nye andelseieren hadde tidligere mislighold sine betalingsforpliktelser til et OBOS-borettslag. Så der tror jeg de fikk informasjonen internt og ikke via kontroll av betalingsanmerkninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...