Gjest Gjest_Maiken_* Skrevet 14. september 2007 #1 Skrevet 14. september 2007 Barnet mitt som går på ungdomskolen ble i dag truet med juling etter skolen av flere medelever. Barnet mitt var tydeligvis med i det man kan kalle en gjeng, og siden h*n valgte å ikke være med de lengre, har h*n blitt truet av flere av de som er med i denne såkalte gjengen. Mitt problem er at h*n nekter å gå tilbake på skolen, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Politiet er involvert, og de prøver å rydde opp i det. Men h*n er så redd, fordi h*n valgte å fortelle dette til læreren som igjen gikk videre med det til inspektøren. Og inspektøren vil ha stopp på det, og har hatt samtidlige elever inne til samtale. Og siden barnet mitt var ute med læreren rett etter storefri, vet h*n at de andre vet at det er h*n som har fortalt det. Det igjen er med på å øke frykten hos barnet mitt. En forferdelig situasjon, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Kan ikek tvinge henne/han tilbake på skolen heller. Hvordan ville du ha løst dette problemet, om det var ditt barn?
Brunhilde Skrevet 15. september 2007 #2 Skrevet 15. september 2007 Jeg ville latt ungen bytte skole om det er mulig. Ingen skal måtte gå på skolen og føle frykt, mener jeg, og alle har rett på opplæring, så må det legges til rette for at denne oppløringen kan gis. Kanskje Steinerskolen kan være et alternativ for dere? Videre ville jeg tatt en alvorlig prat med ungen om gjenger og konsekvensen av disse, gjerne med hjelp av utenforstående hvis det gjør det lettere. Lykke til! Håper det ordner seg for dere.
Gjest lillebøll Skrevet 15. september 2007 #3 Skrevet 15. september 2007 Jeg tror nok jeg ville latt ungen bytte skole. Å fortsette ungdomskolen med noe slikt hengende over seg er ikke noe spesielt hyggelig.
Gjest vimselot Skrevet 15. september 2007 #4 Skrevet 15. september 2007 I f.eks større byer kan man bytte skole, men siden jeg antar? det kanskje er narkotika/kriminalitet med inne i bildet, ville jeg fått alle i gjengen og foreldre med på et felles møte, sammen med de fra skolen. Man skal ikke sladre (det heter vel tyste, men), men siden han/hun har gjort dette, vet verken jeg eller noen om mafia står bak som hovedmenn. Ungdom har ofte ikke så mye penger (hvis det er stoff), og kriter, dvs. blir skyldig inntil de har solgt unna, og da er det ikke merkelig at "gjengen" er sinna nå. Politiet har vel beslaglagt det de evt. har av stoff, og da står de i gjeld til leverandørene. Derfor anbefaler jeg et møte med alle, inkl. gjengen og deres foreldre. Ditt barn trenger nødvendigvis ikke være med på et møte, men jeg ville spurt HVA og bedt barnet legge alle kortene på bordet. Å bytte skole, vel, h*n vil vel få like mye bank likevel, siden de sikkert vet hvor dere bor osv. Litt skremmende situasjon, men som voksenperson ville jeg krevet at skolen innkalte alle til et møte og før møtet, ville jeg latt ungdommen være hjemme, om det er dette h*n helst vil selv. Håper de andre foreldrene forstår alvoret, men jeg aner jo ikke hva som er blitt sagt, hvorfor politiet er blitt koblet inn osv. Dette kan du ikke takle selv, men jeg ruset meg da jeg var tenåring, så jeg kjenner litt til dette med å tyste. Det er ikke populært, noen gjorde det, men de ble da bare oversett i resten av miløet, men i dag vet jeg ikke, trur klimaet er blitt litt mer kaldt...
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2007 #5 Skrevet 15. september 2007 Tror det kan være greit å innkalle alle involverte til et møte. Kanskje politiet kan sende saken til konfliktrådet? Da vil det få større konsekvenser i fremtiden hvis avtaler som er inngått der ikke blir overholdt.
Gjest Gjest Maiken Skrevet 15. september 2007 #6 Skrevet 15. september 2007 I f.eks større byer kan man bytte skole, men siden jeg antar? det kanskje er narkotika/kriminalitet med inne i bildet, ville jeg fått alle i gjengen og foreldre med på et felles møte, sammen med de fra skolen. Man skal ikke sladre (det heter vel tyste, men), men siden han/hun har gjort dette, vet verken jeg eller noen om mafia står bak som hovedmenn. Ungdom har ofte ikke så mye penger (hvis det er stoff), og kriter, dvs. blir skyldig inntil de har solgt unna, og da er det ikke merkelig at "gjengen" er sinna nå. Politiet har vel beslaglagt det de evt. har av stoff, og da står de i gjeld til leverandørene. Derfor anbefaler jeg et møte med alle, inkl. gjengen og deres foreldre. Ditt barn trenger nødvendigvis ikke være med på et møte, men jeg ville spurt HVA og bedt barnet legge alle kortene på bordet. Å bytte skole, vel, h*n vil vel få like mye bank likevel, siden de sikkert vet hvor dere bor osv. Litt skremmende situasjon, men som voksenperson ville jeg krevet at skolen innkalte alle til et møte og før møtet, ville jeg latt ungdommen være hjemme, om det er dette h*n helst vil selv. Håper de andre foreldrene forstår alvoret, men jeg aner jo ikke hva som er blitt sagt, hvorfor politiet er blitt koblet inn osv. Dette kan du ikke takle selv, men jeg ruset meg da jeg var tenåring, så jeg kjenner litt til dette med å tyste. Det er ikke populært, noen gjorde det, men de ble da bare oversett i resten av miløet, men i dag vet jeg ikke, trur klimaet er blitt litt mer kaldt... Dette handler ikke om narkotikamiljøet, men om tenåringer som syns det er "kult" å slåss. Ingen av de bruker narkotika Må få til et møte med skolen på mandag, for akkurat nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.
Gjest Gjest_Maiken_* Skrevet 15. september 2007 #7 Skrevet 15. september 2007 Jeg ville latt ungen bytte skole om det er mulig. Ingen skal måtte gå på skolen og føle frykt, mener jeg, og alle har rett på opplæring, så må det legges til rette for at denne oppløringen kan gis. Kanskje Steinerskolen kan være et alternativ for dere? Videre ville jeg tatt en alvorlig prat med ungen om gjenger og konsekvensen av disse, gjerne med hjelp av utenforstående hvis det gjør det lettere. Lykke til! Håper det ordner seg for dere. Vi vurderer steinerskolen, og jeg skal ta kontakt med de over helgen. Men først vil jeg se hva skolen har tenkt å gjøre, og om vi kan prøve å løse dette uten at han bytter skole. Men som det er nå nekter han å gå tilbake på skolen. Jeg må og si at jeg er stolt over sønnen min, som satte foten ned og stoppet dette. Selv om det er han som eventuelt kan få problemer av det, er jeg stolt over at han valgte den beslutningen. Men jeg er veldig urolig over hvilke konsekvenser han kan få av "gjengen", for at han valgte som han gjorde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå