Gjest Prøvinnen Skrevet 14. september 2007 #1 Skrevet 14. september 2007 Vi har prøvd aktivt i over ett år nå. Jeg ble gravid en gang, men mistet. Det er nå 7 måneder siden. Har hatt mye ujevn syklus, både med og uten eggløsning, og har derfor nå fått pergo. Brukt pergo tre runder nå,uten resultat. Dvs, jeg får eggløsning og stabil syklus, men blir ikke gravid. Ingen feil med meg foruten sjelden eggløsning, men denne får jeg med pergo. Hvorfor blir jeg da ikke gravid? Mannen har ikke sjekket seg enda. Og gyn har begynt nevne prøverrør... Er det virkelig ikke annet å gjøre enn å begynne i IVF-prosessen? kan jeg ikke f.eks doble pergo'n først, eller har ikke dette noe poeng, i og med at jeg faktisk får egløsing av enkel dose...? Hva annet kan man prøve før prøverør...?? Jeg vet jeg må ned i vekt, men ikke mye, er ca 5 kilo overvektig...Kan dette ha såpass mye innvirkning? Da jeg ble gravid sist, var jeg slank. Håper noen har innspll Takk.
Gjest Allikatt Skrevet 14. september 2007 #2 Skrevet 14. september 2007 Mannen har ikke sjekket seg enda. Og gyn har begynt nevne prøverrør... Jeg vet dessverre ikke så mye om hva man kan prøve før eventuelt prøverør... er litt for nytt for meg, det Men jeg vil absolutt tro at mannen bør teste seg før dere gjør noe mer. I mange tilfeller er det nemlig der problemet ligger, det er ikke alltid hos kvinner. Og noen ganger kan alt være i orden med begge, men gravid blir man ikke likevel. I sistnevnte tilfelle vil jeg tro IVF-behandling kan gi en gode sjanser. Men, et år er vel ikke så lenge? Jeg vet jeg må ned i vekt, men ikke mye, er ca 5 kilo overvektig...Kan dette ha såpass mye innvirkning? Da jeg ble gravid sist, var jeg slank. Det kan jeg aldri tro. Hvis så lite har innvirkning er det nok mange (deriblant jeg) som hadde slitt. Jeg tror det er stor overvekt som kan skape vanskeligheter. Er det noen som vet? Beklager at jeg ikke er til hjelp. Men lykke til!
Gjest Cosmic Girl Skrevet 14. september 2007 #3 Skrevet 14. september 2007 Jeg var skikkelig misfornøyd med min gyn, og tok kontakt med fastlegen for å bytte. Han var helt enig i at det kunne være fornuftig, og jeg fikk en liste med gyn han anbefalte. Hvis du bor i Oslo, send meg en PM så skal jeg fortelle deg hvem jeg går til nå. Han er utrolig dyktig og flink, og ble høyt anbefalt av min fastlege, og jeg føler han tar meg alvorlig og er interessert i å finne en løsning på vår ufrivillige barnløshet. PS: Dersom din mann ikke er testet og gyn ikke virker å være interessert i å teste han, lurer jeg på om jeg ikke så en hjemmetest på Vitus-apotek.
Gjest Irith Skrevet 15. september 2007 #4 Skrevet 15. september 2007 hmm.. Øking av Pergo vil ikke ha noe særlig innvirkning, siden du allerede får eggløsning av enkel kur. Dessuten bør man ikke gå på mer enn 3 kurer med Pergo, da med 1 syklus mellom hver runde. Dette er fordi man får lettere cyster ved bruk av Pergo, og cyster er ikke greit.. Jeg ble sendt på kur etter kur, uten virkning.. Og endte opp med cyster store som appelsiner og tennisballer. VONDT. Har du blitt sjekket for PCO? Har gynekologen din sjekket at du ikke har follikler (små små cyster som ligger som perler på en snor rundt eggstokken, og forhindrer at egget ramler ned). Tenker på dette siden du har uregelmessige sykluser. Har du blitt sendt videre til laparaskopi med kontrastvæske på sykehuset? Dette er en enkel kikkhullsoperasjon som blir tatt i full narkose, for å sjekke om du har noe arrvev som kan tett igjen eggstokker, eller om det er noe annet som kan være grunnen til dårlige eggløsninger. De vil også brukte kontrastvæske for å se om begge egglederene er åpne. Mannen din har dessverre ikke noe valg, han MÅ sjekkes. Han må få henvisning videre av din gynekolog. Alt dette bør gjøres FØR legen din sender en IVF søknad. Hvis det ikke blir gjort, vil ventetiden på IVF bli enda lengre, fordi dere MÅ gjennom disse undersøkelsene før dere evnt blir godkjent. Alt må dessverre utredes først, slik at dere vet AKKURAT hva som er problemet. Kanskje er det hos mannen din problemet sitter?
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2007 #5 Skrevet 15. september 2007 Kan også tenkes at du får innvilget inseminasjon mens du venter på IVF. Vi fikk dette iogmed at jeg ble gravid på pergo (mistet). (hjalp ikke oss da men ) Men, som de andre sier, mannen må sjekkes før dere går igang med enten inseminasjon eller IVF.
Gjest Pøvinnen Skrevet 16. september 2007 #6 Skrevet 16. september 2007 Tusen takk for svar alle sammen, det gjorde godt å lese. Vi er ganske deppa for tiden, for IVF hadde vi ikke engang tenkt en tanke om...så det kom jo litt brått på. Etter mye søking på nett og slikt og, så skjønner vi jo også at dette med IVF er det jo alt fra 6-8 måneders ventetid på, og det er ganske kjipt...Man kan visst komme inn til samtale og hele utredningen en stund før dette, men insetting av egg og slikt tar visst 6-8 mndr med venting...sukk, ikke akkurat oppløftende. Til deg som bor i Oslo...jeg bor ikke der, bor på sørlandet...men takk for tips. Og ellers er jeg enig med deg som skrev at dobbel dose på pergo har liten vits, siden jeg får eggløsningen. Må nok få testet mannen ja... Å, som dette tærer på, da Vi er nokså langt nede for tiden. Skal til gyn om en uke, og får vel da høre litt om veien videre... Har vært inne og kikket på fertility.no, og der står det om klinikker som utfører IVF...men er det virkelig bare disse få man kan benytte seg av? Jeg ser jo at det finnes spesielle kvinneklinikker i andre byer og, f.eks Tønsberg og slikt...men disse kan man ikke søke om å komme til altså? Jaja, vi får se hvordan dette går...takk igjen for alle svar, og for utfyllende, informative svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå