Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som venter på prøverørsbehandling eller som har gjennomgått det. Isåfall hva er deres erfaring om dette?

Har nettopp fått vite at vi er søkt videre til IVF og vet egentlig veldig lite om hva som kommer til å skje fremover.

Videoannonse
Annonse
Gjest Prøvinnen
Skrevet

Hei der :)

Har desssverre ikke så mye mer peil enn deg....men ville bare si at vi er litt i samme situasjon som dere..Spennende, og fryktelig skummelt.

Du har vel visst om at dere ble sendt inn mot IVF? Høres ut som du er litt overrasket over det? Dette er jo noe man må velge fullt og helt selv, det er ikke en avgjørelse gyn eller lege tar for dere!

Hva har dere prøvd før dere nå er søkt inn mot IVF, da?

Bare lurer siden vi er i samme situasjon :)

Lykke, lykke til!

:klemmer:

Skrevet (endret)
Hei der :)

Har desssverre ikke så mye mer peil enn deg....men ville bare si at vi er litt i samme situasjon som dere..Spennende, og fryktelig skummelt.

Du har vel visst om at dere ble sendt inn mot IVF? Høres ut som du er litt overrasket over det? Dette er jo noe man må velge fullt og helt selv, det er ikke en avgjørelse gyn eller lege tar for dere!

Hva har dere prøvd før dere nå er søkt inn mot IVF, da?

Bare lurer siden vi er i samme situasjon :)

Lykke, lykke til!

:klemmer:

¨

Jo, er litt overrasket, fordi jeg trodde ikke at det var det som kom til å bli resultatet av alle prøvene vi har vært gjennom. Hadde aldri i min villeste fantasi trodd at vi skulle trenge hjelp til å få barn, ettersom vi har to stykker fra før. Så det med IVF kom litt brått på, blir nesten litt sjokka på en måte...

Men nå har vi ikke brukt prevansjon på 9 år, og jeg har PCOS så det er hos meg feilen ligger.

Legen ringte og sa at ettersom vi ikke var blitt gravide etter så mange måneder så kom han til å søke oss videre til IVF om vi ønsket det.

Skulle ringe å gi beskjed hvis vi mot formodning skulle bli gravide. Fikk også beskjed om hvilke dager vi burde ha samleie på forå øke sjansene.

Har brukt metformin i mange måneder.

Er både morro og skummelt på samme tid.

Endret av camie
Gjest Gjest_Sunshine_*
Skrevet

Hei

Tittet gjennom fourmet og så veldig lite om IVF. Skal selv prøve, fikk avslag fra rikshospitalet, mine prøver var ikke bra nok, og jeg har født to fra før. Kun en med min nåværende mann. Satser på privat klinikk, de sier prøvene mine var bra nok. I utgangspunktet var dette litt komi tragisk, det er min mann som egentlig har problemet, hatt kreft og har fryst ned som vi skal prøve. Blir spennende. En spurte om litt rundt det. Vet at det varier når vi damer skal beg å ta medisiner, nesespray og noen enkle sprøyter i magen, skal ta i 6 uker, vet ikke helt om alle tar sprøyter, men mener alle iallefall tar nesespray. Variere om man blir dårlig eller ikke. Blir spennende iallefall hvordan dette går. Noen med erfaringer?

Skrevet

Hei!

Jeg har to små gullklumper som kom til verden etter ICSI (en variant av IVF). Det er egentlig lettere å svare på spørsmål, så bare kom med dem!

På snartgravid.com er det et eget underforum for de som skal/går igjennom IVF/ICSI. Der er det mange likestillende.

Også har man jo fub.no, masse koselige folk som har gjennomgått/gjennomgår/skal gjennomgå IVF ++.

Den normale hormonstimuleringen begynner med nesespray ca 20 dager etter mens. Så kommer det ann på klinikken hvor lenge man går på den, men ihvertfall 2-3 uker.

Så begynner man på sprøyter (ligner insulin penn) De går man på i ca 10 dager, samtidig som man bruker sprayen. Etter de 10 dagene tar man en ultralyd for å se hvor mange eggposer som har utviklet seg og hvor store de er. Synes legen det ser bra ut settes eggløsningsprøyten og to dager etter tas eggene ut. Er ikke eggposene store/mange nok så går man på sprøyter litt til. Sprayen slutter man med dagen før uttaket.

Eggene befruktes noen timer etter uttaket og du får vite resultatet dagen etter. Så to dager etter uttaket settes det ett eller to egg inn i livmoren. Hvis det er flere egg som er av god kvalitet fryses disse ned til et evnt fryseforsøk.

Så venter man i spenning i ca 12-14 dager for å vite resultatet. Noen får mens før testdagen, altså ikke gravid.

Andre må teste. Noen klinikker bruker blodprøver andre bare vanlig graviditetstest.

Er man gravid så får man en UL i ca uke 7 for å se at alt er bra. Er man ikke gravid gjør man alt om igjen om man ikke var så heldig å ha egg på frys.

Det er en veldig slitsom prosess for kroppen og ikke minst psyken. Heldigvis så lykkes veldig mange etter de tre offentlige forsøkene.

Lurer du på mere så bare spør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...