prinsesse villikke Skrevet 14. september 2007 #1 Skrevet 14. september 2007 Hei Vi har en 42" flatskjerm, hvilket format skal jeg bruke...? 16/9 er jo logisk, men jeg syns menneskene bli så tykke, bruker jeg 4/3 så mister jeg jo mye av bildet. Eller skal jeg sette det på autobredde? Angrer nesten på at jeg byttet ut tv min..
Leo Skrevet 14. september 2007 #2 Skrevet 14. september 2007 Hysj! Slikt må du ikke si! 42" flatskjermer innebærer på alle måter en forbedring! Neida, det er som du sier. Vanlige TV-programmer er ikke tilpasset formatet og man kan velge mellom "tykke mennesker" eller mindre bilde. Angrer du, kan du gjøre som meg; vippe den pent fremover og over en bordkant. Det tåler de nemlig ikke så godt ...
prinsesse villikke Skrevet 14. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 14. september 2007 Da kan det nok hende mannen i huset ikke blir så imponert!! men da er det vel håp etterhvert når de lager programmer som er tilpasset 16/9 format da.. Jeg får være tålmodig da.
Gjest Nedfall Skrevet 14. september 2007 #4 Skrevet 14. september 2007 Hysj! Slikt må du ikke si! 42" flatskjermer innebærer på alle måter en forbedring! Neida, det er som du sier. Vanlige TV-programmer er ikke tilpasset formatet og man kan velge mellom "tykke mennesker" eller mindre bilde. Det siste alternativet er det eneste riktige !
Leo Skrevet 14. september 2007 #5 Skrevet 14. september 2007 Da kan det nok hende mannen i huset ikke blir så imponert!! Det var ingen som ble direkte imponert da jeg gjorde det heller, men etter noen dager uten, var alle enige om at det kanskje ikke er nødvendig at en skjerm tar opp en halv vegg i en vanlig stue. Spesielt ikke siden potensialet de faktisk har fremdeles ikke lar seg utnytte... Det siste alternativet er det eneste riktige! Leste jeg ikke her et eller annet sted at elektronikk var ditt fag? I så fall er det jo strålende at du er enig! Jeg forstår ikke poenget med flatskjerm fordi: - Billedkvaliteten er, relativt sett, dårlig. Og, som trådstarter nevner, er det egentlig sjelden man får utnyttet skjermen fullt ut. - Skjermen bygger ikke så mye ut fra veggen, men inntil videre er vi avhengig av å ha en del "duppedingser" over eller under som stikker minst like mye ut som en TV med tradisjonellt billedrør. - Selv med optimal kvalitet på bildet er 42" tommer og større noe man ikke får nyttigjort seg i en vanlig stue fordi man rett og slett blir sittende for tett inntil skjermen. Dette er bare min mening, så jeg lar meg gjerne arrestere!
Meaty Skrevet 14. september 2007 #6 Skrevet 14. september 2007 Jeg forstår ikke poenget med flatskjerm fordi: - Billedkvaliteten er, relativt sett, dårlig. Og, som trådstarter nevner, er det egentlig sjelden man får utnyttet skjermen fullt ut. - Skjermen bygger ikke så mye ut fra veggen, men inntil videre er vi avhengig av å ha en del "duppedingser" over eller under som stikker minst like mye ut som en TV med tradisjonellt billedrør. - Selv med optimal kvalitet på bildet er 42" tommer og større noe man ikke får nyttigjort seg i en vanlig stue fordi man rett og slett blir sittende for tett inntil skjermen. Dette er bare min mening, så jeg lar meg gjerne arrestere! Helt enig! Dessverre virker det som om resten av verden synes at man MÅ ha en diger flatskjerm, uansett pris. Jeg og samboer'n diskuterer dette jevnlig, han vil ha en svær TV men jeg sier at i den lille stua vår så blir det nesten som å sitte på første rad på kino....og det er jo en grunn til at folk ikke vil sitte på første rad! Man må jo vri hodet fra side til side for å lese undertekster, man føler seg jo som en gammeldags skrivemaskin! *ding* Dessuten er skjermen for stor til at man får med seg alt som skjer, og jeg har enda til gode å se en flatskjerm som har like klare farger som en "gammeldags" TV. Det er noe rart med det som skal være svart, det får meg til å tenke på den reklamen med han heavyrockeren som ikke fikk være med i bandet for han var ikke kledd i svart, han var "kind of charcoal"...
Kykkelikokos Skrevet 14. september 2007 #7 Skrevet 14. september 2007 Vi har en 37" LCD-TV, og synes den er topp for oss. Skjønner at noen synes 42" er for stort - det synes jeg også. Derfor kjøpte vi 37". Men jeg klager ikke på flatskjermen.. og det med formatet er jo ikke fordi TV'en er flat, men fordi det er widescreen Uansett en vanesak. En del kanaler viser jo i widescreenformat.
Gjest Nedfall Skrevet 14. september 2007 #8 Skrevet 14. september 2007 Leste jeg ikke her et eller annet sted at elektronikk var ditt fag? I så fall er det jo strålende at du er enig! Skulle jeg ikke være enig i det, fordi jeg har elektronikkbakgrunn ? Jeg forstår ikke poenget med flatskjerm fordi: - Billedkvaliteten er, relativt sett, dårlig. Og, som trådstarter nevner, er det egentlig sjelden man får utnyttet skjermen fullt ut. Det samme gjelder brede bilderørsskjermer, og man kjøper jo ikke flatskjerm for å se på "tradisjonelle" tv sendinger (nyheter mm), man kjøper det mye for å se filmer/serier i bredformat ! Så får heller vanlige sendinger "leve på midten". - Skjermen bygger ikke så mye ut fra veggen, men inntil videre er vi avhengig av å ha en del "duppedingser" over eller under som stikker minst like mye ut som en TV med tradisjonellt billedrør. En digital mottaker av noe slag (enten satellitt, eller etterhvert bakkesendt), med harddisk bør fylle en del behov i en boks. Men så har man jo filmer på DVD, forsterkere, en spillkonsoll.. ? Mange bruker visst modifiserte X-Boxer og setter dem i nettverk med "torrentsamlinga" si i kjelleren.. - Selv med optimal kvalitet på bildet er 42" tommer og større noe man ikke får nyttiggjort seg i en vanlig stue fordi man rett og slett blir sittende for tett inntil skjermen. Kommer vel litt an på pixelantallet ? Etterhvert har disse løpt etter LCD apparatene (heldigvis, de første modellene klarte jo ikke spytte ut ordinær PAL kvalitet engang), men bildekvaliteten avhenger jo mye av kildematerialet også, SDTV (720x576) er ikke noe særlig å blåse opp på de gode skjermene vi har idag. 720p (1280x720 piksler) og 1080i (1920x1080 piksler) er å foretrekke, men da trenger man noget annet enn standard DVD ! Dette er bare min mening, så jeg lar meg gjerne arrestere! Trodde vi hadde en håndjernsmiley, men jeg finner den ikke..
Gjest Nedfall Skrevet 14. september 2007 #9 Skrevet 14. september 2007 Helt enig! Dessverre virker det som om resten av verden synes at man MÅ ha en diger flatskjerm, uansett pris. Jeg og samboer'n diskuterer dette jevnlig, han vil ha en svær TV men jeg sier at i den lille stua vår så blir det nesten som å sitte på første rad på kino....og det er jo en grunn til at folk ikke vil sitte på første rad! Man må jo vri hodet fra side til side for å lese undertekster, man føler seg jo som en gammeldags skrivemaskin! *ding* Dere skulle hatt en kjellerstue som "avlastning". Hadde dere hatt det, hadde jeg heller flesket til med en prosjektor, en flatskjerm blir alltid bare ett kompromiss.. Dessuten er skjermen for stor til at man får med seg alt som skjer, og jeg har enda til gode å se en flatskjerm som har like klare farger som en "gammeldags" TV. Det er noe rart med det som skal være svart, det får meg til å tenke på den reklamen med han heavyrockeren som ikke fikk være med i bandet for han var ikke kledd i svart, han var "kind of charcoal"... Svartnivået er ikke kalibrert rett hvis det blir oppfattet som "nesten svart", svart skal være svart ! Enkleste måten er å skru ned brightness, men da blir jo resten mørkere også. Er det LCD dere har ? De har problemer med svartnivået, det kommer av at LCD panelet ikke helt klarer å stenge av. Svartnivået har mye med lysnivået ellers i rommet å gjøre også. Svart er jo totalt fravær av lys, og du kan jo tenke deg hvordan det går med svartnivået når dagslyset, eller verre, sola, treffer bildeflaten ? For den som vil ha teknisk input, foreslår jeg denne. Advarsel: Man må kanskje være litt venn med fysikk for å gidde å lese helt ned, ikke bestevenn, det holder med venn..
Leo Skrevet 15. september 2007 #10 Skrevet 15. september 2007 Skulle jeg ikke være enig i det, fordi jeg har elektronikkbakgrunn? Jo visst! Det er bare det at de jeg kjenner som har slik bakgrunn gjerne uforbeholdent "hyller" alt nytt og trekker det i hus uavhengig om det er bra eller ikke. Setter også pris på at de som kan noe om ting tar seg tid til å forklare. Helt OT, men jeg kikker på kjøleskap om dagen og nå har det kommet slike med integrert LCD-skjerm. Hva i huleste skal man med det? Stå rett opp og ned foran kjøleskapet og glane på noe? Det kan selvsagt være greit med en skjerm på kjøkkenet, men LCD-skjermer er jo ubrukelige dersom man f.eks. er avhengig av å se dem litt fra siden eller i skarpt lys. Mulig det kjøleskapet kan programmeres til å fortelle meg hva som mangler i kjøleskapet og må kjøpes inn, men jeg venter til det kommer en versjon som kan fortelle meg hva jeg har lyst til å spise den kommende uken... Som erstatning for den flatskjermen jeg vippet over bordkanten, har det kommet en helt tradisjonell 28" TV. Noen slet litt med å innrømme det, men i vår helt normale stue og til helt vanlig bruk med DVD etc. fungerer denne faktisk bedre enn den 42" flatskjermen. Jeg har ingen problemer med å forstå at det finnes mennesker med mye større interesse for lyd og bilde enn meg, men da er det vel bedre å gjøre som Nedfall sier og lage et "kinorom" med prosjektor etc. Store flatskjermer har, etter min mening, rett og slett ingenting i en vanlig stue å gjøre, men "alle" har fått for seg at det er en "må ha-gadget". I fravær av "håndjernsmiley" kan du sikkert bruke denne:
skrue Skrevet 15. september 2007 #11 Skrevet 15. september 2007 Store flatskjermer har, etter min mening, rett og slett ingenting i en vanlig stue å gjøre, men "alle" har fått for seg at det er en "må ha-gadget". Jeg har satt kjøpet av en slik skjerm på vent i ca to år fra nå. Mest fordi hva man får (bildekvalitet) for pengene for tiden, samt at jeg har en relativt dyr bakprojeksjons-tv som jeg ønsker "å bruke opp". Man bør nok kjøpe så høy oppløsning som mulig. Ikke fordi man skal se TV-programmer, men fordi denne skjermen er en glimrende PC-skjerm og spillskjerm for de som bryr seg om det. En TV-skjerm vil brukes mer og mer til andre ting enn det man er vant til idag.
sEnsAtion Skrevet 15. september 2007 #12 Skrevet 15. september 2007 Det er to formater som du skal forholde deg til: 16:9 som er widescreen 4:3 som er det standard gamle formatet som gamle tv-er bruker For at du skal utnytte widescreenformatet må sendingene sendes i ekte widescreen. De fleste digitale systemene gjør dette, slik som parabol, kabel-tv og det nye bakkenettet. Dette er også avhengig av programmene som sendes, for eksempel Glamour sender TV-Norge i 4:3. men NRK er flinke til å sende i ekte widescreen. Sendinger i ekte widescreen gjør at 16:9 formatet vises riktig på din TV og 4:3 formatet viser et forhøyet bilde. Sendinger i det gamle formatet gjør at 16:9 formatet på din Tv lager breie mennesker men 4:3 viser riktig. Jeg vet ikke hva slags signalkilde du har, om det er parabol eller kabel, digitalt eller analogt. Fortell litt mer om dette, så kan du få bedre hjelp. Men jeg håper dette gjorde ting litt klarere.
Meaty Skrevet 15. september 2007 #13 Skrevet 15. september 2007 Dere skulle hatt en kjellerstue som "avlastning". Hadde dere hatt det, hadde jeg heller flesket til med en prosjektor, en flatskjerm blir alltid bare ett kompromiss.. Svartnivået er ikke kalibrert rett hvis det blir oppfattet som "nesten svart", svart skal være svart ! Enkleste måten er å skru ned brightness, men da blir jo resten mørkere også. Er det LCD dere har ? De har problemer med svartnivået, det kommer av at LCD panelet ikke helt klarer å stenge av. Svartnivået har mye med lysnivået ellers i rommet å gjøre også. Svart er jo totalt fravær av lys, og du kan jo tenke deg hvordan det går med svartnivået når dagslyset, eller verre, sola, treffer bildeflaten ? Ja en kjellerstue hadde vært tingen, da kunne "gubben" hatt alle de fancy gadgets'ene sine der! Dessverre har vi ikke kjeller som egner seg til dette. Vi har ikke flatskjerm foreløpig, men vi har reist rundt i diverse butikker som har flere utstilt og jeg har ikke blitt imponert. (Samboer'n er imponert bare TV'en er stor nok.. ) Er det mulig at alle TV'ene på Elkjøp er feil innstilt da? Siden du har peiling på dette: Er det sånn at plasma er bedre enn LCD, og derav en god del dyrere?
Gjest *.* Skrevet 15. september 2007 #14 Skrevet 15. september 2007 Hva man bør velge av type TV kommer an på hva man ønsker å bruke TVen til og hvilke kriterier man har. Les mer her: Hjemmekino.no: TV-Guide
Gjest Nedfall Skrevet 15. september 2007 #15 Skrevet 15. september 2007 Siden du har peiling på dette: Er det sånn at plasma er bedre enn LCD, og derav en god del dyrere? Tror jeg hadde gjordt som asterix (*.*) sier, og tatt en tur innom den linken.. Plasma og LCD er to forskjellige type teknologier, jeg hadde vel gått for plasma idag (hvis jeg måtte hatt tv), siden oppløsningen på disse begynner å bli bra. Tidligere var det jo sånn at LCD lå milevis foran plasma på dette området. Ulempen med LCD er at det har problemer med å gjengi ekte svart, pluss at innsynsvinkelen ofte kan være kritisk (har noe med hvor dypt "cellene" ligger). Dette er ett dårlig forum å diskutere dette på, ta heller turen innom avforum, der har de god peil..
Gjest Nedfall Skrevet 15. september 2007 #16 Skrevet 15. september 2007 Jo visst! Det er bare det at de jeg kjenner som har slik bakgrunn gjerne uforbeholdent "hyller" alt nytt og trekker det i hus uavhengig om det er bra eller ikke. Setter også pris på at de som kan noe om ting tar seg tid til å forklare. Tror du mener de som har "selgerbakgrunn" jeg.. Alt nytt er morsomt, det er helt sant, men man trenger ikke prakke det på folk for det ! Kommer an på hva man skal bruke det til osv. Og..
prinsesse villikke Skrevet 15. september 2007 Forfatter #17 Skrevet 15. september 2007 Det er to formater som du skal forholde deg til: 16:9 som er widescreen 4:3 som er det standard gamle formatet som gamle tv-er bruker For at du skal utnytte widescreenformatet må sendingene sendes i ekte widescreen. De fleste digitale systemene gjør dette, slik som parabol, kabel-tv og det nye bakkenettet. Dette er også avhengig av programmene som sendes, for eksempel Glamour sender TV-Norge i 4:3. men NRK er flinke til å sende i ekte widescreen. Sendinger i ekte widescreen gjør at 16:9 formatet vises riktig på din TV og 4:3 formatet viser et forhøyet bilde. Sendinger i det gamle formatet gjør at 16:9 formatet på din Tv lager breie mennesker men 4:3 viser riktig. Jeg vet ikke hva slags signalkilde du har, om det er parabol eller kabel, digitalt eller analogt. Fortell litt mer om dette, så kan du få bedre hjelp. Men jeg håper dette gjorde ting litt klarere. Hei igjen Takker for mange svar Vi har en Samsung LCD tv, parabolanlegg. Vi er veldig fornøyd med bildekvaliteten, men jeg sitter jo ofte å undrer meg over at noen plutselig er blitt så tykke... Jeg pleier å stille tv inn på "autoformat" . Hvordan vet jeg om det er Widwscreen format eller ikke som det blir sendt i da?
Gjest Nedfall Skrevet 15. september 2007 #18 Skrevet 15. september 2007 Hvordan vet jeg om det er Widwscreen format eller ikke som det blir sendt i da? ..ofte er det eneste du kan ta det på; logoen oppi hjørnet.
Kykkelikokos Skrevet 16. september 2007 #19 Skrevet 16. september 2007 Ja en kjellerstue hadde vært tingen, da kunne "gubben" hatt alle de fancy gadgets'ene sine der! Dessverre har vi ikke kjeller som egner seg til dette. Vi har ikke flatskjerm foreløpig, men vi har reist rundt i diverse butikker som har flere utstilt og jeg har ikke blitt imponert. (Samboer'n er imponert bare TV'en er stor nok.. ) Er det mulig at alle TV'ene på Elkjøp er feil innstilt da? Siden du har peiling på dette: Er det sånn at plasma er bedre enn LCD, og derav en god del dyrere? Samboeren din er kanskje på jakt etter en HD-TV? Problemet med en HD-TV er at den gjerne gjør dårlige sendinger enda dårligere pga den er så detaljrik. Elkjøp har desverre en tendens til å vise frem visse TV'er de vil selge med f.eks en HD-DVD eller i hvert fall en skikkelig digital sending. De andre TV'ene suser gjerne og går med samme dårlige sending på alle TV'ene. Noe som gjør at man får et mye bedre inntrykk av de utvalgte TV'ene enn de andre. Men det finnes mange dårlige flatskjerm-TV'er, og sånn sett bort i fra å se på spesifikasjonene (spesifikasjoner er langt fra alt), så pleier både pris og merke indikere en del, i tillegg til at du selvfølgelig bør se TV'en live i butikk og se på f.eks fargegjengivelse. Det er også veldig greit å lese tester på nett, der er det som oftest folk tilbakemeldinger fra folk som KAN bilde.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 16. september 2007 #20 Skrevet 16. september 2007 Jeg er lykkelig eier av en Philips K9 (førstegenerasjons heltransistorisert farge-TV) og jeg har pr. dags dato ikke sett noen annen Tv med en så klar og naturlig fargegjengivelse. Er det ikke noe galt, når en TV fra 1973 er BEDRE enn en som er nyinnkjøpt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå