Gjest Gjest Skrevet 14. september 2007 #1 Skrevet 14. september 2007 På arbeidsplassen er det relativt få som jobber og det er små, oversiktlige forhold. En kollega (kaller ham det selv om han jobber på en annen avdeling), som aldri er med fellesskapet i lunchen, og som jeg egentlig ikke har noe spesielt forhold til (helt nøytralt, vi jobber ikke sammen) - oppfører seg merkelig overfor meg. Han er ca. 50+, godt gift og har voksne barn. (Han er nokså radikal...jeg er mer moderat/konservativ, om det har noe å si?) Jeg er høflig med ham og hilser når vi sees i korridorene og hilser. En annen gang vi møttes sa jeg "hei, ha det og god helg" med et smil. For meg er dette normal høflighet. Senest i dag gikk vi forbi hverandre i åpent landskap, i farten hilser jeg og sier "hei", han sier så vidt hei tilbake og klapper/smekker til meg i hodet med et magasin. Jeg er rystet og det fikk meg til å tenke lenge etterpå, i og med at han har gjort liknende før. Da gikk han forbi kontoret mitt, spurte om noe og da sa jeg naturlig nok "hei, hvordan står det til", hvorpå han hastet videre og viste fingeren mens han overlegent trumfet videre. Jeg forstår ikke noe av denne oppførselen...hva er problemet hans? Vi har deltatt i ett møte sammen for et år siden der vi var uenige. Han hevdet noe som han fremmet som det eneste fasitsvaret, jeg argumenterte i mot og sa at han ikke kunne hevde noe slikt og fremsette det som fasit, og argumenterte videre for hvorfor x er riktig (og ikke y, som han hevdet). Jeg oppfatter ham som svært uhøflig. Kan eller bør jeg gjør eller si noe? Skal jeg overse ham fullstendig hver gang og aldri hilse mer?
Gjest vimselot Skrevet 14. september 2007 #2 Skrevet 14. september 2007 Vanskelig, for vanligvis vil man jo helst være høflig selv etter et møte der man er uenige. Virker som han trur han kan tillate seg (pga alder, kjønn, vet ikke...) å behandle deg slik, fordi du vel hadde rett og at han ikke har glemt det... Er nesten fristet til å si til deg at du skal smekke han med et magasin i hodet neste gang du går forbi han, smile og si hei. Eller bare overse han helt. Men hadde en kollega smekket meg i hodet, hadde jeg blitt rasende, trur jeg hadde rappet magasinet ut av hånda hans, og gått videre.
Gjest Fjellsippa Skrevet 14. september 2007 #3 Skrevet 14. september 2007 Han bærer nok nag til deg for den gangen. Følte seg nok ydmyket. Det er vanskelig med folk som tar ting personlig og ikke kan gå videre. Sannsynligvis tror han at han straffer deg med det han gjør. Siden du hilser tror han at det er viktig for deg å oppnå kontakt. Neste gang du møter han foreslår jeg at du bare går rett forbi, og later som om du ikke ser han. En ting er at du forsøker å være høflig, men hvor langt skal du strekke deg når du blir møtt på den måten. Overse han. Det er mitt råd.
Nabodama Skrevet 14. september 2007 #4 Skrevet 14. september 2007 Neste gang han gjør noe sånt, går du etter ham og spør hvorfor han gjør det. Av og til er det greiest å ta en konfrontasjon. Tror ikke han gjør det igjen hvis du older deg rolig, spør hvorfor, og sier at dette vil du ikke ha noe av mer. Utvikler det seg til en konflikt, går du til verneombud, og sier du vil ha en samtale med mannen med verneombud (og ledere) til stede.
Gjest Ts Skrevet 14. september 2007 #5 Skrevet 14. september 2007 Hvis jeg overser ham slik Nabosippa foreslår, vil han sannsynligvis kommentere at jeg er overlegen og ikke hilser. Eller han vil skule olmt på meg med et "stygt" blikk som ikke er til å ta feil av. Hvis jeg gjør som Nabodama foreslår vil det bli for dumt i et så lite miljø å trekke inn verneombud osv. Jeg synes hver og en må ordne slikt, ikke trekke inn andre på arbeidsplassen. Jeg ønsker heller ikke å være en "som ikke tåler noenting". Kanskje det blir best å ikke hilse mer på ham og bare overse ham. Ikke være grei eller noe. Jeg forsøkte det faktisk i en periode, da ble han plutselig ydmyk men det ga seg fort igjen. Han evner ikke smalltalk og er alt annet enn høflig. Han får hvertfall ikke vise fingeren eller smekke til meg med et magsin igjen! For en idiot.
Gjest Ts Skrevet 14. september 2007 #6 Skrevet 14. september 2007 Ja da...kalte deg visst Nabosippa...det ble feil! Fjellsippa var det riktige.
Nabodama Skrevet 14. september 2007 #7 Skrevet 14. september 2007 Hvis jeg overser ham slik Nabosippa foreslår, vil han sannsynligvis kommentere at jeg er overlegen og ikke hilser. Eller han vil skule olmt på meg med et "stygt" blikk som ikke er til å ta feil av. Hvis jeg gjør som Nabodama foreslår vil det bli for dumt i et så lite miljø å trekke inn verneombud osv. Jeg synes hver og en må ordne slikt, ikke trekke inn andre på arbeidsplassen. Jeg ønsker heller ikke å være en "som ikke tåler noenting". Kanskje det blir best å ikke hilse mer på ham og bare overse ham. Ikke være grei eller noe. Jeg forsøkte det faktisk i en periode, da ble han plutselig ydmyk men det ga seg fort igjen. Han evner ikke smalltalk og er alt annet enn høflig. Han får hvertfall ikke vise fingeren eller smekke til meg med et magsin igjen! For en idiot. Nå misforsto du meg. Jeg mente ikke at du skulle trekke inn andre, kun hvis det blir en konflikt som ikke kan løses på annen måte. Tar du en konfrontasjon ved at du stopper ham og spør hva han mener med det, er sjansen stor for at han slutter. Da viser du at du ikke finner deg i noe tøys, og det skal litt guts til for at han fortsetter.
Gjest Ts Skrevet 14. september 2007 #8 Skrevet 14. september 2007 Tar du en konfrontasjon ved at du stopper ham og spør hva han mener med det, er sjansen stor for at han slutter. Da viser du at du ikke finner deg i noe tøys, og det skal litt guts til for at han fortsetter. Håper det...kan jo prøve. Selv om jeg ser for meg at han da bare vil se merkelig på meg og si "er du helt sprø, det må du tåle!"
Nabodama Skrevet 14. september 2007 #9 Skrevet 14. september 2007 Håper det...kan jo prøve. Selv om jeg ser for meg at han da bare vil se merkelig på meg og si "er du helt sprø, det må du tåle!" Ja ja, så gjør du som du selv sier da - ingenting.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2007 #10 Skrevet 14. september 2007 For meg virker det som om du bryr deg for mye om hva denne personen tror eller mener om deg. Om noen hadde oppført seg slik mot meg tror jeg bare hadde ledd. Det eneste rådet jeg kan gi er at du bør bare være deg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå