Gjest vimselot Skrevet 15. september 2007 #21 Skrevet 15. september 2007 (endret) Vel, jeg har litt delte meninger om akkurat dette. På den ene side så har hunder en rangordning hvor man underkaster seg. På den andre siden skal man ikke overdrive dette heller, slik man gjerne gjør i eldre hundebøker. En hund kan faktisk ikke lenger automatisk sammenlignes med ulver. Hunder har en løsere flokkstruktur og fungerer faktisk ikke sammen helt som ulver lenger. Det som vel går igjen hos både ulv og hund er at det er de usikre lederne som hele tiden må vise sin rang og true de andre til underkastelse. Jeg er heller ikke helt enig i at man skal true bikkja til underkastelse ved at den skal legge seg ned, men når bikkja flekker tenner, hva er da alternativet? Er enig i at en hvilken som helst hund vil prøve å ta ledelsen om den har utrygge/uerfarne eiere, eller f.eks. om eier har influensa en uke, men det er jo derfor det er så forbannet viktig å vise valpen når den er valp, at du er sjefen, så slipper man å ty til "total underkastelse, legg deg på rygg og vis strupen, så kan jeg drepe deg om jeg vil" Men hva er alternativet mener du da, Tabris, en bikkje som flekker tenner til eier, er ikke det jeg vil kalle trygg. Skal man heller bare avlive den? (blir oppgitt, men jeg har ikke passet hunder som ikke vet sin rangording, bortsett fra en mini-hund, men den kan jo ikke bite gjennom noenting, 1,5 kg hund...og ikke ett tonns trykk når/om den biter) Den har bitt en gang, det var en eks av meg, og da ble jeg bare "glad". Han tok den for hardt, dvs var brutal. Vet at det er forskjell på bikkjer og ulver, men ikke så mye, det er vi som eiere som former bikkjene til å aldri kunne bli "helt voksen". Se for deg at du slipper løs 2 huskyer, en labrador, par golden og par samojed, og to kongepudler, ut i skogen; med beskjed om å klare seg selv, dvs. de kan få mat den første tida. De vil etter en tid, begynne å jakte som en flokk med ulver gjør, men de vil være langt mer farlig, mht til f.eks. barn. Men nå er jeg sikkert langt ute på jordet, et sidespor... Meninga var å få fram at det ikke er så stor forskjell på ulv/hund. Jeg kunne fint skaffet meg en ulv (valp) om jeg ville, de selges jo illegalt, men har ikke tenkt tanken, og vil ikke ha en husky (pga at den er for lik en ulv mht til jaktinstinkt, ellers er den ok, men det er mye ansvar med en slik rase) Endret 15. september 2007 av vimselot
Tabris Skrevet 15. september 2007 #22 Skrevet 15. september 2007 (endret) Se for deg at du slipper løs 2 huskyer, en labrador, par golden og par samojed, og to kongepudler, ut i skogen; med beskjed om å klare seg selv, dvs. de kan få mat den første tida. De vil etter en tid, begynne å jakte som en flokk med ulver gjør, men de vil være langt mer farlig, mht til f.eks. barn. Nei, det er nettopp det de ikke vil gjøre. Ville/halvville hunder jakter ikke i flokk slik ulver gjør. De leter etter matrester hos menneskene og jakter på smådyr alene. De har heller ikke den strenge flokkstrukturen som gjør at kun lederparet kan parre seg da de ikke har et slikt lederpar i samme forstand som ulver har. Men dette ble helt på sidelinjen. Jeg synes uansett det er vanskelig å gi gode og konkrete råd basert på et innlegg i saker som dette. Man må nesten se hunden og eier sammen over lengre tid for å få et klarere overblikk på hva som bør gjøres. Men generelt sett har jeg ikke lenger tro på at det å fysisk tvinge hunden til liggende underkastelse er et universalsvar på de fleste hundeproblemer. Endret 15. september 2007 av Tabris
Gjest vimselot Skrevet 15. september 2007 #23 Skrevet 15. september 2007 Nei, det er nettopp det de ikke vil gjøre. Ville/halvville hunder jakter ikke i flokk slik ulver gjør. De leter etter matrester hos menneskene og jakter på smådyr alene. De har heller ikke den strenge flokkstrukturen som gjør at kun lederparet kan parre seg da de ikke har et slikt lederpar i samme forstand som ulver har. Men dette ble helt på sidelinjen. Jeg synes uansett det er vanskelig å gi gode og konkrete råd basert på et innlegg i saker som dette. Man må nesten se hunden og eier sammen over lengre tid for å få et klarere overblikk på hva som bør gjøres. Men generelt sett har jeg ikke lenger tro på at det å fysisk tvinge hunden til liggende underkastelse er et universalsvar på de fleste hundeproblemer. Du har sikkert rett ang alfahunn og hann ang ulv, men nå har jeg aldri sendt eller lest om en flokk med tamme hunder som blir sendt ut i skogen så de vil vel, velge å oppsøke mennesker og lete etter matrester, tigge på døra osv. Jeg mente ikke at jeg hadde det riktige svaret, når jeg skrev om total underkastelse...beklager om jeg har narret noen til å gjøre skaden verre... Men total underkastelse kan være riktig, men da anbefaler jeg ts til å få hjelp av en instruktør/fagkyndig. Jeg er ganske flink med bikkjer, så har aldri opplevd problemet med bikkjer som flekker tenner osv. Sett bort fra den første bikkja jeg fikk (omplasseringshund), og da hjalp det, men jeg var klar over at total underkastelse var truende nok, så jeg kjeftet ikke og gjorde det ikke uten å roe ned bikka samtidg (vanskelig å forklare). Men jeg bare kommanderte den dit ned. Da var jeg 12 år, så jeg hadde vel lest for mye av gamle hundebøker. Men det gikk bra, den flekket ikke tenner mer osv. Ikke var den blitt nervøs heller.
Caboodle Skrevet 15. september 2007 #24 Skrevet 15. september 2007 Men har hunden din noen grunn til å holde på som den gjør? Det MÅ jo være noe som har skjedd innomhus, hvis hunden blir helt tullete og nekter å gå inn... Prøv å gjør kule ting mens du bare løper inn og ut av huset bare for moroskyld med hunden, så den får positive opplevelser.
Gjest labbis-eier Skrevet 22. november 2007 #25 Skrevet 22. november 2007 Hei, håper det går bra med deg og bikkja! Og at dere ikke har tydd til hormonkur eller kastrering. Labradoren din oppfører seg slik labradorer gjerne gjør, de kan være noen frekke bøller. Men tro ikke at den er agressiv. Hunden din oppfører seg helt normalt, alder og rase tatt i betraktning. Du fikk et godt råd om å snu ryggen til hunden og gå din vei når han får slike raptuser. Gi han en godbit når dere er på bølgelengde igjen, men husk at han fort kan 'ta av' igjen hvis du roser for mye. Labbiser er glade og energiske hunder, men har lett for å bli litt 'bøse'. Vår labradortispe går tidvis under navnet 'skræmer'n', det er forferdelig flaut når vi mislykkes i å avverge bølleanfallene hennes. Det er mulig å stoppe henne i tide ved å følge med på f.eks haleføring - blir den vel høy er det trøbbel i sikte. Da gjelder det å være rask med innkalling! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå