Gjest Kathrine Skrevet 2. april 2003 #1 Skrevet 2. april 2003 Heisann! Jeg er 23 år og gravid med mitt første barn. Jeg var gift, men forholdet gikk dårlig. Jeg fant ut at jeg var gravid etter at jeg hadde flyttet fra mannen min. Nå vil jeg skrive "ukjent" på far til ungen (uten at jeg vil si årsaken her.. men det er selvfølgelig ikke uten grunn!). Men kan jeg gjøre det? Kan jeg nekte han å DNA'teste ungen? Hva hvis han går rettens vei? Jeg fant lite info om akkurat dette på internett. Er det noen av dere som vet noe om dette?
Atmi Skrevet 3. april 2003 #2 Skrevet 3. april 2003 >Slike spørsmål er jo bare de verste av alle ettersom vi andre ikke vet hva som ligger bak. Men i utgangspunktet syns ikke jeg du kan nekte han å være far mer enn han kan nekte deg å være mor. Men så kommer jo bakgrunnen for at du ikke er med ham lenger. Har han fått diagnosen psykopat eller liknende liksom, da er det jo forståelig at du tenker slik. Er det fordi dere ikke går sammen syns jeg ikke du kan tenke slik.
Gjest Kathrine Skrevet 3. april 2003 #3 Skrevet 3. april 2003 Du skriver at det er vanskelig å svare på... Men det er det juridiske jeg trenger hjelp til, ikke synspunkter om hva som er rett eller galt. Mulig jeg formulerte meg litt klønete i første innlegg, men spørsmålet mitt er hvertfall: KAN en separert mamma skrive "ukjent" på barnefaren, og kan eventuellt barnefaren kreve DNA' test av babyen...uten mitt samtykke?
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2003 #4 Skrevet 3. april 2003 for å svare kort , JA du kan oppgi hvem du vil som far....(også ukjent) og Ja han kan kreve å få dna test . ................Så om du oppgir rett far i utgangspunketet så har du spart rettsvesenet for en runde....og det er nok det beste for barnet ditt også. hilsen jurist.
mari Skrevet 3. april 2003 #5 Skrevet 3. april 2003 Hei. Det kom en ny lov som trer i kraft denne eller neste uke som gir barnefar (eller en som mistenker at han er det) full rett til å kreve DNA test. dette er en lov som skal sikre at ikke en far mister retten til barnet sitt, eller betaler barnebidrag for et barn som ikke er sitt. Den nye loven åpner også for at barnet kan kreve at en mann gir DNA test med tanke på å finne sin biologiske far. Håper dette hjalp deg. ellers så var det en sides oppslag om akuratt dette i Lørdagens Aftenposten, så du kan sikkert gå inn på siden deres å finne ut mer.
Babyface Skrevet 4. april 2003 #6 Skrevet 4. april 2003 Jeg vil bare kommentere at jeg virkelig håper du tenker nøye gjennom hva du gjør. Jeg vet ikke hva som ligger bak, men du må evt svelge din egen stolthet og tenke på eksen og ikke minst barnet og forholdet dem i mellom før du tar en endelig avgjørelse. Det er en menneskerett å vite om opphavet sitt, så vurder nøye før du berøver barnet ditt dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå