Gå til innhold

Begynt med jogging!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har endelig blitt motivert til å jogge! Har aldri trent før, har nesten ikke hatt gym grunnet skade i ankel, og har stort sett ikke beveget meg mine første 19 leveår... Kanskje ikke noe å skryte av, men ihvertfall helt sant!:P

Så nå har jeg endelig begynt å jogge. Er et SLIT, men føler at det hjelper! Føler meg god og sunn etterpå, og at jeg kan sette meg ned foran tven med god samvittighet!

Har drevet på i ca en måned. Første ukene gikk greit, fikk en god del gangsperr, men gikk over etterhvert. Men i forrige uke, da jeg ikke hadde tid til noe særlig jogging, fikk jeg så grusomt vondt i leggene, på innsiden! Samme plass på begge to. Det kan ikke være gangsperr, i og med at jeg nå har hatt det i langt over en uke..?

Det er ikke vondt når jeg går, men om jeg går litt fort eller prøver å jogge er det helt uutholdelig.:(

Noen som vet hva dette kan være? Evnt noen tips om andre treningsmetoder, for å få bort "mageflesket" og komme i en generelt bedre form? Følte jogging var perfekt for meg, men tydeligvis ikke.. Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du trenger noen bedre joggesko? Jeg overpronerer, så vanlige joggesko funker ikke for meg. Jeg har noen svindyre greier... I noen sportsforretninger (jeg var på den på storo) har de en plate man løper over, og så leser de av fotavtrykket hvor du legger vekten. Hvis du legger vekten feil, trenger du bestemte type sko for å korrigere, evt til og med innleggsåle som er avstøpning av foten din.

Jeg vet ikke så mye om dette, men det var i allefall den tanken jeg fikk, så da ville jeg dele den! :)

Kanskje har du overbelastet deg? At du startet for hardt på, så det ble for hardt for muskelaturen? :klø:

Skrevet
Har endelig blitt motivert til å jogge! Har aldri trent før, har nesten ikke hatt gym grunnet skade i ankel, og har stort sett ikke beveget meg mine første 19 leveår... Kanskje ikke noe å skryte av, men ihvertfall helt sant!:P

Så nå har jeg endelig begynt å jogge. Er et SLIT, men føler at det hjelper! Føler meg god og sunn etterpå, og at jeg kan sette meg ned foran tven med god samvittighet!

Har drevet på i ca en måned. Første ukene gikk greit, fikk en god del gangsperr, men gikk over etterhvert. Men i forrige uke, da jeg ikke hadde tid til noe særlig jogging, fikk jeg så grusomt vondt i leggene, på innsiden! Samme plass på begge to. Det kan ikke være gangsperr, i og med at jeg nå har hatt det i langt over en uke..?

Det er ikke vondt når jeg går, men om jeg går litt fort eller prøver å jogge er det helt uutholdelig.:(

Noen som vet hva dette kan være? Evnt noen tips om andre treningsmetoder, for å få bort "mageflesket" og komme i en generelt bedre form? Følte jogging var perfekt for meg, men tydeligvis ikke.. Håper på svar!

Jogger du mye på hardt underlag, dvs asfalt eller tredemølle? Vondt på innsiden av legger vil ikke karakteriseres som gangsperre ettersom dette gjerne er noe du får i lårene. Det høres veldig ut som du kan ha fått tilløp til beinhinnebetennelse. Alternativ trening vil være det beste, f.eks sykling og svømming, stepmaskin og ellipsemaskin hvis du har tilgang til treningssenter.

Viktig at du skaffer deg joggesko med god demping og at du kanskje finner litt mykere underlag, stier, lysløype og grusvei er fine steder å jogge. Uansett så lenge du har vondt skal du IKKE løpe. Finn en annen treningsform i en 3 ukers tid før du begynner forsiktig igjen. Da skal du helst ikke løpe, rolig jogg eller rask gange og som nevnt, mykt underlag.

Små hjemmestepmaskiner kan kjøpes for under 1000-lappen og fungerer helt fint til å for eksempel trene foran tv-en. Har en selv og kan stå og steppe mens jeg ser på tv-programmer eller en film.

Skrevet

Eh.. du har selvsagt en dags pause mellom hver treningsdag ?

Kan ofte være lurt å føre treningsdagbok, og ta det litt kuli, i begynnelsen, så ser du etterhvert fremgangen på papiret. Hvis fremgangen stopper opp, eller du gjør det dårligere og dårligere, er du overtrent. Da er det bare hvile som hjelper. Husk på at hver gang du trener, bryter du ned kroppen littegrann, under hvilen bygges den opp igjen. Tanken er at etter hver hvileperiode er den litt sterkere/i bedre form enn før. Derfor er hvile alfa og omega !

Lytt til kroppens signaler !

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Det kan høres ut som det som skjer med meg hvis jeg løper på asfalt. Jeg får tilløp til beinhinnebetennelse hvis jeg løper for mye på hardt underlag. Hvis jeg kjenner at det er på vei, lar jeg være å løpe til det er helt borte. Hvis du fortsetter før det er borte, så vil det antakeligvis vare lenger. Du kan for eksempel sykle, svømme, ro eller gå på stepmaskin i stedet.

Gode sko er også veldig viktig, og støtter det som ble skrevet om over, med å få sko tilpasset din fot. Nok en gang reklamerer jeg for Löplabbet, som hvertfall er én butikk hvor man kan få analysert hvordan man løper, og anbefalt sko ut fra det.

Skrevet
Kanskje du trenger noen bedre joggesko? Jeg overpronerer, så vanlige joggesko funker ikke for meg. Jeg har noen svindyre greier... I noen sportsforretninger (jeg var på den på storo) har de en plate man løper over, og så leser de av fotavtrykket hvor du legger vekten. Hvis du legger vekten feil, trenger du bestemte type sko for å korrigere, evt til og med innleggsåle som er avstøpning av foten din.

Hva betyr å overpronere?

Skrevet
Hva betyr å overpronere?

Når man ikke fordeler vekten likt over hele fotsålen når man tråkker. Man kan overpronere og underpronere, om jeg har forstått det riktig (Anyone?). Jeg har ganske høy bue under foten der man ikke tråkker, så tipper liksom litt innover med føttene når jeg går, så jeg trenger sko med ganske stor klump i sålen, om du skjønner, for å korrigere.

Gå i en sportsforretning (löplabbet eller den på storo, feks) og be om å få løpe over den plata, så du kan få vite hvordan du fordeler vekten når du løper.

Skrevet

Ok. Jeg er tilnærmet hulfot, altså har jeg veldig høy vrist. Så det er stor sjanse for at det gjelder for meg også.

Bor i Bergen. Har aldri hørt om hverken löplabbet eller storo. :)

Skrevet

TS: Kom over 10 tips om trening

Der står det:

3. Leggsmerter kommer av at du driver deg selv for hardt. Konsentrer deg om å sette hælen først i bakken. Det er kun sprintere som bruker tåballene

Skrevet

Beinhinnebetennelse ja. Ta det rolig så det ikke blir kronisk. Kjøp deg sko med god demping og velg mykt underlag. Asfalt er ikke en god ting, løp heller i skogen om du har mulighet til det.

Skrevet
Ok. Jeg er tilnærmet hulfot, altså har jeg veldig høy vrist. Så det er stor sjanse for at det gjelder for meg også.

Löplabbet i Bergen ligger like ved tinghuset, tror det er i gaten som går nedover mot strandkaien på høyre side av tinghuset. Storo senter ligger i Oslo.

Gjest Blondie65
Skrevet

Löplabbet ligger i Fortunen, hvis du står på hjørnet ved Kløverhuset, krysser Strandgaten og går rett opp, finner du Löplabbet på høyre side (rett ved siden av den skate butikken ... Session tror jeg den heter) rett over gaten for Kina Japan huset.

Skrevet

Blondie65: Ok, takk. :) Jeg skjønner hvor du mener.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)
Blondie65: Ok, takk. :) Jeg skjønner hvor du mener.

Forøvrig har MX-sport et innlegg i Bergens Tidende i dag med masse tilbud på sko i alle varianter - gå - jogge - fjellsko - etc. Verdt å ta en tur til en MX å se kanskje? Lagunen, Bergen Storsenter, Oasen, m.fl. :)

Edit: skrivefeil

Endret av Blondie65
Skrevet
Beinhinnebetennelse ja. Ta det rolig så det ikke blir kronisk. Kjøp deg sko med god demping og velg mykt underlag. Asfalt er ikke en god ting, løp heller i skogen om du har mulighet til det.

signerer denne. beinhinnebetennelse er veldig vanlig.

Personlig tror jeg du begynte for hardt.

Fra null trening til mye jogging.

Man bør begynne gradvis, ved litt rask gange et par ganger i uken, og over til rask gange og litt jogging før man begynner med jogging og løping.

Forøvrig burde du løpe på skogsveier med grus. Løpe i skogen på stier er også morsomt. (helt til man snubler i en stubbe)

Skrevet
Löplabbet i Bergen ligger like ved tinghuset, tror det er i gaten som går nedover mot strandkaien på høyre side av tinghuset. Storo senter ligger i Oslo.

Takk, takk. Så ikke denne. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...