Gå til innhold

salg og etikk

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

jeg skal skrive en oppgave om etikk rettet til salgsorganisasjon.

har dere noen tanker om Hva som skjer hvis organisasjonen ikke følger etiske regler?

bare diskuter i vei!

takker for svar:)

edt: hva ville du som kunde gjort hvis du fant ut at bedriften ikke opptredde etisk? ville du fortsatt handlet der, eller ikke? og hvorfor det?

som leder i salgsorganisasjon: følger dere etiske regler, hvorfor hvorfor ikke?

Endret av mee mee
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

har dere noen tanker om Hva som skjer hvis organisasjonen ikke følger etiske regler?

En organisasjon som ikke følger etiske(men ikke lovfestede) regler vil jo ofte oppleve offentlig kritikk og dårlig pr, slik f.eks. Gilde og Tine har gjort de senere årene. Dette resulterte i de nevnte tilfellene i kraftig nedgang i omsetning, men det tok seg jo opp igjen etter en stund. Det vil nok være mer kritisk for små organisasjoner/dem med dårlig margin enn større organisasjoner/dem med god margin.

Generelt svekkes jo kundenes tillit til bedriften, og vil følge til at en del velger andre alternativer, enten bevisst eller ubevisst i etterkant.

edt: hva ville du som kunde gjort hvis du fant ut at bedriften ikke opptredde etisk? ville du fortsatt handlet der, eller ikke? og hvorfor det?

Jeg sluttet å handle der. Har et par eksempler, f.eks. en bedrift i nærområdet som innrømte å ta inn katteskinn fra Kina etter bruduljen med fokus på hvordan de behandles og avlives. De ville heller ikke slutte å ta inn skinnene. Der har jeg ikke satt min fot siden, selv om det faktisk er tungvint når jeg trenger varer de nesten har monopol på her i området. Vi kjøper fremdeles helst ikke Gilde-produkter, hvis det finnes alternativer i kjøttdisken. Årsaken er nok delvis den tapte tilliten, men også et forsøk på å indikere overfor bedriften med et av de få virkemidlene jeg som forbruker har, at den type handlinger aksepterer jeg ikke.

Endret av Tinúviel
Skrevet

takk for svar!!

noen andre som også har noen tanker omkring dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...