Gå til innhold

Barnehage?


Rosalita

Anbefalte innlegg

Når synes dere det er passelig å sende barn i barnehage?

Eller hvor gamle var barna når de begynte i barnehage?

Gutten min er et halvt år, men jeg mener det er litt tidlig ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig synes jeg barna bør være 3 år før de begynner i barnehage, dette fordi i en barnehage er det mange barn, både store og små. Hverdagen kan være ganske urolig for de minste med det tempoet som er i en barnehage.

Men samtidig mener jeg at ALLE barn har godt av å være noen år i barnehage før de begynner på skolen.

Min sønn begynte i barnehage da han var 3 1/2 år og det har fungert kjempe messig. Søkte datteren min inn til høsten for da vil hun bli tre år, men hun kom desverre ikke inn.

Men vi har vært kjempe heldig med dagmamma, har hatt den samme dagmamma til begge barna og er det har fungert perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest salma

Datteren min har vært i barnehage siden hun var 11 mnd, og det har fungert kjempefint. Men så er jo dette, som alt annet, svært individuelt, og det er vel du som mor som ser best om dette passer for ditt barn.

Hva med å prøve med noen timer noen dager i uka først, og så øke andelen hvis barnet ser ut til å trives?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg synes barna kan negynne i barnehagen når de er rundt et år....

Men da er det en forutsetning om at det er i en småbarnsavdeling, altstå...

(for barn under 3 år)

I denne delen av livet lærer barna utrolig mye av hverandre (dette gjelder forøvrig under hele førskolealderen), og de "har godt" av å kunne være sammen med andre barn...

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1- åringer er i hvertfall de som ofte er lettest å tilvenne. Om bhg'en har en småbarnsavd. med barn fra 0-3 år er det er godt tilbud til den lille, om det da er personal som jobber der fordi de er spesielt opptatt av de minste og deres utvikling...Barna trives som regel veldig bra- min erfaring med de som har begynt da hos oss er i hvertfall det. Foreldrene gruer seg som rege,lmen blir positivt overrasket etter kort stund.

Tenk på så godt det er for den lille å få være sammen med jevnaldrende- det er også bra for utv. de som er jevnaldrende bruker hverandre som modeller- tenk språk, sosialisering osv...

men det er kanskje en ide med ikke så lange dager, evt en fridag i uken om det er mulig...

Lykke til når den tid kommer- 1/2 år er for lite synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mayamor

Det hele kommer jo ann på om mor jobber eller ikke. :wink:

Å kategorisk si at et barn bør ikke begynne før det er 3 år - er jeg ikke enig i. Jeg mener det er bedre for barnet å komme i en barnehage med skikket personell enn en eller annen tvilsom dagmamma. Men det kommer jo ann på hvor godt du kjenner til ditt barns dagmamma...

Gutten min fikk dessverre ikke mer enn 1 år i barnehage.

Jeg begynne på arbeid kl. 07.00. og dermed passer ikke barnehagetilbudet for meg. Min løsning: fikk fast jobb på et sykehjem, fikk meg leilighet ved siden av, tok gutten med meg på jobb om morgenen (siden BH og nå SFO ikke åpner før 07.30.)

Kanskje tilbudet burde vært fra 06.30? Men det er en annen diskusjon...

Jeg er veldig fornøyd med barnehage framfor dagmamma (selv om dagmamma var og er en av mine beste venninner). Hun gjorde ikke noe "galt" men gutten min hadde bedre utbytte av livet som barnehagebarn...

Maya30 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min fikk dessverre ikke mer enn 1 år i barnehage.

Jeg begynne på arbeid kl. 07.00. og dermed passer ikke barnehagetilbudet for meg. Min løsning: fikk fast jobb på et sykehjem, fikk meg leilighet ved siden av, tok gutten med meg på jobb om morgenen (siden BH og nå SFO ikke åpner før 07.30.)

Kanskje tilbudet burde vært fra 06.30? Men det er en annen diskusjon...

En liten digresjon;

maya30..... det finnes barnehager som åpner 06.30.. Vaffal i østfold :)

Tilbake til spørsmålet;

Hvor gammel barnet bør være vil jeg si er avhenging av barnet, barnehagen, foreldre og hvor lenge (ca) barnet skal være i barnehagen hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine jenter har gått i barnehage fra de var 1,5 år. Det ble valget fordi både jeg og dem hadde godt av å være litt fra hverandre, se andre mennesker, og jeg synes barnehager er et supert tilbud for barna! Men de har aldri gått full tid, så vi har alltid hatt mye kosetid oxo! :)

Da jg jobbet i barnehage synes jg det var fryktelig trist å se foreldre levere fra seg babyene sine (under året) for ikke å se dem igjen før 8-9 timer senere..... Hver dag!

Synes dog at barn kan være hjemme i flere år dersom forholdene er lagt til rette for det. Aktiviteter,utfordringer, sosial trening osv. Men ikke for å tilbringe dagene med mor/far på café og Rema1000! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei tuppelure - må si meg enig med deg. Jeg syns ca. 3 år er en grei alder, men er enig i at det er bedre at små barn går i barnehage enn at de bare "suller" rundt hjemme og på kjøpesentra. Selv er jeg p.t. i barselpermisjon og hybelkaninene trives godt. Mange bekjente lurer på hvorfor jeg ikke får tid til huset og om det ikke er kjedelig å bare "gå hjemme". Hvorfor jeg ikke rekker huset? Hvorfor det ikke er kjedelig? Vi er ute minst 1-2 timer hver dag. Da møter de også andre barn og voksne, eller vi oppsøker og lager små lekegrupper med venner, bekjente og naboer. Prøver også å ivareta den kreative siden som de er så flinke til i bhg. Vi baker, perler, lager påskekyllinger, leser, synger osv. Selvsagt har barna også tid til fri lek, det vil de jo også ha i bhg, men skal man følge opp barna når man er hjemmeværende, krever det ganske mye tid og ressurser. Oj...dette ble en laaang digresjon, men det jeg prøver å si er vel egentlig at man må vurdere utfra situasjonen og trivselen til både store og små... For oss har det vært rett og vente i alle fall de første to årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...