Gå til innhold

adhd


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Vil bare sai at jeg har et nært familiemedlem som hadde adhd.

Grunnen var at han manglet et stoff i hejrnen som produserte impulrkontroll hormon, eller noe sånt.

Når han kom i puberteten kom stoffet i produksjon, og han "vokste av seg" adhd. I dag har han jobb og bra venner :D

Har heldigvis gått bra med ham pga SVÆRT faste rammer og forldre som aldri ga opp (var imidlertid nære på flerforldige ganger...) Det tragiske er jo alle de som kanskje er i samme situasjon, men som ikke har ok venner ol, og derfor fortsetter å være som før. De blir nok lett kriminelle.

Hvilket personen jeg beskriver også var på god vei til flere ganger.

ADHD er noe dritt som lett ødelegger hele familien innenifra. Det er nå min erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt søskenbarn har ADHD, han er i dag i begynnelsen av 20 årene.

Han er en talentfull musiker (fiolin)og jeg vet at han har hatt/har kjærester, fungerer kjempe bra i det daglige. Om han er medisinert lengre vet jeg ikke, men jeg regner med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min sønn er 24 og er hardt rammet. Det ble oppdaget sent med han. Han har slite mye med dette igjennom alle år. Klarte barne og u-skole litt over middels.

Han er som mange, ikke vokst det av seg.

ADHD, er en funksjonsfeil i hjernen. De er normal intligente.

Desverre så var det på hans tid (også nå) liten kunnskap om det i skoleverket. Lærere var veldig ofte opptatt med å fortelle foreldre hvor mye han forstyrret og hvor ukonsentrert han var.

Folk med liten kunnskap om dette ser bare ofte på adferden til disse barna og forstår ikke hvorfor.

Ser en skriver at disse blir lett kriminelle. Trist om dette skal feste seg til folk. Syns det blir en stigmatisering av en gruppe barn/ungdommer.

Barnevern ble også koblet inn, det skjer veldig ofte til disse barna(urettmessig)

Andre barn i familien blir ofte satt i bakgrunnen. Det sliter på foreldre og andre familiemdlemmer. Det er ikke lett å ha med et slikt barn på besøk.

Er det noen som har hjemmeboende store barn med denne lidelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ja jeg skrev at de lettere enn andre blir kriminelle.

Det har jeg selv sett med personen jeg beskrev, han skulket tidlig, var lett å lure til gale ting, stjal gravemaskiner(!!!) , tente på hus, butikktyveri, stakk hull på bildekk etc. Alt før han var 15...

Mange har vanskelig for å holde på jobb (eller få jobb pga dårlig e karakterer (pga problemer med konsentrasjon til prøver, samt at mange har lese og skrivevansker), og tyr til kriminelle måter å få penger på, eller havner lett i voldssituasjoner pga dårlig impulskontroll. Samboer jobber i fengsel, og jeg vet at SVÆRT mange av de insatte har adhd.

Mener ikke å stigmatisere, dette er et trist faktum når det gjelder denne gruppen mennesker. Hvilket i dseg selv er en meget god grunn til å gi all mulig hjelp og oppfølging i oppveksten.

Jobber selv med ungdommer med adhd, og vet også godt at slett ikke alle blir kriminelle. Men overrepresentert i fengsel er de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har AD/HD.

Lillebroren min har AD/HD.

Jeg har en bra jobb, tjener bra,har mange venner og har aldri vært kriminell. Det gjelder min lillebror på 18 år også..

Jeg synes det blir drøyt og blande AD7HD inn med kriminalitet. Det blir en litt vel rå generalisering.

Jeg kjenner mange som har dette og som er totalt normale mennesker..

Dessuten så er det også forskjellige grader av dette som med så mange andre ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Starya

ADHD er nok egentlig ikke noe man "vokser av seg". Det som ofte skjer er at den ytre uroen kan endre karakter, og bli en indre uro, noe som igjen kan føre til andre problemer.

Jeg har en sønn med ADD, som stort sett er det samme, bortsett fra at han ikke er hyperaktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jo i tilfellet jeg beskrev var det det som skjedde.

Fordi det impulshemmende stoffet han manglet kom i produskjon i hjernen under puberteten. Og han har hatt en kjent barne & ungdomspsykolog som ofte er på tv i spørsmål om adhd i hele oppveksten.

Men dette er så klart ikke det vanlige utfallet.

Det med kriminalitet gjelder gutter mer enn jenter pga adhd manifisterer seg noe annerledes mellom kjønnene, samt at gutter/menn rett og slett statistisk sett er mer kriminelle (generelt sett) enn jenter/kvinner (ihvertfall mht fengsel og grovere forhold).

Beklager til alle som føler seg truffet, det var ikke emnt som hovedtema i mitt innlegg. Men jeg har også levd over 20 år med adhd (har det ikke selv), og dette er tanker som har opptatt meg mye fordi jeg har hatt reell grunn til bekymring.

Men det er klart at majoriteten er hederlige mennesker som alle andre! Dette fraviker imidlertid ikke at personer med adhd er overrepresentert i fengsler. Det er jo ikke MIN feil??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

På hva da? Har ikke annen statistikk på antall med adhd i fengsel annet enn at jeg kjenner folk som jobber i ulike fengslser i Oslo-området.

Har funnet statistikk, se nedenfor

Alle sier at adhd er forholdsvis vanlig, særlig blant de yngre kriminelle. Det er nok ikke så amnge som 50% som har det, men like fullt er det mange i forhold til antallet med adhd i samfunnet.

Når det gjelder statistikk på menn/kvinner i fengsel, så har jeg det, hvis du er interessert.

Det blir helt feil hvis alle nå tror at jeg mistror folk med adhd. Jeg har hatt det i familien, og det preger meg fortsatt kraftig. Jeg jobber med ungdom som har det.

Dårlig impulskontroll gjør at man ofte handler før man tenker, og kan være lett å lede. Det er min erfaring både hjemme og på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Nå er det jo som regel ikke AD/hd alene som gjør at man havner i fengsel. Jeg leste at de det går dårlig med har empatiforstyrrelser og aggressive tendenser i tilegg .Og at det er tre forskjellige grader av dette.

Du kan ikke generalisere enkelte symptomer som du gjør.

Mange som har fått diagnosen ad/hd har nok "trekk" til og få en diagnose.

Noen andre preges av trekk i større grad ..

Dårlig impulskontroll sier du..

Når det gjelder for meg går ikke jeg på medisiner og jeg mestrer sosialt liv og min jobb bra. Det gjør mange andrejeg kjenner også--

Dumt og lage en "statistikk" pga at du kjenner mange i fengsel..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var jeg som startet tråden, men når det kommer svar fra en som jobber med ungdom så sjokkerer svaret meg. Første en sier at de er mer kriminelle enn andre.

Er du faglært på noen måte?

Min sønn gjorde det andre oppfattet som"ugangn" da han var gutt. Det ble slik at han fikk skylden for ting han ikke hadde gjort også, for han var jo så urolig og fant på mye rart. Slike ting befester seg til folk.

Din beskrivelse skremmer meg...

Kriminell? Nei det er han ikke. Han gjorde det gutter gjør i alle aldre.

Vet du hvor mange i Norge som er rammet av ad/hd?

I fensler er de ikke eksperter på ad/hd. At de vet at de har den diagnosen, ja det blir noe annet.

For mange, mange år siden da skillsmisse enda var uvanlig, da ble det sagt at barn av skilte ble kriminelle. Det var en sannhet i mange år..

Jeg startet tråden for å utveksle erfaringer med noen som hadde barn med ad/hd. Gjerne voksne som hadde det selv, men det sporer helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Kjære gjest, beklager at jeg ødela tråden din.

Skal svare deg kort her på det du skrev.

Nei, nei, alle med adhd er ikke kriminelle, nok en gang. Beskrivelsen av din sønn stemmer 100% med den personen jeg selv har nevnt, og han er heller ikke kriminell eller vært i fengsel.

Det jeg har skrevet om her, som mitt første innlegg var ment for å beskrive den vonde følelsen vi som familiemedlemmer satt med og så han var på vei utfor en bratt bakke vi ikke hadde kontroll over. Det var ment som svar på din situasjon, som utveksling av erfaring.

Nei, fenglser er ikke eksperter. Men de har sosionomer, psykologer og andre som er utdannet innen atferdsforstyrrelser. Diagnosen er alt satt når de kommer inn (mao ikke av fengselet), her tar jeg utgangspunkt i at den er riktig og dermed objektiv (iden grad en slik diagnose kan være det).

Her er link til en undersøkelse gjort i Norge:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...rticleID=428987

Den viser at 30 % av fangene har adhd, mot 1-2% av befolkningen ellers. Overlege Pål Zeiner sier folk med adhd er overrepresentert blant kriminelle og stoffmisbrukere.

Sitert: Overrepresentert. Hyperaktivitet, rastløshet, dårlig impulskontroll og konsentrasjonsproblemer er typiske kjennetegn hos en med ADHD. 1-2 prosent av den voksne befolkningen har denne lidelsen. Dermed er personer med ADHD kraftig overrepresentert i fengslene, viser en undersøkelse Kirsten Rasmussen, professor i rettspsykologi ved NTNU, har gjort ved Trondheim Kretsfengsel.

-Et av trekkene ved ADHD er impulsivitet, de tenker ikke så godt gjennom det de gjør. Dette, gjerne kombinert med andre problemer, gjør at det lett går galt, sier Rasmussen.

Kan om ønskelig lime inn hele siden for de som fremdeles ikke tror meg.

Her er en link som viser at 50 % av kvinneneved en avdeling på Bredtvedt fengsel har adhd:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...rticleID=428991

Jeg er ikke faglært til å jobbe med ungdom. De jeg jobber med har ikke alle adhd, men noen. En del av problemstillingen er hvordan håndtere butikkbesøk for å unngå nasking (hvilket ofte skjer). Men heller ingen av disse er kriminelle.

For øvrig gjør jeg en meget god jobb og har gode referanser og godt forhold til ungdommene. Jeg jobber ikke med adferdsendring, men med samvær og sosialt fellesskap.

Beklager at mange ser ut til å tro at jeg ser ned på folk med adhd, det gjør jeg ikke. Det er mennesker som trenger hjelp og oppmerksomhet, særlig i skolen. Utdanning av "folket" er nødvendig, for mange tror at oppførsel kun er avhengig av oppdragelse, hvilket ikke alltid stemmer fullt ut. DETTE er med på å stigmatisere gruppen, som "slemme", "bråkete" og "dumme". Ikke som personer som har det annerledes i hodet sitt enn andre.

Avslutter nå, siden jeg bare provoserer, hvilket ikke var meningen. Unnskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Merkelig at ingen kan kommentere adhd og kriminalitet, når jeg fant frem dokumentasjon på at alt jeg har sagt stemmer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke voksne barn med adhd, men jeg er voksen og har selv adhd.

men jeg fungerer rimelig bra og er ikke videre kriminell.

men jeg har jo mine greier, da...

fikk ikke noen diagnose før jeg var voksen, men da falt bitene på plass.

det var også en enorm lettelse for foreldrene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Fremdeles ikke helt "overbevisende" statistikk donpedro.

.Hvis du absolutt vil ha en kommentar på dette.

tallene som kom fram var 30 % og hver 8/14 i breitvedt i Oslo..

Jeg synes nå dine uttalser var mer farlige enn dokumenterende.

Jeg vil ikke kommentere dette mer i tråden da den har sklidd nok ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Starya

Jeg tror nok det er slik at de med adhd er overrepresentert i fengsler. Dette mener jeg har sammenheng med at de ikke er blitt fanget opp i tide slik at de kunne få hjelp, manglende tilbud til medisinering for de som trenger det, samt troen på at dette er noe man vokser av seg (som kunne føre til manglende hjelp, spes før i tiden).

Merk: jeg sier ikke at man IKKE kan bli bra når man blir voksen, noen blir det. Andre lærer seg teknikker for å mestre problemene i hverdagen slik at deres handikapp blir mer usynlig. Men i mange tilfeller endrer også tilstanden seg, som jeg nevnte. Istedet for å være synlig hyperaktiv e.l. så kan personen oppleve andre problemer av en mer usynlig art. Nettopp fordi det tidligere het seg at man vokste adhd av seg, så var det vanskeligere for voksne å få et tilbud om medisin. Hadde man medisin som barn, ja så skulle man plutselig ikke trenge det lenger fordi man var blitt for gammel.

Grunnen til at jeg ikke har sansen for uttrykket "å vokse av seg" adhd, er at dette lett fester seg i folks minne, og man tar det for gitt at det er slik det er. Da kan det fort bli "vanskeligere" å være voksen med adhd, for dette er noe omverdenen mener de skal ha vokst av seg, hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå har jeg hatt kjennskap til dette med adhd i snart 30 år. Det er forskjellige grader av denne lidelsen. Før het den mbd. Det som ble sagt allerede den gang var at man KUNNE vokse det av seg, men at det er lite trolig. Lidelsen vil kansje kunne endre seg.

Hyperaktiviteten kan nok avta fra barn til voksen, men de andre problemene vil nok være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Grunnen til at jeg ikke har sansen for uttrykket "å vokse av seg" adhd, er at dette lett fester seg i folks minne, og man tar det for gitt at det er slik det er. Da kan det fort bli "vanskeligere" å være voksen med adhd, for dette er noe omverdenen mener de skal ha vokst av seg, hvis du skjønner hva jeg mener.

Skjønner hva du mener.

Men vanskelig å forklare hormonforandringene i hjernen til den personen jeg har nevnt, som igjen gjorde at ritalin ikke lenger var nødvendig, når jeg ikke kan faguttrykkene.

Mener forøvrig IKKE at dette er den normale "utviklingen " av tilstanden, og at adskillig flere voksne burde ha tilgang på medisiner for å bedre hverdagen.

Jasmin: forstår ikke helt at du synes uttalelsene mine er farlige. Du får trøste deg med at til hverdags er jeg en varm forkjemper for bedring av folk med adhd sine rettigheter. Jeg bruker også mye tid på å fortelle folk MIN historie av hvordan det var å ha destruktiv adhd i familien. Fordi, som du selv har påpekt; det er mye uforstand ute og går. Da mener jeg det er viktig å se på årsakene bak problemene enb del av personene (og familiene) opplever, i forhold til helsevesen, skolesystem og andre mennesker som tror alt skyldes dårlig oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

At det er en kjemisk ubalanse i hjernen kan vi nok være enige om, jeg tror ikke det er hormoner inne i bildet, da skulle jeg vel husket å ha hørt om det. (ikke for å være prippen nå.. :lol: )

Det som en kan se en ubalanse i er nevrotransmitterne, de stoffene sentralnervesystemet kommuniserer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...