Gå til innhold

Korsett til småbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen fjerne bekjente har en tenåringsdatter. De har i årevis tvunget henne til å gå med korsett, så hun skal få den riktige fasongen.

Jeg har ike brydd meg med det. Det er ikke min sak, og ikke er det farlig heller.

I dag leste jeg Nemi i lunchpausen. Jeg leser ofte tegneserier på pauserommet, og i dag hadde en kollega med seg et Nemi jeg ikke hadde lest før.

Lise Myhre hadde spandert en hel side på syke skjønnhetsidealer.

Stripa startet med kinesiske kvinner som fikk tærne knekt og sydd inntil foten, så foten ble liten og grasiøs. Ulempe: damen kan ikke gå.

Neste sak var disse kobberringene som en asiatisk stamme har rundt halsen. Halsen ser veldig lang ut fordi skuldrene presses ned.

Siste sak handlet om korsetter. På 1830-tallet ble små jenter tvunget til å gå med korsett. De fikk deformerte organer, og kunne ikke trekke pusten skikkelig. Uten korsettet (som var støttet av stive materialer som bein) kunne hun ikke stå oppreist.

Nemi er kjent for å være samfunnskritisk. Men er det mulig at dattera til mine bekjente lider samme skjebne? Hun ser unektelig bra ut, men jeg ante ikke at det var farlig. Vet ikke om foreldrene visste det heller. Hva skal jeg gjøre?

Jeg mailet dem en kopi av tegneserien (har fax på jobb) og de svarte at dette har jeg ingenting med.

Er det en sak for barnevernet? Og enda viktigere: Kan hun trenes til å klare seg uten korsett? Er hun allerede avhengig av det? Tror hun er 12-13 år gammel.

Skrevet (endret)

Og du er sikker på at jenta ikke har scoliose?

Ellers er jeg sikker på at du kunne ytret din bekymring på bedre måter enn å sende foreldrene en tegneserie.. Selv om jeg personlig er enig med foreldrene.

Endret av Merneith
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Og du er sikker på at jenta ikke har scoliose?

Det samme tenkte jeg.

Skrevet

Jeg begynte å bruke korsett da jeg var 14. Ikke sånt stivt plastkorsett som skolioserammede bruker, men stoff-korsett med jernspiler! Bruker det fremdeles ved behov.

Til tross for at jeg brukte korsettet daglig i mange år (daglig bruk fra jeg var 14 til jeg ble ca 22) , klarer jeg fremdeles å puste skikkelig, og jeg klarer å holde meg oppreist uten støtte...

Og selv om du ikke vet det, er det mest sannsynlig en medisinsk grunn til at denne jenta bruker et korsett, ikke at hun skal få "riktig fasong" som du synes å mene!

Skrevet

Ser korstettet omtrent slik ut: http://images.google.co.uk/imgres?imgurl=h...%3Doff%26sa%3DN

Eller mer i retning: http://www.galleryserpentine.com/productsl...amp;selection=3

Er det førstnevnte er det skoliose og medisinsk behandling, er det sistnevnte vil jeg si det er langt over streken. Å kle opp et barn for at det skal se mest mulig tiltrekkende ut på den måten får de fleste varselklokkene hos meg til å kime.

Når det gjelder det rent fysiske ved det kan jeg dessverre for lite om korsettrening til at jeg kan si særlig om det, men som du allerede er inne på er det enkelte ekstreme tilfeller at musklene svekkes og indre organer forskyves. Det kan normalt sett rettes opp igjen, og er som sagt svært sjelden. Men det er ikke umulig å få skader ved bruk av ekstreme korsetter 23-24 timer i døgnet.

Skrevet

Det er ikke noe medisinsk korsett, nei. Det er et sånt som brukes ved fine anledninger. Men hun har det på seg under klærne så det ikke synes at hun har det. Og alle tror vel at hun er skapt sånn.

Skrevet

Hvordan løses dette praktisk mon tro? F.eks. når hun dusjer etter gymtimene? :klø:

Skrevet
Det er ikke noe medisinsk korsett, nei. Det er et sånt som brukes ved fine anledninger. Men hun har det på seg under klærne så det ikke synes at hun har det. Og alle tror vel at hun er skapt sånn.

Hehe, hva i alle dager gjør du med naboungen siden du vet dette?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg regner med at klassevenninnene hennes har sett henne i gymtimene og i dusjen. Men hvis du bare så henne på gaten et par ganger, ville du ikke sett korsettet.

Jenta med korsettet er venninna til dattera mi. Foreldrene kjenner jeg bare fra foreldremøter og slikt. Hun er innom av og til, men siden vi bor i en trang leilighet, er barna som regel hos korsettjentas familie. Jeg kjenner dem ikke så veldig godt, og det gjør dette vanskelig for meg.

Du merker at hun har korsett på seg. Ikke bare på timeglassfasongen, men også fordi jeg spurte min datter om denne jenta etter at jeg leste Nemi.

Endret av Lystaker
Skrevet
Noen fjerne bekjente har en tenåringsdatter. De har i årevis tvunget henne til å gå med korsett, så hun skal få den riktige fasongen.

Jeg har ike brydd meg med det. Det er ikke min sak, og ikke er det farlig heller.

"Du merker at hun har korsett på seg. Ikke bare på timeglassfasongen, men også fordi jeg spurte min datter om denne jenta etter at jeg leste Nemi."

Hvor lenge har du vist dette? Var avvikende utsagn du kommer med.

Skrevet (endret)

Har TRODD det lenge. Har VISST det siden jeg spurte min datter.

Fant først nå ut at hun bruker det permanent.

Endret av Lystaker
Skrevet

Tråden er ryddet.

M@msen - moderator

Skrevet
Jeg regner med at klassevenninnene hennes har sett henne i gymtimene og i dusjen. Men hvis du bare så henne på gaten et par ganger, ville du ikke sett korsettet.

Nå finnes det faktisk korsetter som brukes i medisinsk behandling som ikke ser ut som torturinstrumenter og tvangstrøyer. Det har nemlig skjedd en del med utseende på ortopediske hjelpemidler de siste årene. Og hvordan vet du at din datter og hennes venninner ikke tar feil? Jeg antar de er på samme alder og jeg vil tro at de fleste 12 - 13-åringer har begrensede kunnskaper om bl.a. scoliose og medisinske korsetter. Det kan t.o.m. hende at jenta som går med korsettet lyver om situasjonen fordi hun synes det er flaut.

Hvordan merker du forresten et korsett ved å spørre din datter? :klø:

Skrevet

Det vet du ikke!

Mitt korsett ser nesten ut som en "bustier", og det er så absolutt et medisinsk korsett, og ikke noe jeg går med for moro skyld! :nei:

Skrevet

For å begynne med litt generell informasjon. "Pynte"-korsetter (for å skille fra medisinske korsetter) som er brukt riktig gir ingen varige skade, selv om de brukes døgnet rundt og kan se ganske ekstreme ut. De er ikke anbefalt at man skal begynne med korsett-trening før etter at kroppen er ferdig-utviklet. De fleste fremstillinger av korsetter fokuserer gjerne på de mest ekstreme tilfellene, og mange har direkte faktafeil (kan ikke huske at det var feil i den artikkelen du referer til, men det var helt klart fokus på ekstreme tilfeller). Det største problemet med korsetter er mytene rundt dem og at folk ikke undersøker nøye før de setter igang med å bruke dem.

Så over til situasjonen du nevner. Du vet alt for lite om grunnene til at hun går med det til at du kan ha noe som helst mening. Måten du angrep "problemet" på var taktløst og smakløst, og foreldrene hennes hadde helt rett i reagere som de gjorde. Det kan (som flere sier) være medisinske orsaker til det, og det kan vært at hun oppfatter at foreldrene tvinger henne til å gå med det for at hun skal se "pen" (dvs. normal) ut. Det kan være at hun synes det er litt flaut, og ikke vil si grunnen til klassveninner. Eller det kan være at hun går med det fordi hun selv synes det er pent. Det kan til og med være at det ikke er et ordentlig korsett, men bare et med plastspiler, som hun bruker fordi hun synes hun er litt lubben. En 14-åring er ikke for ung til å begynne å bruke korsett, bare man er forsiktig og ikke strammer for mye.

Måten jeg ville ha gjort det, hvis jeg virkelig var bekymret for barnet, var å be datteren invitere henne hjem til dere litt oftere, og observert hvordan hun hadde og spurt noen forsiktig spørsmål rundt korsett-bruken (vær nyskjerrig, ikke anklagende eller bekymret!). Siden kunne du kanskje prøve å bli litt mer kjent med foreldrene og så prøve å forsiktig ta det opp med dem (igjen nyskjerrig). Et annet råd er jo å ringe læreren deres. Skolen hadde garantert merket noe hvis noe var galt, og kanskje de kunne fortelle deg at de har pratet med foreldrene, og alt er i orden.

Til syvende og sist synes jeg som foreldrene til denne jenta at dette har du ikke noe med, med mindre du virkelig ser at jenten lider.

Skrevet

Eh.. Det hadde vært litt mer troverdig hvis du klarte å holde deg til samme historie..

Først skriver du: Noen fjerne bekjente har en tenåringsdatter. De har i årevis tvunget henne til å gå med korsett, så hun skal få den riktige fasongen.

Så skriver du at det er en jente som går i samme klasse som datteren din..

I en annen tråd skriver du om navn til små barn, jeg antar derfor at du ikke engang har barn enda..

Skrevet
jeg antar derfor at du ikke engang har barn enda..

Hvordan kan du anta det?

Gjest Miss rik og fantastisk
Skrevet

Jeg bruker korsett på min 10åring for jeg vil at hun skal bli modell og det vil hun også selv.. Jeg vil jo ikke hun skal bli mobeoffer fordi hun har sånn fleskering rundt magen som hun skulle vært en fattig unge..

• 3 år senere...
Skrevet

Jeg bruker korsett på min 10åring for jeg vil at hun skal bli modell og det vil hun også selv.. Jeg vil jo ikke hun skal bli mobeoffer fordi hun har sånn fleskering rundt magen som hun skulle vært en fattig unge..

feil instilling.. mener du at "fattige" eller ikke så velstående som deg selv ser automatisk stygge ut? det er greit å bruke korsett hvis barnet selv også ønsker det, men å gjøre det med en slik instilling er jo faktisk sykt... hold barnet i aktivitet så får du en sunn og frisk unge, lær ungen å komunisere med andre og være sosial så slipper du mobbing..

mer komplisert enn det er det ikke mor.

Skrevet

Pst, denne tråden er 4 år gammel, så du får nok ikke noe særlig respons fra anonym over deg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...