Gå til innhold

sa opp jobben , useriøst firma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer sa opp jobben i dag. Han har en tid jobbet innennfor et privat, noe for useriøst håndtverker firma, og i dag fikk han rett og slett nok! Til tross for at min samboer har etterlyst jobbkontrakten lenge, har denne ennå ikke kommet. Etter mye problemer og at det toppet seg i dag, valgte han å gå på dagen.

Det vi lurer på nå:

Han har rett på å kreve utbet. lønn og feriepenger nå med det samme, nå som han slutter?

Han har ikke fått kontrakt. Vil det likevel være best om han leverer en skriftelig oppsigelse i tillegg til det muntlige?

Hvordan er det i forhold til videre jobb - kan han straks søke seg inn i nytt firma , eller kreves der en slags "karantenetid"?

Har han krav på dagpenger eller lignende nå som han går uten jobb?

Mange spørsmål her. Men likevel kjenner jeg at jeg nå er SÅ letta, nå som samboeren min er utenfor dette useriøse firmaet. Sansynligvis blir vel humøret hans bedre også nå ;)

Takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Min samboer sa opp jobben i dag. Han har en tid jobbet innennfor et privat, noe for useriøst håndtverker firma, og i dag fikk han rett og slett nok! Til tross for at min samboer har etterlyst jobbkontrakten lenge, har denne ennå ikke kommet. Etter mye problemer og at det toppet seg i dag, valgte han å gå på dagen.

Det vi lurer på nå:

Han har rett på å kreve utbet. lønn og feriepenger nå med det samme, nå som han slutter?

Ikke på dagen, men han kan kreve å få dem utbetalt på første ordinære lønningsdag etter at han har sluttet i stillingen.

Han har ikke fått kontrakt. Vil det likevel være best om han leverer en skriftelig oppsigelse i tillegg til det muntlige?

Helt klart! Selv om han ikke har kontrakt, har han en måneds oppsigelse iht. Arbeidsmiljøloven og strengt tatt har han arbeidsplikt i denne perioden med mindre han gjør avtale med firmaet han slutter i om at dette løses på en annen måte. Oppfyller han ikke arbeidsplikten sin, kan firmaet skape problemer for ham og i ytterste konsekvens gå til søksmål. (Jeg tror imidlertid det er svært liten sannsynlighet for det i dette tilfellet). Å gå på dagen er aldri noen god løsning med mindre det er gjensidig forståelse mellom partene og det blir gjort en avtale om det.

Hvordan er det i forhold til videre jobb - kan han straks søke seg inn i nytt firma , eller kreves der en slags "karantenetid"?

Det finnes ingen karantenebestemmelser.

Nei, ikke før om tre måneder i og med at han selv har sagt opp. P.g.a. det har han åtte ukers "karantene" i forhold til dagpenger og denne perioden regnes fra oppsigelsestidens utløp uavhengig av om han jobber i denne perioden eller ikke.

Mange spørsmål her. Men likevel kjenner jeg at jeg nå er SÅ letta, nå som samboeren min er utenfor dette useriøse firmaet. Sansynligvis blir vel humøret hans bedre også nå ;)

Skrevet

Normalt sett ikke, når man sier opp selv har man åtte ukers karantene på dagpenger. Viktig å huske at karantenen regnes fra når man søker om dagpenger, og ikke oppsigelsen, så han bør stikke innom Nav med en gang. Han bør også skrive en skriftlig oppsigelse, for å ha og legge med dagpengesøknaden sin.

Men, man kan også søke om å slippe denne karantenen, dersom det er gode grunner for det. Og en useriøs arbeidsgiver kan være god nok grunn, kommer litt an på situasjonen og saksbehandleren som får søknaden. Dette søker man om på det vanlige dagpengeskjemaet, og da bør han beskrive lett hva som var galt med arbeidsgiver, og det beste er om man feks kan nevne konkrete brudd på arbeidsmiljøloven, vise dokumentasjon på dette osv.

Skrevet

Det vi lurer på nå:

Er usikker, men han har i alle fall rett til dette når det er normal lønningsdag. Sa selv opp på dagen en gang, og fikk problemer med å få lønn (hadde og fikk ikke kontrakt...). Men jeg truet med å ringe kommunen som hadde gitt løyve til firmaet og da fikk jeg lønna og feriepengene mine raskt.

En skriftlig oppsigelse er sikkert ikke dumt, selv om jeg ikke leverte det da jeg jobbet uten kontrakt. Det var pga. at jeg ikke fikk kontrakt at jeg sluttet, det ble litt for useriøst for meg.

Det er ingen karantenetid

Det er vel noen ukes karante på dagpenger når han selv har sagt opp, men offisielt har han jo ikke hatt fast jobb, så jeg ville søkt dagpenger og forklart grunnen.

Kan ikke tro at Aetat er så ridige at de nekter han dette, når alternativet er å jobbe uten kontrakt. Å jobbe uten kontrakt er jo å aldri vite om man får lønn osv.

Men hvorfor er han ikke med i en fagoriginisasjon? De kunne hjulpet han mht kontrakt og alle disse spørsmålene. Vet egentlig ikke om de ville gjort så mye, men har hørt at det er lurt, men har også hørt at enkelte firma helst ikke vil ha ansatte som er fagoriganiserte.

Skrevet

Takker for fine svar fra dere!

Tenker å gi dere litt mer bakgrunn for hvorfor min kjære valgte gå på dagen :

Ja, han skulle så absolutt vært fagorganisert,ser tydelig det. men nå var det altså ikke slik i dette tilfelle, desverre. I og med han kjente gutta så godt fra før av, tenkte han rett og slett ikke på det....

Dette var mer eller mindre en familiebedrift. Familie og venner som jobbet sammen. Fler av de yngre i firmaet er ikke faglærte, ennå... Min kjære kjente til disse gutta. Har vokst opp i samme gate.

Jeg vet at min kjære gjorde en utmerket jobb. Og som ung, faglært så var det lett for "sjefene" å friste han inn i firmaet.

Han ble lovet så mangt. God lønn og flere passende goder. Dette var løfter som ikke ble fulgt opp. Kontrakt fikk han ikke. Spurte om dette flere ganger, men den dukket ikke opp... Der var også tilfller der lønn ikke kom på vanlig tidspunkt. Samboeren min skyr konlikter og er (litt for) stille av og til.. enkelt å utnytte seg av.

Jeg har sett dette hele veien.

Hele perioden han har jobbet i dette håndtverkerfirmaet , har han vært mye stresset og deppa. Slitsomt! Han har opplevd føle seg presset. I og med han er en av få unge faglærte, har han ofte følt han må gå og "rydde opp" etter deres feil. Til tross for dette er det han som har måttet tåle kjeften (som den nye og faglærte utenifra) om der er noe som ikke er på plass eller de foreks. ligger etter skjema. Sosialt har han også følt seg utenfor.

Vet min kjære gjør en utmerket jobb. I det tidligee firmaet fikk han virkelig mye skryt og der var mye snakk om at han skulle forfremmes!

I går jobbet han sammen med de to "sjefene" i firmaet da han nok en gang ble angrepet og "hakket på". De hevet stemmen, stod på hver sin side og kjeftet høylytt om det ene og det andre. Hvor dårlig han var osv. osv. De andre gutta får aldri kjeft på denne måten . Å skrike og angripe en ansatt på denne måten ser jeg på som helt uhørt og uproft! Er selv "sjef" innenfor en liten del i en bedrift og kunne aldri funnet på opptråd lignende ovenfor en av mine!...

Han valgte gå på dagen, noe jeg støtter fult ut ettersom situasjonen er som den nå er. Han leverte et oppsiglesesbrev i dag der han også nevner "at han ser at lønn og feriepenger utbetales på lønningsdato". - Så får vi se hvordan dette går. Nå er det jo sjefen selv som står for utbetaling ikke et eget regnskapsfirma.

Forstår nå han kan få problemer med å få dagpenger ettersom han sa opp selv og gikk på dagen. Dette kan ta opp til tre mnd om jeg forstod dere rett? men der er ingen karantenetid på å lete etter nye jobber?

Jeg vet han vil få seg en god ny jobb så snart han går ut på markedet og ser - i og med faglært i sitt yrke med gode attester - og virkelig behov for folk med hans kompetanse i dag.

Håper bare ikke det blir noe styr rundt dette med at han valgte gå på dagen. Var jo under noe spesielle omstendigheter. Virket ikke som om de to "sjefene" brydde seg heller. For meg føles det i dag bare som en lettelse - har fått tilbake den glade kjæresten min igjen.

Jeg hadde jo støtet han uansett hvilken beslutning han hadde tatt, men ser at dette så absolutt føles som det beste for han.

Videre har han da i allefall lært : Han må melde seg inn i en fagorganisasjon nå som han skal jobbe videre.

Skrevet
Forstår nå han kan få problemer med å få dagpenger ettersom han sa opp selv og gikk på dagen. Dette kan ta opp til tre mnd om jeg forstod dere rett? men der er ingen karantenetid på å lete etter nye jobber?

Jeg vet han vil få seg en god ny jobb så snart han går ut på markedet og ser - i og med faglært i sitt yrke med gode attester - og virkelig behov for folk med hans kompetanse i dag.

Selv om dere tror han vil få seg ny jobb snart, så bør han registrere seg hos nav likevel, i tilfelle det ikke går, siden karantentetiden gjelder fra man melder seg. 4 uker karantene er det uansett, de 8 ukene gjelder hvis man sier opp selv.

At han ikke har fått kontrakt, og at lønnsutbetalingene har vært litt tilfeldige kan være god nok grunn til å få slippe karantenetiden på 8 uker også, så jeg ville prøvd å søke.

Uansett er det beste er jo selvsagt om han får en ny jobb innne 4 uker, men om ting går galt er det greit å ett sikkerhetsnett. I forhold til rettigheter ved sykdom ol, er det også greit å ha registret seg hos nav.

Skrevet

Det vi lurer på nå:

MED DET SKRIKENDE BEHOVET FOR HÅNDTVERKERE, SÅ TRENGER HAN IKKE GÅ LEDIG EN TIME....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...