Gjest majamor Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 En bekjent av meg eier en leilighet i et borettslag. For en tid tilbake ble leiligheten over henne solgt og den nye eieren har siden drevet på og pusset opp. Etter gjentatt kraftig boring fra leiligheten over oppdaget min bekjent at kjøkkenveggen hennes hadde fått en stor og lang sprekk, og det var kommet vann inn i kjøkkenskapene hennes. Hun tok kontakt med borettslaget og de igjen med boligbyggelaget som kontaktet en takstmann fra deres forsikringsselskap som kom og sjekket skaden. Nå har hun omsider fått taksten på skaden og den ble ikke så stor, og i tillegg er egenandelen på kr. 6000,-, dobbelt så mye som skaden er taksert til. Dvs. at uansett så sitter hun der med utgiftene for å dekke skaden forvoldt av en annen leilighetseier. Eller er det andre muligheter for henne å få dekket skadene på sin leilighet, påført henne av naboen i leiligheten over - det føles ikke helt rettferdig at hun selv skal dekke disse skadene. Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Dette er jo ordinær erstatningsrett dette: hun må rette et regresskrav til den som har forvoldt sakden (naboen over), så må h*n betale egenandelen hun må ut med.
Gjest majamor Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 Dette er jo ordinær erstatningsrett dette: hun må rette et regresskrav til den som har forvoldt sakden (naboen over), så må h*n betale egenandelen hun må ut med. Og hvordan gjør vi det sånn litt mer detaljert, for oss noviser eller analfabeter i jussens verden? Ellers takk forresten.
emi Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest HB Skrevet 13. september 2007 #5 Skrevet 13. september 2007 Er du sikker på at hun må betale egenandelen? Jeg mener å huske fra min tid i borettslagsstyre at borettslaget måtte betale egenandelen da det ble vannskade i en leilighet (måtte legges ny parkett), enda skaden var forårsaket av eieren i leiligheten. Er hun uenig i taksten bør hun jo klage på den eventuelt be om at skadene blir utbedret av forsikringsselskapet. Hilsen Lille meg
Arwen Skrevet 13. september 2007 #6 Skrevet 13. september 2007 De to like trådene er flettet sammen. Arwen (mod)
Gjest majamor Skrevet 14. september 2007 #7 Skrevet 14. september 2007 De to like trådene er flettet sammen. Arwen (mod) Fint, takk skal du ha. Til dere alle, takk for tips, skal sjekke ut hvilken vei som må gås herfra.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2007 #8 Skrevet 14. september 2007 Hun bør i hvert fall ikke kontakte advokat og saksøke naboen. Det koster mye mer!
Gjest Blondie65 Skrevet 14. september 2007 #9 Skrevet 14. september 2007 Nice try borettslag - prøv igjen. Det er naboen OVER som har forvoldt skaden som skal dekke den, reparere den og eventuelt bruke sitt forsikringsselskap - eventuelt kan det bli enighet mellom hans og hennes forsikringsselskap om hvem som dekker hva. Det er da totalt urimelig at det er den som har uforskyldt fått skaden som skal betale? Kontakt eget forsikringsselskap og spør dem, deretter skriver hun et brev til naboen over med kopi til borettslaget der hun gjør oppmerksom på skadens omfang, taktsmannens vurdering og et krav om at dette betales av den som forvolder skaden, med en skriftlig svar frist på 14 dager. Jeg hadde ALDRI gitt meg på denne saken - hun skal ikke betale for skade forvoldt av andre. Den eneste som kan måtte komme til å betale noe her er han som har forvoldt skaden og hans forsikringsselskap.
emi Skrevet 14. september 2007 #10 Skrevet 14. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Blondie65 Skrevet 14. september 2007 #11 Skrevet 14. september 2007 Er du helt sikker på dette Blondie 65? Mulig det har kommet nye lover om dette, men før var det iallefall sånn at ingen kunne forsikre sin egen leilighet - det var det borettslaget eller sameiet som gjorde. Så må hver enkelt beboer tegne egen innboforsikring. Borettslagets/sameiets forsikring skulle da dekke skade på alt fast som i dette skadetilfellet er vegg og vanninntrenging. Men jeg er helt enig med deg at hun ikke må gi seg i denne saken når det gjelder egenandelen. Jeg har aldri eid borettslagsleilighet så om det gjelder spesielle regler for det vet jeg ikke. Uansett hvordan det forholdet er så skriver hun likevel brev der hun gjør naboen oppmerskom på taktsmannens vurdering og at han skal dekke denne skaden/egenandelen og med 14-dagers svarfrist. Nei det er ingen grunn til å gi seg her.
emi Skrevet 14. september 2007 #12 Skrevet 14. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Mayamor Skrevet 14. september 2007 #13 Skrevet 14. september 2007 Jeg husker naboen over oss fikk lekk i vaskemaskin da alle var på jobb og skole. Vaskemaskinen stod på kjøkkenet uten sluk i gulvet, og resultatet ble rennende vann nedover veggene på vårt kjøkken. Da betalte ikke vi en eneste krone i egenandel; det var forsikringen til de over som dekket alt. Inkludert håndtverkere som tørket opp med byggtørk og tapetserte på ny.
Gjest Mayamor Skrevet 14. september 2007 #14 Skrevet 14. september 2007 Hun kan da ikke kreve naboen for noe som helst før hun har fått avklart hva forsikringsselskapet til 'whatever' dekker. Det er naboens problem.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. september 2007 #15 Skrevet 14. september 2007 Det er naboens problem. Det er det jeg også mener. Naboen burde være den som sørget for takst, problemretting og betaling av skaden, hvordan han får dekket det er ikke den som har blitt skadet sitt problem. Kun når hun SELV er skyldig eller medskyldig i skaden er det hun som skal rette krav og få egenandel. Siden naboen ikke forstår dette selv må altså HUN sende et krav til naboen, med kopi til borettslaget, hvor hun forespør når hun kan forvente at skaden blir utbedret og med en svarfrist.
emi Skrevet 14. september 2007 #16 Skrevet 14. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
emi Skrevet 14. september 2007 #17 Skrevet 14. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
emi Skrevet 14. september 2007 #18 Skrevet 14. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Blondie65 Skrevet 14. september 2007 #19 Skrevet 14. september 2007 Mulig jeg misforstår deg Blondie65, men er dette bare synsing? Hvis du kjører på en bil og forvolder at den må ha nytt panser, hvem må da dekke skaden? Du eller bileier? Hva om det er et firma som har forsikret bilen du ødelegger? Spiller det noen rolle? Det er den som forvolder skaden som også må utbedre og rette den. Den eneste grunnen til at det kommer et forsikringsselskap inn i bildet er at det er slik at vi kan forsikre oss mot konsekvensene av slike uhell. Det vedkommer ikke den skadelidte om skadeforvolder er forsikret eller ikke eller HVOR denne er forsikret. Jeg prøvde å finne lovregler for dette, men det har jeg ikke her. Det har jeg nok hjemme.
Betsy Skrevet 14. september 2007 #20 Skrevet 14. september 2007 Skadeserstatningsloven § 4-2: (skadevolderens stilling når skaden er dekket ved forsikring) 1. I det omfanget det er på det rene at en skade kan kreves dekket av forsikring for tingskade eller annen formuesskade, kan den skadelidte bare gjøre gjeldende sitt erstatningskrav mot den ansvarlige skadevolder dersom skaden er voldt: a) ved forsett eller grov uaktsomhet av den ansvarlige selv, eller b) i hans yrke, ervervsvirksomhet eller dermed likestilt virksomhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå