Gå til innhold

Røde linser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en pakke røde linser i skapet som det er litt dårlig omsetning på, så det ser ut til at jeg trenger inspirasjon.

Noen med oppskrifter eller gode forslag til bruk? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker røde linser enten i linsesuppe (boks tomater, en hakket løk, en neve linser og en del buljong/kraft), eller i tomatsauser til f.eks pastaen.

Skrevet

Jeg vil gjerne reklamere for denne curryen (sikkert for ca. femtiende gang. :fnise:)

Dessuten har jeg laget en veldig god dal av røde linser og mungbønner noen ganger - skal se om jeg kan finne oppskriften. :)

Skrevet
Jeg vil gjerne reklamere for denne curryen (sikkert for ca. femtiende gang. :fnise:)

Jeg har prøvd denne oppskriften etter å ha lest om den her inne, og den er virkelig god! Anbefales :)

Skrevet

Takk for tips! :)

Den curryen har jeg definitivt lest om før, ja :ler: - skal prøves!

Skrevet

Her er en annen oppskrift, hentet fra en av Madhur Jaffreys bøker (vet ikke hvilken, jeg skrev den av da jeg var på besøk hos søsteren min en gang). Jeg har laget den et par ganger. Både fremgangsmåte og ingrediensliste minner veldig om en viss marokkansk ertesuppe.

For øvrig skrev M.J. i introduksjonen at hun pleide å lage denne et par ganger pr. uke.

Til 2 personer:

60 g tørkede mungbønner

60 g tørkede røde linser

1/2 ts gurkemeie

salt

1 ss nøytral olje

en god klype asafoetida (det er mulig man kan utelate dette hvis det er vanskelig å få tak i)

1 ts hel spisskummen

3 hele, røde tørkede chilipepper (hvis du ikke har det kan du i stedet smake til med cayennepepper før servering)

1 sjalottløk (eller 1/4 liten vanlig løk) i tynne skiver

ev. smør

Skyll linsene/bønnene godt, og kok dem i 4 dl vann tilsatt 1/2 ts gurkemeie til de blir møre (ca. 45-50 minutter).

Når det er ca. 10 minutter igjen av koketiden: Varm oljen i en liten stekepanne. Tilsett asafoetida, og la steke ca. 10 sekunder. Tilsett spisskummen, og la det steke i rundt 20 sekunder. Tilsett chilipepperne og la dem steke i noen sekunder til de blir mørke. Ha i løk, og la den steke til den begynner å få farge. Pass på varmen slik at løken ikke blir brent.

Når linsene/bønnene er ferdige: Smak til med salt, og rør inn innholdet fra stekepannen. (Smak til med cayennepepper dersom retten ikke er sterk nok, eller dersom du ikke har tørkede røde chilipepper.)

Denne retten blir ekstra god dersom man rører inn smør før servering. Jeg forsøker å være litt sunn for tiden så det utelater jeg. :ler:

Skrevet (endret)

Dessuten har jeg laget en veldig god dal av røde linser og mungbønner noen ganger - skal se om jeg kan finne oppskriften. :)

Æsj, der kom du meg i forkjøpet! :fnise: Jeg elsker denne curryen! :)

Edit: Oppskriften ved siden av, den med grønne bønner er også HELT fantastisk!! sikle:

Endret av Rainbow Brite
Skrevet
Æsj, der kom du meg i forkjøpet! :fnise: Jeg elsker denne curryen! :)

Jeg fant den først, så det så! :tunge1:

Skrevet
Jeg fant den først, så det så! :tunge1:

Detaljer kjære, DETALJER!!!

:plystre:

Skrevet

En veldig enkel måte å bruke linsene på, er å erstatte noe av kokevannet med wok-saus fra pose. (Blue Dragon... e.l) Kjapt og enkelt når matlaging skal gå fort...

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)
:spise: Takk for gode tips, bada (evt. Rainbow Brite). Røde linser er godt, men jeg er ikke flink nok til å bruke dem på nye og spennende måter. Endret av Frk Åberg
Gjest Mea Culpa
Skrevet

Her er min beste oppskrift. Lager den som regel bare med linser, hvitløk, hermetisk tomat, løk, malt ingefær og karripulver. Har faktisk ikke lagd den etter oppskriften enda, har jo aldri sennepsfrø og slikt i hus. :ler:

Men det blir veldig godt, og enkelt på min måte og.

KRYDRET AUBERGIN DHAL

3 ss olje

2 løk, finhakket

4 hvitløksbåter

1 ts revet frisk ingefær

1 ss karve

1 ss svarte sennepsfrø

2 ss karrypulver

175 g røde linser

6 dl vann

1 aubergin, delt i passende biter

8 cherrytomater

8 ss frisk koriander

Stek løk, hvitløk og ingefær i oljen. Tilsett linser og vann.

Kok opp og tilsett aubergin og tomater. Småkok i 25-30 min.

Dryss koriander over og server!

Skrevet

Igjen: Takk for svar! Det blir røde linser på mandag. :)

Skrevet
Her er en annen oppskrift, hentet fra en av Madhur Jaffreys bøker (vet ikke hvilken, jeg skrev den av da jeg var på besøk hos søsteren min en gang). Jeg har laget den et par ganger. Både fremgangsmåte og ingrediensliste minner veldig om en viss marokkansk ertesuppe.

For øvrig skrev M.J. i introduksjonen at hun pleide å lage denne et par ganger pr. uke.

Til 2 personer:

60 g tørkede mungbønner

60 g tørkede røde linser

1/2 ts gurkemeie

salt

1 ss nøytral olje

en god klype asafoetida (det er mulig man kan utelate dette hvis det er vanskelig å få tak i)

1 ts hel spisskummen

3 hele, røde tørkede chilipepper (hvis du ikke har det kan du i stedet smake til med cayennepepper før servering)

1 sjalottløk (eller 1/4 liten vanlig løk) i tynne skiver

ev. smør

Skyll linsene/bønnene godt, og kok dem i 4 dl vann tilsatt 1/2 ts gurkemeie til de blir møre (ca. 45-50 minutter).

Når det er ca. 10 minutter igjen av koketiden: Varm oljen i en liten stekepanne. Tilsett asafoetida, og la steke ca. 10 sekunder. Tilsett spisskummen, og la det steke i rundt 20 sekunder. Tilsett chilipepperne og la dem steke i noen sekunder til de blir mørke. Ha i løk, og la den steke til den begynner å få farge. Pass på varmen slik at løken ikke blir brent.

Når linsene/bønnene er ferdige: Smak til med salt, og rør inn innholdet fra stekepannen. (Smak til med cayennepepper dersom retten ikke er sterk nok, eller dersom du ikke har tørkede røde chilipepper.)

Denne retten blir ekstra god dersom man rører inn smør før servering. Jeg forsøker å være litt sunn for tiden så det utelater jeg. :ler:

Denne må jeg teste ut! :spise:

Men, to ting:

1. Hva er asafoetida?

2. Og tror du man kan bruke avskallede mungbønner (mung dal) i steden for vanlige? For det har jeg nemlig..

:sol:

Skrevet
Denne må jeg teste ut! :spise:

Men, to ting:

1. Hva er asafoetida?

2. Og tror du man kan bruke avskallede mungbønner (mung dal) i steden for vanlige? For det har jeg nemlig..

:sol:

Asafoetida (staves også asafetida noen ganger, og heter også hing eller heeng (navn på indiske krydder er ikke enkelt :ler:)) er et krydder som brukes mye i retter med bønner og linser, da det visstnok gjør disse rettene mer lettfordøyelige. Det lukter ganske vondt, men smaken endrer seg veldig når det blir varmebehandlet, og det gir da en slags mild løksmak. Det går sikkert an å utelate det. Ellers kan du jo bestille fra . De tar 2,95 pund for å sende til Norge uansett hvor mye man bestiller, og man får varene etter få dager.

Jeg tror helt sikkert at man kan bruke avskallede i stedet for vanlige mungbønner. :)

Skrevet

Når jeg er alene, lager jeg gjerne en liten kjapp smårett med linser - freser rødløk i olje, tilsetter linsene og freser til de blir blanke, heller så over kyllingfond og en god klype dhukka (må innrømme jeg sjelden får lagd denne blandingen, kjøper den ferdig på Granit), og lar dette koke til linsene er møre. Tilsetter så oppskåret grov pølse eller grillet/stekt kylling i biter, og lar det hele varmes opp før jeg spiser det hele med en iskald øl til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...