Gå til innhold

Gifte seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev dette innlegget for en tid tilbake siden, men finner det rett og slett ikke igjen :S

Uansett; jeg og forloveden min skal gifte oss (ikke nå med en gang, men om et par år)...

Ingen av oss er kristne, så vi ønsker ikke noe kirkebryllup. Vi vil allikevel ha en seremoni som ligner på den man får i kirken, med musikk, brudekjole, og alt som hører til. Det som er feil er bare presten, kirka, og det som blir sagt. Hos byfogden blir det liksom ikke helt sånn som vi har lyst til. Vi ønsker en seremoni med mange gjester, og romantisk og flott :)

Men hvor gjør man det? Går det an å få byfogden til å komme til vårt lokale og gifte oss der? Eller kan noen andre vie oss?

:) Takknemlig for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skrev dette innlegget for en tid tilbake siden, men finner det rett og slett ikke igjen :S

Uansett; jeg og forloveden min skal gifte oss (ikke nå med en gang, men om et par år)...

Ingen av oss er kristne, så vi ønsker ikke noe kirkebryllup. Vi vil allikevel ha en seremoni som ligner på den man får i kirken, med musikk, brudekjole, og alt som hører til. Det som er feil er bare presten, kirka, og det som blir sagt. Hos byfogden blir det liksom ikke helt sånn som vi har lyst til. Vi ønsker en seremoni med mange gjester, og romantisk og flott :)

Men hvor gjør man det? Går det an å få byfogden til å komme til vårt lokale og gifte oss der? Eller kan noen andre vie oss?

:) Takknemlig for svar

Vi skal gifte oss i regi av Humanetisk forbund Humanetisk forbund. Følte vi fikk veldig negativt svar av dem på mail, jeg ble veldig skuffet og vi vurderte faktisk kirkebryllup i stedet, men så kom vi til at det ble helt feil når ingen av oss er kristne...så vi ringte til dem, og da var alt i orden (vi tolket det sånn på mail at de ikke ville sette av datoen til oss fordi det var for lenge til, juni 2009).

Så vil anbefale dere å kontakte dem, fordel om dere er medlemmer, da blir dere prioritert før ikke-medlemmer når det gjelder dato og tid og får rimeligere pris. Koster 3700 for medlemmer, og blir ganske personlig tror jeg, vigsleren kommer hjem til en to ganger for å bli kjent med brudeparet og kunne holde en personlig tale.

Vielsen kan såvidt jeg har forstått skje hvor som helst bare ikke på "hellig grunn". HEF Bergen har foreløpig ikke egne lokaler, så dere må selv finne egnede lokaler eller søke til kommunen om å ha vielsen i en park e.l. (men dette tror jeg som oftest bare er en formalitet).

Tror man kan få en vigsler fra byfogden til å holde vielsen et annet sted enn på tinghuset ja, men vet ikke om dette blir fullt så personlig...kanskje noen andre har erfaring med dette

Skrevet

Hmm... Jeg ønsker ikke å melde meg inn i human-etisk forbund, trives godt med å være uten noe som helst :P

Forloveden ønsker ikke å melde seg ut av statskirken heller, fordi han syns det er litt tradisjon.

Men ja, byfogden også går jo an. Personlig? Det tror jeg ikke det blir med mindre man faktisk kjenner den som vier. Presten kjenner deg ikke - han bare sier at gud fikk dere sammen, og det sier han til alle. Hva de i human-etisk forbund sier, aner jeg ikke, men tror ikke det er så mye mer personlig der :)

Kanskje noen flere har erfaring med å ta med byfogden ut fra "kontoret" ? =) hehe

Skrevet
Hmm... Jeg ønsker ikke å melde meg inn i human-etisk forbund, trives godt med å være uten noe som helst :P

Forloveden ønsker ikke å melde seg ut av statskirken heller, fordi han syns det er litt tradisjon.

Men ja, byfogden også går jo an. Personlig? Det tror jeg ikke det blir med mindre man faktisk kjenner den som vier. Presten kjenner deg ikke - han bare sier at gud fikk dere sammen, og det sier han til alle. Hva de i human-etisk forbund sier, aner jeg ikke, men tror ikke det er så mye mer personlig der :)

Kanskje noen flere har erfaring med å ta med byfogden ut fra "kontoret" ? =) hehe

Du MÅ ikke være medlem, er bare en fordel hvis det er mange som skal gifte seg samme dag, da får dere prioritet. Så dere kan velge dem uten å være medlem...men hvis dere heller vil ha byfogden skal dere selvfølgelig heller velge det...bare at jeg aner ingenting om hvordan det foregår, så får håpe noen andre kan hjelpe deg der... :)

Skrevet

aha, da så =)

Ja, det er jo absolutt en fordel med en personlig tale, og utrolig greit å bli litt kjent med vedkommende før man blir viet :)

Skrevet
Eller kan noen andre vie oss?

Ja, jeg kan vie dere. Dere kan vies borgerlig eller kirkelig - fritt valg. Dere kan vies der det er praktisk gjennomførbart - fritt valg. Vigselen er gratis. Dere behøver ikke være medlem av noe, og blir heller ikke medlem av noe. Dere kan tro akkurat hva dere vil - eller la være å tro noe som helst. Her er mer opplysninger. Dere kommer til Unitarforbundets hjemmeside.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...