Gå til innhold

Kvinner og miljø

Anbefalte innlegg

Gjest Spørrende
Skrevet (endret)

Følgende brannfakkel står hos Dagbladet debatt som svar på en artikkel om kvinner og miljøengasjement...

Eksempler som underbygger misforholdet mellom kvinners miljøengasjement og handling er mange:

1. Shopping. I sommer har forbruket (ref. varehandel steget til skyene). Kjøpefesten - og bruk og kastmentaliteten - bekymrer sentralbanksjefen, men det ser ikke ut til å bekymre norske kvinner. Kvinners posisjon som "handlesjef" kan sjekkes ut hos varehandelens organisasjoner. Jeg har mine ord i behold. Så kan man da stille kvinnene spørsmålet.

Hvorfor øker du ditt personlige forbruk i en tidsperioden hvor du har blitt mer bekymret over miljøet?

2. Sydenreiser.

3. Storbyferier.

4. Sminke.

5. Deltakelse i å forme en renere verden.

Innlegget er endret ihht kopirettsregler.

Resten av debattinnlegget finnes her:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/11/511665.html

- Nigo (mod)

Endret av Nigo-san
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor gjelder dette bare kvinner? Det å svare på slike spørsmål på en sosialt akseptert måte er noe som forekommer i undersøkelser uavhengig av kjønn, alder etc. Alle svarer ja de er opptatt av miljø, men likevel flyr både menn og kvinner, både menn og kvinner shopper mer (menn gjerne mer dupeditter, mens kvinner kanskje mer klær men uansett shopper begge kjønn mer). Menn har nok like mye varmekabler i hjemmet som det kvinnen har, menn drar også til syden, flyr på byferier etc. Det at merkedet har spesifikke tilbud til kvinner innen reiser betyr på ingen måte at menn ikke også gjør dette, hva med de kjennte gutteturene til syden?

Så spørsmålet ditt hadde fått mye mer betydning dersom du hadde klart å se på det som en miljødebatt heller enn en kjønsdebatt, fordi dette er fenomener som er felles for alle mennesker. Man trenger ikke lese mye psykologi for å ha lært akkurat dette.

Gjest Blondie65
Skrevet

Menn og miljø.

I en tid der det oppfordres til å dempe kjøpefesten for å kjøle ned økonomien ser vi stadig at menn kjøper nye og dyrere leketøy. Det er godt mulig at menn ikke bryr seg om miljøet og er ærligere om dette en kvinner. Det er sikkert derfor de til stadighet kjøper nyere og dyrere bil - firehjulstrekk må vite, det er jo ganske bratt vei opp til den nye hytten ... selv om den er asfaltert.

Og flatskjerm må vite, den gamle kaster vi. Ikke noe snakk om noe gjenbruk, eller gi til fretex eller rykke inn annonse? Nei nei nei, er vel ingen som vil ha noe annet enn flatskjerm vel?

Og ferie. Ja det er jo konemor som vil til syden. Selv foretrekker mannen å cruise ut fjorden i sin nye 36 fots daycruiser. Med teakdekk ...

Så jada ... Det er sant det. Uvitende fjolsene av jenter som tror de er så miljøbevist ... Det hjelper jo ikke å gjøre LITT når man ikke gjør mye ...

Skrevet

Hm. Vi er aldri på utenlandsferie, kjøper lite klær og minimalt med sminke. Vi var visst ganske så miljøvennlige likevel!

Skrevet
Menn og miljø.

Dette er et typisk eksempel på kvinners feighet. I stedet for å diskutere essensen her (kvinner er generelt mer opptatt av miljø enn menn, men shopper langt mer enn dem) så ropes det opp om at det finnes menn som er på sjøen i "36 fots daycruiser". :klaske:

Gjest Blondie65
Skrevet
Dette er et typisk eksempel på kvinners feighet. I stedet for å diskutere essensen her (kvinner er generelt mer opptatt av miljø enn menn, men shopper langt mer enn dem) så ropes det opp om at det finnes menn som er på sjøen i "36 fots daycruiser". :klaske:
`

Det var faktisk ment som et lite ironisk svar på dette. Jeg er slett ikke feig på dette området, og føler meg heller ikke truffet som shoppinggalent dumt nek som tror at det å skylle melkekartonger veier opp for alle mine sko og vesker.

Jeg tror heller ikke på påstanden om at kvinner shopper mer enn menn, jeg tror bare at mennens shopping er dyrere når de først er i gang og at de da faktisk driter i miljøet fordi de bare MÅ ha en flatskjerm (som inneholder bromerte flammehemmere) i hvert rom og en 36 fots daycruiser med teakdekk (som er en tresort man bør unngå hvis man ønsker å bidra til å bevare regnskogen).

Jeg tror at mange menn tror at dersom vi ikke kan gjøre noe stort for miljøet har det liten hensikt å gjøre noe lite. Mens kvinner tenker omvendt - at alle små bidrag bidrar til miljøvennlighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...