Gå til innhold

Triste tanker rundt det å bli GAMMEL

Anbefalte innlegg

Gjest Donna
Skrevet

Gjør meg så mange tanker ........er en tenker ...tenker mye ...iblant for mye ..........

nå i kveld såg jeg et program om eldre i norge ..om hjemmehjelptjenesten ...at de driver og legger ned årsværk.....

såg på en gammel dame ...hun lå og ventet på å få litt stell ....at noen kunne snakkem ed henne ......lå der i sengen .....strakkte opp en mager og skjelvende hånd for å stryke på hjemmehjelpens kinn ....så full av behov for litt omsorg ...litt tid ..litt nærhet ....at noen er der ......noen å prate med .......og så har de ikke tid ......

Ble så lei meg ........begynte åtenke på det å bli gammel ........

Når man ikke klarer seg selv ...når man er avhengig av HJELP ....av at noen er det og kan unnvære noen minutter ...når man blir en byrde ......ikke er til nytte lenger ....Hvor lite man da har å si .... Hvir heldig man er om man blir tørket raskt med en klut - får litt mat ..og så blir etterlatt alene igjen .....

Tenk på hvordan det følrs for de gamle å vite at man egentlig er en byrde ...at man ikke bør mase - at man ikke bør be om at noen setter seg ned et par minutter og prater med en - tar seg tid til å lytte ..... Det er trist ! De har jobbet et helt liv ...de ahr født oss ...de ahr bidratt ...de er fremdeles mennesker ...de har rett på verdighet ...de har rett p åen verdig siste tid ...å føle seg verdsatt ....å føle at de ikke bare er en byrde ...at de er kravstore ....at de er en gedigen utgiftspost ......

Men sånn er det jo nå ......man tar vekk bevilgninger ..skjærer ned på midler ...de gamle ligger i sengene sine ..man har ikke folk nok til å la de stå opp ......de behandles i fullfart ....man kan ikke hvor mye man enn vill bruke den tiden med hver enkelt som de behøver ..

Tenk å ha levd et liv som kanskje en sterk personlighet ...å ha ytt noe .....og så ende opp fullstendig avhengig av stell og hjelp ...tenk på hvordan det må føles ? Å ligge i sengen eller sitte istolen og ha lyst på en ordentlig dusj ......men så måtte avskrive dette pga bemanningen eller at hjemmehjelpen ikke har tid ...

tenk å ikke kunne få en kopp kaffe npr man vil ...å måtte be noen som haster avgårde om å ordne litt på en pute ..lukke et vindu ....det er sikkert ikke mye kjekt .....Når man vet at man da blir en ekstraburde ..

fikk så masse tanker .....har ikke lyst å ende slik .....å ligge åg be ydmykt om noe som burfde være en selvfølge .....menge behandles som store barn selv om de ikke er det ...de trenger bare litt hjelp ...

Mot unger hender det ofte at man tar den der "voksne" tonen .....vet bedre liksom ....tenk å høre no en som kunne vært ens barnebarn innta voksenrollemn ..."har vi det fint i dag da ..nei nå må vi ikke klage så masse ..legg deg ned og hvil middag du ....."........

Hun damen i sengen hadde så inderlig lyst på en å prate med ..en som hadde tid ......og det må sies at hjemmehjelpen var svært snill mot henne .....

men tenk på de som ikke har det så godt ...som blir lempet i seng ...parkert på et fellesrom ...ikke får si sine meninger ....blir styrt av regler på et hjem .....

Jeg vil ikke bli gammel og måtte vaskes av en som jeg vet egentlig ikke har tid .....jeg har ikke lyst til å føle at jeg er til byrde for noen ....hvem skal passe oss når vi er gamle .....hvordan ser de på eldre de som vokser opp nå? Lurer på hvordan økonomien er når den tid kommer jeg .....

Synes det er så trist ....ble sikkelig lei meg på de eldres vegner i kveld ....De fleste har det nok bra får man håpe ..men stadig avdekkes det skandaløse tilfeller .......

Sukk ...hvordan skal det bli for oss? ............ :(

masse rotete tanker fra Virgo

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Tror vi rett og slett må ta mer vare på hverandre og våre naboer. Så også programmet og tenkte det samme som deg.

Men det er ikke så lett heller, da. Der jeg bodde før møtte vi de gamle over oss 1 gang på 3 mnd etter at vi flyttet inn. Så møtte vi bare mannen, og da sa han at kona hadde vært død i noen uker...

Men hvordan kunne vi vite det? Fikk dårlig samittighet.

Skrevet

Det er trist og det er også bra du tenker på det.

DonPedro har rett, vi må ta vare på hverandre.

Vi blir mer og mer kalde her i landet vårt... Bryr oss mindre og mindre, og det er synd

Det er så trist å se, men det er enda tristere for de som jobber der, som VET de ikke har den tiden man burde bevilget.

Å sitte der litt, ta en prat, vaske og stelle, vise omsorg

Det er hardt det også.

Har selv jobbet på sykehjem i over to år.. Å det er tungt, men for MEG er det tyngste å ikke ha tid. At tiden ikke strekker til. Mang en gang har jeg sittet igjen etter vakta mi var ferdig, bare for å ta en prat...

Hjemmesykepleien har mange hjem å besøke, og liten tid...

Mange eldre føler seg som en byrde dessverre, de burde bli flinkere til å si fra.

Bestemoren min på 95 år tør ikke si fra at hun må på do om natta for hun får kjeft av nattevakten.

Dette er da ikke noe man bør oppleve???

Men de er vant til å holde stilt.

Tror det blir annerledes når vi blir gamle, vi er vant til å si fra i mye større grad enn de som er gammel nå.

Det er synd når de eldre har det som de har det idag.. Helsevesenet fungerer ikke

Norge skal liksom være ett av verdens rikeste land, men man ser hvordan de gamle blir behandlet...

Gamle må i seng kl 18.00- det er skammellig. :evil:

Jeg har sett mye vondt de årene jeg jobba i helsevesenet.. Litt for mye.. Å det går fryktelig hardt innpå meg..

Noen, uten familie som ligger for døden, og ber om å ikke dø alene, om noen kan sitte der og holde henne i handen. Å en avdelingsleder som nekter å leie inn noen som kan gjøre dette pga penger.. Dama døde alene... Dessverre.

Dette og en god del andre ting gjorde at jeg sluttet der.

Jeg gråt over den dama.. HUn var så søt, så koselig og snill... Jeg var innom henne mange ganger, å det var mange av de jeg jobbet sammen med også.. Men det varte og det rakk, og tilslutt døde hun alene... Bare minutter før vi kom inn igjen.

Jeg blir oppgitt og sint over slik oppførsel.. :evil:

Men hva kan vi gjøre?????

Gjest Donna
Skrevet

Det er bare så sørgelig:-( stakkar - å måtte dø alene når man ønsker å ha noen hos seg.:(........jeg hadde ikke maktet å arbeide med eldre tror jeg - jeg hadde kommet til å ta det for innover meg ..ikke vært profesjnell nok .......bare tenkt på alt jeg ikke maktet ..alt jeg burde ha gjort .....vært hemmet pga lover og økonomi ...

respekt skulle man ha for de eldre ......respekt .......det ordet glemte jeg i mitt forrige innlegg .....

Skrevet

Er så enig så enig med deg....

Det er for mange som ikke respekterer de eldre....

Men du må ikke glemme det positive .. Det er en del positivt også.. Å jobbe med eldre har sine gode sider.

Man får høre masse historier, noe jeg elsker, de er fulle av de, og fulle av liv når de forteller.

Du skulle sett hvor øynene deres lyyyser opp når de forteller om gamle dager eller noe de har opplevd

Det gir meg så ufattelig mye.

Dessverre er det sjeldenere og sjeldenere man har tid til dette.. Om man ikke tar seg tid, noe man gjør av og til.

Det er myyye negativt i dag dessverre, men noe positivt er det jo også.. Bare så synd at det negative overskygger det positive.

Det skulle ikke vært lov .. Det skulle vært en glede å bli gammel.. Da har man slitt hele livet, å skal kunne nyte tilværelsen.. IKKE føle seg som en byrde, ikke bli liggende halve dagen, kunne bestemme seg NÅR de vil legge seg, å få den maten de vil.

Skulle bare ønske det bedret seg litt, at politikerne bevilget en god del mer penger, så man slapp dette.

De burde fått seg ett slag i hodet, eller bli tvunget til å jobbe på ett sykehjem eller lignende i en uke, da tipper jeg ting hadde forandret seg rimelig fort.....

Skrevet

Virgo - her har du et kjempefint innlegg til ettertanke!

Er så enig - helsevesenet er en tragedie når det gjelder omsorg og pleie.

Akuttmedisin og nødhjelp funker - men når det gjelder pleie og omsorg er det helt tragisk....... :x

Men idag så skal alt være så jævla effektivt........ er det ingen som skjønner at 2 døgn ekstra på sykehus for å få litt ekstra pleie og omsorg........ og at det å ha noen å prate med er VIKTIG for helbreden!

Viktig for trivselen. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle - men det burde jammen være behov for individuell vurdering.

At det for noen er kjempeviktig å få informasjon.........

Tenk å ikke få gå på do når man behøver det??? Skulle jaggu likt å se Bondevik "holde seg" hele dagen............

Det er sååå deprimerende og trist å se hvordan svake mennesker blir behandlet. Da kan man godt si at "man tråkker på de som allerede ligger nede". Fy faen! :kjempesinna:

Når noen nevner ordet effektivisering i forbindelse med pleie og omsorg da blir jeg rasende hvertfall. :x

Skrevet

Et flott og tankevekkende innlegg, Virgo!

Nei, det er jaggu ikke mye verdighet over livets slutt for mange i dette rike landet vårt..

Det er en skam at man ikke bevilger mer penger til eldreomsorgen.

Det er en skam at eldre blir sett på som byrder.

Men det er også en skam at vi ikke tar oss bedre av våre eldre selv!

Trist, men sant.

Gjest Poirot
Skrevet

Må bare si en ting. Han ene hjelpepleieren sa at alderdommen var bedre i land der familien tok vare på de eldre. Enig i dette.

MEN: I mage land blir ikke de eldre langt over 80 år, de dør ofte i 60-årene. De er mer oppegående, og har et kortere sykdomsforløp pga dør raskere. Dette gjør det lettere å ha eldre i huset for den yngre generasjonen. Det er stor forskjell på noen års stell og tilsyn, og kanskje 30 år slik man kan ha det i Norge. Dessuten jobber kvinnene ute i Norge, da er det ingen til å stelle rundt dem.

Dette er erfaringer den eldre innvandrergenerasjonen gjør seg i Norge nå, leste jeg i avisen. Ikke fordi Norge er et kaldrere samfunn, men bygd opp på en helt annen måte.

Skrevet

Virkelig til ettertanke. Takk, Virgo.

Jeg ble helt trist her over morgenkaffen, og det hadde jeg da jammen meg godt av.

Gjest Anonymous
Skrevet

Sykehjem fulle av 80-100 år gamle kjerringer koster samfunnet alt for mye penger. Alle burde begynne å røyke/drikke/spise feit mat og nyte risikosport i slik en grad at gjennomsnittlig levealder sank med 10 år. Hva i helvete er vitsen med å være i live når du må drite i ei bleie og ingen rundt deg bryr seg en døyt.

Skrevet

Hva synes du vi skal fylle sykehjemmene med da?

Gjest Anonymous
Skrevet
Hva synes du vi skal fylle sykehjemmene med da?

Ingenting vel. Spiser og drikker du det du vil, samt avslutter måltidet med en god røyk slipper du å bli holdt i livet på sykehjem i 20 år. Bedre samfunnsøkonomi om vi såvidt rekker å bli pensjonister får hjerteinfarktet tar rotta på oss. Bedre å leve godt i 60-70 år i stedet for å klamre seg til livet i 100. (satt litt på spissen da selvsagt Tusenfryd)

Gjest Donna
Skrevet

skjønner hvor du vil hen gjest .....slik det er nå holdes man i live selv om man egentlig ikke har noen god livskvalitet i det heletatt ......sukk ..har ikke lyst å ligge menge år på sykehjem og måtte bli stellet - eller få det stellet som man i det heletatt kan få ...og det er sikkert svært lite .....har lyst å leve et godt liv ..men ikke å bli holdt i live når ikke liver lenger gir meg noe .....

for slik de gamle har det nå er for trist altså ...det er nedverdigende forhold mange lever under ....trist ....:-(

Gjest Kinga
Skrevet

Vil bare påpeke at i flere kommuner fungerer hjemmesykepleien svært godt. Har besteforeldre som bor i en rik kommune der de har prioritert eldreomsorgen høyt.

Er det ikke kommunevalg til høsten?

Vibeke

Gjest Poirot
Skrevet

Har en bestemot på 86, som får topp pleie på lukket avdeling for demente, og masse besøk av familien Men hun har i flere år sagt at nå vil hun gjerne dø, for hun har høstet av det livet har hatt å by for henne.

Hun blir mer og mer svak og rotete, og ber hele tiden om å få sovne inn. Og jeg håper for hennes skyld at hun snart gjør det, er så trist å se henne så lei seg og sliten.

Skrevet

Man blir ikke gammel, bare et år klokere :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...