Gå til innhold

Er det ok og fotografere slike situasjoner med barn

Anbefalte innlegg

Gjest en som fotograferer
Skrevet

Jeg er glad i å fotografere og er dermed medlem på noen fotosteder og legger også ut noen bilder for komentering. Det jeg noen ganger stuser over er hva noen folk legger ut og også finner på en måte underholdnene, som f.eks dette

http://www.flickr.com/photos/litutuc/122109973/

Er det ok og fotografere en slik situasjon, en klart stressende /traumatisk oplevelse for barnet og om man så gjør det er det da riktig og legge det ut for kommentering slik? Jeg har sett flere liknende bilder pa dette stedet. Jeg syns det i vertfall virker om ike annet som liten empati i hvertfall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reagerer ikke. Tror barnet lever videre helt uten traumer og men. Vi vet heller ikke hva osm er skjedd i orkant og etterkant av bildene.

Kosedyr vaskes i ny og ne. Slik er livet.

Skrevet

trodde dette ville vise seg å være et veldig på kanten bilde, som et barn som har bæsja seg ut til langt nedpå tærne og blir vasket... men dette bildet var bare komisk! jeg syns synd på bamsen da :( men ungen ler jeg av! forresten kan det se ut som det er barnet som la bamsen inn i vaskemaskinen.

Gjest =tentacle=
Skrevet

For det første er det svært slemt om situasjonen var arrangert for å frembringe reaksjoner å fotografere.

For det andre, om dette var et uhell som ikke kunne stoppes i tide, er riktig reaksjon av den som er tilstede å hjelpe barnet, dvs stanse maskinen, ta ut bamsen, trøste, tørke, osv. Sette seg inn i barnets følelser og vise empati, ikke utnytte situasjonen av egeninteresse. Det er dårlig gjort overfor en liten en som er hjelpeløs og overveldet av hendelsen.

Jeg synes dette er over streken til å være uetisk, hvor stort skadepotensialet er, er ikke så lett å ha så sterke meninger om. Barnet forstår sikkert ikke hva det blir utsatt for av den voksne siden det ikke greier å se den andres perspektiv, så det blir vel kanskje som andre tilsvarende negative hendelser for den lille?

Men morsomt er det ikke.

Skrevet

Uhm, tror ikke akkurat at dette er en hendelse som kommer til å ødelegge livet for ungen. ærlig talt... Bamser må vaskes i nye og ne, når jeg var liten og bamsen var til vask, hadde jeg en reservebamse. Det var ikke akkurat noen grusom opplevelse, bortsett fra når mamma glemte å ta ut hjertet i bamsen som dunket når man klemte på den, da sluttet det å virke og bamsen "døde" :P Men jeg kom jo over det, og den dag i dag sitter bamsen på nattbordet.

Det er slemt å ta bilder av barn på den måten dersom det faktisk er noe helt forferdelig. Dette er et bilde som ungen kommer til å syns er artig når han blir større, ikke noe ille med det. Selv om det så jo litt slemt ut.

Poenget mitt er egentlig at jeg ikke tror han tar skade av det der.

Gjest =tentacle=
Skrevet
trodde dette ville vise seg å være et veldig på kanten bilde, som et barn som har bæsja seg ut til langt nedpå tærne og blir vasket... men dette bildet var bare komisk! jeg syns synd på bamsen da :( men ungen ler jeg av! forresten kan det se ut som det er barnet som la bamsen inn i vaskemaskinen.

Du synes synd på en pute som er formet som en kanin, men ler av det lille barnet som får sine følelser eksperimentert med? Nice.

Å skifte en bæsjebleie er en naturlig setting for et lite barn, og kun stressende om barnet er av dem som blir tidlig sjenert.

Dette barnet har det tydelig ubehagelig i situasjonen, og jeg synes det er trist at det ikke teller for noen bare fordi ubehaget ikke vil bli et traume gjennom livet. Man ler ikke når barn har fysisk vondt heller, bare fordi smerten er kortvarig.

Skrevet
Dette barnet har det tydelig ubehagelig i situasjonen

Jeg har tatt bilder av en særdeles sinna baby som venter på å få melken varmet opp. En ubehagelig situasjon å ikke få mat på sekundet, men slemt å ta bilde? Nei, det synes jeg ikke.

Gjest =tentacle=
Skrevet (endret)
Jeg har tatt bilder av en særdeles sinna baby som venter på å få melken varmet opp. En ubehagelig situasjon å ikke få mat på sekundet, men slemt å ta bilde? Nei, det synes jeg ikke.

Men du sulter ikke barnet ditt for å se hvordan ansiktsuttrykket er etter 20 timer uten mat i stedet for et par. Å være sulten er en naturlig frustrasjon, ikke skrekk over at kosedyret er i vaskemaskinen.

Hva om noen ringte deg en dag du og familien din var på ferie, for å si (på tull) at huset deres hjemme sto i full fyr? Og hadde alliert seg med din mann som fotograferte uttrykket ditt der du sto med mobilen i hånden?

Endret av =tentacle=
Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg tror du er litt overhysterisk.

Jeg synes barn fortjener respekt selv om de ikke vet når voksne leker med følelsene deres.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
http://www.flickr.com/photos/litutuc/122109973/

Er det ok og fotografere en slik situasjon, en klart stressende /traumatisk oplevelse for barnet og om man så gjør det er det da riktig og legge det ut for kommentering slik? Jeg har sett flere liknende bilder pa dette stedet. Jeg syns det i vertfall virker om ike annet som liten empati i hvertfall.

Disse bildene her var da ikke så ille :klø:

Hadde jeg sett en vettaskremt hylende og oppriktig lei seg unge hadde det vært anderledes! Syntes ungen bare så forunderlig ut over at bamsen var inni vaskemaskinen!

Jeg synes barn fortjener respekt selv om de ikke vet når voksne leker med følelsene deres.

Jeg ser ikke at ungen er noe lei seg jeg, bare litt forundret!

Kan hende barnet sitter sånn og venter på at vasken skal bli ferdig og gleder seg til det....(er det noen bilder jeg ikke har sett mon tro?)

Endret av Silmarill
Skrevet

Ungen står jo bare og venter på/ser på bamsen som snurrer rundt. Ser ikke videre traumatisert ut, gitt.

Gjest Silmarill
Skrevet
Ungen står jo bare og venter på/ser på bamsen som snurrer rundt. Ser ikke videre traumatisert ut, gitt.

Kan ikke si meg annet enn enig der da!

Hva er så ille med de bildene i linken egentlig?

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Enig med de andre her ja... Synes ikke ungen ser hverken traumatisert eller særlig lei seg ut jeg da.

Skrevet

Traumatisk?? Eh, tror ikke du helt forstår bredden av uttrykket.

Jeg synes riktignok ikke at det er uempatisk å misbruke ord som traumatisk/trauma, men unødvendig er det...

Skrevet
Disse bildene her var da ikke så ille :klø:

Hadde jeg sett en vettaskremt hylende og oppriktig lei seg unge hadde det vært anderledes! Syntes ungen bare så forunderlig ut over at bamsen var inni vaskemaskinen!

Jeg ser ikke at ungen er noe lei seg jeg, bare litt forundret!

Kan hende barnet sitter sånn og venter på at vasken skal bli ferdig og gleder seg til det....(er det noen bilder jeg ikke har sett mon tro?)

Jeg begynner også å lure på om det er noen ekstra bilder som jeg ikke har sett, det eneste jeg ser er en unge som nærmest klør seg i hodet over at bamse er i vaskemaskina. Jeg vet hvordan barn som er skikkelig hysteriske ser ut, dette barnet ser mere ut som et spørsmålstegn enn hysterisk.

Skrevet

hei

jeg syns noen tar lit let pa det her det star jo i skriften under bilde

Traumatism caused by the sight of Rabbit sequestered and tortured by the washing machine.

sa helt greit kan det vel ike ha vert og vi ser jo og at han tar på prøver og ta kaninen gjennom døra og at han ser lit fortvilet ut i utrykket nar han ser mot fotografen, jeg ma si jeg er litt enig i at man her burde ha provd og forstat barnets folelser heler en og fotografert i en slik situasjon men vi vet ike va som hente ret etterpa heler han ble antakelig trøstet vi far vel håpe det

hilsen

Skrevet

Det kan jo være at det bare er fotomontasjen som er "traumatisk" Kan like gjerne hende at barnet er fasinert over hva som skjer inne i maskinen. Ser ikke ut for meg som barnet lider. Om min sønnn (på samme alder) er sint eller frustrert er det veldig mye tydligere enn her.

Skrevet

Faren min er en dyktig fotograf, (har hatt foto som hobby hele livet), og har flere meget gode bilder av meg og broren min. To av bildene, (som han faktisk har vunnet premier for, og som gjør meg litt stolt:rødme:), er et hvor jeg sitter og tenker intenst, samt et hvor jeg skriker som bare det.

Dette er øyeblikks/situasjonsbilder som er kjempefine å se tilbake på senere.

Han har alltid trøstet meg når jeg har trengt det, men ærlig talt, det er ikke barnemishandling å ta et par bilder av barnet ditt når det gråter. Skal sies at jeg var 3-4-5 år, da.

Pappa er verdens snilleste og mest omtenksomme person, så jeg tror neppe du ville brukt de karaktersitikkene på ham, for å si det sånn.

For det første er det svært slemt om situasjonen var arrangert for å frembringe reaksjoner å fotografere.

For det andre, om dette var et uhell som ikke kunne stoppes i tide, er riktig reaksjon av den som er tilstede å hjelpe barnet, dvs stanse maskinen, ta ut bamsen, trøste, tørke, osv. Sette seg inn i barnets følelser og vise empati, ikke utnytte situasjonen av egeninteresse. Det er dårlig gjort overfor en liten en som er hjelpeløs og overveldet av hendelsen.

Jeg synes dette er over streken til å være uetisk, hvor stort skadepotensialet er, er ikke så lett å ha så sterke meninger om. Barnet forstår sikkert ikke hva det blir utsatt for av den voksne siden det ikke greier å se den andres perspektiv, så det blir vel kanskje som andre tilsvarende negative hendelser for den lille?

Men morsomt er det ikke.

Skrevet

Tror ikke ungen tar skade av dette nei. Men den tar uansett hverken mer eller mindre skade av det om den blir fotografert eller ei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...