Gå til innhold

Surpomp!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lillemy_*
Skrevet

Litt guffe som må ut her, blir nemlig litt oppgitt av den mannen min av og til!!!

Vi har nytt hus, og ingen gjesterom enda, men mulighet for å plassere eventuelle overnattingsgjester litt rundt om kring. Siden det skal være et kurs her hvor vi bor, som to av mine venner fra andre deler av landet skal delta på, så har jeg selvsagt invitert dem til å overnatte hos oss, om de da kan leve med litt laber standard. Dette plager dem ikke det minste, de synes bare det er hyggelig å treffes.

Så sier jeg dette til min mann, hvorpå han blir kjempe podden. Kan jo ikke invitere folk til overnatting når vi ikke har gjesterom, bla-bla + at han ikke liker at det bor fremmede i hans hus (har ikke kjøpt meg inn enda, poengteres av og til, ja), føler seg ikke komfertabel med det, og siden han har fått et tilbud om en jobbreise i det tidsrommet som han i utgangspunktet ikke ville dra på, så vil han dra alikevel nå. For det er jo ikke til å være hjemme alikevel, da, mener han...

Jeg er tydeligvis ikke så nøye på det som han, og hadde virkelig gledet meg til gjestene skulle komme, nå sitter jeg bare med en uggen følelse... jeg synes man skal bestrebe seg på å være gjestfrie, og det har jeg alltid vært. Derfor har jeg klart å holde på mange venner som ikke akurat bor i nærområdet. De er jo også gjestfrie mot meg når de har anledning.

Er jeg litt vel overkjørende mot mannen min, som bare avtaler sånt, eller er han litt kjip?

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet
Er jeg litt vel overkjørende mot mannen min, som bare avtaler sånt, eller er han litt kjip?

Begge deler ;)

Siden dine gjester også vil være hans gjester, må han ha lov til å kreve at overnattingsgjester avtales med ham først.

Å bruke "Hvem sitt hus er det"-argumentet er smålig. Greit at du ikke kan bestemme deg for å slå ned vegger for å få bedre planløsning mens han er ute en tur, men når dere deler det som et hjem må du ha rett til normal bruk av hjemmet. Ellers er du gjest, ikke samboer.

Dere er på kollisjonskurs når han vil ha hjemmet som sin borg, som kun åpnes for andre etter nøye avtaler om hvem, når og hvor plettfri borgen skal være når den vises fram, og du vil ha et lunt rede hvor gjester ønskes velkommen varmt og uhøytidelig.

Dette er en typisk hvordan skal vi ha det- fremtidsdiskusjon som krever noen kvelder og noen flasker vin, og kanskje en krangel eller to.

Skrevet

Jeg synes det er han som er kjip, jeg!

Si meg, ser han det som at du bor der, eller som at du er på besøk?

For når du bor der, uavhengig av om du har kjøpt deg inn eller ikke, så er det hjemmet ditt, og da kan du fint ha besøk, også om de skal ligge over hos dere.

Men han har jo løst saken helt greit, han velger jo å reise bort! Da får du kost deg ordentlig med vennene dine, og slipper å tenke på hvordan han har det oppi det.

Gjest Gjest_Lillemy_*
Skrevet

Takk for svar begge to! Mulig jeg er litt egenrådig, må vel kankje innrømme det... Men jeg er glad for at dere har samme synspunkt som meg når det gjelder hva man skal kunne gjøre i sitt eget hjem, for det tror jeg faktisk at vi to må sette oss ned å diskutere...

Skrevet

Jeg hadde blitt irritert hvis samboeren hadde invitert folk på overnattingsbesøk uten å spørre meg først. Hjemme er et sted jeg skal slappe av og hente meg inn igjen. Når det er gjester føler jeg jeg må være ekstra blid og opplagt, og huset må være ryddig og pent. Da vil jeg gjerne ha medbestemmelsesrett når det skal komme gjester, siden det faktisk er litt stress med gjester.

Men å hele tiden poengtere at det er -hans- hus blir for dumt når dere er samboere. Så min mening er at han er kjip som kommer med slike kommentarer og du er litt "slem" som påtvinger ham besøk uten å diskutere det med ham først.

Skrevet
Jeg hadde blitt irritert hvis samboeren hadde invitert folk på overnattingsbesøk uten å spørre meg først. Hjemme er et sted jeg skal slappe av og hente meg inn igjen. Når det er gjester føler jeg jeg må være ekstra blid og opplagt, og huset må være ryddig og pent. Da vil jeg gjerne ha medbestemmelsesrett når det skal komme gjester, siden det faktisk er litt stress med gjester.

Men å hele tiden poengtere at det er -hans- hus blir for dumt når dere er samboere. Så min mening er at han er kjip som kommer med slike kommentarer og du er litt "slem" som påtvinger ham besøk uten å diskutere det med ham først.

Helt enig i denne. :Nikke:

Jeg ville ikke drømme om å invitere folk til å natte over uten å snakke med samboer først, samme forventer jeg tilbake. Og vi har gjesterom.

Skrevet

Dette er jeg enig i, samtidig virker det som trådstarter har sagt fra en stund på forhånd? I såfall burde han ikke lage noe stort poeng ut av det. Hos oss er det i hvert fall sånn at det ikke er noe problem at én av oss avtaler med respektive venner at de kan komme/overnatte, vi trenger ikke bli enige oss i mellom på forhånd - annet enn hvis det er veldig kort tid til, eller man lurer på om man har kræsjende planer.

Jeg synes det er greit å vite om overnattingsgjester, og vil også ha et ord med i laget om det blir slik at noen overnatter veldig ofte, men kan ikke helt se hvorfor jeg i det hele tatt skulle "godkjenne" at samboern min kunne ha overnattingsgjester, eller omvendt. Det eneste måtte altså være om man har gjort andre avtaler som gjør at det passer veldig dårlig.

Skrevet (endret)
Dette er jeg enig i, samtidig virker det som trådstarter har sagt fra en stund på forhånd? I såfall burde han ikke lage noe stort poeng ut av det. Hos oss er det i hvert fall sånn at det ikke er noe problem at én av oss avtaler med respektive venner at de kan komme/overnatte, vi trenger ikke bli enige oss i mellom på forhånd - annet enn hvis det er veldig kort tid til, eller man lurer på om man har kræsjende planer.

Jeg synes det er greit å vite om overnattingsgjester, og vil også ha et ord med i laget om det blir slik at noen overnatter veldig ofte, men kan ikke helt se hvorfor jeg i det hele tatt skulle "godkjenne" at samboern min kunne ha overnattingsgjester, eller omvendt. Det eneste måtte altså være om man har gjort andre avtaler som gjør at det passer veldig dårlig.

Greit at han sa fra i god tid, men så lenge man ikke har gjesterom en gang, så begrenser det veldig hvordan man kan bevege seg i egen bolig når gjestene er der.

Overnattingsgjester i uka syns jeg er noe forbannet pes, da det siste jeg har lyst til midt i arbeidsuka er å måtte ta hensyn til gjester og derfor endre morgen- og kveldsrutinene mine.

Folk vi begge kjenner godt kan overnatte i uka, men én natt holder i massevis. For øvrig var vel dette snakk om at de skulle på kurs i forbindelse med jobben? Hvorfor bor de ikke da på hotell og heller kommer på kveldsbesøk?

Endret av Wadjet
Skrevet (endret)

Man bør helt klart avtale slikt på forhånd, og der gjorde du en glipp. Når det først har skjedd synes jeg dere bør kose dere med dette besøket, og tenke på å snakke om dette på forhånd neste gang det er aktuelt.

Forøvrig synes jeg det er kjempekjipt gjort at han sier det er hans hus når det er begges hjem.

Endret av Ce'Nedra
Skrevet
Greit at han sa fra i god tid, men så lenge man ikke har gjesterom en gang, så begrenser det veldig hvordan man kan bevege seg i egen bolig når gjestene er der.

Overnattingsgjester i uka syns jeg er noe forbannet pes, da det siste jeg har lyst til midt i arbeidsuka er å måtte ta hensyn til gjester og derfor endre morgen- og kveldsrutinene mine.

Folk vi begge kjenner godt kan overnatte i uka, men én natt holder i massevis. For øvrig var vel dette snakk om at de skulle på kurs i forbindelse med jobben? Hvorfor bor de ikke da på hotell og heller kommer på kveldsbesøk?

Ja, om det er snakk om å overnatte rundt i huset eller leiligheten midt i uka, og over mange dager, er jeg enig i at det kunne blitt en kilde til uenighet her også, og jeg ville helt klart hørt med samboern min først i et slikt tilfelle. Jeg bare tolket ikke trådstarters innlegg slik at det var snakk om en uke, da ville i hvert fall jeg forventet å få være med og bestemme...

Samtidig er jeg enig med trådstarter i at det er en fin ting å være litt gjestfri og rund i kantene når det gjelder slikt.

Skrevet

Naturligvis må man tilstrebe å være mest mulig gjestfri og rund i kantene når det kommer til slikt, men trådstarters fremgangsmetode med å tre sin egen beslutning ned over hodet på samboer innbyr vel ikke akkurat til rundhåndethet...

Gjest Lille My TS
Skrevet

Hei! Meg som startet tråden ! Ville bare poengtere en ting, og det er at det er snakk om et idretts-kurs (om man kan kalle det slik), en måned frem i tid, og at det er fra fredag til søndag :)

Virket som om noen trodde det var midt i uka og i nærmeste fremtid, ville bare poengtere det ;)

Ellers så ser jeg vel at jeg kanskje bør diskutere slikt før jeg inviterer, men hva om han sier han ikke ønsker at jeg skal ha besøk ? MÅ jeg akseptere det, da? :klø: Blir liksom litt kjedelig, hvist jeg må si til vennene mine at dere kan ikke overnatte her hos meg, for jeg får ikke lov av mannen til å ha besøk som ligger over....

Skrevet

Huff trasig,tror det er derfor jeg er singel,for de forholda jeg har hett,skulle liksom alt planlegges til minste detalj.

Jeg er selv spontan,og sier ja tvert om noen ringer å spør om de får overnatte da og da.

Da jeg var i forhold,måtte jeg spørre samboern først,det ble altfor kjipt for meg,men vi er jo alle forskjellige,,

Men hvorfor ikke være gjestfri og ta ting på sparket når man har husrom?...

Gjest bare en gjest
Skrevet

Det gjelder å velge sine menn med omhu. Det beste er å finne en mann som er like gjestfri som en selv, som har de samme verdiene i livet. Begge to trenger ikke å ha samme interesser i alt men på de tingene i livet som er viktig bør det være en sammenfallende interesse. Som, barn eller ikke barn, gjester eller ikke gjester ,bare for å nevne to eksempler.

Og det er innmari greit å få avklart det før man flytter sammen, for det er områder som opp gjennom årene vil skape mye gruff.

Jeg for min del plages ikke av at min mann inviterer overnattingsgjester i ny og ne, litt panikkrydding og vasking riktignok men det deltar jo han med også. Vi syns det er hyggelig med gjester begge to.

Skrevet

Hei!

Syns det var teit gjort av han jeg.

Nå skal jeg og min kjære flytte i hus også men der har vi gjeste rom. Er han som har kjøpt huset alene. Men han inkluderer jo meg i det uansett.

Samme er det med Leiligheten vi bor i nå. Han som eier den, men ingen gjesterom.

Vi har alltid sagt ja til å ha overnattingsgjester her. Om de kan tåle å ligge i stua på sofa.. å den er ikke større enn ca 65 kvm.

Hvis jeg sier til min samboer at vi får besøk da å da, å at de skal overnatte,så er ikke det noe problem. Vi bor jo der sammen.Selv om han eier det alene. Men jeg sier alltid i samme settning,om det er greit for han?...

Samme gjelder han.

Å passer det ikke akkurat da så passer det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...