Gjest Gjest Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Hei. noen som vet hvor mange kcal det inneholder? Har sett en gang hvor mye det var, men kan ikke huske det...., tror ikke det var så veldig mye..
Gjest Kristin_ Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Jeg vil tro det er en del jeg, for nudler inneholder ganske mye kalorier og fett pr 100 gram. Ikke slankemat i hvertfall
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 Jeg vil tro det er en del jeg, for nudler inneholder ganske mye kalorier og fett pr 100 gram. Ikke slankemat i hvertfall Er ganske sikker på at det ikke er så mye pr hundre gram, har jobbet på 7 eleven og sjekket da, men kan ikke huske hvor mye... Jeg spurte ikke om det var slankemat...
Gjest Kristin_ Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 (endret) Det er i kosthold og treningforumet, og annenhver post her er omtrent "kan jeg spise xxx når jeg slanker meg" så beklager at jeg hoppet til den konklusjonen Hvis det er mye grønnsaker i woken som har mye vann, kan det være kaloriinnholdet ikke er så høyt. 100 gram nudler (bart) inneholder nærmere 500 kalorier når det er tørt, og over 20 gram fett. Så det hele står på grønnsaksmengden. Så det hele vil stå på om det er mye grønnsaker og en mager saus. Men jeg klarer ikke helt forestille meg at det er kalorifattig. EDIT: skrev wok, skulle vært nudler Endret 18. september 2007 av Kristin_
Gjest Elfrida Skrevet 18. september 2007 #5 Skrevet 18. september 2007 Jeg kjøpte noe nuddelgreier på 7-eleven en gang, men syns det var veldig oljete. Nå er det lenge siden, så det kan jo hende at de har gjort om på oppskriften, men den gangen føltes det i hvert fall ikke særlig magert.
Supraspinatus Skrevet 18. september 2007 #6 Skrevet 18. september 2007 Det er i kosthold og treningforumet, og annenhver post her er omtrent "kan jeg spise xxx når jeg slanker meg" så beklager at jeg hoppet til den konklusjonen Hvis det er mye grønnsaker i woken som har mye vann, kan det være kaloriinnholdet ikke er så høyt. 100 gram wok (bart) inneholder nærmere 500 kalorier når det er tørt, og over 20 gram fett. Så det hele står på grønnsaksmengden. Så det hele vil stå på om det er mye grønnsaker og en mager saus. Men jeg klarer ikke helt forestille meg at det er kalorifattig. 500kcal/100g? Det tar du rett ut av luften. Grønnsaker inneholder stortsett veldig lite fett, og mest karbohydrater. Det vil derfor være en umulighet at det er over 500kcal per 100gram. (1g rent karbohydrat= 4kcal) Nudler inneholder mel og vann, noenganger også egg. Så nudler er ikke akkurat en kaloribombe, men de pleier å ha relativt høy GI, noe som gjør at blodsukkeret svinger. Grønnsakene i wok pleier å være sunne, samme med kjøttet om det er renskåret. Sausen pleier å være laget av soya-olje og krydder. Det er nok en del tilsetninger i 7/11 wok med nudler, men alt i alt, så vil jeg ikke si det er den verste synden i et ellers sunt kosthold. Prøv likevel å styre deg når det gjelder mengde. Det er trossalt totalinntaket som har noe å si om du går opp eller ned i vekt.
Gjest Kristin_ Skrevet 18. september 2007 #7 Skrevet 18. september 2007 Jeg så nå at jeg skrev wok i stedet for nudler, det var nudlene jeg snakket om, sorry =D At nudler bare er mel og egg stemmer faktisk ikke i det hele tatt. Nudler inneholder masse fett, gjerne palmeolje, og det er det ikke alle som vet. Mange tror det blir det samme som pasta, noe det overhodet ikke er, derfor tillater jeg meg til å rette på deg. Det gjør at det gjerne er over 20 gram fett pr 100 gram nudler, som igjen gjør kaloriregnestykket mitt (på nudler, ikke wok) helt legitimt. En pakke med vanlige nudler inneholder 85 gram nudler har 450 kalorier og 20 gram fett. Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1731423.ece
Zero Skrevet 18. september 2007 #8 Skrevet 18. september 2007 At nudler bare er mel og egg stemmer faktisk ikke i det hele tatt. Nudler inneholder masse fett, gjerne palmeolje, og det er det ikke alle som vet. Mange tror det blir det samme som pasta, noe det overhodet ikke er, derfor tillater jeg meg til å rette på deg. Det gjør at det gjerne er over 20 gram fett pr 100 gram nudler, som igjen gjør kaloriregnestykket mitt (på nudler, ikke wok) helt legitimt. En pakke med vanlige nudler inneholder 85 gram nudler har 450 kalorier og 20 gram fett. Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1731423.ece Det stemmer! Mange har ikke sjekket innholdsfortegnelsen på nuddelpakkene, men om man gjør det så ser man at nudler inneholder olje, som er ganske så kaloririkt. Og en vanlig pakke med nudler inneholder cirka 450 kalorier. Når man koker nudlene så blir kaloriinnholdet per 100 gram lavere fordi nudlene svulmer opp og har vann i seg, derimot blir nudlene veiende mye mer enn 85 gram. Når det gjelder det som egentlig var tråden, så er nok ikke den retten særlig sunn nei, og absolutt ikke noe å spise under slanking. Går jo ann å spise på lørdagen i stedet? Ferdigmat som skal ligge kaldt og senere varmes opp har gjerne endel fett i seg.
Supraspinatus Skrevet 18. september 2007 #9 Skrevet 18. september 2007 (endret) Jeg så nå at jeg skrev wok i stedet for nudler, det var nudlene jeg snakket om, sorry =D At nudler bare er mel og egg stemmer faktisk ikke i det hele tatt. Nudler inneholder masse fett, gjerne palmeolje, og det er det ikke alle som vet. Mange tror det blir det samme som pasta, noe det overhodet ikke er, derfor tillater jeg meg til å rette på deg. Det gjør at det gjerne er over 20 gram fett pr 100 gram nudler, som igjen gjør kaloriregnestykket mitt (på nudler, ikke wok) helt legitimt. En pakke med vanlige nudler inneholder 85 gram nudler har 450 kalorier og 20 gram fett. Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1731423.ece Jeg har ikke sett den artikkelen der. Jeg gikk utifra Matvaretabellen og Toro.nudler, uten egg, kokt nudler, uten egg, tørr og for eggnudler sjekket jeg: http://www.toro.no/toro/hovedside/index.ph...p;produkt=12041 men hva 7/11 har puttet i nudlene sine vet jeg desverre ikke, men er bare like god som de kildene man har Endring: Gikk ut i skapet og sjekket. Jommen, Eldorado nudler! La oss se hva den inneholder: hvetemel (86%), salt, vann, egg per 100g tørr vare: 300kcal Protein: 12g Karbohydrat: 60g Fett : 2g Hvor sjekket aftenposten kildene sine?! Endret 18. september 2007 av Supraspinatus
Zero Skrevet 18. september 2007 #10 Skrevet 18. september 2007 (endret) Mr.Lee-nudler inneholder: hvetemel, vegetabilsk olje, salt, emulgator. Per 100 g tilberedt vare: 125 kcal (en pakke med tilbedredte nudler veier ca. 370 gram ifølge pakken, hvilket vil si 462 kcal per nuddelpakke). Aftenposten sitt regnestykke er nok helt riktig ifølge mine matematiske evner (hvilket ikke trenger å være så store når det er bare litt deling og ganging som skal til) Endret 18. september 2007 av Zero
Gjest Kristin_ Skrevet 18. september 2007 #11 Skrevet 18. september 2007 Jeg vil tro de sjekket "normale" butikknudler. Mr lee nudler biffsmak (85 gram): 374 kalorier, 14.5 gram fett Nudler asia chicken Rimi (85 gram): 357 kalorier 12.8 gram fett Nudler med kjøttsmak Eldorado(85 gram) 375.7 kal. 12.8 gram fett Nudler med kylling Euroshopper(85 gram) 365.5 kalorier 17 gram fett Yum Yum nudler med biffsmak (60g) 278.4 kalorier 13.2 gram fett Kilde: Somebody.no Kan godt være at aftenpostens regnestykke inkluderte oljepakkene som ofte følger med nudler
Supraspinatus Skrevet 18. september 2007 #12 Skrevet 18. september 2007 Da er vi vel enig om at mr. lee bør man styre unna hva bruker seven da? Kan noen ringe å spørre?
Zero Skrevet 18. september 2007 #13 Skrevet 18. september 2007 Tror ikke det hjelper så mye å finne ut hvilke nudler som brukes i denne nuddelwoken, da man ikke vet hvor mye nudler som brukes, om det brukes mye olje i tilbredning av retten, hva slags "saus" det brukes, hvor stor andel som er grønnsaker eller kjøtt osv. Tror ikke man blir klokere på kaloriinnholdet med mindre man spør 7-Eleven om hvilke beregninger de har gjort på det. Man kan jo enten sende en mail, eller spørre når man er der. Mange som jobber på slike steder har en egen bok/eget hefte med kaloriinnhold og innholdsfortegnelse på alle varer som selges, da det er greit å ha i forhold til spørsmål vedrørende allergi o.l.
Nigo-san Skrevet 18. september 2007 #14 Skrevet 18. september 2007 Jeg kjøpte noe nuddelgreier på 7-eleven en gang, men syns det var veldig oljete. Nå er det lenge siden, så det kan jo hende at de har gjort om på oppskriften, men den gangen føltes det i hvert fall ikke særlig magert. Nå vet jeg ikke noe om 7/11 sine nudler spesielt, men kan underskrive på at stekte nudler (om det kalles "wok" har jo lite å si i seg selv, det kan hende de bruker masse olje for det...) i liten grad kan sies å være sunt. De andre over har debattert innholdet i selve nudlene, men jeg har til gode å se en tilberedning på stekte nudler som ikke inneholder uhorvelige mengder olje. Kjekt å ty til når man skal steke store mengder fort og ikke vil brenne noe. Det er godt- men neppe særlig sunt. Med mindre 7/11 har funnet opp en kalorifattig variant, da.
Supraspinatus Skrevet 18. september 2007 #15 Skrevet 18. september 2007 Nå vet jeg ikke noe om 7/11 sine nudler spesielt, men kan underskrive på at stekte nudler (om det kalles "wok" har jo lite å si i seg selv, det kan hende de bruker masse olje for det...) i liten grad kan sies å være sunt. De andre over har debattert innholdet i selve nudlene, men jeg har til gode å se en tilberedning på stekte nudler som ikke inneholder uhorvelige mengder olje. Kjekt å ty til når man skal steke store mengder fort og ikke vil brenne noe. Det er godt- men neppe særlig sunt. Med mindre 7/11 har funnet opp en kalorifattig variant, da. Men de fleste typer vegetabilsk oljer er ikke usunne, tvert i mot. Og du klarer ikke steke matolje til transfett. Det dumme er at det inneholder 900(!) kcal per 100gram. Men som med alt annet, alt med måte. Det går fint an å spise mindre, men likevel få i seg like mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå