Gjest White Orchid Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Første gangen jeg skriver inn ett innlegg på kosthold og trening. Litt om meg; Drikker 2 liter cola og røyker 20 sigaretter om dagen. Spiser ikke frokost, kun middag. Spiser snop nesten hver dag. Ja, ett ekte skrekk eksempel. Jeg vil forandre på ting. Det er først og fremst 4 ting jeg har lyst til å starte med når det gjelder trening. 2 første er yoga og pilates. Men jeg vil gjøre det hjemme. Har ikke lyst til å dra på noe treningssenter. Så jeg lurer på om noen har noen linker eller internett adresser til sider hvor jeg kan finne forskjellige øvelser? Dessuten har jeg lyst til å begynne å gå turer og svømme. Kan dere som har litt peiling på trening fortelle litt om hva svømming gjør for kroppen? Jeg har først og fremst behov for å få bort litt fett. Er 1.70 høy og veier 67. Har kvinnelige former, med litt ekstra fett:) Grunnen til at jeg vil begynne rolig, er pga ett kne som er relativt nylig operert. Noen av dere vil sikkert si kutt UT røyken. Det kommer, men foreløpig blir det kutte NED Kostholdet skal vet jeg hva jeg skal gjøre med for å få riktig, så det går nok bra. Dette ble mye, men TUSEN takk til dere som gidder å lese, og kanskje hjelpe meg på veien til et bedre liv
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Når man ikke har noe overvektsproblem er det nok lett å lukke øynene for de dårlige vanene, men det er bra du har tenkt å ta tak i dette De fleste jeg kjenner som driver med yoga og/eller pilates anbefaler å gå et kurs i starten for å lære teknikken riktig (om du gjør ting feil vil du i verste fall risikere å skade deg, dessuten vil du kunne få skikkelig veiledning så du ikke belaster kneet). Det er heldigvis ikke bare helsestudioer som har slike kurs - alt fra religiøse grupper til "flagrete" kunstnerdamer eller ulike terapeuter arrangerer kurs, selvsagt avhengig av hvor du bor. Kanskje et helgekurs kunne vært en ide, og så fortsette å gjøre øvelser hjemme i tillegg når du har lært dem? Svømming er bra for kroppen fordi man bruker så godt som alle musklene uten at man belaster ledd, så det er bare å anbefale. Angående vaner ellers er det fristende å be deg kutte ned på sukkerinntaket. Velg sukkerfri brus, og la være å kjøpe snop, kjøp heller frukt, nøtter e.l. Spis et lite måltid (f eks yoghurt) før du drar fra jobb/skole, så får du ikke så søtsug når du handler på vei hjem. Du vil merke at du får bedre allmenntilstand om du klarer dette. Men samtidig er det jo viktigere at du faktisk klarer å gjennomføre livsstilsendringene over tid, så det er nok lurt å begynne i den enden du føler er rett for deg, ikke hva som objektivt sett er supersunnest. Man vil også ofte kjenne av seg selv når man begynner å trene, at man ikke har så lyst på røyk, godteri osv lengre - man vil heller gi kroppen ting den trenger, enten gradvis eller som aha-opplevelser.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 Svømming, sykling, gåturer, pilates og yoga er veldig gode lavintensitets treningsformer som er veldig gode utgangspunkt for en ny livsstil. Av disse er nok svømming mest sunt for kneet ditt til det er helt leget. Skrekkeksempler er de som lever usunt uten å erkjenne problemet - når man har kommet til det skritt at man ønsker forandring har man allerede tilbakelagt første etappe. Når det gjelder kosthold: bytt sukkerholdig med sukkerfritt, fint med grovt, snop med sunne sukkerkilder, etc. Spis frokost. Hver dag. Innen to timer etter at du har stått opp. Livet ditt vil faktisk endres av seg selv hvis du klarer å innføre frokost fordi du får en god start på dagen med en god forbrenning. Så hvis du har lyst å gjøre etappevise endringer ville jeg startet slik: Start svømmetrening en til to ganger i uken inntil kneet ditt er helt leget. Start med frokost. Skift ut sukkerholdig brus med sukkerfri og kutt ned på snopet. Når du har gjennomført dette i 3 uker er du klar for en ny fase - sammensetningen av det du faktisk spiser. Mer grovt, mindre karbo. etc.
snups Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 jeg er litt av samme sorten som deg. drikker masse masse cola, av den grunn at jeg er cocacoliker.. jeg bare eeeeelsker cola og kan våkne om natta og må ha cola.. det er ikke sunt nei!!! fyssj!! men jeg røyker ikke da, så det problemet slipper jeg. videre kan jeg helle i meg masse sjokolade. værste er at jeg er som en hund, jeg smaker nesten ikke på det, bare kaster det i meg.. dette er ikke sunt!! så noe måtte gjøres. det viktige er å kutte ned, ikke kutt ut...det gjelder jo røyken også som du sier. kutter du ut, stresser du deg selv så masse at du til slutt gir opp og gidder ikke... værstefall kan du prøve på nytt om en mnd tid og ender opp med et negativ syn på det hele, eller en jojoslanking. nei, kutt ned....ikke ut!! kutt ned røyken så langt det lar seg gjøre. nå er jeg ingen røyker, men innbiler meg at det blir med røyk som cola suget mitt..må ha det bare må ha det.. prøv så langt det er mulig å kutte ned.. det hjelper på pusten!! samme gjelder cola og godteri, kutt ned. helst unngå i ukedagene og unn deg litt i helgene. frokost er viktig!!!! spis frokosten din med god samvittighet! den er starten på en hel dag og derfor veldig viktig!!!!! lag noe godt, noe som gjør at du gleder deg til frokost!! jeg liker heller ikke å dra på treningsstudio, for meg er det et skikkelig pes!!!! da gidder jeg ikke. på nett finner du masse gode treningsøvelser som du kan kopiere og gjøre regelmessig. det er hvertfall slik jeg går frem. mange vil kanskje si at gulvøvelser ikke alene hjelper, men det må være bedre enn ikke noe!!! og om ikke annet, legg inn en tur et par ganger i uken. enten alene, eller i selskap med andre - det er både sosialt og trening! en ide er å ta seg en skikkelig spasertur før frokost, det gir en liten piff i hverdagen -du føler deg mye friskerere og det skal visstnok være mye bedre å trene slik før frokost. tilbake til hjemmetreningen. det er pilatesvideoer å få kjøpt, eller lastet ned pånett, disse kan du trene til. ellers kan jeg anbefale www.iform.no som jeg selv ble anbefalt her inne. det har endt opp med at jeg nå prøver 3 ganger i uken og ta disse øvelsene på gulvet her hjemme. jeg tar det rett før frokost da kan jeg bare hoppe i dusjen etterpå med god samvittighet. ikke alltid like lett å komme i gang, men skru opp musikken og bare sett i gang så går det av seg selv. du trenger ikke nødvendig presse deg selv til timesvis av trening hjemme, min motivasjon er at : noe er bedre enn ikkenoe!!!!! svømming har jeg også tenkt på, men har også på følelsen av at dette blir som med treningsstudio, tilslutt gidder man ikke. og dessuten er det dyrt!! ei vennine av meg var helt besatt av svømming og endte opp med en skikkeli muskelbunt av en kropp, det var faktisk ikke pent!!!! dette ble mye, men det er håp. husk det er en livsstil du skal finne deg, ikke noe du skal gjøre i to uker for så å begynne pån igjen med alt snopet. derfor er det viktig at du finner din egen metode og eget tempo... og husk: noe er bedre enn ikke noe!!!! masse masse lykke til!!!!
Rainbow Brite Skrevet 14. september 2007 #5 Skrevet 14. september 2007 (endret) Hei, så flott at du tar tak i livsstilen din! Det står det respekt av Jeg har drevet med yoga i noen år nå ( tiden flyr... ). Jeg vil ikke anbefale deg å følge kurs på treningssenteret, fordi de rett og slett ikke gjør det skikkelig. Jeg vet at du sier at du ikke vil følge kurs overhodet, men jeg anbefaler deg likevel å følge et grunnkurs, slik at du vet at du ikke gjør feil. Spesielt med tanke på kneet ditt. På Yogaskolen i Oslo har de skjønne instruktører og lyse, fredlige lokaler. Man er der kun for seg selv, og gjør det som er riktig for en selv, de andre på gruppen (rundt 10 stk) er også bare opptatt av seg og sitt. Yoga handler ikke om prestasjon, spesielt ikke i forhold til andre. På yogaskolen får du også en instruksjonscd Disse er veldig gode, ogjeg bruker de masse hjemme selv. Det følger med bilag med bilder av hvordan øvelsene skal se ut. CD'ene kan kjøpes i bokhandeler, men jeg anbefaler deg virkelig på det sterkeste å ta et kurs. Jeg har selv angst for treningssentere og kan garantere at dette ikke minner. I hvertfall ikke her, hvor jeg har erfaring fra. Jeg vet ikke hvor i landet du er fra. Yogamatte kan du kjøpe på sportsforretninger eller på yogaskolen. Du kan også bruke vanlig liggeunderlag, det viktigste er at du har et underlag hvor du ikke glir. Man gjør yoga barbent og i ledige klær. Et veldig enkelt yogaprogram å starte dagen med er solhilsen, som ofte kalles "yoga in a suitcase", fordi man med 12 enkle øvelser bruker hele kroppen. Du kan gjøre den etterhverandre så mange ganger du vil, i det tempoet du vil, og du kan variere fra dag til dag hva som passer dagsformen. Du kan se bilder og enkle instruksjoner litt ned på siden her Legg spesielt merke til advarselen nederst på siden: Obs! Hvis du ikke er helt frisk, eller er usikker på om yoga er bra for deg, snakk alltid med legen eller en yogalærer før du begynner å praktisere Solhilsen eller andre yogateknikker. Jeg anbefaler deg virkelig å ta et kurs først. Du får så mye større glede av det på den måten. Det er ikke skummelt, og det er ikke som på et treningssenter! Når du svømmer bruker du absolutt hele kroppen, noe jeg og min verkende kropp kan skrive under på, etter en heftig svømmetur i bassenget i går. Jeg har slitt med tørr hud, og har derfor ikke tålt klor, men i går tok jeg sjansen, og huden har ikke sagt meg i mot (hurra! ), med en laber sommer uten særlig mye svømming på stranden, tok det derfor mye mer på kroppen med svømmingen enn jeg hadde trodd. HELE kroppen min er enig i at den har fått gjennomgå! Har du sykkel? I såfall kan du sykle til de stedene du synes det er for langt å gå til, og gå til de stedene du synes har overkommelig avstand. Dropp bil og buss, det er deilig å gå! Jeg så det var en tråd for litt siden om hvorvidt gåturer er trening eller ikke, og folk får mene sitt, men jeg kan i hvertfall, kun med det jeg får igjen fra gåturene mine (har hatt et opphold på yogaen en stund), sykle opp hele bratte bakker samtidig som jeg fører en normal samtale via handsfree. Så det så! Og som snups sier; det skal være overkommelig for deg, så ikke lag enorme forventninger til deg selv, som du ikke klarer å leve opp til. Begynn i det små, og utvid når du føler at det svinger! Lykke til, gleder meg til å høre mer om hvordan det går for deg! Edit: Du kan selvfølgelig sende meg en pm dersom det skulle være noe! Endret 14. september 2007 av Rainbow Brite
Saeria Skrevet 16. september 2007 #6 Skrevet 16. september 2007 Ang. røyken. Jeg røykte jeg og inntil nylig. Ikke like mye som deg, men en god del. Jeg ba legen min om resept på en ny medisin som heter Champix og er pr. i dag røykfri og ser frem til bedre kondis, luktesans, smakssans og generell helse. Kan du bytte ut colaen med Pepsi Max? Jeg gjorde det og nå takler jeg ikke Coca cola lengre.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2007 #7 Skrevet 17. september 2007 Kan du bytte ut colaen med Pepsi Max? Jeg gjorde det og nå takler jeg ikke Coca cola lengre. Haha, jeg bytta fra Pepsi Max til Cola light, nå takler jeg ikke Pepsi Max lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå