Gjest Smurfine Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Hva er forskjell på betatt og forelskelse?
Gjest flerevåkne Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Man blir først bergtatt , um betatt så forelsket , så forlovet så forgiftet . Betatt forstår jeg litt som at man finner noen spesiell "på den måten" , mens forelskelse er vel mer sånn besatthet med tenke på hele dagen , bli varm innvendig , nervøs etc . Sannelig hatt om jeg vet .
Champagnepiken Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 Jeg skiller ganske grundig mellom de to begrepene - men det er fullt mulig at min definisjon er konstruert av meg selv, det må nevnes. Betatt - jeg er litt ekstra interessert, fascinert, vil finne ut mer, tiltrukket. Personen er spesiell i mine øyne. Likevel stikker det kanskje ikke så dypt, det er lett å komme over hvis det skulle skjære seg. Forelska - dette er mye dypere. Forelska er jeg først når jeg er blitt så begeistra for fyren at han har makt til å såre meg ved å avvise meg. På betatt-stadiet kan jeg bare riste det av meg og gå videre, mens jeg får det hardt og vondt hvis det tar slutt når jeg er forelska. Kanskje litt samme forskjellen som "crush" og "in love" på engelsk? 1
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 Har samme definisjon som Champagnepiken. Min, den gang, 80 år gamle tante prøvde å forklare meg (en 14 åring) denne forskjellen, da jeg var "såååå forelsket" i en gutt jeg ikke engang hadde snakket med... Hun brukte ordene "avstandsforelsket" (som betatt), og forelsket for å skille begrepene for meg. Hun mente det ikke gikk å bli virkelig forelsket uten å kjenne personen på godt og vondt. Jeg er enig med henne, til tross for at jeg har opplevd kjærlighet ved første blikk!
Gjest kkleppej Skrevet 13. september 2007 #5 Skrevet 13. september 2007 Hva er forskjell på betatt og forelskelse? Jeg kan være betatt av mange og blir ofte betatt. Det er utrolig mange kjempesøte jenter jeg blir betatt av. Forelsket derimot, er jeg kn i samboeren. :-)
FrizzleSizzle Skrevet 13. september 2007 #6 Skrevet 13. september 2007 Er enig i definisjonen til Champagnepiken, men hver gang jeg har følt meg betatt av noen, har jeg tenkt de to første dagene at dette er bare litt ekstra moro, men kan like gjerne gå over, det "er" ingenting... men så har jeg blitt dundrende forelska. Har skjedd hver gang. Skjønt ikke så ofte. Tror ikke jeg har evnen til å bli kun betatt, jeg...
sEnsAtion Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 Først blir man betatt. Så blir man forelsket. ? Høres logisk ut.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2007 #8 Skrevet 13. september 2007 Er man betatt er det bare en følelse man nyter for seg selv uten å nødvendigvis ville gjøre noe mer ut av den. Er man betatt av en annen mens man er i et forhold f. eks holder man ikke muligheten åpen nettopp av den grunn at man kun er betatt. Er man forelsket har man gjerne et større ønske om å bli sammen med personen. Her holder man derimot mulighetene åpne om sjansen byr seg.
Eponine Skrevet 14. september 2007 #9 Skrevet 14. september 2007 Betatt- Som andre sier... en attraksjon, en interesse, men ikke særlig dypt. Forelskelse.. Som noen sa ovenfor.. at man kjenner vedkommende på godt og vondt.. Men hvor man tror jeg, er litt blind for de vonde sidene ved personen Når man elsker noen derimot, kjenner man til de vonde og gode sidene, og er ikke blind for noen av dem.. men elsker likevel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå