Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest et par bøker om psykisk syke (depresjon) og kjenner meg igjen og synes det er spennende og interessant.

Jeg har ikke lyst til å lese fagbøker, men romaner.

Noen som kan gi meg tips? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Veronica Mars
Skrevet

Prozac Nation av Elizabeth Wurtzel

Skrevet

"Jeg lovet deg aldri en rosenhave" av Hannah Green.

Skrevet

"I morgen var jeg alltid en løve" av Arnhild Lauveng.

Hun skriver sin egen historie, med schizofreni og tvangsinnleggelser, og om hvordan hun ble frisk og idag jobber som psykolog selv.

Veldig sterk bok om hvor nedverdigende man kan ha det når man er psykiatrisk pasient. Anbefales!

Skrevet

Du kan jo lese Norwegian Wood av Haruki Murakami. Her beskrives depresjonen til en ung jente gjennom øynene til en som er glad i henne.

Skrevet

Paa St. Jørgen og Professor Hieronymus av Amalie Skram

Girl, Interrupted av Susanna Kaysen (filmen er basert på boken)

Prozac Nation er allerede nevnt, ser jeg. Wurtzels "oppfølger" Mer, Nå, Igjen er ikke så bra, men kan være interessant hvis man liker en første.

Ellers har Anne Sexton og Sylvia Plath mange fine dikt.

Skrevet (endret)

Hei!

Forslag til litteratur

Prozac Nation av Elizabeth Wurtzel, I never promised you a rosegarden av Hannah Green, Girl, interrupted av Susanna Kaysen, Mer nå igjen av Elizabeth Wurtzel, Glassklokken, Ariel, Tre kvinner, (egentlig det meste) av Sylvia Plath, diktene til Anne Sexton, det meste av Virginia Woolf, Hege Aarstads bøker om spiseforstyrrelser, flere av diktsamlingene til Tor Ulven kan skape assosiasjoner til forstyrrede personer, Zebrapiken av Sofia Aakerman, for å nevne noe.

Vil ellers anbefale deg til å sjekke ut IKS's boklister om du er interessert i bøker som omhandler spiseforstyrrelser.

Endret av Jenna88
Skrevet

Den boka er så nydelig. :rødme:

"Å spise blomster til frokost" av Synne Sun Løes
Gjest Berit-Birthedorthe
Skrevet

Du kommer ikke utenom den 160 år gamle Wuthering Heights av emily Brontë.

• 1 måned senere...
Gjest Raptuza
Skrevet

"Mitt urolige sinn". Fås nok på biblioteket. Handlar om ei psyk dame som trass alt får til ein flott utdannelse og blir praktiserande psykolog.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...